فونیکسریمکسبهتام

پیشروی قیمت‌ها در بازار خودرو

عصر خودرو- پاییز در حالی وارد سومین ماه خود شده که بازار خودرو کشور این روزها همچنان در رکود به‌سر می‌برد و مشتریان سراغی از آن نمی‌گیرند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، با وجود گذشت نزدیک به دو هفته از پایان فروش تسهیلاتی خودرو، خرید و فروش خودروهای داخلی در حال تجربه روزهایی بسیار سرد است و کمتر کسی به نمایشگاه‌های خودرو قدم می‌گذارد.

پیشروی قیمت‌ها در بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، وقتی قرار شد دولت تسهیلاتی 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان بگذارد، همان اندک خرید و فروش در بازار نیز متوقف شد،چه آنکه بسیاری از مشتریان تصمیم گرفتند با استفاده از این تسهیلات، اقدام به خرید خودرو موردنظر خود کنند. هرچند نمایشگاهداران خودرو امید داشتند با پایان یافتن فروش تسهیلاتی، مشتریانی که موفق به شرکت در این طرح نشده یا شرایط آن را نپسندیده بودند، راهی بازار شوند، اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده و بازار خودرو کشور بسیار ساکت و آرام است. در این شرایط البته قیمت برخی از خودروها افزایشی محدود را تجربه کرده‌اند، هرچند وضع کلی بازار از ثباتی نسبی حکایت دارد.

    افزایش قیمت چند خودرو
    به بازار برویم و ببینیم در روزهای پس از تسهیلات، حال و روز قیمت‌ها به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر با 36 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از افزایش قیمت 150 هزار تومانی خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. از سوی دیگر پژو 206 صندوقدار در مدل V8 که آن هم با افزایش قیمت مواجه شده، در حال حاضر 37 میلیون تومان قیمت دارد. این خودرو طی هفته جاری 250 هزار تومان افزایش قیمت را به خود دیده است. فعالان بازار اما در مورد پژو 206 تیپ 2 نیز تاکید می‌کنند که این خودرو با افزایش قیمتی 100 هزار تومانی، در حال حاضر 32 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. 206 تیپ 2 جزو آن دسته از خودروهایی بود که در طرح فروش تسهیلاتی، ظرفیت آن خیلی زود به اتمام رسید. از سوی دیگر اما پژو 405 که این هفته 100 هزار تومان افزایش قیمت داشته، هم‌اکنون 28 میلیون و 900 هزار تومان به فروش می‌رسد و سمند نیز 30 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. در طرح فروش تسهیلاتی، از 405 استقبال خوبی به عمل آمد و سمند پشت سر این خودرو قرار گرفت.

    اما از بازار رانا خبر می‌رسد، این خودرو بدون تغییر قیمت در هفته جاری، در حال حاضر 32 میلیون و 300 هزار تومان به فروش می‌رود. فعالان بازار اما در مورد دنا نیز عنوان می‌کنند که این خودرو با افت قیمتی 300 هزار تومانی مواجه شده و هم‌اکنون 41 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. با این حساب هم‌اکنون قیمت دنا به زیر نرخ کارخانه رسیده است، چه آنکه این محصول در نمایندگی‌ها قیمتی برابر با 42‌میلیون و 500 هزار تومان دارد. دنا خودرویی است که سال گذشته وقتی عرضه شد، قیمتش بالای 52 میلیون تومان در بازار بود، اما رفته رفته با خوابیدن جو اولیه عرضه اش به بازار، قیمت آن کاهش یافت.

    از دنا که بگذریم، این هفته تغییری در قیمت تیبا رخ نداد، چه آنکه به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، تیبا در مدل صندوقدار خود هم‌اکنون 23 میلیون و 900 هزار تومان قیمت دارد. همچنین برای خرید پراید در مدل 131 نیز باید 19 میلیون و 900 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر در هفته جاری حکایت می‌کند. برای خرید مدل 111 پراید نیز باید 20 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت دارد. بنا به ادعای سایپایی‌ها، پراید بیشترین تقاضا و ثبت‌نام را در طرح فروش تسهیلاتی خودرو داشته و گفته می‌شود استقبال از آن بیش از پژو 405 بوده است که این موضوع البته به قیمت پایین این محصول مربوط می‌شود.

    اما از بازار سراتوهای مونتاژی سایپا نیز خبر می‌رسد که مدل اتومات این خودروها طی هفته جاری افزایش قیمت را تجربه کرده‌ است. بر این اساس، سراتوی اتومات با جهشی یک میلیون تومانی، هم‌اکنون 87 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن بدون تغییر قیمت طی هفته جاری، 73 میلیون تومان به فروش می‌رسد. سری هم اما به خانواده تندر-90 بزنیم که اعضای آن طی این هفته با تغییراتی در قیمت مواجه شدند. به گفته فعالان بازار قیمت تندر-90 در مدل اتومات با افزایش قیمت و در مدل پارس‌تندر با کاهش قیمت مواجه شده است. بر این اساس، پارس‌تندر در حال حاضر قیمتی برابر با 38 میلیون و 500 هزار تومان دارد که این موضوع از کاهش قیمت 200 هزار تومانی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند.


    از بازار تندر-90 مدل اتومات هم خبر می‌رسد که این خودرو در هفته جاری 100 هزار تومان گران شده است. با این حساب،تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر 47 میلیون و 100 هزار تومان قیمت دارد. این محصول نیز مانند دنا روزگاری قیمتی بسیار بالاتر از حال داشت و حتی تا 57 میلیون تومان نیز پیشروی کرد، اما حالا نزدیک به 10 میلیون تومان افت را به خود می‌بیند.
    تندر-90 هم جزو خودروهایی بود که در طرح فروش تسهیلاتی، ظرفیت آن به سرعت پر شد. این خودرو البته از تیراژ پایینی برخوردار بوده و معمولا تعادلی میان عرضه و تقاضای آن برقرار نمی‌شود.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو