فونیکسریمکسبهتام

آغاز به کار کمپین چهارراه ایمن، همزمان با نخستین روز کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای

گامی دیگر به سوی ایمنی بیشتر

عصر خودرو- آمار بیش از ۲۶هزار نفری کشته‌های حوادث رانندگی در سال ۸۳ زنگ‌خطر را در کشور به صدا درآورد و در همین سال بود که مسئولان و دانشگاهیان به نتیجه رسیدند برای کاهش این آمار نگران‌کننده، باید دور هم جمع شوند و چاره‌اندیشی کنند.

گامی دیگر به سوی ایمنی بیشتر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، با توجه به همین زنگ خطر بود که نخستین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای در سال84 با مشارکت نهادهای دولتی، دانشگاه و سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شد. دوره‌های دوم و سوم این کنفرانس نیز در سال‌های 88 و 91 برگزار شد. کاهش آمار تلفات رانندگی در این سال‌ها، نشان می‌دهد چنین کنفرانس‌هایی نتیجه‌بخش است. در سال84 آمار تلفات رانندگی کشور، بیش از 27هزار نفر بود که در سال88 به 22هزار و 900 نفر رسید و در سال91 به 19هزار نفر کاهش یافت. در 7ماه نخست امسال نیز این آمار، 9هزار نفر اعلام شده است. در همین زمینه چهارمین کنفرانس بین‌المللی حوادث رانندگی و جاده‌ای تا 21 آبان در دانشکده فنی دانشگاه تهران در حال برگزاری است و در نخستین روز برگزاری این کنفرانس، کمپین «چهارراه ایمن» با حضور مسئولان، هنرمندان و ورزشکاران کشور اعلام حضور کرد. هدف از تشکیل این کمپین، افزایش آگاهی مردم و تلاش برای فرهنگ‌سازی رانندگی و ارتقای ایمنی است. قرار است 24آبان و همزمان با روز جهانی یادآوری قربانیان حوادث رانندگی، این کمپین به طور رسمی رونمایی شود.


    جرایم رانندگی فعلی بازدارنده نیست
    داوود کشاورزیان/رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

    براساس اطلاعاتی که در کنفرانس اخیر «مجمع جهانی راه» ارائه شد، آمار خودروهای جهان حدود یک میلیارد دستگاه است. در کشور ما حدود 17میلیون دستگاه خودرو شماره‌گذاری شده که مشخص نیست چه تعداد فعال و چه میزان مربوط به خودروهای از رده خارج است. در حالی که سهم ما از جمعیت جهان 1/3درصد است، سهم ما از خودروهای جهان 1/6درصد و سهم ما از تلفات جاده‌ای دنیا 1/4درصد است. این نشان می‌دهد سهم ما از تلفات تصادفات جهان نسبت به جمعیت ایران، زیاد است. بر اساس آمار، میزان مصدومان رانندگی دنیا 50میلیون نفر است و ما در ایران به ازای هر یک نفر تلفات، 12 تا 13نفر مصدوم داریم. آمار تلفات تصادفات در ایران از سوی سازمان پزشکی قانونی ارائه می‌شود و دقت بالایی نیز دارد. این آمار نشان می‌دهد سهم ما در تصادفات جاده‌ای بیش از کشورهای پیشرفته است و باید برای کاهش این سهم تلاش کنیم. آمار تلفات تصادفات ایران در 4سال ابتدای اجرای برنامه پنجم توسعه 7درصد کاهش داشته است. امسال نیز تا پایان شهریور این تلفات، 3/3درصد کاهش داشته و بیشترین کاهش تلفات تصادفات در سال 90بوده که حدود 15درصد کاهش داشته و در این سال، شاهد بازنگری و اصلاح قوانین و نرخ جرایم رانندگی بودیم که تاثیر مثبت آن را نیز دیدیم. رفتارهای پرخطر و مشکلات کیفی برخی خودروها از عوامل اصلی بروز تصادفات در ایران است اما ضعف مقررات و اعمال قانون، مهم‌ترین عامل در این میان است. اگر در هر کیلومتر جاده‌ها نیز نیروی پلیس حضور داشته باشد، باز هم وقتی میزان جریمه بازدارنده نباشد، نظارت تاثیر چندانی نمی‌تواند داشته باشد. میزان جرایم رانندگی در حال حاضر به هیچ عنوان بازدارنده نیست و در کشورهای پیشرفته بسیار بیشتر از ایران است. در حوزه راه‌ها نیز تلاش می‌کنیم ایمنی را تامین کنیم هرچند هزینه‌های راهسازی و راهداری بسیار گران است و اعتبارات دولتی، تکافوی راهداری و راهسازی مطلوب را نمی‌دهد. تلاش ما تامین ایمنی در راه‌هاست که با روش‌های سنتی کارساز نیست. در راستای افزایش ایمنی یکی از مهم‌ترین اقدمات ما این است که قرار است در یک دوره یک تا 2ساله، حدود 1800دوربین کنترل سرعت و ثبت تخلفات در راه‌های شریانی کشور نصب شود.


    نیاز به لطافت در روابط اجتماعی داریم
    احمد مسجدجامعی/عضو شورای اسلامی شهر تهران
    وقتی از لزوم رعایت قانون از سوی مردم صحبت و از کشورهای دیگر یاد می‌کنیم باید توجه کنیم که در کشورهای پیشرفته، مردم به سیاست‌های دولت و حکومت اعتماد پیدا کرده‌اند و همین مسئله عاملی برای کاهش تخلفات رانندگی و افزایش رعایت قوانین است. این نکته از یاد رفته سیاست‌های توسعه در ایران است. این در حالی است که توسعه بدون شراکت بخشی موثر نیست و این شراکت بخشی در بهبود راه‌ها و رانندگی نیز تاثیر خواهد داشت. باید این مسئله را از جایی شروع کنیم زیرا اگر ایمنی به حوزه افکار عمومی وارد شود، با هزینه کمتری ایجاد و مشکلات آن می‌شود. این تجربه را در فضای سبز هم داریم. نهایت احترام به زندگی، احترام به انسان است و احترام به زندگی، احترام به طبیعت است و وقتی برای انسان احترام قائل هستیم، نشان می‌دهد طبیعت و انسان به هم پیوستگی دارند. اگر جایگاه والای انسانی به شهروندان و مسئولان القا شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود اما ایجاد این احترام و جایگاه، نیازمند کار همگانی است. اکنون جامعه هنرمندان کشور با پیوستن به کمپین چهارراه ایمن، گام مهمی در این زمینه برداشته‌اند. کار هنرمند بازتاب فضای جامعه است و برای همین، هنرمندان می‌توانند در ایجاد فرهنگ ایمنی نقش مهمی داشته باشند. ما نیاز به ایجاد لطافت در مناسبات اجتماعی خودمان داریم و لازم است متناسب با سابقه فرهنگی‌مان، همزیستی با انسان‌ها و خاک و هوا داشته باشیم و اگر این تفکر ایجاد شود، زمینه زندگی نوینی فراهم می‌شود.


    قوانین رانندگی روی کاغذ نباشد
    کامبیز بهنیا/دبیر چهارمین کنفرانس حوادث رانندگی و جاده‌ای
    در سال‌های گذشته، آمار کشته‌های رانندگی در ایران از بیش از 26هزار به حدود 17هزار نفر رسیده اما هنوز هم باید کاهش یابد. برای جمعیت حدود 60میلیونی، آمار تلفات سالانه حدود 2هزار نفری در کشورهای پیشرفته داریم و این نشان می‌دهد چقدر باید کار کنیم تا به میزان استاندارد برسیم. دلایل حجم بالای تصادفات و تلفات در کشور ما، ناکافی بودن قوانین، نبود زیرساخت‌های فرهنگی، خطرپذیری بالای رانندگان، تخصیص نیافتن منابع کافی برای ایمنی و افزایش روزافزون وسایل نقلیه است.
    برای کاهش آمار تلفات کشور نیازمند تلفیقی از کارهای علمی و اجرایی هستیم. در حال حاضر اگرچه مشکلاتی در بخش قوانین راهنمایی و رانندگی داریم اما در بسیاری موارد نیز خود افراد اهمال می‌کنند. به عنوان نمونه، مسئله موتورسواران در ایران اکنون به معضلی تبدیل شده و نمی‌دانیم چگونه می‌توان این وسایل را که انواع تخلفات را دارند، کنترل کرد. کیفیت راه‌ها و خودروها هر روز بهتر می‌شود و نوبت ماست که مسائل رانندگی را بیشتر مدنظر داشته باشیم. به هر حال قوانین و مقررات نباید فقط روی کاغذ باشد.

    صرف 25درصد بودجه سلامت برای حوادث رانندگی
    عباس آخوندی/ وزیر راه و شهرسازی
    فاجعه انسانی توصیف مناسبی از وضعیت ایمنی ترافیک در جهان با بیش از یک میلیون نفر کشته در سال است. سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی می‌کند تا سال2030م مجروحیت ناشی از تصادفات رانندگی یکی از 5عامل نبود سلامت باشد، در حالی که صدمات ناشی از تصادفات قابل پیشگیری و کاهش است. با توجه به اینکه حدود 85درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در کشورهای درحال توسعه اتفاق می‌افتد، رسیدگی فوری به این مسئله مورد درخواست قرار گرفته و در همین زمینه، 10سال آینده «دهه اقدام برای ایمنی رانندگی در جهان» نام گرفته که در آن با سرمایه‌گذاری‌های مناسب، باید تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تا 50درصد کاهش یابد.
    بر اساس مطالعات و بر مبنای قیمت‌های سال 86 میزان هزینه مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات رانندگی، سالانه 180هزار میلیارد ریال است که این میزان در سال86 حدود 6/23درصد تولید ناخالص داخلی کشور را شامل می‌شود و با توجه به نرخ رشد6/7درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در همان سال، می‌توان گفت هزینه تصادفات رانندگی، رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد. از سوی دیگر بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حوادث رانندگی دومین عامل فوت و نخستین عامل عمر از دست رفته در ایران به شمار می‌رود. در آمار جهانی رده نهم به این عامل و حدود 60درصد حوادث منجر به جرح و فوت به حوادث رانندگی تعلق دارد، در حالی که در آمار جهانی این رقم 25درصد است. بررسی آمار کشته‌شدگان و مصدومان ناشی از تصادفات رانندگی کشور (حدود 17هزار کشته و 280هزار مجروح در سال) نشان می‌دهد سالانه حدود 0/4درصد جمعیت کشور در تصادفات رانندگی کشته یا مجروح می‌شوند. این تعداد کشته و مجروح بیش از 30درصد تخت‌های بیمارستانی را اشغال می‌کنند که هزینه زیادی به بخش بهداشت و سلامت تحمیل می‌کند. مقایسه این تعداد کشته و مجروح با 250هزار شهید جنگ تحمیلی و 25هزار کشته و 50هزار مجروح زلزله بم در سال 81 قابل تامل است. همچنین بر اساس پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، بیش از 25درصد بودجه سلامت کشورهای در حال توسعه، صرف قربانیان و مجروحان حوادث رانندگی می‌شود.


    با نگاهی به آمار تصادفات 10سال اخیر می‌توان گفت تا سال84 تعداد کشته‌شدگان ناشی از تصادفات رانندگی، روند صعودی داشته و از سال85 این روند صعودی تا حدی کنترل شده تا اینکه پس از یک دوره کنترل، روند تصادفات در 4سال ابتدایی برنامه پنجم توسعه، کاهشی بوده و در سال93 به 16872 نفر رسیده که به طور متوسط بیش از 6/5درصد در سال، در 4 سال اخیر کاهش داشته است. دستیابی به این اهداف با مدیریت کلان ایمنی و مداخله بالاترین مقام اجرایی و قانونگذاری امکان‌پذیر است. مدیریت ایمنی یک وظیفه بین دستگاهی و میان‌بخشی است که 15وزارتخانه، سازمان و ارگان متولی آن هستند. به عنوان مهم‌ترین گام در هماهنگی و همکاری بین‌بخشی برای پرداختن به موضوع ایمنی جاده‌ای، می‌توان به تشکیل کمیسیون ایمنی راه‌ها در 31 اردیبهشت82 اشاره کرد. کمیسیون ایمنی راه‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم مدیریت ایمنی در حمل‌ونقل جاده‌ای است. اصلی‌ترین مسئولیت این کمیسیون، سیاست‌گذاری‌های کلان و ایجاد هماهنگی و همکاری‌های لازم بین نهادها و سازمان‌های درگیر از طریق تدوین و تصویب مقررات و استانداردها است.
    به عنوان رییس کمیسیون ایمنی راه‌ها باید اعلام کنم بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، حرکت‌های موثری در زمینه ارتقای ایمنی راه‌ها در کمیسیون انجام شده که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تدوین برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه‌ها بر مبنای سند راهبرد ملی ایمنی راه‌های کشور و انجام طرح پایلوت اورژانس ملی(SOS) در استان قم اشاره کرد که در این طرح تلاش شده با شماره‌ای واحد، بیشترین هماهنگی در زمان سوانح رانندگی بین دستگاه‌های امدادی ایجاد شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو