فونیکسریمکسبهتام

وضعیت خودروسازان داخلی برای تولید خودروهایی با حجم موتور بالا

تقاضای ۲۵ هزار نفری برای لوکس‌های ۲۵۰۰ سی‌سی

عصر خودرو- بازار خودرو ایران به‌طور متوسط از ظرفیت خرید بیش از ۲۰ هزار خودروی لوکس (خودروهایی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی) برخوردار است؛ بازاری که با شدت گرفتن تحریم‌های اقتصادی در یک دهه گذشته در اختیار خودروسازان خارجی قرار گرفت و همچنین با تصویب قانون ممنوعیت واردات این خودروها، دست خودروسازان داخلی نیز از تولید این محصولات کوتاه شد.

تقاضای ۲۵ هزار نفری برای لوکس‌های ۲۵۰۰ سی‌سی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از  صمت، در حال‌حاضر حجم موتور به عنوان معیار لوکس بودن یک خودرو در کشور درنظر گرفته می‌شود و اکنون واردات و تولید خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سی‌سی دارند، در کشور ممنوع است. از واردات که بگذریم، تولید خودروهایی با توان بالا علاوه بر آنکه نیاز مصرف‌کنندگان داخلی را پاسخ می‌دهد از سویی دیگر مانع خروج ارز از کشور خواهد شد.


    تولید خودرو بالای 2500 سی‌سی، تجربه‌ای تکرار شدنی
    برهمین اساس اکنون که زمزمه‌هایی برای تغییر مبنای تعرفه واردات خودرو و همچنین تعریف خودروهای لوکس شنیده می‌شود، به نظر می‌رسد با بازنگری در قانون تعرفه واردات، تجربه تولید خودروهایی با حجم موتور بالا به‌وسیله خودروسازان داخلی تکرار شود؛ تولید خودروهایی که به باور عضو هیات علمی دانشگاه قزوین، توان ساخت آن در کشور وجود دارد. محمد فرهانیان در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: مصرف‌کنندگان داخلی پیش از وضع قانون ممنوعیت واردات خودروهایی که حجم موتور بالای 2500 سی‌سی دارند، در صورت علاقه به استفاده از این خودروها مجبور بودند مدل‌های خارجی را خریداری کنند، این در حالی است که با برداشتن این قانون و تولید خودروهای بالای 2500 سی‌سی به‌وسیله خودروسازان داخلی، این نیاز به‌وسیله متخصصان کشور رفع شده و علاوه بر آن از خروج ارز جلوگیری می‌کند. معاونت خدمات پس از فروش شرکت «ستاره ایران» با بیان اینکه خودروسازان داخلی باید بتوانند به طیف وسیعی از نیاز مشتریان پاسخ دهند، بنابراین برای تولید و واردات خودرو نباید حجم موتور معیار باشد، گفت: پیش از آغاز تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، خودروهایی با حجم موتور بالا از جمله «پاجرو» و دیگر محصولات شرکت «میتسوبیشی» در کشور به تولید می‌رسید اما با شدت گرفتن تحریم‌ها تولید این خودروها نیز متوقف شد و به عبارت دیگر در 8 سال گذشته خودروسازان کشور از تولید این خودروها دور مانده‌اند. وی اضافه کرد: در دوران پساتحریم، امکان تولید این خودروها در کشور به‌وجود می‌آید. علاوه‌بر آن خودروهایی با حجم موتور و توان بالا مشتریان خود را دارند که بی‌تردید تولید آنها توجیه اقتصادی دارد. واردات این خودروها پیش از آغاز تحریم‌ها در کشور وجود داشت اما در کنار آن برخی خودروسازان نیز به تولید خودرو با حجم موتور بالا می‌پرداختند که این شرایط را از دست دادند. به گفته فرهانیان از زمان شدت گرفتن تحریم‌ها، واردکنندگان خارجی با وارد کردن خودروهای بالای 2500 سی‌سی داخل عرصه شده و به نیاز مشتریان پاسخ گفتند و سهم بازار این خودروها را در دست گرفتند. وی برای توضیح سخنان خود به ارائه مثالی پرداخت و توضیح داد: برای نمونه خودروهایی نظیر «لندکروز»، «تویوتا» و... حجم موتورهایی بالای 3000 و 4500سی‌سی به بالا داشتند که خودروسازان خارجی با واردات آن به کشور نفع بردند. حال این پرسش مطرح می‌شود که چرا این بازار در اختیار خودروسازان داخلی نباشد و آنها از این شرایط استفاده نکنند؟! در فضای تحریم، تمام تقاضای خودروهای توان بالا که از بازار خوبی در ایران برخوردار بود، به خودروسازان خارجی سپرده شد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: به‌طور سالانه امکان فروش 20 تا 25 هزار دستگاه از خودروهای بالای 2500 سی‌سی در کشور وجود دارد که با صرف‌نظر از ممنوعیت واردات آن حدود 2 سال گذشته، حجم بالایی از نیاز بازار به‌وسیله واردات تامین می‌شد. در حال‌حاضر با توجه به توان خودروسازان داخلی امکان تولید بخش زیادی از این خودروها در کشور وجود دارد. براساس آنچه فرهانیان در این گزارش به آن اشاره کرد، خودروسازان داخلی در دوران پساتحریم با تولید خودروهایی که حجم موتور بالا دارند، علاوه بر آنکه از ظرفیت‌های گذشته خود استفاده خواهند کرد، سهم بالایی از بازار این خودروها را در دست خواهند گرفت. بی‌تردید هر اندازه خودروسازان کشور در تولید محصولات خود با همتایان خارجی همگام شوند، به همان اندازه با قافله پیشرفت فناوری‌های روز دنیا همسو و همسفر خواهند شد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو