فونیکسریمکسبهتام

محرک وام ۲۵ میلیونی و تکانه های بازار خودرو

عصر خودرو- اعطای وام خودرو و ثبت نام تعداد زیادی از شهروندان برای دریافت آن، بازار خودرو را با تکانه هایی مواجه کرده است.

محرک وام ۲۵ میلیونی و تکانه های بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۲:۰۰

    این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز شنبه 23 آبان 1394 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

    ***پایان خواب زمستانی بازار خودرو
    روزنامه ی «تجارت» از خالی شدن انبار خودروی خودروسازان به دنبال اجرای طرح اعطای وام 25 میلیون تومانی خبر داد و نوشت: آمار فروش خودروهای داخلی با اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی سرسام آور شده است. با اجرای طرح فروش خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی، برخی خبرگزاری ها گزارش داده اند که طی چهار روز انبار خودروسازانی که چندماهی بود محصولات آنها به علت امتناع مردم برای خرید از آنها و کش و قوس های برنامه های وزارت صنعت مبنی بر فروش خودرو بودند، با طرح فروش اقساطی خودرو به یکباره خالی شد. براین اساس، در تازه ترین آماری که نمایندگی ها اعلام کرده اند در چهارمین روز از فروش خودرو توسط وام 25 میلیون تومان، بیش از 102 هزار نفر ثبت نام کردند و 91 هزار خودرو از مجموعه خودروسازی سایپا و ایران خودرو به فروش رفته است. این آمارها حاکی از آن است که ایران خودرو در پایان چهارمین روز اجرای طرح پرداخت تسهیلات 25میلیون تومانی فروش خودرو 52 هزار و 900 نفر پیش ثبت نام داشته است که از این رقم 41هزار و350 نفر وجوه خود را واریز کرده اند. همچنین سایپا نیز در پایان روز چهارم اجرای این طرح 49 هزار و700 خودرو را فروخته است.
    یادداشت هایی هم در این مورد منتشر شد. روزنامه ی «جام جم» در مطلبی با عنوان «ضرب شست وام خودرو به وام ازدواج» از لزوم اعطای وام به جوانان برای تسهیل ازدواج گفت و نوشت: صف های طولانی و ثبت نام های چندساعته برای دریافت وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو در نمایندگی های مجاز فروش؛ یعنی استقبالی گرم از طرحی که دولت برای تکان دادن بازار خودرو در نظر گرفته است؛ استقبالی که اگرچه لبخند رضایت را بر لب بانیان این طرح نشانده، اما یک سوال بزرگ را هم در ذهن خیلی ها به وجود آورده؛ افرادی که دل نگران نابسامانی اوضاع ازدواج جوانان در جامعه امروز ما هستند.
    به نوشته ی جام جم سوال ساده است؛ این که اگر تسهیلات وام ازدواج هم به اندازه وام خودرو افزایش پیدا می کرد، آمار ازدواج چقدر تکان می خورد؟ رسیدن به جواب این سوال اما کار سختی نیست، مخصوصا وقتی ردپای مشکلات اقتصادی به عنوان یکی از موانع اصلی بالارفتن سن ازدواج همیشه در تحلیل های مربوط به دلایل کاهش آمار ازدواج در جامعه امروز ما دیده می شود. مشکلات ریز و درشت اقتصادی که انگیزه شروع زندگی مشترک را از خیلی از جوان ها گرفته اند؛ تهیه مسکن، لوازم زندگی و برگزاری یک جشن آبرومندانه، دولت برای همه اینها در کنار هم فعلا تسهیلات وام ازدواج را در نظر گرفته است. وامی که در طول عمر نه چندان بلندش، بارها کم و زیاد شده و فعلا مدتی است روی مبلغ سه میلیون تومان ثابت مانده است.
    در ادامه می خوانیم: با این حال به نظر می رسد این تسهیلات که قرار بوده کمک حال ازدواج جوانان باشد، آن قدر جذاب نبوده که بتواند دست جوان ها را بگیرد و آنها را در مسیر زندگی مشترک همراهی کند. این را می توان از آخرین داده های دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور فهمید؛ عدد و رقم هایی که از وجود 11 میلیون و 240هزار دختر و پسر مجرد در کشور خبر می دهد. آن هم درحالی که از این بین پنج میلیون و 570 نفر پسر و پنج میلیون و 670 نفر دختر در سن ازدواج هستند؛ یعنی افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند.
    روزنامه ی «شرق» هم در مطلبی از آسیب ورود شهرداری ها به بازار خودرو و امکان عرض اندام دلالان در بازارهای فرعی خودرو گفت و نوشت: بازار فروش خودروهای تسهیلاتی چنان گرم شده که مطابق انتظار کارشناسان، بازار دلالی آن نیز راه افتاده است. دلالی نه از سوی دلالانی که از شرایط و جو مناسب بازار بهره می برند، بلکه حالا پای شهرداری ها به میان آمده است. گواینکه شهرداری حاضر است از هر طریقی درآمدی برای خود کسب کند و از بازاری که برای رونق بخشیدن به بخش بزرگ اقتصادی کشور برای خروج از رکود بوده، نیز حاضر نیست بگذرد.
    این روزنامه از زبان رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو و با اشاره به اینکه شهرداری ها در چند سال اخیر بازارهایی را برای معاملات خودرو ایجاد کرده اند، نوشت: متأسفانه ما در جریان کار این بازارها نیستیم و افرادی که به این مجموعه ها مراجعه می کنند، عموما دلالان خودرو هستند که ماشین های دست دوم به بالا را خریداری می کنند. از شهرداری ها تقاضا داریم برای راه اندازی این بازارها با اتحادیه های خودرو هماهنگی کنند تا مشکلاتی از قبیل کلاهبرداری های صورت گرفته برای مردم به وجود نیاید. متأسفانه شرکت های لیزینگی که پیش فروش اتومبیل انجام می دهند نیز در طول سال گذشته ٣٣ مورد شاکی داشته اند.

    ***فیتیله ی همدلی را بالا بکشیم
    حرف و سخن در مورد اجرای نمایشی با لهجه ی آذری در برنامه ی تلویزیونی «فیتیله» که سال ها در صدا و سیما برنامه های بسیار آموزنده یی ساخته، همچنان ادامه دارد و رسانه ها همچنان از 2 رویکرد به آن نگاه می کنند؛ برخی آن را اشتباهی سهوی و فتیله را لایق بخشش می دانند و برخی آن را لایق رسیدگی قضایی.
    «صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران در یادداشتی در روزنامه ی «آرمان» نوشت: اگر که فیتیله ای ها را محروم کنیم من به نوبه خودم رفتار صحیحی نمی دانم؛ چرا که فیتیله ای ها نزدیک به ربع قرن است که کودکان ما را سرگرم کرده اند و یقینا در مخیله شان نیز خطور نمی کرده است که از این رفتارشان چنین برداشت هایی صورت گیرد و کار به اینجا بینجامد و آذری زبانان ما رنجیده خاطر شوند که به یقین اگر چنین احتمالی می دادند هرگز دست به چنین کاری نمی زدند. مسلما قصد فیتیله ای ها توهین به هموطنانشان نبوده است.
    در ادامه می خوانیم: واقعیت امر آن است که با هیچ چسبی نمی توان فیتیله ای ها را به سیاست چسباند. اما حالا آنها به واسطه عملی که به هیچ وجه فکرش را نمی کردند قصد توهین آمیزی داشته است، مورد اعتراض بحق مردم آذری زبان و مسئولان آن دیار و مدیران صدا وسیما قرار گرفته اند. در این بین باید گفت مسئولان صدا وسیما باید از این اتفاق درس بگیرند و بدانند که این علامت ناخوشایندی است. واقع مطلب این است که باید به جای فلک کردن فیتیله ای ها و پرداختن به شاخ و برگ ماجرا، تامل کرد و اندکی به فکر فرو رفت و به ریشه های ماجرا پرداخت.
    روزنامه ی شرق هم در یادداشتی با اشاره به سهوی بودن اشتباه برنامه سازان فتیله از بی دقتی در نظارت و سیاست های نادرست صدا و سیما در مدیریت مساله ی پیش آمده گفت. به نوشته ی این روزنامه بعضی وقت ها بی دقتی و بی توجهی و نداشتن حساسیت ها و بهره نگرفتن از تجربه های پیشین، ما را به جایی می رساند که برنامه سازی برای شادکردن مردم، کام هم وطنان مان را تلخ می کند. نگارنده مانند صدها هزار بیننده تلویزیونی اهل آذربایجان و اردبیل و زنجان که از کنار برنامه فیتلیه عبور کردند، نمی پذیرد که عمدی در غمگین کردن هم وطنان آذری مان وجود داشته است. واقعیت این است که در تولید یک برنامه تلویزیونی، ده ها نفر درگیر می شوند و امکان ندارد در میان عوامل برنامه سازِ برنامه مهمی مانند فیتیله، چند نفر از همکاران آذری حضور نداشته باشند؛ کسانی که نمی گذارند در برنامه های شان به هم زبانان خود اهانتی شود؛ بنابراین آن عده از شهروندان مناطق آذری نشین که معتقدند به آنان توهین شده، توجه داشته باشند که با چنین برداشت هایی، زمینه سوءاستفاده تندروها را فراهم نکنند.
    روزنامه ی «جمهوری اسلامی» اما از رویکردی متفاوت به مساله نگریست و نوشت: موضوع برنامه فیتیله را کمتر کسی یک امر سهوی دید؛این یک مسیر سیستماتیک است که بارها در کشورهای مختلف برای نابودسازی اتحاد و ایجاد تفرقه قومی آزموده شده است. آمادگی رسانه های تجزیه طلب مانند' گوناز تی وی 'که بعد از اتمام برنامه فیتیله به تهییج مردم استان های ترک زبان پرداخت، نمودی از سیستماتیک بودن کار بود. فیتیله آتش را روشن می کند، به توهین می پردازد و سپس بیگانه رانده شده از در دنبال پنجره می گردد.
    در ادامه می خوانیم: خطا باید در دادگاه صالح بررسی شود و خطا کار که آسیب های خطایش به روح انسان ها زخم زده است؛ منافع ملی و حتی اقتدار خارج از مرزهای ایران اسلامی را تهدید کرده و تاثیر آن به خارج از مرزها رسیده است و سالیان بسیار زحمات جامعه را در زمانی که مقتدرانه برجام ایستاده بود را تحت شعاع قرار داده است؛باید در پای میز پاسخگو گردد و گرنه یک توبیخ درج در پرونده و.... روز از نو، روزی از نو برای ارزش های نظام اسلامی قابل قبول نخواهد بود.

    ***شمشیر روی داعش علیه حزب الله
    وقوع 2 انفجار تروریستی در حومه جنوبی بیروت که به کشته شدن بیش از 40 تن و زخمی شدن بیش از 200 تن منجر شد و گروه تروریستی داعش مسوولیت آن را برعهده گرفت، موضوع برخی مطالب روزنامه های امروز بود.
    روزنامه ی «جهان صنعت» در مطلبی در این مورد نوشت: در پی این بمب گذاری ها که گفته می شود در واکنش به حمایت های شبه نظامیان حزب الله لبنان از رژیم بشار اسد انجام شده است، هراس از تلاش های افراط گرایان دولت اسلامی برای تضعیف امنیت شکننده لبنان تشدید شده است. بمب گذاری های پنجشنبه گذشته از مرگبارترین حملاتی بود که در چند سال گذشته در لبنان رخ داد. طراحان این عملیات، منطقه ای از جنوب بیروت را که بسیاری از حامیان و وفاداران شبه نظامیان شیعه مذهب حزب الله در آن مستقرند، در ساعات اوج ازدحام آن هدف قرار دادند. این دو انفجار تقریبا همزمان در منطقه برج البراجنه رخ داد.
    به نوشته ی این روزنامه این برای نخستین بار در بیش از یک سال گذشته است که منطقه ای منتسب به حزب الله در درون مرزهای لبنان هدف حمله تروریستی قرار می گیرد. جنگ داخلی سوریه که حالا بیش از چهار سال از آغاز آن می گذرد و تاکنون بیش از 250 هزار قربانی گرفته، به صحنه نبرد نیابتی نیروهای رقیب منطقه ای بدل شده است.
    روزنامه ی «جوان» هم با نگاهی به موقعیت زمانی و مکانی این حادثه آن را علت یابی کرد. به نوشته ی جوان این عملیات انتحاری دو روز پس از آن رخ داد که نیروهای ارتش سوریه و حزب الله توانستند پس از درگیری های سنگین، محاصره دوساله داعش بر فرودگاه نظامی «کویرس» را در شرق حلب بشکنند. عملیات ارتش و مقاومت از حدود یک ماه قبل در جنوب غربی و شرقی حلب آغاز شده و شکست محاصره فرودگاه در این بازه زمانی، پیام واضحی برای داعش و حامیان منطقه ای آن داشته است. داعش که مناطق متعددی را پیش از شکست در کویرس از دست داده بود حالا باید انتظار تبعات سنگینی را در این نبرد داشته باشد.

    ***نقدی بر روش های تربیتی سهل انگارانه
    انتشار برخی ویدیو کلیپ ها در شبکه های اجتماعی با موضوع بچه هایی که مانند افراد بزرگسال رفتار می کنند، این روزها پرشمار شده است. به تازگی هم فیلمی منتشر شده که دختری حدود 5 ساله با کرشمه در مورد ازدواج با یکی از دوستانش صحبت می کند. این مساله روزنامه ی «شهروند» را بر آن داشته که پرونده یی را در این خصوص بگشاید و در آن به نقد برخی روش های تربیتی بپردازد.
    شهروند از زبان یک روانشناس می نویسد: این حرکت (آموزش رفتارهای بزرگان به کودکان)به نوعی سوءاستفاده ابزاری از بچه ها به حساب می آید که توسط خود پدر و مادرها انجام می شود و معمولا هم به روحیه والدین برمی گردد. در خیلی از مواقع والدین به دنبال این هستند تا ثابت کنند بچه های ما باهوش، همه چیز فهم و بزرگتر از سنشان هستند. اما چنین حرکتی اصلا درست نیست و نمی تواند مبنای چنین فرضیاتی باشد. این حرکت مصداق بارز خودباختگی است و هیچ چیزی جز هدردادن دوران کودکی یک بچه را ندارد. بچه ها معمولا با یادگرفتن چنین حرف هایی و بعد تشویق شدن از طرف اطرافیان از بچگی فاصله می گیرند و به دنبال این هستند تا هرچه زودتر مادر یا همسر باشند.
    در ادامه از زبان این کارشناس می خوانیم: من همان اندازه که معتقدم سختگیری اصلا اتفاق خوشایندی نیست به همان اندازه هم معتقدم آسان گیری بیش از حد هم آسیب های خودش را دارد. این حرف هایی که در فیلم ها درباره آن گفته می شود، شاید امروز برای خیلی ها تنها بهانه ای برای سرگرم شدن باشد اما به مرور تبعات آن مشخص خواهد شد.
    این روزنامه در یادداشتی دیگر در مورد لزوم اولویت بندی منطقی آموزشی در تربیت فرزندان نوشت: فرزندان محصول خانواده اند و جامعه آینده را می سازند، جابه جا یا معکوس کردن آموزش های ضروری برای فرزندپروری، شیوه ای منطقی و علمی برای والدگری نیست. به قول معروف خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج.
    در ادامه می خوانیم: داشتن اطلاعات پیش از موعد و بسیار زیاد درباره هر چیزی که امکانات عملیاتی کردن آن در اختیار فرد نباشد، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه پیامدهای ناخواسته ای نیز ایجاد می کند. برای نمونه، صرف انرژی روانی در حیطه ای که فعلا اولویت ندارد، از دست دادن فرصت برای پرورش توانایی ها در زمینه ای است که فرد باید در آن حوزه دستاوردهایی را کسب کند. مفهوم دوره حساس برای فراگرفتن مهارت های مختلف ضروری زندگی در این جا مطرح می شود. فردی که خود را در ٥ تا ٧سالگی به اصطلاح می شناسد، لازم است محیط و دیگران را در سنین ٦ تا ١١سالگی یعنی دوران پیش از بلوغ شناخته و مهارت های زندگی اجتماعی و زندگی با دیگران را فرابگیرد که اگر فرصت طلایی این دوران حیاتی از دست برود، غیرقابل جبران است. اگر بخواهیم این دوران را که به طور فطری با خاموشی امیال جنسی همراه است، با تشویق کودک به پرداختن به صرف انرژی برای عشق، ازدواج و جهت گیری توجه به ارتباط با جنس مکمل از مسیر طبیعی و فطری اش منحرف کنیم و امیال جنسی را بیدار کنیم، کودک از این جا رانده و از آن جا مانده خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۵ روز پیش
        آرشیو