فونیکسریمکسبهتام

کارشناسان با تاکید بر صادرات خودروهای تجاری عنوان کردند

حضور در بازار بین‌المللی با تولید رقابتی

عصر خودرو- تولید خودروهای تجاری به طور میانگین ۱۵ درصد از تعداد تولید کل خودرو در کشور و از حیث ارزش فروش بیش از ۲۱ درصد را شامل می‌شود؛ میانگین تولیدی که در صورت تمرکز در صادرات، سهم بیشتری از تولید را به خود اختصاص خواهد داد.

حضور در بازار بین‌المللی با تولید رقابتی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت ، در حال‌حاضر نزدیک به 6 شرکت خودروساز تجاری در کشور مشغول به فعالیت هستند که به گفته صادق عابدی، عضو هیات علمی دانشگاه قزوین، از ظرفیت‌های خوب و بالایی برخوردار بوده و به‌راحتی توانایی تولید 120 هزار خودرو تجاری در طول یک‌سال را دارند. بی‌تردید استفاده بهینه از ظرفیت تولید خودروهای تجاری در کشور در گرو تمرکز بر صادرات است. موضوعی که این متخصص صنعت خودرو  آن را بسیار پایین و در 6 سال گذشته رقمی نزدیک به 70میلیون دلار عنوان می‌کند، به‌گونه‌ای که این صادرات بیشتر به کشورهای همسایه نظیر عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه همچون جمهوری آذربایجان و ترکمنستان انجام می‌شود.


    تولید محصول رقابتی برای صادرات
    عابدی تولید محصولی رقابتی در سطح بین‌المللی را شرط موفقیت در صادرات خودروهای تجاری می‌داند و معتقد است که ابتدا کشور باید از نظر متغیرهای سیاسی و اقتصادی ظرفیت رقابتی شدن را داشته باشد که این موضوع به دلیل تحریم‌های اقتصادی وجود ندارد. وی در این زمینه به ارائه مثالی می‌پردازد و می‌گوید: شرکت رنو پارس در ایران تشکیل شد تا خودروی ال90 را در ایران تولید و به هند صادر کند اما به دلیل مشکلات تحریم‌ها این اتفاق رخ نداد. این متخصص در صنعت خودرو ادامه می‌دهد: بعد از ایجاد ثبات اقتصادی و سیاسی زمانی می‌توانیم در مسیر صادرات گام برداریم که خودروهای تولیدی کشور مطابق با استانداردهای بین‌المللی باشد و این مهم تنها از طریق سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با نشان(برند)های معتبر دنیا به وجود می‌آید. همچنین محصول رقابتی باید قیمتی رقابتی داشته باشد. برای مثال هنگامی‌که قرار است محصولی به کشورهای همسایه صادر شود،‌ قیمت آن باید مطابق با توان خرید کشور مقصد باشد. عابدی اضافه می‌کند: در بخش صادرات تمام مشکلات به خودروسازان داخلی یا تحریم‌ها بازنمی‌گردد بلکه راهبرد شریک‌های تجاری نیز موثر است. عضو هیات علمی دانشگاه قزوین معتقد است هنگامی‌که یک شرکت خودروساز تجاری در ایران سایت دارد و همزمان خودروهای خود را در ترکیه و آسیای میانه به فروش می‌رساند، بنابراین این شرکت برای صادرات کمکی به ایران نخواهد کرد زیرا بازارهای اطراف را در اختیار دارد و به‌طور مستقیم محصولات خود را به فروش می‌رساند.


    تولید خودرو تجاری کیفی با خودروسازان اروپایی
    مغفول ماندن صادرات خودروهای تجاری ارتباط مستقیمی با تحریم‌های اقتصادی دارد. دلیلی که به گفته مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل اجرایی شدن توافق هسته‌ای و اصلاح شرایط بانکی بر آن تاثیرگذار خواهد بود، به‌گونه‌ای که در حال‌حاضر مشتریان خارجی مختلفی وجود دارند که گرفتار این مشکلات شده‌اند و انتقال پول برای آنها دشوار است. غلامرضا رزازی یکی از شرایط رونق بازار صادرات خودروهای تجاری را ایجاد ارتباط بانکی با خریداران خارجی می‌داند و می‌گوید: لازمه ارائه تسهیلات بانکی همچون گذشته به خریداران خارجی از طریق بانک توسعه صادرات، ایجاد ارتباط بانکی است. مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در ادامه با اشاره به انتخاب نشان(برند)های خوب اروپایی با هدف ارتقای سهم صادرات اضافه می‌کند: نشان(برند)های خوب اروپایی در بازارهای صادراتی از نظر کیفیت، شریک‌های خوبی برای ایران محسوب می‌شوند که بر این اساس تاکنون پیشنهادهای زیادی از شرکت‌های اروپایی و آسیایی دریافت کرده‌ایم اما سیاست پیش‌بینی شده این است که از تنوع زیاد جلوگیری کرده و تمرکز بر شرکای قدیمی که سال‌های طولانی با ما همکاری دارند،‌ باشد. بر اساس این گزارش، با لغو کامل تحریم‌ها و باز شدن دروازه‌های همکاری بین‌المللی با ایران، با انتخاب شرکای خوب و اسم و رسم‌دار خارجی در بخش خودروهای تجاری، بازار صادارت این خودروها روزهای گرمی را تجربه خواهد کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو