فونیکسریمکسبهتام

با استفاده از این موتورها ۲۰ برابر مصرف انرژی را کاهش دهید

موتورسیکلت برقی بهتر است یا بنزینی؟

عصر خودرو- اگرچه هزینه خرید موتورسیکلت های برقی بیشتر از موتورسیکلت های بنزینی است اما محاسبات نشان می دهد که هزینه سالانه مصرف انرژی حدود ۲۰ برابر کاهش می یابد.

موتورسیکلت برقی بهتر است یا بنزینی؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از مشرق، امرزه محیط زیست به عنوان بستری برای فعالیت های بشری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. آلودگی محیط زیست به دلیل تاثیر مستقیمی که بر سلامت انسان دارد، مورد توجه جدی کشورهای دنیا قرار گرفته است.

    یکی از مهم ترین بخش های محیط زیست که هر روز با آن در ارتباط هستیم هوایی است که استشمام می کنیم. کیفیت هوایی که وارد بدن انسان می شود در عملکرد سیستم های دفاعی و حرکتی بدن تاثیر گذار است.

    آلودگی هوای کلان شهر های کشور و به ویژه استان تهران امروزه به دغدغه ای جدی مسولین محیط زیست و علوم پزشکی کشور تبدیل شده است .

    بر اساس مطالعات صورت گرفته در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران بیش از 80% از آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه متحرک می باشد. از میان وسایل نقلیه متحرک موتورسیکلت ها از جایگاه ویژه ای در آلودگی هوای شهر تهران برخوردار هستند.

    موتور سیکلت ها اگرچه تنها 6% از ظرفیت ناوگان وسایل نقلیه شهر تهران را تشکیل می دهد اما مطالعات نشان می دهد که موتور سیکلت تا 8 برابر بیشتر از خودروهای بنزینی آلاینده تولید می کند.

    عمده‌ترین آلاینده‌هایی که توسط وسایل نقلیه تولید می‌گردد کربن مونواکسید(co) هیدوژن کربن(HC) و اکسید نیترات (NOx) است. بررسی ضریب انتشار (میزان تولید آلاینده به ازای پیمایش در واحد طول) وسایل نقلیه نشان می‌دهد که موتور سیکلت ها به مراتب بیشتر از خودروهای بنزینی و دیزل تولید آلاینده دارند. در شکل(1) نسبت ضرایب انتشار موتورسیکلت به خودروهای بنزینی و دیزلی نشان داده شده است.

    یکی از راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایل نقلیه، جایگزینی وسایل نقلیه برقی به جای وسایل نقلیه با سوخت فسیلی است.


    یکی از رایج ترین روش های جایگزینی وسایل نقلیه با مصرف سوخت فسیلی، استفاده از موتورسیکلت های برقی است. موتورسیکلت های برقی با استفاده از انرژی برق حرکت می‌کنند و هیچگونه آلاینده ای تولید نمی کنند.

    در جدول(1) مقایسه ای بین یک موتورسیکلت برقی و بنزینی آورده شده است.

     

    همانطور که در جدول(1) نشان داده شده است در پیمایش یکسان سالانه موتورسیکلت های برقی و بنزینی با در نظر گرفتن هر لیتر بنزین 1000 تومان و هر کیلووات ساعت برق به قیمت فعلی 50 تومان، هزینه انرژی برای موتور سیکلت برقی حدود 20 برابر کمتر از موتور سیکلت های بنزینی است.

    از طرف دیگر با توجه به تولید آلایندگی بالای موتور سیکلت بنزینی، لازم است که نهادهایی مانند وزارت نفت به عنوان تامین کننده سوخت وسایل نقلیه وشهرداری و سازمان محیط زیست به عنوان متولیان محیط زیست و هوای شهر تهران، توجه بیشتری برای توسعه استفاده از این نوع از وسایل نقلیه انجام دهند.

    علت استقبال کم از این نوع از موتورسیکلت ها، هزینه بالای(حدود 8 میلیون تومان) خرید این نوع از وسایل نقلیه است و لازم است در این زمینه با استفاده از زمینه های قانونی برای مدیریت مصرف انرژی و بند «ق» بودجه در حوزه بهینه سازی مصرف انرژی در کشور، انگیزه های لازم برای حرکت به این سمت مهیا گردد.

    لازم به ذکر است تکنولوژی تولید این نوع از وسایل نقلیه در کشور بومی سازی شده است و دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مجری برگزاری مسابقات وسایل نقلیه برقی همپای علم دنیا در این زمینه فعالیت دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو