فونیکسریمکسبهتام

اولویت اول بازگشت را مرز شلمچه قرار دهند

زائران اربعین برای بازگشت به کشور عجله نکنند

عصر خودرو- سرویس دهی به زائران اربعین و برنامه ریزی برای بازگشت موج ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفری ایرانیان از کربلا به سوی وطن از روز گذشته آغاز شد.

زائران اربعین برای بازگشت به کشور عجله نکنند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  از روز گذشته و پس از اتمام بزرگترین اجتماع جهانی در روز اربعین عاشقان اهل بیت علیه السلام با خیالی آسوده و دلی سبکبال بار سفر بسته و به شهر و دیار خود باز می گردند.

    در همین راستا و باتوجه بازگشت خیل عظیم زائران از مرزهای سه گانه به کشور مسولان کشوری در دستگاه های إجرائی مختلف درصدد بر آمدند تا با اعلام برنامه ریزی های صورت گرفته اقدامات مقتضی را انجام دهند تا زوار بدون هیچ پیشامدی وارد کشور شوند.

    **کنترل مرزهای کشور در اولویت برنامه ریزی وزارت کشور

    رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: کنترل مرزهای سه گانه ، برنامه ریزی برای بازگشت تدریجی زائران و تأمین آذوقه و دیگر مایحتاج آنها در اولویت برنامه‌ریزی ستاد قرار دارد.

    وی بیان کرد: ورود تدریجی زائران و مدیریت صحیح بازگشت آنها از شهر کربلا موجب کاهش مشکلات ناشی از حجم عظیم بازگشت زائران خواهد شد.

    **چه تمهیدی برای بازگشت سریع زوار از مرز اندیشیده شده است؟

    حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور إظهار کرد:ما چند کار کرده ایم که برگشت زائران مدیریت شود. ما کمتر از 1.6 میلیون زائر در عراق نداریم. حداقل ما 1 میلیون و 600 هزار نفر داریم که بر اساس آمارهای رسمی 47 درصد افزایش نسبت به پارسال داریم.

    وی افزود:برگشت این تعداد زائر اگر در 2 یا 3 روز باشد همه امکانات هم جواب نمی دهد. از قبل با 2 میلیون پیامک برای زوار ارسال کردیم که مسیر برگشت را کنترل کنند. ضمن اینکه پیش بینی خدمات دهی در عراق تا چند روز بعد از اربعین در نظر گرفته شده. هم از اسکان و هم از نظر تغذیه برای زائرانی که با تاخیر برمی گردند. بر خلاف سال گذشته که بعدازظهر اربعین، موکبهای عراق برچیده می شود، ما طرحی را داریم که برای چند روز این موکبهای ایرانی برقرار باشد.

    وی افزود: برای مدیریت برگشت زائران، پیش بینی خدمات در داخل عراق شده است. از لحاظ حمل و نقل هم برنامه ریزی کردیم. به جز ناوگان حمل و نقل عراق به خصوص بخش خصوصی، حدود 1800 دستگاه اتوبوس، کامیون و تریلر در عراق ساماندهی شده تا زائران را به مرز منتقل کنند. در ایران نیز 6 هزار اتوبوس پیش بینی شده و همه اتوبوسهای بین شهری در اولویت انتقال زائران قرار داده است. حتی برخی از اتوبوسهای شهرداری را در مرز مستقر کردیم تا زائران را به ایلام منتقل کنند.

    معاون امنیتی وزارت کشور بیان کرد:یک میلیون و 600 هزار نفر در این عملیات سنگین حضور دارند. خیلی از زیرساختهای ما تغییر کرده. اگر توفیق باشد برنامه های اساسی و بنیادین برای سال آینده داریم تا مراسم اربعین با ظرفیت بالا اجرا شود. درباره مسایل امنیتی نیز چند نکته قابل ذکر است، اول از اینکه باید از دولت عراق تشکر کنیم که یک میلیون و 560 هزار ویزا برای اربعین صادر کرده است. دوم مسایل امنیت است که خود توانسته است اداره کند. البته در مستشاری و آموزش کارهای زیادی کردیم که خوب پیش رفته است.

    ذوالفقاری بیان کرد :زائران نیز باید در مراقبت از اسناد خود دقت کنند. برخی افراد اسنادشان را گم کرده اند و دچار مشکل شده اند. کسانی که اسنادشان را گم کنند، با استعلام از سامانه نیروی انتظامی، یک پاس گذر برای آنها صادر می شود. سال گذشته در ارتباط با مفقودین مشکل داشتیم. امسال اگر کسی گم شد به پایگاه هایی که تعیین شده مراجعه کنند. از سفر به سامرا خودداری کنند و در برگشت هم عجله نکنند. اگر هماهنگی بین ما و مردم باشد، نتیجه مثبت خواهد داشت

    **بازگشت 200 هزار زائر از مرز مهران به کشور

    محمدرضا مروارید استاندار إیلام با اشاره به اینکه کوتاهی مسیر به شهرهای مرکزی کشور باعث شده تا بیشتر زائران مرز مهران را برای بازگشت خود انتخاب کنند، گفت: به همین علت پیش بینی می شود بیشترین آمار بازگشت زائران به کشور از این مرز صورت گیرد.

    وی با اشاره به آمادگی تمام دستگاه های خدمات رسان برای بازگشت زائران از آیین های اربعین حسینی، بیان کرد: برنامه ریزی های لازم برای بازگشت زوار صورت گرفته و خوشبختانه هیچ گونه مشکلی در این باره وجود ندارد.

    استاندار إیلام با بیان اینکه تمهیدات لازم برای انتقال و جابجایی زائران از مرز مهران به تمام نقاط کشور اندیشیده شده است، افزود: برنامه ریزی های لازم برای کنترل ترافیکی محورهای ارتباطی و همچنین پذیرایی و اسکان از زائران نیز صورت گرفته است.

    **استقرار ٢٥۰ دستگاه وسائل حمل ونقل در ایستگاه نزدیک کربلا

    سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مدیریت خوبی برای بازگشت زائران انجام شده است، گفت: با همکاری سازمان حمل و نقل و راهداری و پایانه‌ها در مرز مهران تعدادی دستگاه اتوبوس مستقر هستند و همچنین در دو مرز دیگر نیز امکانات مناسبی برای بازگشت زائران انجام شده است.

    وی  با تاکید بر اینکه تریلر‌های ارتش عراق در حال حاضر به زائران اربعین خدمات ارائه می‌دهند، بیان کرد:علاوه بر این تریلرها، 250 دستگاه وسایل حمل و نقل و سپاه نیز در ایستگاه نزدیک کربلا، زائران را به نجف می‌آورند و از آنجا نیز به سه مرز انتقال داده می‌شوند و در مجموع برنامه‌ریزی خوبی برای خدمات‌رسانی و بازگشت آنها انجام شده است.

    وی در مورد خدمات‌رسانی به زائران در کربلا، بیان کرد:یک میلیون و 600 هزار زائر اربعین با دریافت ویزا در این مراسم حضور یافته و از کشور خارج شدند که حدود 900 هزار زائر از مرز مهران و مابقی نیز از دو مرز شلمچه و چذابه خارج شدند.

    وی افزود:با توجه به اینکه فردا در عراق، اربعین است، تعدادی از زائران طی روزهای آینده و پس از پایان مراسم به کشور بازمی‌گردند و مدیریت برگشت سفر توسط آنها انجام شده است.

    رییس سازمان حج و زیارت  تصریح کرد: زائران اگر بخواهند طی سه یا چهار روز به کشور بازگردند، قطعاً در مرزهای خروجی با مشکلات مواجه خواهند شد؛ بنابراین بهتر است سفر خود را مدیریت کرده و طی چندین روز به کشور بازگردند.

    اوحدی با اشاره به اینکه زائران اربعین بازگشت خود را به تاخیر بیاندازند ، گفت: موکب های داخل عراق تا 28 صفر برای اسکان زائران مستقر هستند.

    سعید اوحدی افزود: برنامه ریزی و هماهنگی با دستگاه ها برای خدمات رسانی بهتر به زائران از سال گذشته آغاز شده است بطوریکه امسال توانسیتم خدمات خود را نسبت به سال قبل افزایش دهیم.

    وی درمورد بازگشت زائران توصیه کرد که به منظور جلوگیری از ازدحام در مرزها این افراد بلافاصله پس از اربعین به کشور باز نگرنند بلکه برای سفر خود برنامه ریزی داشته باشند تا بتوانند با آرامش و در خلوتی از مرز عبور کنند.

    رییس سازمان حج و زیارت گفت: بدین منظور موکب هایی که توسط ایران در داخل عراق و همچنین در مرزها برای پذیرایی زائرن راه اندازی شده پس از ایام اربعین نیز تا 28 ماه صفر مستقر بوده و زائران می توانند از آنها بهره مند شوند و مشکلی برای تاخیر در بازگشت نخواهند داشت.

    اوحدی  اظهار داشت: البته موکب های عراقی ها برچیده می شود اما ما موکب های خود را خواهیم داشت.

    **زیرساخت های لازم برای ورود حجم زیادی از زائران در شهر و پایانه مرزی مهران وجود ندارد

    سردار حسن کرمی فرمانده قرارگاه عملیاتی ظفر بیان کرد:برای بازگشت زائران به کشور تدابیر لازم اندیشیده شده است و تلاش می کنیم تا با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود چه در نهادهای نظامی و انتظامی و چه در سازمان های دیگر، تسهیلات قابل قبولی را برای بازگشت زائران به کشور ارائه دهیم.

    وی ادامه داد: با همدلی، مشارکت و انسجام مسئولان، همه امکانات و سیستم خودرویی و حمل و نقل منطقه ای و استان های همجوار و همچنین استان های دور دست به منظور تسهیل در تردد و بازگشت زائران مهیا است؛ از زائران تقاضا داریم برای بازگشت به کشور عجله نکنند.

    فرمانده قرارگاه عملیاتی ظفر با اشاره به افزایش حجم زائران به داخل کشور بیان داشت: تاکنون هیچ گونه مسئله خاص امنیتی در این مدت رخ نداده است و خوشبختانه نیروهای انتظامی، یگان ویژه، مرزبانی و...، بر این امر اشراف کامل دارند.

    **مرز مهران پایانی حمل و نقل مناسبی ندارد

    سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص ترافیک 7 کیلومتری در محور مهران ایلام اظهار کرد: ترافیک در محور مهران به دلیل عرض کم جاده سنگین بوده و مرز مهران بسته شده و ظرفیت جاده نیز کم است چرا که مرز مهران پایانه حمل و نقل مناسبی ندارد.

    وی افزود: محدودیت ما ممنوعیت ورود به مهران است و فقط خودروهای امدادی حق وارد شدن را دارند.محور مهران - ایلام 95 کیلومتر است که ظرفیت آنچنانی ندارند.

    رییس پلیس راهور ناجا بیان کرد:حجم خودروها  از عراق به کشور در حال افزایش است و در محور چذابه و شلمچه ترافیک روان بوده و اتوبوس به پایانه های مرزی منتقل شده تا مسافران را از مرز بازگردانند.

    سردار مهری عنوان کرد:از شب گذشته موج بازگشت زائران آغاز شده است و جمعیت زیادی از زائران از مرز مهران در حال بازگشت هستند البته بارش باران نیز بر تشدید ترافیک تاثیر گذاشته است ضمن آنکه در پارکینگ های مرزی پیش بینی کردیم اگر مشکلی برای خودروهای سواری پیش آمد از تراکتور ها و وسائل نقلیه سنگین جهت کمک رسانی استفاده شود.

    وی در ادامه به خط قرمز پلیس اشاره کرد و اظهار داشت: رانندگان باید بستن کمربند سرنشینان را به مسافران تذکر بدهند؛تخلفات حادثه ساز از جمله سبقت غیر مجاز ، انحراف به چپ و سرعت غیر مجاز از خط قرمزهای پلیس برای رانندگان اتوبوس است.

    رئیس پلیس راهور ناجا بیان کرد : به رانندگان اتوبوس ها توصیه می کنیم طبق ساعت که در دفترچه ذکر شده رانندگی کنند و از رانندگان کمکی استفاده کنند و اگر خسته و خواب آلوده بودند استراحت لازم را داشته باشند.

    سردار مهری گفت: بالغ بر 80 هزار خودرو در پارکینگ مهران است و باید این حجم خودروها به تدریج وارد جاده شوند و پلیس در این ایام به جهت خدمت رسانی در امر ترافیک مستقر هستند.

    **آماده باش مرزبانان برای بازگشت زائران اربعین به کشور

    سردار  قاسم رضایی فرمانده مرزبانی گفت: با توجه به برگشت زائران نیروی مرزبانی ایران و عراق به طور جدی با استفاده از تجهیزات و امکانات الکترونیکی موجود از ورود هر گونه اقلام ممنوع به کشور جلوگیری می‌کنند.

    وی با بیان این که بیشترین تردد مسافران مرزی به کشور عراق از مرز مهران صورت می گیرد، یادآور شد: زائران اربعین حسینی از هر مرزی که به کشور عراق عزیمت کردند باید از همان مرز وارد کشور شوند و در صورت مشاهده نیروی مرزبانی از ورود آن‌ها به کشور جلوگیری می شود.

    **آمادگی صد در صدی قرارگاه ظفر برای ورود زائران اربعین

    جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا با اعلام اینکه یک روز بعد از برگزاری مراسم اربعین اولین گروه از زائران به کشور باز خواهند گشت، از آمادگی صد در صدی قرارگاه ظفر برای ورود زائران خبر داد.

    سردار حبیب الله جان نثاری جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا درباره تمهیدات پلیس برای بازگشت هر چه سریعتر زائران از پایانه های غربی کشور، گفت: همانطور که بارها گفته شده قرارگاه عملیاتی ظفر ناجا در پایانه‌های مرزی مستقر بوده و اقدام به تامین امنیت زائران، روان سازی ترافیک و خدمت رسانی به آنان کرده است.

    وی درباره زمان برگشت زائران از کشور عراق، بیان کرد:با توجه به اینکه اربعین در کشور عراق روز پنج شنبه خواهد بود ما پیش بینی می‌کنیم که پیک برگشت از عتبات نیز یک روز بعد از اربعین باشد و از عصر چهارشنبه و جمعه شاهد افزایش بازگشت به سمت کشور باشیم.

    جانشین فرمانده یگان ویژه ناجا با بیان اینکه یگان ویژه تا زمان بازگشت آخرین زائران در مرزها مستقر است، افزود: فعالیت قرارگاه ظفر نیز به همین ترتیب ادامه خواهد داشت و ما سه وظیفه اصلی خود که تامین امنیت،‌ روان سازی ترافیک و خدمت رسانی به زائران است را انجام خواهیم داد.

    جان نثاری از مردم خواست که همکاری‌های لازم را با پلیس و نیروهای حاضر در مرز داشته باشند.

    **پیش بینی بارش برف در استان های غرب کشور

    در روز پنجشنبه بارش باران در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان و در ارتفاعات زاگرس بارش برف، در شمال و ارتفاعات البرز و شمالغرب کشور با فعالیت شاخه شمالی موج، بارش برف و در استان‌های واقع در غرب کشور بارش برف و باران پیش‌بینی می‌شود.

    سازمان هواشناسی تاکید کرد:با توجه به وضعیت جوی پیش بینی شده اقدام لازم برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی، توسط هموطنان گرامی و سازمان‌ها و ارگان‌های مسئول به عمل آید.

    احتیاط لازم و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده‌های کوهستانی مناطق یاد شده، پیشگیری‌های لازم در مناطق جنوب‌غرب کشور و در مناطقی که احتمال آبگرفتگی معابر وجود دارد و عدم تردد در مناطق کوهستانی جنوب‌غرب به خاطر احتمال رعدوبرق و احتیاط لازم برای جلوگیری از خسارت در مناطق جنوب‌غرب کشور به سبب بارش تگرگ از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی کشور است.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو