فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو نیازمند کلینیک

عصر خودرو- صنعت خودرو به دلیل نقش ۱۲درصدی در اشتغال و سهم ۳درصدی در رشد اقتصادی، عامل مهمی در توسعه کشورها محسوب می‌شود. رکود نسبی در بازار خودرو که چندی قبل آغاز شده بود، کم‌وبیش ادامه دارد.

بازار خودرو نیازمند کلینیک
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، کارشناسان عقیده دارند که راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند «نه، به خودروسازان داخلی» نمی‌تواند مشتریان را از بازار خودروهای داخلی دور کند و به‌طور اساسی راه‌اندازی چنین گروه‌هایی در فضای مجازی موثر نیست بلکه مردم هنوز در انتظار کاهش قیمت‌ها بوده و امیدوار هستند که با برداشته شدن کامل تحریم‌ها، منابع مالی زیادی وارد کشور شود که این امر منجر به کاهش قیمت برخی کالاها خواهد شد. در این بین برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که کاهش قدرت خرید مردم و ناتوانی مالی آنها، رکود بازار را در پی داشته است.
    شهرام شیرکوند، پژوهشگر صنعت خودرو  با بیان اینکه در چنین شرایطی که رکود در بازار خودرو به وجود آمده، نباید خودروسازان را مقصر اصلی دانست، گفت: هرچند تولید خودرو در سال‌های اخیر اندکی افزایش داشته، اما از آنجا که قدرت خرید مردم به موازات آن تقویت نشده، موجب کاهش نسبی تقاضا در بازار خودرو شده است، به‌طوری که در حال‌حاضر عرضه و تقاضا در بازار هماهنگ نیست. وی روش اساسی برای خروج بازار از رکود فعلی را اتخاذ و دنبال کردن رویه و سیاست جدیدی در خودروسازی دانست و افزود: بر این اساس توجه بیشتر به تحقیقات بازار، توسعه محصول و کیفیت برای توسعه بازار بسیار با اهمیت است. همچنین لازم است تولید محصولات جدید ازجمله خودروهای پرطرفدار مانند خودروهای لوکس و خودروهای اتوماتیک که همواره در کلانشهرها و شهرهای پر ترافیک مشتریان زیادی دارند نیز در اولویت تولید قرار گیرند. شیرکوند توسعه روش‌های فروش به‌ویژه فروش اقساطی را نیازمند تغییر نگرش اعلام و تصریح کرد: مهم‌ترین این روش‌ها، افزایش قدرت خرید مشتری و اعطای تسهیلات آسان به خریداران است. بیشتر خودروسازان خارجی هر سال 2 مدل از یک محصول را روانه بازار می‌کنند تا ضمن احترام به سلایق مشتری با تغییراتی که در محصول انجام می‌دهند، سهم بازار خود را حفظ کنند، اتفاقی که به دلایل گوناگون در کشور ما کمتر رخ می‌دهد و ممکن است هزینه بر بودن طراحی یکی از این دلایل باشد.
    به گفته وی، سبد فعلی محصولات خودروسازان داخلی ضعیف است و تنوع زیادی ندارد و همین موضوع موجب می‌شود که خریدار برای انتخاب قدرت مانور نداشته باشد.


    بازاریابی و طراحی روش‌های متنوع برای فروش
    این پژوهشگر صنعت خودرو بازاریابی محصولات و خدمات را عامل ماندگاری و بالندگی موسسات و بنگاه‌های اقتصادی دانست و افزود: این امر در چرخه تولید تا مصرف نقطه‌ای کلیدی تلقی می‌شود. حال اگر این فرآیند با پشتوانه تحقیقات بازار همراه شود، می‌تواند بخشی از علم بازاریابی باشد که اثربخشی بیشتری خواهد داشت.  شیرکوند با تاکید بر اینکه لازمه تحقق این هدف، شناخت علائق مشتری، مدیریت تجریه مشتریان، درک تحولات بازار و برنامه‌ریزی صحیح برای توسعه محصولات جدید است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که بازار نیازمند کلینیک است، باید به سراغ تحقیقات بازاریابی رفت زیرا این امر زمانی ضرورت دارد که مشکلی نظیر کاهش سهم بازار یا ضعیف شدن نحوه توزیع مشاهده می‌شود. او تحقیقات بازاریابی را روشی عینی، منظم و منسجم عنوان و تصریح کرد: این امر از طریق اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم‌گیری مدیر بازاریابی فراهم می‌شود و یکی از مواردی که موجبات تصمیمات سازنده و درست مدیران بازاریابی را فراهم می‌کند، تحقیقات بازاریابی است. وی ادامه داد: از تحقیقات بازاریابی در تعیین سیاست‌های این امر استفاده می‌شود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین صورت استفاده می‌شود؛ تحقیقات بازاریابی با کشف بازارهای جدید، موارد استفاده از کالاها و خدمات پیشین را توسعه می‌دهد و مهم‌ترین مزیت تحقیقات بازاریابی این است که موجب حذف تصمیماتی که بر اطلاعات نادرست یا حدسیات استوار است، می‌شود و از آنجا که معمولا پس از تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری، امکان بازگشت وجود ندارد، از سرمایه‌گذاری‌های سنگین و بدون تحقیق و مطالعه در بخش‌های غیرضروری جلوگیری می‌شود. تحقیقات بازاریابی همچنین موجب کاهش هزینه‌ها شده و تاثیر فعالیت‌های تبلیغاتی را افزایش داده و باعث توسعه فروش می‌شود. این پژوهشگر صنعت خودرو در تشریح راهکارهای مشترک بین دولت و خودروسازان برای خروج از رکود نیز اظهار کرد: لازم است خودروسازان تغییرات اصولی در راهبرد فروش به وجود آورند و روش‌های سنتی را اجرا نکنند. در شرایط فعلی که بازار رونق نداشته و تقاضایی وجود ندارد، ارائه روش‌های جدید فروش از سوی یک خودروساز است که موجب بازارسازی می‌شود و بازار را از حالت رکود به سمت رونق سوق خواهد داد. در این میان انعطاف‌پذیری قیمت‌گذاری خودرو نیز بسیار با اهمیت است، به این جهت قیمت‌گذاری باید انعطاف داشته باشد و دستوری تعیین نشود. شیرکوند با تاکید بر اینکه همزمان با توسعه محصولات با کیفیت، مصرف‌کنندگان نیز باید آگاه شوند که آغاز تولید محصول، یک فرآیند زمانبر است که حداقل به 2 تا 3سال زمان نیاز دارد، تصریح کرد: طراحی روش‌های متنوع فروش برای مشتریان می‌تواند نمونه‌ای از روش‌های جدید برای فروش خودرو باشد. شیرکوند افزود: یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهایی که موجب توسعه صنعتی کشورها و بقا و دوام حضور بنگاه‌های اقتصادی شده و رقابت‌پذیری را در بازار جهانی تضمین می‌کند، کیفیت کالاهای تولیدی است. تولید باید بر اساس استانداردهای خارجی باشد تا بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کند. برای این کار ابتدا باید کیفیت محصولات داخلی بهبود و قیمت آن کاهش یابد تا در نهایت کالای ایرانی با داشتن شرایطی رقابت‌پذیر بتواند علاوه بر فروش موفق در داخل کشور در بازارهای خارجی حضور یابد.


    تولید خودرو با فناوری‌های نو
    یک فعال بازار خودرو نیز در این زمینه گفت: یکی از راهکارهایی که به فروش خودروها در بازار داخل و خارج از کشور کمک می‌کند، به روز شدن تولید خودروها از نظر فناوری و همچنین مطابقت آنها از نظر فیزیکی و شکل ظاهری با انتظارات و خواسته‌های مشتریان است. کاظم محمدی‌نیکخواه اظهار کرد: خودروسازان باید مطابق با فناوری‌های روز دنیا حرکت کنند و در شرایطی که تمامی شرکت‌های خودروسازی در کشورهای صاحبنام خارجی تولیدات جدیدی را به بازار عرضه می‌کنند خودروسازان نیز برای رقابتی شدن با این کشورها و ورود به بازارهای آنها تلاش کنند. وی معتقد است: دوران جنگ تحمیلی و سال‌های تحریم از موانعی بود که در مسیر رشد خودروسازان قرار گرفت اما در شرایط کنونی فضا برای ارتباطات بیشتر با کشورهای خارجی و شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا فراهم شده است، از این‌رو مشارکت با این شرکت‌ها و انتقال فناوری‌های آنها برای ساخت خودروهای جدید، می‌تواند به فروش بیشتر و بازاریابی خودروهای تولیدی کمک کند.
    بر اساس این گزارش، افزایش قدرت خرید مشتریان و اعطای تسهیلات آسان به آنها، در کنار توسعه محصول از عواملی است که در میزان فروش خودروهای داخلی در بازار تاثیرگذار است. در واقع توسعه کیفیت و احترام به خواسته‌ها و سلایق مشتریان با ورود خودروهای جدید به بازار، فروش بیشتر خودروهای داخلی را به همراه خواهد داشت و این امر باعث می‌شود علاوه بر اینکه به انتظارات مشتریان پاسخ داده شود، خودروسازان نیز انگیزه بیشتری برای افزایش میزان تولیدات خود پیدا کنند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو