فونیکسریمکسبهتام

خبر خوش فعالان بخش خصوصی

تیراژ تولید قطعه افزایش یافت

عصر خودرو- تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خرید خودرو برای خودروسازان کشورمان نتایج مثبتی را به همراه داشت، به گونه‌ای که میزان فروش خودرو افزایش یافت و نقدینگی در شرکت‌های خودروسازی جریان پیدا کرد.

تیراژ تولید قطعه افزایش یافت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، با وجود این تغییر و تحولات در صنعت خودرو، خبرهایی مبنی بر افزایش تیراژ تولید قطعات خودرو در قطعه‌سازی‌ها نیز به گوش می‌رسد و شاید بتوان از این اتفاق به عنوان روزنه امیدی برای فعالان حوزه قطعه نام برد. بی‌شک میزان تولید در شرکت‌های قطعه‌سازی متاثر از هرگونه تغییر و تحول در صنعت خودرو است و قطعه‌سازان که پابه‌پای خودروسازان و در ارتباط با آنها فعالیت می‌کنند، گویا از این تغییرات مثبت سهمی برده‌اند، به طوری که میزان تقاضا برای تولید قطعه افزایش یافته است اما با این حال، فعالان حوزه قطعه همچنان از کمبود نقدینگی و مشکلات مالی در این صنعت سخن می‌گویند و بر لزوم تامین نقدینگی شرکت‌های قطعه‌سازی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در این صنعت تاکید می‌کنند.


    افزایش تقاضا برای ساخت قطعات
    در چند روز اخیر، یک عضو انجمن قطعه‌سازان کشور از افزایش تیراژ تولید قطعات در یک‌ماه گذشته خبر داده است. فرهاد به‌نیا افزایش تقاضا برای ساخت قطعات خودرو را ناشی از افزایش فروش خودرو به وسیله تسهیلات 25 میلیون تومانی می‌داند و معتقد است در یک ماه گذشته صنعت قطعه‌سازی به راه افتاده و درحال‌حاضر کارخانه‌های تولید قطعات خودرو با سفارش‌های زیادی مواجه شده‌اند. از این رو در گفت‌وگو با به‌نیا و دیگر فعالان صنعت قطعه این موضوع را پیگیری شده است. به‌نیا اظهار کرد: هنوز وضعیت صنعت قطعه ایده‌آل نشده اما نسبت به ماه‌های گذشته اوضاع مناسب‌تر شده است و تیراژ تولید قطعات افزایش پیدا کرده، به طوری که بین هزار و 700 تا 2 هزار خودرو تولید می‌شود. این فعال صنعت قطعه عنوان کرد: شرایط شرکت‌های قطعه‌سازی تا حدودی مناسب شده و در صورت بهبود شرایط، شاهد افزایش تیراژ قطعات خودرو و کاهش قیمت‌ها خواهیم بود اما مشکلات نقدینگی هنوز پابرجاست. وی ادامه داد: تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو باعث ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی شده اما در 2یا 3 ماه آینده پیش‌بینی می‌شود، این شرکت‌ها با مشکلات نقدینگی مواجه شده و دچار بحران شوند، از این رو سیستم بانکی باید به کمک خودروسازان و قطعه‌سازان بیاید تا این شرکت‌ها با بحران روبه‌رو نشوند. این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به پرداخت بدهی‌های معوق خودروسازان به قطعه‌سازان در شرایط کنونی افزود: شرایط پرداخت بدهی‌های خودروسازان بهبود یافته اما هنوز ایده‌آل نشده زیرا مطالبات قطعه‌سازان بسیار زیاد است. وی گفت: صحبت‌هایی از مذاکرات و همکاری‌های قطعه‌سازان با کشورهای خارجی انجام شده اما نکته این است که باید شرایط و امکانات برای سرمایه‌گذاری فراهم شود و 50 درصد سرمایه نیز از سوی قطعه‌سازان داخلی تامین شود، این درحالی است که این شرکت‌ها با مشکلات مالی مواجه هستند و کسری نقدینگی در این شرکت‌ها وجود دارد و اگر سرمایه لازم فراهم نشود، مذاکرات با کشورهای خارجی تحقق پیدا نخواهد کرد.


    تضعیف بنیه قطعه‌سازان در دوران تحریم
    در همین حال رضا رضایی، عضو انجمن قطعه‌سازان نیز با تایید این موضوع که تیراژ تولید قطعات افزایش یافته است،توضیح داد: در چند هفته اخیر تیراژ تولید قطعات رشد یافته اما مشکلات مالی هنوز گریبانگیر شرکت‌های قطعه‌سازی است زیرا کمبود نقدینگی ریشه در عوامل زیادی دارد و مهم‌ترین نکته این است که دوران تحریم فشارهای زیادی را به صنعت قطعه تحمیل و مشکلات بانکی و نقل و انتقال پول به دلیل محرومیت از ارتباط با کشورهای خارجی و شرکت‌های معتبر قطعه‌سازی جهان، این صنعت را با چالش مواجه کرد. از سویی فشارهای قوانین مالیات و بیمه در این شرکت‌ها و همچنین افزایش مالیات ارزش‌افزوده که از نرخ 3 به 9 درصد تغییر یافته نیز باعث تضعیف بنیه اقتصادی این شرکت‌ها شده است. آنطور که رضایی می‌گوید: بیشتر قطعه‌سازان از سال 91 به بعد متحمل فشارهای سنگینی شدند ؛ نیروی کار که یکی از فاکتورهای اصلی برای هر بنگاه تولیدی است گران شد، قیمت انرژی افزایش یافت و به دنبال آن سایر قیمت‌ها نیز بالا رفت.
    رضایی اظهار کرد: در صورتی که مشکلات خودروسازان برطرف شود و آنها از نظر نقدینگی تامین شوند، باید نگاه خود را نسبت به قطعه‌سازان تغییر دهند، چراکه بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی از جمله شرکت‌های قطعه‌سازی سالانه برای خود اهدافی تعیین و برای دستیابی به آن اهداف، بودجه تعیین می‌کنند و برنامه‌ریزی دارند اما زمانی‌که با فراز و نشیب‌های پیرامونی مواجه می‌شوند و به مشکل برخورد می‌کنند، طبیعی است تمامی برنامه‌های آنها با مشکل اساسی روبه‌رو می‌شود و این مشکلات مانعی در مسیر پیشبرد اهداف این شرکت‌ها به ویژه در بخش تحقیق و توسعه است. عضو انجمن قطعه‌سازان گفت: زیرساخت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کشور فراهم نیست و باید مقررات و ضوابط به وسیله کارشناسان خبره بازنگری و اصلاح شود زیرا سرمایه‌گذاران خارجی بسیار هوشمندانه عمل کرده و تیم تحقیق خود را برای بررسی شرایط موردنظر به ایران ارسال می‌کنند. از این رو درصورتی که خواهان تحول بزرگ در صنعت قطعه هستیم، باید به یکسری از مسائل رسیدگی شود. براساس این گزارش، فعالان حوزه قطعه بر افزایش تقاضا برای ساخت قطعات خودرو و افزایش تیراژ تولید توافق‌نظر دارند اما با این حال مشکل کمبود نقدینگی عاملی است که همچنان تولیدکنندگان قطعه را با چالش مواجه کرده است، از این‌رو قطعه‌سازان خواستار حمایت‌های دولتی در رفع مشکل کمبود نقدینگی و اصلاح قوانین و مقررات در کشور و ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۷ روز پیش
        آرشیو