فونیکسریمکسبهتام

مروری بر بازار تولید خودرو در کشورهای همجوار

پیشروی شانه‌به‌شانه ترکیه و ایران در صنعت خودرو جهان

عصر خودرو : صنعت تولید خودرو ترکیه در میان همسایگان کشورمان ایران از یک جهت شباهت جالب و مهمی با یکدیگر دارند و آن، زمان پا گرفتن این صنعت سودآور در ۲ کشور است که (با اندکی اغماض) می‌توان گفت همزمان با یکدیگر در ایران و ترکیه شکل گرفته و متولد شده است.

پیشروی شانه‌به‌شانه ترکیه و ایران در صنعت خودرو جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، پیشینه صنعت تولید خودرو در قالب امروزی آن در هر 2 کشور ایران و ترکیه به دهه 50 میلادی بازمی‌گردد و وجه اشتراک جالب دیگر 2 کشور در این رابطه، نوع خودرو تولیدی است چراکه هر 2‌ همسایه، کار خود را با تولید کامیون و خودروهای سنگین آغاز کردند. اگر ایران در سال 1955م نخستین خط تولید خودرو خود در داخل کشور را با مونتاژ کامیون‌های مرسدس‌بنز راه‌اندازی کرد، ترکیه نیز مطابق آنچه در وب‌سایت‌های رسمی و دولتی این کشور و همچنین منابع اینترنتی دیگر مانند دانشنامه ویکی‌پدیا می‌توان مشاهده کرد، صنعت تولید خودرو خود را در دهه 1950م و با تولید کامیون‌های نظامی ریو و به‌دنبال آن، کامیون‌های اینترنشنال هاروستر (‌Internationa Harvester) پایه‌گذاری کرد. تولید خودرو در ترکیه هر چند در ابتدای حیات خود با شتابی تاخت‌وتازگونه همراه بود اما این هیاهو و تاخت‌وتاز و خطوط تولید کامیون‌های این کشور که در قالب کارخانه‌های صنایع خودرو ترکیه (TOE) راه‌اندازی و آغاز به‌کار کرده بود برای چند سالی آرام گرفت.


    نخستین خودرو سواری تولید ترکیه
    با توجه به اینکه در آمار و گزارش‌های رسمی، سال دقیق و مشخصی ـ مانند ایران ـ برای تولید خودرو در ترکیه عنوان نشده و تنها به دهه 1950م اشاره شده است، اگر ایران را در این راستا، پیشروتر از ترکیه در نظر بگیریم، اما در رابطه با تولید خودروهای سواری و سبک، ترکیه چند سالی از ایران پیش افتاده است. ایران با تاسیس کارخانه‌های «ایران‌ناسیونال» و به دنبال آن عقد قرارداد با کمپانی بریتانیایی «روتس گروپ» نخستین خط تولید خودروهای سبک سواری خود را با تولید و مونتاژ اتومبیل سواری «هیلمن هانتر» از سال 1966م سر و سامان بخشید. کشور ترکیه اما نخستین محصولات تولید داخل خود را در عمل از سال 1961م با راه‌اندازی خط تولید خودرو سواری «دِوریم» در کارخانه‌های تولید ترن «تولوم ساش» روانه بازار داخلی این کشور کرد. در ادامه این مسیر و با آغاز عملیات احداث نخستین کارخانه اختصاصی تولید وسایل نقلیه موتوری درون‌سوز به نام «اوتوسان» در استانبول در سال 1959م، تولید انبوه خودرو با نام تجاری «آنادول» از سال 1966م در ترکیه به راه افتاد. در طول سال‌های بعد سایر خودروسازان جهانی نظیر تویوتا، هوندا، اُپل، هیوندای، مرسدس‌بنز و مان نیز کارخانه‌های خود را برای تولید انواع خودروهای سواری، اتوبوس و کامیون در ترکیه تاسیس کرده و هم‌اکنون به موازات کارخانه‌های ترکیه‌ای ساخت اتوبوس و کامیون مانند «بی‌ام‌سی»، «اتوکار» و «تم‌سا» به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهند.


    مختصات امروز بازار ترکیه
    ترکیه با توسعه صنعت خودرو و ارتقای کیفیت محصولات خود، بازار صادراتی قابل توجهی برای خودروهای تولیدی‌خود در قاره اروپا ایجاد کرده است به گونه‌ای که براساس آمار رسمی، تا سال 2004م ترکیه موفق به صدور 518هزار خودرو تولیدی در هر سال شده که مقصد بخش عمده این محصولات صادراتی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌اند. در سال 2006م ترکیه با دریافت وامی 175 میلیون پوندی (حدود 265 میلیون دلاری) اقدام به مشارکت همزمان در توسعه و تولید خودرو با 2 کارخانه اروپایی شامل ائتلاف پژو ـ سیتروئن فرانسه و فیات ایتالیا برای تولید خودروهای تجاری (با صرفه) کوچک برای عرضه در بازار اروپا کرده و با راه‌اندازی خط تولید این خودرو در کارخانه‌های توفاش ترکیه از اواخر سال 2007م صادرات اتومبیل‌های تولیدی آن با ظرفیت 135 هزار دستگاه در سال آغاز شد. فعالیت صنعت خودروسازی ترکیه در طول سال‌های اخیر با شتابی متفاوت ادامه داشته است به گونه‌ای که برای مثال این کشور در سال 2008م با تولید یک میلیون و 147 هزار وسیله نقلیه موتوری جایگاه ششمین خودروسازی بزرگ قاره اروپا را ـ پس از بریتانیا و بالاتر از ایتالیا ـ به خود اختصاص داد و در بعد جهانی نیز در رتبه پانزدهم ایستاد. در سال 2010م نیز این کشور با تولید یک میلیون و 124 هزار و 982 دستگاه انواع خودرو به عنوان هفتمین تولیدکننده خودرو در اروپا پس از کشورهایی نظیر آلمان (با تولید 5. 819. 614 دستگاه)، فرانسه (با 260، 174، 3 دستگاه)، اسپانیا (با تولید 435، 770، 2 دستگاه) و کشورهای بریتانیا، روسیه و ایتالیا (با تولیداتی کمتر از 2 میلیون دستگاه) قرار گرفت. آخرین آمار رسمی موجود در این زمینه که مربوط به سال 2013م می‌شود نیز نشان می‌دهد کشور ترکیه با تولید یک میلیون و 125 هزار و 534 خودرو در این سال عنوان هفدهمین خودروساز بزرگ جهان را از آن خود کرده ایران در سال مورد نظر با ساخت 743 هزار و 680 خودرو، در رده بیستم جهان ایستاده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو