فونیکسریمکسبهتام

وزیر صنعت از طرح جدید جایگزینی فرسوده‌ها خبر داد

تسریع در خروج فرسوده‌ها

عصر خودرو- در شرایطی خودروهای فرسوده به یکی از چالش‌های جدی در تشدید آلودگی هوا و مصرف سوخت تبدیل شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح ویژه خروج خودروهای فرسوده از ناوگان حمل‌ونقل شهری خبر داد.

تسریع در خروج فرسوده‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، پیشنهاد جدید وزیر در حالی مطرح است که نزدیک به دوماه پیش هنگام برنامه‌ریزی برای ارائه طرح تسهیلات 25 میلیونی خودرو به‌منظور تحریک تقاضا و خروج بازار از رکود، بحث اختصاص تسهیلات به‌منظور جایگزینی خودروهای فرسوده مطرح شد؛ اما این موضوع مورد پذیرش مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار نگرفت و طرح به‌طور عمومی اجرا شد تا هدف دولت برای تحریک تقاضا در بخش خودرو عملی و در 6 روز نزدیک به 123هزار دستگاه خودرو به فروش برسد. حال در شرایط کنونی که موعد تحویل خودروهای قسطی فرا رسیده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در طرح وام 25 میلیون تومانی، بانک مرکزی منابع بیشتری در اختیار خودروسازان قرار نداد، از طرح جدیدی برای جایگزینی خودروهای فرسوده با سود 16 درصد برای متقاضیان خودروهای فرسوده رونمایی کرد. بنا به گفته وزیر صنعت در این طرح، با تخفیف خودروسازها، وام بانکی با سود 16 درصد در اختیار متقاضیان خودروهای فرسوده قرار می‌گیرد. وزیر صنعت با بیان اینکه بیش از یک میلیون خودروی فرسوده داریم که هم آلاینده محیط زیست است و سوخت بیشتری هم مصرف می‌کند، تاکید کرد: براساس این طرح، قرار است تعداد 170 تا 200 هزار خودروی فرسوده با سود 16 درصد به متقاضیان خودروهای فرسوده تعلق بگیرد.

    نعمت‌زاده با اشاره به اینکه وزارت صنعت برای اجرایی کردن این طرح در حال مذاکره است عنوان کرد که با تخفیف خودروسازها، وام 21 درصدی بانکی با سود 16 درصد در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. به این شکل که بانک‌ها وام 16 درصد به متقاضیان خواهند داد و ما به التفاوت آن را از خودروساز می‌گیرند. بحث جایگزینی خودروهای فرسوده در شرایطی مطرح است که آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور به‌خصوص تهران چند هفته‌ای است رو به اضطرار رفته است. موضوعی که منجر شده تا دولت به‌طور جدی به مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا بپردازد. در همین زمینه هفته‌ گذشته نیز قائم‌مقام ستاد مدیریت و مصرف سوخت کشور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از پیشنهاد طرحی تحت‌عنوان فاز دوم تسهیلات 25 میلیون تومانی برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده به معاونت اجرایی رئیس‌جمهور خبر داد و اینکه قرار است، این طرح برای اجرایی شدن از سوی هیات دولت تصویب شود. آنگونه که به‌نظر می‌رسد، طرح‌ وزارت صنعت برای خروج سواری‌های فرسوده و ستاد مدیریت و مصرف سوخت برای خروج تاکسی‌ها ضمن آنکه بحث حل مشکل آلودگی هوا و کاهش مصرف سوخت را مدنظر دارند، بحث ایجاد تقاضا در صنعت خودرو را نیز دنبال می‌کند. آلودگی هوای تهران که به‌دلیل تردد 90 هزار تاکسی و نزدیک به یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده سواری این روزها تشدید شده، ظاهرا طرح‌های خروج فرسوده‌ها را سرعت بخشیده است . در این میان به‌نظر می‌رسد، وزارت صنعت در کنار مقابله با منابع آلوده‌کننده هوا و صرفه جویی در سوخت، قصد دارد فاز دوم تحریک تقاضا در بازار خودرو را اجرایی کند. این در شرایطی است که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده چهار سالی است که به‌دلیل تنگنای اعتباری در کشور از یک سو و اختلافات ایجاد شده میان ستاد مدیریت و مصرف سوخت و شرکت‌های خودروساز از سوی دیگر معلق مانده است. هر چند طرح خرید خودرو براساس تسهیلات 25 میلیون تومانی تا حدودی به رفع مشکل فروش خودروسازان کمک کرد اما به اعتقاد کارشناسان مشکل همچنان به قوت خود باقی است و به همین دلیل نیز وزارت صنعت طرح خودرو دیگری را به‌منظور افزایش تولید خودرو در کشور مدنظر قرار داده است.

    با این حال، کارشناسان جدی‌ترین مشکل وزارت صنعت در اجرای طرح جدید خود برای جایگزینی خودروهای فرسوده را تنگنای اعتباری در کشور می‌خوانند، به طوری که در طرح فروش خودرو براساس تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز که خودروسازان تعداد 123 هزار دستگاه خودرو را به فروش رساندند، بانک مرکزی به‌دلیل تورم‌زا بودن این طرح تنها اعتبار 110 هزار دستگاه خودرو را تقبل و تاکید کرد که دیگر هیچ‌گونه منابعی برای کمک به مشتریان خودرو برای خرید از طریق چنین تسهیلاتی ارائه نخواهد شد. در این میان، با وجود پیشنهاد معقول وزیر صنعت درخصوص ارائه تسهیلات با سود 16 درصدی از سوی شبکه بانکی باید دید، آیا بار دیگر بانک مرکزی یا شبکه بانکی حاضر خواهد شد به طرح دو کاناله وزارت صنعت کمک کند. در این زمینه، یکی از مقامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: بعد از اتمام طرح تسهیلات 25 میلیونی، طرح تسهیلاتی دیگری برای خرید خودرو مطرح نیست به‌خصوص آنکه بعد از اتمام طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی نیز بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر پول پرقدرت که تورم‌زا است را تزریق نخواهد کرد. وی با اشاره به اینکه احتمال دارد وزارت صنعت از منابع دیگر برای اجرای طرح خود بهره ببرد، گفت: ممکن است وزارت صنعت از طریق اعتبارات دولتی یا همکاری با بانک‌های طرف قرارداد خود قصد داشته باشد این طرح را پیش ببرد. در این میان، سعید لیلاز کارشناس صنعت خودرو نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: احتمال اینکه بار دیگر بانک مرکزی با تزریق نقدینگی به اجرای یک طرح خودرویی کمک کند، بسیار کم است؛ زیرا هدف دولت کنترل تورم در کشور است. لیلاز معتقد است اگر این طرح اجرایی شود از طریق منابع دولتی مثلا وزارت نفت ممکن است، چنین کاری صورت بگیرد.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو