فونیکسریمکسبهتام

بررسی ۵ اتومبیل شاسی‌بلند کوچک در بازار داخلی

امتحان پنج گزینه‌ای!

به گزارش عصر خودرو: معمولا وقتی در خرید یک کالا، با مدل‌هایی متنوع یا دارای خصوصیات نسبتا مشابه مواجه می‌شویم، فرآیند انتخاب و تصمیم‌گیری دشوار‌تر می‌شود و در این صورت، شاید بررسی مزایا و معایب هریک از گزینه‌ها و همچنین مقایسه جزء به جزء آنها با یکدیگر بتواند تاثیر شایانی در سهولت انتخاب و خرید آن کالا داشته باشد.

امتحان پنج گزینه‌ای!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶:۰۰
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!
  • امتحان پنج گزینه‌ای!

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، طبیعتا این مسئله در بازار خودرو نیز وجود دارد و مواردی چون اختلاف مشخصات فنی، تنوع امکانات، قیمت و اعتبار برندها ممکن است تصمیم‌گیری را برای خریداران دشوار سازد؛ خصوصا اگر در این میان، شباهت نیز قابل توجه باشد. این روزها بازار SUV‌های کوچک در ایران، نسبتا پر رونق و فعال است که از جمله دلایل آن می‌توان به قیمت مناسب‌تر این مدل‌ها نسبت به شاسی‌بلندهای بزرگ و همچنین ابعاد و مصرف سوخت مناسب آنها جهت رفت‌وآمدهای روزمره و درون‌شهری اشاره کرد. اگرچه تنوع مدل‌های موجود در این بخش از بازار، نسبت به بسیاری از کشورها کمتر است اما تشابه مشخصات فنی و سطح امکانات برخی از این مدل‌ها و همچنین رنج قیمت نسبتا یکسان آنها موجب شده است تا بسیاری از خریداران در انتخاب و خرید مدل مورد نظر خود دچار تردید شوند. تویوتا RAV4، هیوندای ix35، کیا اسپورتیج، سانگ‌یانگ کوراندو و همچنین رنو کولئوس، 5 گزینه معروف و همکلاس در رنج قیمت 120 الی 210 میلیون تومان هستند که معمولا بسیاری از مشتریان به واسطه کاتالوگ‌ها یا دیگر منابع، با مشخصات پایه آنها آشنایی دارند اما این بار قصد داریم مزایا، معایب و همچنین ویژگی‌های بارز و متفاوت این مدل‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا هریک از خریداران بتوانند نزدیک‌ترین گزینه به سلیقه و نیاز خود را شناسایی کنند.

تویوتا RAV4:

راو‌4 به عنوان کوچک‌ترین و ارزان‌ترین SUV تویوتا در بازار داخلی شناخته می‌شود که اگرچه نسل قبلی آن فروش خوبی را در ایران تجربه نکرد اما مدل 2013‌، با توجه به تغییرات صورت گرفته در بخش ظاهری، سطح امکانات و همچنین افزایش محبوبیت شاسی‌بلندهای کوچک در بازار داخلی، به خوبی مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و بعد از رقبا کره‌ای یعنی اسپورتیج و ix35 توانست سهم خوبی از بازار این بخش را به خود اختصاص دهد. شاید طراحی ظاهری RAV4 به اندازه رقبای کره‌ای، جذاب و سرگرم‌کننده به نظر نرسد اما مانند اکثر خودروهای ژاپنی، در نمای جلو از چهره‌ای جسور و با‌صلابت برخوردار است و در کل به لطف فرم پویای بدنه، طرحی اسپرت را به نمایش می‌گذارد که یقینا طرفداران خاص خود را دارد. از لحاظ طراحی داخلی نیز علیرغم فرم نسبتا ساده داشبورد، تلفیقی از ویژگی‌های مدرن و کلاسیک را ارائه می‌دهد و ضمنا کیفیت متریال داخلی آن، خصوصا با وجود دوخت چرم روی داشبورد و همچنین جنس خوب تریم‌های تزئیناتی و روکش‌های چرمی، نسبت به رقبای کره‌ای بهتر است، هرچند که در بخش‌های پلاستیکی، فاصله چندانی با آنها ندارد. در کل، نشستن در پشت فرمان RAV4 حس خوبی را به راننده القا می‌کند و البته فرم صفحه کیلومتر‌شمار آن، نسبت به ix35 یا اسپورتیج، جذابیت کمتری دارد. فضای پا برای سرنشینان جلو و عقب، خوب و راضی‌کننده است و صندلی‌های جلو نیز راحت به نظر می‌رسد اما فرم صاف و یکنواخت صندلی‌های عقب در مسیرهای طولانی ممکن است کمی خسته‌کننده به نظر برسد که البته، قابلیت تنظیم زاویه پشتی‌ها تا حدی این مسئله را برطرف کرده است.
از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی RAV4 می‌توان به سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، نمایشگر لمسی، بلوتوث هندزفری، قابلیت اتصال USB و AUX، دوربین و سنسور پارک عقب، درِ برقی صندوق عقب، سانروف، کروز کنترل، سیستم هشدار نقطه کور، قفل دیفرانسیل، سیستم کمکی فرود از شیب و همچنین سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو اشاره کرد. با توجه به اعداد و ارقام کاتالوگ‌ها، شتاب اولیه کولئوس از دیگر رقبا سریع‌تر است اما در عمل، این برتری به RAV4 تعلق می‌گیرد زیرا از نظر نگارنده، بهترین هماهنگی میان پیشرانه و گیربکس را به نمایش می‌گذارد و ضمن تیز بودن واکنش پدال گاز، تعویض دنده‌های سریع‌تر و دقیق‌تری هم دارد. پایداری و فرمان‌پذیری RAV4 نیز خوب ارزیابی می‌شود و سواری آن نیز نسبتا بی‌صداست اما به اندازه دیگر SUV‌های تویوتا نرم نیست و اتفاقا ضربه‌های وارد شده به سیستم تعلیق، توسط سرنشینان عقب به شدت احساس می‌شود. تویوتا RAV4 در کنار کوراندو به عنوان کم‌مصرف‌ترین عضو این گروه شناخته می‌شود و خودرویی نسبتا کم‌استهلاک است.

هیوندای ix35 (توسان):

یقینا پر‌فروش‌ترین عضو این گروه در بازار داخلی، هیوندای ix35 یا همان توسان است که ظاهرا میزان فروش آن اندکی از رقیب سرسخت خود یعنی کیا اسپورتیج نیز بالاتر بوده است. از جمله مهم‌ترین دلایل موفقیت این خودرو در بازار می‌توان به طراحی ظاهری نسبتا زیبا و جذاب آن (خصوصا در مدل‌های فیس‌لیفت) اشاره کرد که توجه بسیاری از مشتریان را به سمت خود جلب کرده است. در داخل کابین و بخش داشبورد نیز با اشکال هندسی مختلف مواجه می‌شوید که جلوه‌ای نسبتا  مدرن و فانتزی را به نمایش می‌گذارد اما یکنواخت بودن رنگ سیاه در ادوات داخلی، کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسد و در کل کیفیت متریال آن چندان دلچسب و راضی‌کننده نیست. ردیف عقب ix35، از نظر فرم پشتی و نشیمنگاه صندلی‌ها، کمی راحت‌تر از اسپورتیج به نظر می‌رسد که البته این مسئله در مسافرت‌های طولانی مدت، بهتر احساس می‌شود. از نظر تجهیزات و امکانات رفاهی باید بگوییم که مانند اسپورتیج و در حالت فول آپشن، بیشترین تجهیزات را نسبت به دیگر رقبا در اختیار شما قرار می‌دهد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به سیستم Keyless Starter، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو، گرم‌کن صندلی‌های عقب، گرم‌کن غربیلک فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، سقف پانورامیک، شیشه‌های دودی عقب، نمایشگر مرکزی، بلوتوث هندزفری، قابلیت اتصال USB و AUX، کول باکس، کروز کنترل، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، قفل دیفرانسیل، سیستم کمکی فرود از شیب و همچنین تنظیم عملکرد فرمان (در 3 حالت
Normal ،‌Comfort و Sport) اشاره کرد. شتاب‌گیری اولیه در ix35 نسبتا رضایت‌بخش است و البته عکس‌العمل پیشرانه به پدال گاز کمی‌کند به نظر می‌رسد که این مسئله در اسپورتیج نیز دیده می‌شود و شاید بخشی از آن مربوط به عملکرد گیربکس باشد. همچنین سواری و عملکرد سیستم تعلیق این خودرو نیز مانند اکثر SUV‌های موجود در این کلاس، خشک است اما نسبت به اسپورتیج، تکان‌ها و ضربات کمتری دارد.

سانگ‌یانگ کوراندو:

نسل پیشین کوراندو که در بازار داخلی نیز عرضه می‌شد، از لحاظ فنی و قابلیت‌های حرکتی (حتی در مسیرهای آفرود)، توانایی‌های قابل توجهی داشت و البته از لحاظ استهلاک و همچنین کیفیت متریال داخلی، خودرو رضایت‌بخشی نبود اما نسل جدید یا به قول معروف، «نیو کوراندو» را می‌توان به عنوان اولین SUV زیبا و جذاب سانگ‌یانگ از لحاظ طراحی ظاهری معرفی کرد که از چهره‌ای مدرن و اسپرت بهره می‌گیرد و ضمنا طراحی آن به نحوی صورت گرفته‌ که مانند رنو کولئوس، میدان دید نسبتا خوبی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد و نقطه کور کمتری دارد.
طراحی داخلی نیز با توجه به کلاس و قیمت خودرو، نسبتا جذاب و عامه‌پسند است اما در میان رقبای حاضر در این مقایسه، کیفیت متریال پایین‌تری را به نمایش می‌گذارد که البته این مسئله بیشتر در مورد قطعات و بخش‌های پلاستیکی مطرح می‌شود و در عوض، کیفیت پوشش چرمی، خوب و رضایت‌بخش است. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که فضای ردیف عقب این خودرو علیرغم ابعاد کوچک کابین، چندان تنگ و محدود نیست و با توجه به صاف بودن کف آن و همچنین فرم مناسب صندلی‌ها، فضای خوبی را حتی برای نشستن 3سرنشین ارائه می‌دهد. کوراندو در 2 تیپ تجهیزاتی پرمیوم (فول آپشن) و اپتیموم (نیمه فول آپشن) در بازار داخلی عرضه می‌شود که نوع دوم دارای سیستم حرکتی دیفرانسیل جلو است.
امکاناتی مانند ایربگ راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر، پخش CD و MP3، بلوتوث، تنظیم برقی آینه‌ها با گرم‌کن و قابلیت تاشوندگی، سانروف برقی، سنسور پارک عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفری و همچنین سیستم یخ‌زدای برف پاک‌کن، در هر دو مدل موجود هستند اما مدل پرمیوم، تجهیزات بیشتری از جمله رینگ 17 اینچی اسپرت، ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین جلو 4 جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پوشش چرم، تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر مرکزی و رهیاب، پخش DVD، صفحه کیلومتر‌شمار سوپر ویژن، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم فعال جلوگیری از واژگونی (ARP)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، شیشه‌های UV، پشت سری‌های فعال ‌هنگام تصادف و همچنین پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.
کوراندو با قدرت 150 اسب بخار، به عنوان ضعیف‌ترین عضو این گروه شناخته می‌شود که البته عملکرد نسبتا خوب و دقیق گیربکس آن تا حدی می‌تواند این ضعف را جبران کند. ضمنا عملکرد سیستم تعلیق آن در دفع ضربات و حفظ پایداری خودرو نیز خوب و قابل توجه است و شاید بتوان گفت که نسبت به اسپورتیج یا ix35، کمی نرم‌تر عمل می‌کند. ضمنا کوراندو، پایین‌ترین قیمت را نسبت به رقبای حاضر در این گروه، داراست.

رنو کولئوس:

اما نوبت می‌رسد به تنها عضو اروپایی این گروه یعنی رنو کولئوس که نسبت به رقبا، فروش کمتری داشته و توسط دو شرکت پارس خودرو و نگین خودرو در بازار داخلی عرضه شده است. کولئوس در مقابل دیگر اعضای این گروه، چهره‌ای محافظه‌کار را ارائه می‌دهد که بیش از هر چیز، سمبل و فاکتورهای طراحی یک اتومبیل فرانسوی را به نمایش می‌گذارد و شاید برای خیلی‌ها، به اندازه رقبای آسیایی، جذاب و جالب توجه نباشد. طراحی داخلی این SUV کوچک نیز نسبتا ساده اما ارگونومیک و کاربردی است و از لحاظ کیفیت متریال داخلی باید بگوییم که در کنار تویوتا RAV4‌، به عنوان باکیفیت‌ترین مدل در این مقایسه شناخته می‌شود، به طوری که از نظر نگارنده، راضی‌کننده‌ترین متریال را در قسمت‌های پلاستیکی و تریم‌های تزئیناتی ‌ارائه می‌کند. کولئوس در ردیف جلو و عقب، ارتفاع و فضای پای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و البته پشتی صاف و نسبتا افقی صندلی‌های ردیف عقب آن به هیچ وجه در سفرهای طولانی‌مدت، راحت به نظر نمی‌رسد و در صورت نشستن 3 نفر در این قسمت، با محدودیت فضا مواجه خواهید شد. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی کولئوس می‌توان به تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای با دریچه و فن مستقل در عقب، بلوتوث هندزفری، قابلیت اتصال USB و AUX، سیستم صوتی حرفه‌ای BOSE، کروز کنترل، سقف پانورامیک، سیستم هشدار نقطه کور، سنسور پارک جلو و عقب، قفل دیفرانسیل، سیستم کمکی فرود از شیب و همچنین ترمز پارک الکترونیکی اشاره کرد. ضمن اینکه تجهیزاتی مانند مانیتور، رهیاب و دوربین دید عقب نیز به صورت سفارشی ‌روی آن نصب می‌شود. همان‌طور که گفتیم، زمان شتاب‌گیری اولیه برای کولئوس، برابر 9.3 ثانیه اعلام شده است که سریع‌تر از دیگر رقبا به نظر می‌رسد اما در واقع، عملکرد یکنواخت و نه‌چندان هیجان‌انگیز گیربکس CVT در این مدل، از لذت و چابکی رانندگی کاسته است و حتی با این وجود، مصرف سوخت چندان اقتصادی و کمی هم ندارد. در کل می‌توان گفت که کولئوس، سواری نسبتا نرم‌تری را در مقابل دیگر رقبا داراست و از لحاظ پایداری، فرمان‌پذیری و قدرت ترمزگیری نیز عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد. ضمنا باید به این نکته اشاره کنیم که عملکرد سیستم چهارچرخ متحرک کولئوس در مسیرهای ناهموار و نسبتا صعب‌العبور، نسبت به ix35 و اسپورتیج، دقیق‌تر و کارآمدتر است.

کیا اسپورتیج:

بعد از ix35 و با فاصله‌ای اندک، اسپورتیج بیشترین میزان فروش را نسبت به دیگر رقبا دارد و اگرچه از لحاظ مشخصات فنی و تنوع آپشن‌ها، بسیار شبیه به هیوندای ix35 است اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد که خیلی از مشتریان را به سمت اسپورتیج سوق می‌دهد. به عنوان مثال، اسپورتیج نسبت به ix35 طراحی ظاهری اسپرت‌تری دارد و نمای جلو آن، چهره‌ای کاملا جسور را به نمایش می‌گذارد که شاید از نظر خیلی‌ها جذاب‌تر از طرح فانتزی ix35 باشد. همچنین در داخل کابین با طرحی ساده‌تر روبه‌رو می‌شویم که البته تناسب و هماهنگی خوبی را به نمایش می‌گذارد و از لحاظ کیفیت متریال و پوشش‌ها نیز تفاوت چندانی با توسان ندارد. همان‌طور که گفتیم، زاویه و وضعیت نشیمن صندلی‌های اسپورتیج ممکن است در سفرهای طولانی، زودتر از ix35 شما را خسته کند (هرچند که شاید در ظاهر این تفاوت احساس نشود)‌ و ضمنا سیستم تعلیق آن کمی سفت‌تر است که در عوض پایداری و هندلینگ بهتری را نیز برای اسپورتیج فراهم کرده است. علاوه بر این، قدرت ترمزگیری در اسپورتیج نیز کاملا رضایت‌بخش است و اندکی بهتر از ix35 به نظر می‌رسد که از این لحاظ تقریبا فاصله اندکی با RAV4 و کولئوس دارد. در کل، مهم‌ترین تفاوت اسپورتیج با ix35 را می‌توان در اختلاف طراحی ظاهری و داخلی این خودرو و همچنین داینامیک اسپرت‌تر سواری و رانندگی با اسپورتیج جست‌وجو کرد، ضمن اینکه برخی ‌مدل‌های فول‌آپشن این خودرو دارای سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی نیز هستند.

 

برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
      آرشیو