فونیکسریمکسبهتام

با ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی

۶۰ صنعت وابسته به خودرو رونق گرفت

عصر خودرو- فرمان هدایت بیش از ۶۰ صنعت در دستان خودرو است. افتادن خودرو در دست‌اندازها، گذر در مسیری هموار، درنوردیدن جاده‌های بین‌المللی، مهجور ماندن در بین خودروسازان جهانی، افزایش تیراژ یا کاهش سالانه تولید و... صنایع مرتبط با خودرو را یا در سایه بی‌رونقی یا در روشنی شکوفایی قرار می‌دهد.

۶۰ صنعت وابسته به خودرو رونق گرفت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در یک نگاه کلی، صنایعی که با رونق خودرو جان می‌گیرند و با رکود آن از رمق می‌افتند، به 2 دسته صنایع بالادستی و پایین‌دستی تقسیم می‌شوند. بالادستی‌ها صنایعی همچون فولاد، فلزات، معادن، لاستیک، پلاستیک، شیشه و الکترونیک را دربر می‌گیرند و پایین‌دستی‌ها نیز صنایعی نظیر خدمات پس از فروش، بیمه، لیزینگ، حمل‌ونقل، رسانه و تبلیغات، مراکز تعمیرگاهی و... هستند.
    حدود یک ماه پیش بود که دولت برای تحریک تقاضا و جانبخشی دوباره به صنعت خودرو با همکاری بانک مرکزی با وام 25 میلیون تومانی، شرایط خرید برای 110 هزار متقاضی خودرو را تسهیل بخشید. تقاضای خرید بیش از 100 هزار خودرو حتی اگر جانی موقتی به بازار این صنعت ببخشد، تولید آن نیازمند تامین قطعات و مواد موردنیاز از سوی همان 60 صنعت است؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد که اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو برای صنایع وابسته به آن رونق به ارمغان آورده است. صنعت قطعه‌سازی بیش از هر صنعت دیگری به خودرو وابستگی دارد، به‌گونه‌ای که برخی کارشناسان قطعه‌سازی را از خودروسازی جدا ندانسته و هر 2 را یک صنعت می‌دانند، بنابراین چرخ‌های این صنعت با رونق بازار خودرو بهتر می‌چرخد.


    رشد اقتصادی با شکوفایی صنعت خودرو
    به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان هنگامی که در صنعت خودرو مشکلی به وجود آید، صنایع وابسته به آن نیز با نقض مواجه می‌شوند، به‌گونه‌ای که رونق در صنعت خودرو صنایع پیشین و پسین خود را به حرکت می‌اندازد. محمدرضا نجفی‌منش اظهار کرد: به طور مسلم اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو بر دیگر صنایع نیز تاثیرگذار خواهد بود، البته از آنجایی که این تسهیلات به‌صورت مسکن عمل می‌کند، فعالان صنعت خودرو بر ادامه‌دار بودن این تسهیلات تاکید دارند، به‌گونه‌ای که پس از تحویل بخشی از خودروها، ثبت‌نام دوباره انجام شود. همچنین از آنجایی که 30درصد رشد اقتصادی کشور در سال گذشته مدیون صنعت خودرو است، شکوفایی در صنعت رشد اقتصادی به همراه دارد. وی در پاسخ به این پرسش که با افزایش تقاضای خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی، صنعت قطعه‌سازی دستخوش چه تغییراتی می‌شود، گفت: با اعطای تسهیلات خرید، نمی‌توان به‌سرعت منتظر رونق و رشد صنایع وابسته به صنعت خودرو بود. بانک‌ها چند روزی است که اعطای پول به خودروسازان را آغاز کرده‌اند، بنابراین اثرگذاری آن نیاز به زمان دارد اما در هر صورت حرکت در صنعت قطعه‌سازی را به ارمغان آورده است.


    افزایش خرید ورق‌های فولادی با تحریک تقاضای بازار خودرو
    در همین حال فولاد یکی از وابسته‌ترین صنایع به صنعت خودرو است و آنطور که دبیر انجمن خودروسازان کشور ادعا کرده «هم‌اکنون بیش از 40درصد تولید فولاد مبارکه اصفهان در صنایع خودروسازی کشور مصرف می‌شود که افزایش فروش خودرو می‌تواند بر تقویت شرایط تولید فولاد در این مجتمع تاثیر زیادی برجای بگذارد. » موضوعی که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد  به نقش صنعت خودرو بر رونق صنعت فولاد تاکید کرد. به گفته رسول خلیفه‌سلطان، ورق‌های فولادی که در بدنه خودرو به کار برده می‌شود، تولید داخل است، بنابراین هراندازه تولید خودرو داخلی افزایش پیدا کند، فولاد داخلی بیشتری نیز مصرف خواهد شد. بنابراین میزان تیراژ خودروسازان بر صنعت فولاد تاثیر بسیاری دارد و به همان اندازه که تعداد تولید خودرو بیشتر باشد، صنعت فولاد نیز روزهای پررونقی را تجربه خواهد کرد. وی در ارتباط با تحریک تقاضای خودرو به‌وسیله وام 25 میلیون تومانی و تاثیر آن بر صنعت فولاد گفت: با تحریک تقاضا در بازار خودرو و با ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی، میزان خرید ورق‌های فولادی نیز بیشتر شده به‌گونه‌ای که سفارش خودروسازان برای خرید ورق‌های فولادی افزایش یافته است.


    صنعت خودرو، نیازمند راهبردی درست
    بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، اعطای وام 25 میلیون تومانی برای خرید خودرو مانند مسکن بوده و اثری موقتی دارد، بنابراین اگر خودروسازان و مسئولان خواهان تداوم رونق در بازار خودرو هستند یا باید این طرح را پس از اعطای تعداد مشخصی از خودروهای ثبت‌نامی ادامه دهند یا راهکاری دیگر برای تحریک تقاضای خرید خودرو بیندیشند تا اثر آن در بازار خودرو با دوام باشد.
    به باور یک کارشناس اقتصادی، در صنعت خودرو صنایع قبل و بعدی وجود دارد که به آن وابسته‌اند و این صنعت نیازمند تعریف راهبردی درست است. بهنام ملکی با بیان اینکه اگر صنعت خودرو در رکود به سر ببرد، صنایعی که با آن در ارتباطند دچار رکود می‌شوند، گفت: از آنجایی که واگذاری خودروهای داخلی به متقاضیان وام 25 میلیون تومانی آغاز شده، این انتظار وجود دارد که آرام آرام شاهد رونق و تحرک در صنایع وابسته به تولید خودرو باشیم. قطعه‌سازی به طور مستقیم و صنایعی نظیر فولاد، پتروشیمی، پلاستیک، آهن و... در حد زیادی از نوسانات تولید و همچنین رکود و رونق بازار خودرو تاثیرپذیرند. وی همکاری با خودروسازان خارجی را راهکاری دیگر برای رونق صنعت خودرو و صنایع وابسته به آن برشمرد و توضیح داد: خودروسازان باید در بخش‌هایی با یکدیگر ادغام و پس از رفع کامل تحریم‌ها با خودروسازان خارجی شریک شوند تا این همکاری‌ها انتقال دانش فنی را به همراه داشته باشد. ملکی اضافه کرد: همکاری با خودروسازان مطرح جهانی باعث می‌شود، خودروسازان کشور علاوه بر بازار داخلی، بازارهای خودرو منطقه را در دست بگیرند. رسیدن به این مهم با کاهش قیمت و افزایش کیفیت عملی خواهد شد. همچنین بین قطعه‌سازان نیز باید فعالیت رقابتی شکل بگیرد. اگر این موارد در مرکزتوجه قرار نگیرد، تصمیم‌هایی نظیر اعطای وام 25 میلیون تومانی خودرو مقطعی بوده و اثر مداوم نخواهد داشت. براساس آنچه کارشناسان در این گزارش به آن اشاره کردند، توجه به رونق صنعت خودرو امری اجتناب‌ناپذیر است زیرا بسیاری از صنایع زمانی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که چرخ‌های خودرو خوب بچرخد، در غیر این صورت قامت‌شان زیر بار فشارهای ناشی از رکود صنعت خودرو خمیده خواهد شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو