فونیکسریمکسبهتام

پیشینه صنعت خودرو در سرزمین خروس‌ها به حدود ۲۵۰ سال قبل بازمی‌گردد

عنوان خودرو سال اروپا در ۱۹۸۷ میلادی برای پژو ۴۰۵

عصر خودرو- فرانسه در جایگاه کشوری توسعه‌یافته و صنعتی، در حیطه صنعت خودروسازی به‌عنوان یکی از پیشروترین کشورهای جهان شناخته می‌شود و از نظر تاریخی براساس برخی اسناد و شواهد موجود، پیشینه فعالیت و حضور این کشور در حوزه ابداع و ساخت سیستم‌های مکانیکی و موتورهای مولد نیروی حرکت مکانیکی، به حدود ۲۵۰ سال قبل و نیمه دوم قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد.

عنوان خودرو سال اروپا در ۱۹۸۷ میلادی برای پژو ۴۰۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، اما سوای سابقه تاریخی فرانسه در صنعت خودروسازی جهان، در عصر کنونی و در تاریخ معاصر بین‌المللی نیز سرزمین «گل»های باستان و «خروس»های امروز، جزو سرآمدان صنعت تولید خودرو در جهان به شمار می‌رود و در طول نیم‌قرن اخیر، اتومبیل‌های ساخت این کشور بارها جوایز بهترین خودرو سال اروپا و برترین اتومبیل سال جهان را از آن خود کرده‌اند. افتخارات صنعت خودروسازی فرانسه حتی از این هم فراتر رفته و برخی از محصولات تولیدی کارخانه‌های اتومبیل‌سازی این کشور موفق به کسب عنوان‌هایی شده‌اند که دیگر قابل‌تکرار نخواهد بود. نمونه شاخص در این زمینه، خلق اتومبیل سیتروئن مدل «دی‌اس» است که در شرکت خودروسازی سیتروئن فرانسه طراحی و ساخته شد و در سال‌های پایانی قرن گذشته میلادی علاوه بر دریافت جایزه سومین خودرو برتر قرن، به‌عنوان «زیباترین اتومبیل تمام دوران» از سوی مجله معتبر و بین‌المللی «اتومبیل(های) کلاسیک و ورزشی ـ Classic & Sports Car» معرفی شد.
    امروزه صنعت خودرو فرانسه بیشتر با 2 نام معروف و جهانی یعنی پژو و رنو شناخته می‌شود. نشان(برند) پژو در واقع عنوان معروف‌تر تولیدات شرکت خودروسازی «پژو ستیروئن PSA» است و شرکت «رنو S. A» نیز در جایگاه دومین شرکت مطرح تولیدکننده خودروهای سبک سواری و تجاری، مالکیت نشان(برند)های رنو فرانسه، داچیای رومانی، رنو ـ سامسونگ موتورز کره‌جنوبی و همچنین 43 درصد از سهام شرکت نیسان ژاپن را در اختیار دارد.
    علاوه بر این، کارخانه سازنده خودروهای سنگین و تجاری با نشان(برند) رنو که در داخل خاک فرانسه فعال است و چند سالی است که به‌وسیله شرکت ولوو سوئد خریداری شده، در کنار وسایل نقلیه تجاری تولیدی شرکت پژو ـ سیتروئن، در مجموع بخش قابل‌توجهی از نیازهای بازار خودروهای باری و تجاری خارج از فرانسه را تامین می‌کند.
    صنعت تولید خودرو فرانسه از سال‌های بسیار دور بر بازار خودرو کشورهای فرانسوی زبان قاره افریقا حکمفرمایی و تسلط کامل داشته و تامین‌کننده اصلی تقاضای خودرو در این کشورها بود اما حضور جدی و پررنگ این کشور در بازارهای جهانی و در ابعاد بین‌المللی با شروع دهه 1970 میلادی تحقق پیدا کرد، یعنی درست همزمان با تاخت‌وتاز ژاپنی‌ها در بازارهای بین‌المللی خودرو که با حربه تولید و عرضه اتومبیل‌های ارزان‌قیمت‌تر و در عین حال ایجاد امکانات آسایشی بیشتر در محصولات‌شان در حال تسخیر بازار جهانی تقاضای خودرو بودند.


    روزشمار تاریخچه صنعت خودرو فرانسه
    1769 میلادی ـ براساس مدارک تاریخی مستند، در این سال یعنی حدود 246 سال قبل نیکلاس ژوزف کوژو فرانسوی موفق به ساخت نخستین وسیله نقلیه مکانیکی خودران شد که نیروی حرکتی آن به وسیله یک موتور بخار تامین می‌شد. وسیله ابداعی این مخترع فرانسوی با تایید و ثبت در اسناد مکتوب باشگاه سلطنتی اتومبیل بریتانیا و کلوپ اتومبیل فرانسه به‌عنوان نخستین خودرو قادر به حرکت با اتکا به نیروی محرکه مکانیکی به رسمیت شناخته شد.
    1859میلادی ـ یک فرانسوی دیگر به نام ژان ژوزف اتین لنو موفق شد نخستین موتور احتراق داخلی را ساخته و در ادامه آن را توسعه دهد.
    1884میلادی ـ نام ادوارد دلامار ـ دو بوویه در تاریخ فرانسه به‌عنوان فردی که موفق شد نخستین اتومبیل با موتور درون‌سوز برپایه سوخت بنزین را در این سال ساخته و آن را راه‌اندازی کند، ثبت شده است.

     


    سال 1885میلادی ـ آمدئو بوله با راه‌اندازی یک خط تولید ابتدایی در فرانسه، شروع به تولید وسایل نقلیه سواری با استفاده از موتور بخار در تعداد زیاد کرد.
    1887میلادی ـ لئون سرپوله فرانسوی در این سال تولید وسایل نقلیه موتوری با بهره‌گیری از نیروی بخار را آغاز کرد.
    1887میلادی ـ همزمان با لئون سر پوله، یک فرانسوی دیگر به نام پانهارد الاوا سو با همراهی و مشارکت 2 نفر دیگر به نام‌های رنه‌پانهارد و امیل لاواسو اقدام به تاسیس یک کارخانه خودروسازی کردند و نخستین اتومبیل ساخت این کارخانه با نام موسس آن یعنی «پانهارد ـ لاواسو» در سال 1891م از خط تولید آن خارج شد.
    1890میلادی ـ سرانجام در این سال آرماند پژو اتومبیلی 4چرخ را طراحی کرد و ساخت که نیروی محرکه آن به وسیله موتور احتراق داخلی بنزین‌سوز ساخته دایملر آلمانی تامین می‌شد.
    1894میلادی ـ این تاریخ را شاید بتوان نقطه عطفی در صنعت خودروسازی فرانسه به شمار آورد زیرا در این سال آلبردو دیو همراه با گئورگی بوتو موفق شدند نخستین موتور درون‌سوز تک‌سیلندر با پایه سوختی بنزین را بسازند و سپس با استفاده از موتور بنزین‌سوز خود، اتومبیل 4 چرخ دست‌ساخته خودشان را در سال 1898م به حرکت درآورند. این 2 پیش از این تاریخ و در سال 1883م توانسته بودند، وسیله نقلیه سواری ابداعی خود که قوای محرکه آن را یک موتور بخار تامین می‌کرد، بسازند.
    1896 میلادی ـ در این سال آرماند پژو که پیش‌تر در سال 1890م اقدام به تولید خودرو 4چرخ دست‌ساخته خود با استفاده از موتور بنزین‌سوز ساخت دایملر آلمانی کرده بود، موفق شد موتور درون‌سوز بنزینی را نیز در کارخانه خودش بسازد و از این سال به بعد، با ساخت و نصب موتورهای تولیدی خود بر بدنه اتومبیل‌های پژو در حال ساخت در خط تولید کارخانه‌اش، محصولات شرکت پژو را به صورت کامل و تمام فرانسوی به بازار مصرف این کشور عرضه کرد.
    1898میلادی ـ در این سال دومین شرکت مهم خودروساز فرانسه یعنی رنو متولد شد و براساس شواهد مستند، برادران رنو به نام‌های لوئیس، مارسل و فرناند پس از شروع به ساخت اتومبیل‌های بنزین‌سوز طراحی شده خود، موفق شدند، نخستین محصول خط تولید کارگاه‌شان را در این سال به فروش برسانند.
    1903میلادی ـ فرانسه با وجود رقبایی مانند امریکا و آلمان توانست تا این تاریخ عنوان بزرگترین تولیدکننده خودرو جهان را برای خود حفظ کند و با تولید 30 هزار و 124 دستگاه در این سال در مقابل 11 هزار و 235 اتومبیل تولید شده در امریکا در مجموع چیزی نزدیک به 49 درصد از کل تولید جهانی خودرو را به نام خود و خودروسازان فعالش ثبت کند.
    1910میلادی ـ در این سال نیز اتوره بوگاتی شروع به احداث کمپانی بوگاتی در ناحیه مول‌شیم فرانسه کرد و فعالیت خود را با ساخت کارخانه در آلمان ادامه داد که تولید خودرو آن تا 1956میلادی ادامه داشت. پس از آن دوره کارخانه بوگاتی بار دیگر در فرانسه احداث و راه‌اندازی شد که فعالیت آن تا به امروز ادامه دارد.


    1919میلادی ـ دیگر نشان(برند) مشهور فرانسه که هم‌اکنون با پژو ادغام شده است یعنی خودرو سیتروئن در این سال و با حداث کارخانه تولید خودرو به وسیله آندره سیتروئن متولد شد و به بازار خودرو در حال پیشرفت فرانسه پیوست.
    صنعت خودروسازی فرانسه در طول سال‌های بعد تا به امروز فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است.
    برای نمونه می‌توان به معرفی رسمی رنو به‌عنوان خودرو ملی فرانسه در سال 1945م یا ساخت رنو 5 به‌عنوان نخستین اتومبیل هاچ‌بک کوچک فرانسه در سال 1972م و همچنین شروع تولید اتومبیل نام‌آشنای پژو405 در فرانسه و به صورت همزمان در انگلیس در سال 1987م به عنوان خودرو سال اروپا اشاره کرد، اما به هر ترتیب تردیدی نیست که این کشور را باید جزو سردمداران شکل‌گیری صنعت خودروسازی جهان به شمار آورد.
    آخرین آمار سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه (OICA) درباره عملکرد فرانسه در زمینه تولید خودرو نیز نشان می‌دهد که این کشور در پایان 6 ماه نخست 2015 با تولید یک میلیون و 38 هزار دستگاه و رشدی 5/8 درصدی نسبت به 6 ماه نخست 2014م یازدهمین خودروساز بزرگ دنیا تا این زمان بود و در پایان سال 2014م نیز به عنوان عملکرد یک‌سال خود با تولید یک میلیون و 821 هزار و 464 خودرو و رشد 4/4 درصدی نسبت به سال 2013 در جایگاه سیزدهمین خودروساز برتر دنیا قرار گرفته بود.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو