فونیکسریمکسبهتام

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم همچنان در رکود

عصر خودرو- با اجرای طرح فروش خودروهای قسطی، خودروسازان داخلی بیش از ۱۳۰ هزار دستگاه از محصولات خود را با استفاده از تسهیلات بانکی به فروش رساندند، اما بررسی بازار نشان می دهد همچنان بازار خرید و فروش خودروهای صفر کیلومتر و دست دوم در رکود قرار دارد.

بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم همچنان در رکود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  ایرنا، دولت حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان از منابع بانکی را برای فروش خودرو با استفاده از تسهیلات بانکی اختصاص داد تا بار دیگر شاهد رونق بازار خودرو در کشور باشیم.
    رکود بازار خودرو از اواخر سال گذشته در کشور آغاز شد به طوری که برخی از نمایشگاه داران در گفت وگو با ایرنا اعلام کردند که آنها در طول هفته فقط 2 خودروی صفر کیلومتر به فروش می رسانند؛ این سبب شد که دولت با بررسی راهکارهای کارشناسی برای تحریک بازار خودرو کشور، بسته اقتصادی خود را اجرایی کند.
    همزمان با رکود نسبی بازار معاملات خودروهای صفر کیلومتر در کشور، خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز به رکود رفت به طوری که برخی از نمایشگاه داران تهران در طول هفته حتی موفق به فروش 3 خودرو دست دوم نیز نمی شدند.
    یک کارشناس خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی در بازار تهران به خبرنگار ایرنا، گفت: هرچند خودروسازان در طرح فروش اقساطی خودرو بیش از 130 هزار دستگاه خودرو فروختند، اما بازار خودروهای صفر کیلومتر همچنان در رکود نسبی است و هنو تحرکی در بازار دیده نمی شود.
    حسن شفیعی افزود: همزمان با فروش اقساط خودرو به محض بسته شدن سایت خودروسازان، قیمت برخی از خودروها افزایش یافت به طوری که قیمت پژو پارس با موتور تی.یو5(TU5) از 38 میلیون به 39 میلیون و 500 هزار تومان رسید.
    وی افزود: قیمت پژو پارس دوگانه سوز نیز از 36 میلیون و 500 هزار تومان با 2 میلیون تومان افزایش به 38 میلیون و 500 هزار تومان، سواری پژو 205 تیپ5 از 26 میلیون و 500 هزار تومان به 37 میلیون 500 هزار تومان و قیمت ال 90 پارس خودرو از 37 میلیون و 500 هزار تومان به 38 میلیون و 500 هزار تومان افزایش یافت.
    این کارشناس خرید و فروش خودروهای سواری یادآورشد: با آغاز فروش خودروهای اقساطی، عده ای به دنبال فروش خودروهای دست دوم خود در بازار بودند و این مساله حدود پنج درصد قیمت خودروهای دست دوم را در بازار کاهش داد، اما همچنان بازار خودروهای دست دوم همچنان راکد مانده است.
    وی خاطرنشان کرد: هرچند خودروسازان داخلی هنوز خودروهای ثبت نامی را به خریداران تحویل نداده اند، اما این طرح، اندکی بازار را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که سبب شد با کم شدن مشتری، بازار خودرو بیشتر به طرف رکود کشیده شده است.
    شفیعی تاکید کرد: در صورتی که خودروسازان به قول خود عمل کنند و در موعد مقرر خودروهای قسطی را به خریداران تحویل دهند بازهم این مساله تاثیری بر بازار نخواهد داشت، زیرا خریداران حق فروش خودروهای اقساطی در بازار را ندارند.
    در این طرح که به منظور تحریک تقاضا در صنعت خودرو کشور اجرا شد، خودروسازان داخلی نسبت به فروش اقساطی خودروهای خود اقدام کردند تا شبکه بانکی کشور معادل 80 درصد قیمت خودروهای مورد نظر را به حساب خودروسازان واریز کند تا خریداران بتوانند خودروهای خود را تحویل بگیرند.
    چندی پیش مدیرعامل اسبق ایران خودرو نیز با اشاره به طرح فروش خودروهای اقساطی به مردم گفت: در این طرح خودروسازان ده ها هزار خودروی بدون مشتری خود را که در پارکینگ هایشان انبار شده بود را به فروش رساندند تا بتوانند تا حدودی بدهیشان به قطعه سازان را پرداخت کنند.
    داود میرخانی رشتی، با بیان اینکه دو خودروساز بزرگ کشور برای تولید یک میلیون 500 هزار خودرو در سال ظرفیت سازی کرده اند، یادآورشد: با توجه به اشباع بازار بهتر است خودروسازان داخلی این حجم تولید را فراموش کنند، زیرا مطالعه مراکز استراتژیک نشان می هد که در کشور نباید سالی بیش از 800 هزار خودرو تولید کرد.
    به گفته میرخانی، ماموریت جدید خودروسازان پس از موفقیت در فروش خودروهای انبار شده این است که کیفیت را بالا ببرند، به دنبال محصولات جدید باشند و برای همیشه خط تولید خودروهایی که طراحی و تکنولوژی آنها مربوط به 30 سال پیش است را جمع آوری کنند.
    به گفته مشاور انجمن خودروسازان، طبیعتا خودروسازان از اعطای وام 25 میلیون تومانی بسیار خرسندند چون برای خودروهای انبار شده آنان مشتری پیدا شد و آنها توانستند از این محل درآمدی زیادی را برای پرداخت بدهی خود کسب کنند.
    میرخانی تصریح کرد: پیام اصلی وام 25 میلیونی به اقتصاد ایران این بود که مشکل کمبود تقاضای صنعت خودرو ناشی از کوچک شدن سفره های مردم است و تا وضع عمومی اقتصاد بهبود نیابد در صنایع بزرگی همچون خودرو بهبودی حاصل نخواهد شد.
    کارشناسان اقتصادی معتقدند، در میان تمام دلایل رکود بازار خودرو، کمبود نقدینگی و کاهش قدرت خرید مردم اصلی ترین دلیل افت خرید و فروش خودرو در ماه های گذشته بوده است، لذا اختصاص 25 میلیون تومان تسهیلات برای خرید خودروهای صفر کیلومتر توان مالی بسیاری از متقاضیان خرید خودرو را افزایش داد.
    همزمان با فروش اقساطی خودرو، بانک مرکزی نیز به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، بانک ها تنها می توانند تسهیلات 110 هزار دستگاه را پرداخت کنند و شبکه بانکی نمی تواند منابع مالی مورد نیاز بیش از 110 هزار دستگاه خودرو را تامین کند.
    به گفته یک فعال بازار خرید و فروش خودرو، هم اکنون قیمت خودروهای صفر کیلومتر داخلی در بازار با قیمت کارخانه ای آن برابر می کند و برخی از فروشندگان به دلیل نیاز به وجه نقد، خودروهای خود را در بازار به کمتر از قیمت کارخانه به فروش می رسانند.
    شفیعی با اشاره به رکود بازار خرید و فروش خودرو یاد آورشد: قیمت خودرو های صفر کیلومتر و دست دوم پیش و بعد از اجرای طرح فروش اقساطی خودرو آنچنان در بازار تاثیرگذار نبوده و همچنان شاهد رکود نسبی معاملات هستیم که از مدتها پیش در بازار آغاز شده است.
    این کارشناس خرید و فروش خودرو در بازار تهران معتقد است: با توجه به فروش اقساطی خودرو و فروش عادی خودروسازان داخلی، احتمال اینکه خودرو سازان نتوانند به موقع به تعهداتشان عمل کنند وجود دارد که این مساله می تواند به کمبود خودرو در بازار دامن بزند.
    هم اکنون قیمت یک دستگاه خودرو پارس سال پلاک شده در بازار حدود 36 میلیون تومان است و قیمت خودرو سواری پژو تیپ5 به 37 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و پراید پلاک شده در بازار نیز به قیمت 19 میلیون و 800 هزار تومان معامله می شود.
    همچنین قیمت یک دستگاه پراید هاچ بک 111 در بازار به 20 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
    یک دستگاه پژو 206 تیپ2 در بازار اکنون 33 میلیون تومان قیمت گذاری شده است و خودرو سواری ال90 ایران خودرو پلاک شده نیز 37 میلون و 500 هزار تومان قیمت دارد؛ ضمن اینکه سواری تیبا 23 میلیون و 500 هزار تومان و مدل هاچ بک پلاک شده آن 25 میلیون و 700 هزار تومان قیمت گذاری شده است.
    شفیعی در ادامه با اشاره به بازار خرید و فروش خودروهای خارجی نیز گفت: بازار خرید و فروش خودروهای خارجی همانند خودروهای داخلی در رکود است، اما پیش بینی می شود به توجه به نزدیکی ماه های پایانی سال، به تدریج شاهد افزایش خرید و فروش خودرو همانند سال های گذشته در این ایام باشیم.
    این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: اگر خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی در روزهای پایانی سال اندکی افزایش یابد در این صورت شاهد رونق در بازار خواهیم بود که مدتهاست در رکود مطلق و رکود نسبی به سر می برد.
    به گفته وی، هم اکنون یک دستگاه خودرو شاسی بلند سانتافه فول 2016 به قیمت 197 میلیون تومان به بازار عرضه شده و خودرو سواری کیا اپتیما فول 2016 نیز در بازار 163 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
    خودرو شاسی بلند توسان فول و ای ایکس 35 هیوندای فول در بازار 155 میلیون تومان قیمت دارد؛ خودرو شاسی بلند اسپورتچ فول شرکتی 2016 و سوناتا ای اس شرکت نیز به قیمت 160 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شوند؛ ضمن اینکه قیمت یک دستگاه تویوتا شاسی بلند راو 2015 در بازار، 204 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.
    صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ کشور فعالیت 60 صنعت تولیدی دیگر به دنبال دارد و رکود بازار و کاهش فروش خودرو خسارت زیادی را به خودروسازان و این صنایع وارد می کند.
    هم اکنون به طور متوسط بیش از چهار هزار دستگاه خودرو روزانه در کشور تولید می شود و کاهش فروش آنها که خسارت جبران ناپذیری به خودروسازان و صنایع وابسته آن وارد می کند.
    با آغاز تحریم های ظالمانه غربی ها علیه اقتصاد ایران، صنعت خودروسازی کشور متحمل خسارات فراوانی شد به طوری که در سال 1391 میزان تولید خودرو کشور از یک میلیون و 650 هزار دستگاه به 700 هزار دستگاه کاهش یافت.
    طبق برنامه ریزی های انجام شده در پایان سال 94 خودروسازان داخلی تولید یک میلیون و 100 هزار دستگاه خودرو را در کشور هدفگذاری کرده اند و اگر نتوانند آن را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند در این صورت متحمل خسارت زیادی خواهند شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو