فونیکسریمکسبهتام

نتایج آزمون‌های دشوار «انستیتو بیمه حمایتی حفاظت در بزرگراه‌ها» مشخص کرد

اتومبیل‌های ژاپنی، برترین‌های جهان در تامین امنیت سرنشین

عصر خودرو- در آستانه سال جدید میلادی، مهم‌ترین نهاد بین‌المللی رتبه‌بندی در صنعت بیمه امریکا، با انتشار گزارشی جامع و مشروح، قابل اطمینان‌ترین اتومبیل‌های مدل سال ۲۰۱۶م جهان را از میان خودروهای تولیدی شرکت‌های خودروسازی معتبر و شناخته شده دنیا انتخاب و معرفی کرد که براساس این گزارش، شرکت تویوتای ژاپن با فاصله‌ای بسیار زیاد بر همه رقبای خود چیره شد و لقب «مطمئن‌ترین اتومبیل سواری بازار در سال ۲۰۱۶ جهان» را از آن خود کرد.

اتومبیل‌های ژاپنی، برترین‌های جهان در تامین امنیت سرنشین
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، «انستیتو بیمه حمایتی حفاظت در بزرگراه‌ها» عصر روز پنجشنبه گذشته در خبر مربوط به این رتبه‌بندی و رقابت خودروها بر سر عنوان امن‌ترین اتومبیل جهان اعلام کرد: 48 اتومبیل در این رقابت توانستند به بالاترین رتبه‌های تعریف شده برای انتخاب امن‌ترین خودروها که عنوانی با مضمون «ورای نقطه اوج اطمینان» برای آن انتخاب شده بود، برسند و این بالاترین رکوردی است که در طول 33 سال گذشته به ثبت رسیده است.
    در پایان رقابت 48 اتومبیل اشاره شده، خودروهای تویوتا، هوندا و سوبارو هر 3 از کشور ژاپن بیشترین امتیازات ممکن را به‌دست آوردند که جمع آنها 23 امتیاز اعلام شده است.
    جالب اینجاست که پس از این 3 ژاپنی سرآمد، خودروسازی فولکس‌واگن و نشان(برند) لوکس این شرکت یعنی آئودی با 7 عنوان و امتیاز، به عنوان امن‌ترین خودروهای اروپا و دومین شرکت تولیدکننده خودروهای با ضریب ایمنی بسیار بالا در جهان لقب گرفتند که شاید پس از رسوایی تقلب این شرکت در اتومبیل‌های سواری دیزل عرضه شده در بازار مصرف امریکا، مرهمی کوچک و موقتی باشد بر آبروی زخم خورده فولکس. به دنبال 5 خودروی نام‌برده، 3اتومبیل ولوو از سوئد، هیوندای از کره‌جنوبی و مزدای ژاپنی با دریافت چندین عنوان نزدیک به هم، دیگر سواری‌های مطمئنی معرفی شده‌اند که در صورت بروز سوانح رانندگی احتمالی بیشترین امنیت ممکن را برای سرنشینان‌شان فراهم می‌کنند.
    نکته جالب دیگر در این انتخاب‌ها آن است که با وجود انجام این رتبه‌بندی از سوی یک سازمان پژوهشی امریکایی و همچنین با آنکه اتومبیل‌های این کشور (امریکا) همیشه به دلیل استحکام و ایمنی بالای‌شان در دنیا شهره بوده‌اند اما در این رتبه‌بندی و در بین 48 اتومبیل منتخب، تنها نام یک خودرو امریکایی یعنی کرایسلر 200 به چشم می‌خورد.

    کارشناسان مجری این پروژه رتبه‌بندی برای تعیین اتومبیل‌های برتر، 5 گروه آزمایش تصادف رانندگی (شبیه‌سازی شده) را طراحی کرده و خودروها باید در هر 5 گروه موفق به کسب بالاترین امتیاز شوند. علاوه بر این اتومبیل‌هایی که مدعی کسب بالاترین رتبه‌ها در این امتحانات هستند باید مجهز به سیستم پیشرفته محافظتی در قسمت جلوی خودرو و نیز سیستم ترمز اضطراری خودکار باشند که ویژه تصادفات اتومبیل از روبه‌رو (شاخ به شاخ) بوده و عملکرد ترکیبی این 2سیستم پیشرفته به هنگام بروز سوانح شدید رانندگی به مقدار زیادی نیروی وارد شده به خودرو که در اثر تصادف ایجاد می‌شود را خنثی می‌کند.
    انستیتو بیمه حمایتی حفاظت در بزرگراه‌ها در گزارش خود خاطرنشان کرده که چندین مدل از اتومبیل‌های خودروسازان مطرح که برای بازار تقاضای سال 2016م در نظر گرفته شده‌اند مجهز به سیستم قفل اتوماتیک شده یا خواهند شد. بنابراین این خودروها که مدل‌هایی مانند نیسان ماکسیما و تویوتا آوالون را شامل می‌شوند می‌توانند با سایر رقبای‌شان برای رسیدن به جایزه بزرگ و رتبه‌های برتر در رده‌بندی‌های سالانه این انستیتو رقابت کنند.
    البته گفتنی است که خبر مربوط به این رتبه‌بندی خودروها روز پنجشنبه گذشته ابتدا از سوی خبرگزاری آسوشیتدپرس و سپس رویترز، بلومبرگ، بی‌بی‌سی و به‌دنبال آنها، سایر نشریات اروپایی و امریکایی مانند فایننشیال تایمز، گاردین و لس‌آنجلس‌تایمز منتشر شده و برای مثال رویترز در تیتر اصلی مطلب خود خودروسازان ژاپنی و آلمانی را به‌عنوان دروکنندگان بیشتر جوایز و عناوین برتر این رتبه‌بندی عنوان کرده اما در متن این گزارش حتی یک بار هم اشاره‌ای به نام آلمان نشده است. سایر خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های شناخته شده فقط اتومبیل‌های ژاپنی را به عنوان برندگان مسلط این رقابت معرفی کرده‌اند.
    آن‌گونه که در این گزارش آمده برای رتبه‌بندی امنیت اتومبیل‌ها در رقابت امسال آزمایش‌ها و شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت خودروها به‌ویژه در آزمون تصادف مستقیم از جلو بسیار دشوارتر و طولانی‌تر شده و تا پیش از امسال، برندگان این رقابت به آزمون‌هایی کمتر و امتیازهایی پایین‌تر برای رسیدن به برترین جایگاه نیاز داشتند.


    این سختگیری بیشتر در آزمون‌های مختلف شبیه‌سازی شده برای تصادفات رانندگی تا حدی ملموس بوده که برخی از برندگان پیشین این رقابت و آزمون همچون خودروی «مینی‌ون تویوتا سی‌ینا» نتوانست از مراحل متعدد آزمون‌های مربوط به شبیه‌سازی تصادف‌های خودرو عبور کرده و در میانه راه امتحانات خود، از دور رقابت خارج شد.
    آدریان لاوند، رییس انستیتو بیمه حمایتی معابر و بزرگراه‌های ایالات متحده درباره روال تعیین شده برای رتبه‌بندی سطح ایمنی اتومبیل‌های بازار سال آینده، این‌گونه توضیح داده است: «گروه مسئول آزمون‌ها در امسال تشخیص میزان قابلیت خودروها در تامین امنیت و سلامتی سرنشینان‌شان، مجموعه موارد الزامی این آزمون رتبه‌بندی را که به‌عنوان معیارهای سطح تامین امنیت خودروها تعیین شده‌اند تا حد زیادی دشوارتر کرده تا از این طریق یعنی با به رسمیت شناختن پیشرفت‌های جالب توجه تعدادی از خودروسازان در زمینه ارتقای ضریب امنیت خودروهای تولیدی آنها سایر تولیدکنندگان خودرو در جهان را نیز تشویق به تبعیت از آنها کرده و با ترغیب این گروه از خودروسازان در حقیقت باعث بالا رفتن شاخص‌های سلامت سرنشینان اتومبیل‌ها و کاهش مخاطرات احتمالی در تصادفات رانندگی شود که سلامتی و حتی حیات این سرنشینان را تهدید می‌کنند.
    از جمله مواردی که آزمون‌های رتبه‌بندی این موسسه در سال جاری را در مقایسه با سال‌های قبل دشوارتر کرده بود توجه جدی به سیستم جدید و پیشرفته ترمز خودکار بوده که به‌عنوان یکی از استانداردهای برتر در خودروها نقش زیادی در تعیین رتبه ایمنی هر اتومبیل داشت. البته هزینه بالای این سیستم که تا 16 هزار دلار نیز می‌رسد باعث شده بود تا فقط تعداد معدودی از خودروهای لوکس و گران‌قیمت از این تجهیزات مدرن بهره ببرند با این وجود شکی نیست که سال آینده شاهد ترویج استفاده از این سیستم در بسیاری از خودروهای دیگر باشیم چرا که آزمایش‌های گوناگون و پیچیده‌ای که برای تعیین میزان کارآیی آن طراحی و اجرا شده به وضوح نشان می‌دهند که سیستم ترمز اتوماتیک تاثیر بسیار زیادی در کاهش صدمات و مخاطرات تهدیدکننده جان انسان‌ها در سوانح و تصادفات رانندگی دارد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو