فونیکسریمکسبهتام

بازار خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومانی در چه وضعی است؟

پرتقاضاترین خودروهای داخلی کدامند

عصر خودرو- یک کارشناس بازار خودرو بر این باور است که تقاضای خودروهای داخلی بستگی مستقیمی با معیشت مردم دارد و پر تقاضا ترین و کم تقاضاترین خودروهای ساخت داخل بر اساس میزان دارایی مردم مشخص می شود.

پرتقاضاترین خودروهای داخلی کدامند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  رکورد در بازار خودرو همچنان ادامه‌دار است. توافق ایران با 1+5 و اجرایی شدن برجام نتوانست این رکود را از بازار خودرو خارج کند. به عقیده برخی از کارشناسان دلایل رکود در بازار خودر سطح درآمد پایین مردم، تغییر فصلی و اینکه مردم پول نقد برای خرید خودرو پرداخت نمی‌کنند. با اجرایی شدن وام 25 میلیونی تومانی مردم استقبال خوبی کردند از این طرح و با مراجعه به نمایندگی‌ها اشتیاق خود را از این وام به نمایش گذاشتند. البته بنا به گفته کارشناسان بازار خودرو این وام فقط به سود خودروسازان  بود و نمایندگی‌های آنان توانستند خودروهایی  که در انبار نگه داشته‌ بودند را بفروشند و این وام برای نمایشگاه‌داران خودرو هیچ سودی نداشت. در دو سه هفته اخیر بازار خودروهای دسته دوم هم گرم شد و مردم با مراجعه به نمایشگاه‌ها با فروش خودروهای دسته دوم خود به افرادی که برای وام اقدام کرده بودند می‌پیوستند. در این میان مردم با مراجعه به نمایندگی‌ها به خرید خودرو دلخواه خود می‌پرداختند. حال سوال اینجاست که پرتقاضاترین و پروفروش‌ترین خودرها کدام خودروها بودند؟ علت تقاضای زیاد از یکسری خودروها چه بوده است. در همین زمینه با علی پورحسنی، یکی از کارشناسان بازار خودرو، به گفت‌وگو با اقتصادنیوز پرداخت.

    مردم در بازار خودرو بیشتر متمایل به چه خودروهایی هستند و پروفروش‌ترین و پرمتقاضاترین خودروها را چه خودروهایی تشکیل می‌دهند؟
    انتخاب خودرو بسته به آن بوجه‌ای است که مردم می‌خواهند بپردازنند. یعنی نمی‌توان گفت مردم کدام ماشین را بیشتر علاقه دارند یا می‌پسندد، چون هر فردی بنا به بودجه خود دست به خرید خودرو می‌زند و بر اساس آن توان‌ مالی خرید می‌کند و با توجه به هزینه‌ای که می‌خواهد بکند مسلماً سلیقه‌اش هم تغییر می‌کند. برای مثال مثلاً اگر خودرویی بخواهیم که در رنج قیمتی 20 میلیون تومان باشد ناخودآگاه آن فردی که توانش 20 میلیون تومان است تنها گزینه‌ای که می‌تواند انتخاب کند پراید است و یا نهایتاً تیبا خریداری کند در کل می‌توان گفت که هیچ گزینه‌ای دیگر وجود ندارد. اما در خصوص رنج قیمتی بین 20 تا 50 میلیون یک مقدار انتخاب خودرو متنوع‌تر می‌شود و خودروهای شرکت ایران‌خودرو شامل پژو 206، 405، پارس، دنا، سمند وجود دارد که می‌توان روی اینها فکر کرد و بعد انتخاب خودرو کرد. در خصوص خودروهای شرکت سایپا و پارس خودرو در رنج قیمت بین 20 تا 50 میلیون تومان مثلاً تندر 90، پارس تندر می‌توانند تصمیم‌گیری کرد.

    علت تقاضا برای این خودروها در چیست؟
    مهمترین علتی که مردم از این نوع خودروها انتخاب می‌کنند مسلماً که کیفیت خودرو است. مثلاً در کشور ما خودرو L90 طرفدار زیادی دارد و این خودرو کیفیت خوبی دارد در مقابل خودروهای هم قیمت و می‌توان گفت خوردویی است که در حول و حوش 40 میلیون تومان خوردویی است که کمتر با تعمیرگاه سر و کار دارد.

    با توجه به پایین آمدن سطح درآمد مردم، بازار خودروهای وارداتی چه تغییری یافته و در بخش خودروهای بالای 50 میلیونی تمایل مردم به کدام برندها خودروهاست؟
    در حال حاضر متقاضی برای ماشین‌های وارداتی بسیار کم شده است. یک بهره‌ای از زمان خودروها با توجه به نوسانات ارزی که داشتیم مثلاً ما دلار هزار تومانی به یکباره بالا کشیده شد و به حول و حوش 300 تومان به بالا شد ناخداگاه می‌طلبید یک سری از افراد بیایند حتی بر اساس بیش از نیازشان خودرو بخرند. با توجه به اینکه ضرورتی نداشت که بیش از یک ماشین داشته باشند، ولی به دلیل اینکه احساس می‌کردند که خودرو روز به روز در حال رشد است، اگر سرمایه‌ مازادی داشتند اقدام به خرید خودرو می‌کردند و به فکر اینکه ماشین در حال رشد است و بعد از استفاده و افزایش قیمت خوردو اقدام به فروشش می‌کردند ولی در حال حاضر از این حالت خارج شده و یک حالت مصرفی پیدا کرده است. با توجه به اینکه الان در رکود اقتصادی به سر می‌بریم کسی زیر بار نمی‌رود ماشین‌های 200 میلیونی خریداری کنند. این افراد خیلی نادر هستند افرادی که برای خرید این خودروها اشتیاق نشان می‌دهند. در خصوص ماشین‌های وارداتی اگر رنج قیمتی بین 100 تا 150 میلیونی باشد بیشترین تقاضایی که در حال حاضر در بازرا وجود دارد می‌توان به خودروهای کره‌ای مثل اانترا، سراتو، اپتیما اشاره کرد و در خصوص خودروهای ژاپنی محصولات تویوتا کرولا، متقاضی زیادی دارد. اینها خودروهایی هستند که به هر حال در بازار مشتری‌ها به سراغ این خودروها می‌آیند. امابین 50 تا 100 تومان خوردو وارداتی آنچنانی نداریم و ماشین‌های مثل (آی 20) داریم که بازار آنچنان بالایی ندارد و اگر بخواهیم رنج قیمتی زیر 100 میلیون را نگاه کنیم بازار این گونه خودروها دست چینی‌هاست.

    اگر وام 25 میلیونی دوباره احیا شود فکر می‌کنید بازار کشش داشته باشد و تقاضا برای این وام وجود داشته باشد؟
    فکر می‌کنم اگر دوباره یک پک 100 تا 110 هزارتایی بخواهند اعلام بکند به خودروسازها قبل از سال متقاضی خواهد بود و بازار کشش لازم را دارد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو