فونیکسریمکسبهتام

۵ خودرویی که نباید از لیست خرید خط بخورند

گوشه‌گیران بازار ۱۰۰ میلیونی

عصر خودرو: اکثر افرادی که به دنبال خرید یک خودرو کارکرده با رنج قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هستند، عموما از ۲ حالت بیشتر خارج نیستند؛ دسته اول افرادی هستند که به دنبال یک خودرو اسپرت کارکرده با قیمت مناسب برای لذت‌بردن از رانندگی هستند و دسته دوم افرادی که به دنبال یک گزینه خانوادگی سرحال و بی‌دردسر می‌گردند و علاقه‌ای به چینی‌های صفر‌کیلومتر که بازار را قبضه کرده‌اند، ندارند. در میان انتخاب‌های خانوادگی، گاهی برخی خودروها بدون دلیل از انتخاب اکثر افراد خط می‌خورند. حرف و حدیث‌ها، شنیده‌ها از اطرافیان و شایعات شبکه‌های اجتماعی گاهی می‌توانند یک خودرو را برای همیشه در بازار گوشه‌گیر کنند. آخرین مهمان وارداتی پژو در ایران، سیتروئن نسبتا خاص، سرباز پرحاشیه سوزوکی و حتی اروپایی‌هایی که با گیربکس دنده‌ای قدم در بازار مرز ۱۰۰ میلیونی‌ها می‌گذارند، محکوم به گوشه‌نشینی هستند.

گوشه‌گیران بازار ۱۰۰ میلیونی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵:۰۰
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی
  • گوشه‌گیران بازار 100 میلیونی

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در این مطلب شما را به جمع خودروهایی می‌بریم که در حاشیه زیر 100 میلیونی چشم به قوت گرفتن برندشان دارند تا دوباره محبوب مشتریان شوند.

سوزوکی کیزاشی:

سوزوکی کیزاشی را باید بدشانس‌ترین خودرو این لیست بدانیم؛ خودرویی که نام آن به معنی بشارت است، در بازار کشورمان نه‌تنها بشارت‌دهنده شروعی متفاوت نشد، خودش به سرنوشت ناخوشایندی دچار شد. خودرویی در کلاس D که اولین تجربه سوزوکی در این کلاس محسوب می‌شود و مدل‌های 2012 آن در 2 مدل دنده‌ای و اتوماتیک با رنج قیمتی 66 میلیونی در ابتدا وارد شدند. پیشرانه 2.4 لیتری 185 اسب  بخاری، 2 مدل گیربکس CVT و 6سرعته دستی، سیستم صوتی حرفه‌ای راکفورد و سطح مطلوبی از تجهیزات رفاهی و ایمنی دیگر جای تردیدی برای موفقیت این مدل نگذاشته بود اما حضور رقبای قدری همچون تویوتا کمری و نیسان تیانا و چهره محافظه‌کار و ساده کیزاشی و ابعاد کوچک‌تر آن باعث شد تا بسیاری ترجیح دهند با این مبلغ سراغ تویوتای خوشنام بروند. هرچند عدم موفقیت این مدل با توجه به مشخصات فنی مطلوبی که دارد اندکی عجیب و غیرعادی است اما دلیلی ندارد که از لیست خرید 100 میلیونی دست دوم ما خط بخورد. توان مطلوب پیشرانه و عملکرد مطلوب هر دو مدل گیربکس که کاملا فراتر از نیازهای یک خانواده است، در کنار سطح مطلوب تجهیزات نظیر سیستم صوتی حرفه‌ای، کروز کنترل، تهویه خودکار دو‌منطقه‌ای، تنظیمات برقی صندلی‌ها با حافظه مستقل، سنسور نور، 7 ایربگ و سیستم‌های ABS ،‌EBD ،‌ESP و BA کاملا کیزاشی را تبدیل به گزینه‌ای مناسب و کم‌حاشیه برای خرید می‌کند، ضمن آنکه همانند سیتروئن C5 خودرویی کمیاب است که کمتر در سطح خیابان‌ها مشاهده می‌شود. هرچند افراد کمی هستند که ممکن است به جای سوناتا یا تویوتا کمری کارکرده سراغ یک کیزاشی بروند اما مسلما کیزاشی می‌تواند یک انتخاب متفاوت و مطلوب در برابر گزینه‌های تکراری که اکثر مردم به خاطر خوشنامی و عامه‌پسندی انتخاب می‌کنند، باشد. سوزوکی کیزاشی را در شرایط فعلی با توجه به سطح تجهیزات و نوع گیربکس و البته شرایط کارکرد از قیمت 89 الی 110 میلیون تومان می‌توانید خریداری کنید.

سیتروئن C5:

سیتروئن C5 خودرویی بود که در ابتدای قرن بیست و یکم به عنوان جانشین زانتیا معرفی شد و در طراحی آن از سبک طراحی رابرت اوپرون، طراح اسبق سیتروئن الهام گرفته شد. در سال 2004 یک بار جراحی چهره را تجربه کرد و در نهایت در سال 2008 روی پلت‌فرم سیتروئن C6 به طور کامل باز‌طراحی شد. مدل جدید، سبک طراحی جذاب و مدرنی را ارائه داد که با چاشنی ریزه‌کاری‌های خاص طراحی و خلاقیت‌های نوین به سبک یک سیتروئن اصیل، کاملا نظرها را به خود جلب کرد. در آن مقطع مدل  2009 این خودرو در 2 تیپ 1و 2 با پیشرانه 1997 سی‌سی مشترک با پژو 407 در ایران عرضه شد. متاسفانه اشتباه وارد‌کنندگان در انتخاب قوای محرکه که به هدف سادگی ارائه سرویس و تامین قطعه برای هر دو مدل C5 و 407 انجام شده بود، موجب شکست سیتروئن C5 در برابر رقبای شرقی شد. به‌رغم وجود پیشرانه‌های قدرتمندتر برای C5 که آن‌را تبدیل به رقیبی خطرناک و جدی برای امثال هیوندای و تویوتا می‌کرد، پیشرانه 2‌لیتری C5 باعث شد تا علی‌رغم تمام برتری‌هایی که نسبت به رقبا داشت و کندی ارائه خدمات برای چنین خودروی پیچیده‌ای، موجب گوشه‌گیری آن در بازار شد. اما با وجود موارد ذکر شده هنوز هم لازم نیست که اینقدر به این خودرو بدبین بمانیم. سیتروئن C5 خودرویی پیشرفته و یونیک است که ریزه‌کاری‌های طراحی آن تا مدت‌ها برایتان جذابیت خواهد داشت و هر چه بیشتر از آن استفاده کنید، بیشتر به نگهداری از آن علاقه‌مند می‌شوید. ضمن اینکه به مدد گیربکس هوشمند و چابک 5 سرعته خودکار آن چندان پیشرانه 2 لیتری 143 اسب بخاری‌اش ضعیف به نظر نمی‌رسد و توان و کشش موتور کاملا برای نیازهای یک خانواده کفایت می‌کند. وجود سیستم تعلیق هیدرونیوماتیک با کنترل هوشمند الکترونیکی سواری بسیار مطلوب و آرامش‌بخشی را برای سرنشینان رقم می‌زند و با تجهیزاتی همچون سیستم کمک پارک با حسگر جلو و عقب، سیستم گردش چراغ با فرمان، غربیلک فرمان با هسته مرکزی ثابت با کلیدهای کنترلی،  تهویه خودکار  دو‌منطقه‌ای، سیستم تشخیص حرکت در مسیر مستقیم، 9 عدد ایربگ و EBA ،‌EBD و ESP از نظر آسایش و ایمنی نیز برای سرنشینانش کمبودی نمی‌گذارد. اگر دنبال خودرویی مدرن، اروپایی و خاص و راحت هستید و علاقه‌ای هم ندارید که سر هر تقاطع خودرویی مشابه خودروی خودتان ببینید، سیتروئن C5 گزینه مناسب شماست. نسل آخر C5  از مدل 2009 تا 2011 با رنج قیمتی 80 تا 100 میلیون تومان بسته به میزان کارکرد قابل خریداری است.

نیسان مورانو نسل اول:

تنها SUV موجود در لیست ما که نه ضعف موتوری داشته و نه از فقدان آپشن یا وجهه ظاهری رنج می‌برد اما به دلیل زمان نا‌مناسب واردات، به گوشه‌نشینی محکوم شده است، نسل اول نیسان مورانو است. نیسان مورانو نسل اول برای نخستین‌بار در سال 2005 با کمترین تفاوت نسبت به نمونه کانسپت خودش عرضه شد و در تمامی مدل‌ها از یک مدل پیشرانه V6 3.5 لیتری با 234 اسب بخار قدرت و یک گیربکس CVT قدرت می‌گرفت. مشخصاتی که برای آن دوره کاملا در‌خور توجه بود، خصوصا گیربکس CVT آن که از بازه ضریب انتقال قدرت 2.371 الی 0.439 نوسان می‌کرد، پدیده‌ای جالب بود و مانند امروز که حتی روی خودروهای کامپکت و مینی نیز گیربکس CVT یافت می‌شود، پدیده‌ای عادی نبود. مورانو نسل اول در آخرین سال عمرش یعنی 2008 میلادی در 2 گونه شرکتی پارس خودرو و غیر‌شرکتی به کشورمان راه پیدا کرد. تاخیر زیاد وارد‌کننده  وطنی برای تحویل خودرو در حالی که مدل‌های غیر‌شرکتی با امکانات بیشتر و تریم‌های جذاب‌تر و البته قیمتی کمتر از مدت‌ها قبل به خیابان‌ها راه یافته بودند، از یک سو و البته حضور قریب‌الوقوع نسل جدید آن که از سال 2009 وارد میدان شد، موجب شکست پرونده واردات نیسان مورانو در کشورمان شد. سبک طراحی عجیب و متفاوت نیسان مورانو که چندان با سلیقه مشکل‌پسند ایرانی سازگار نبود نیز سهم مورانو را از بازار کمتر کرد. البته هنوز هم یک مورانو سرحال و کم‌کارکرد می‌تواند انتخابی مناسب برای افرادی باشد که علاقه‌ای به پرداخت مبلغی نزدیک 100 میلیون تومان برای رنو داستر و کراس‌اوورهای چینی این بازه ندارند. سبک طراحی متفاوت آن مانند سیتروئن تا مدت‌ها برایتان تازگی خواهد داشت و البته پیشرانه 6سیلندر 234 اسب بخاری با همراهی گیربکس CVT و سیستم AWD هوشمند سبک رانندگی اسپرتی را برای شما رقم می‌زنند و البته سبک طراحی کابین آن که مشابه مدل‌های اسپرت نیسان است، به تشدید این حس کمک می‌کند. در مدل‌های مختلف شرکتی و غیر‌شرکتی لیست متنوعی از امکانات یافت می‌شود نظیر سیستم صوتی حرفه‌ای Bose، تهویه خودکار دو‌منطقه‌ای، کروز کنترل، سانروف برقی چند‌حالته، تنظیم برقی پدال‌ها، صفحه نمایش LCD   8 اینچی، 6 عدد ایربگ و چراغ جلو زنون و طرح  و رنگ‌بندی‌های متنوع کابین. این روزها هنوز هم تا حدودی برای مورانو از جانب مجموعه سایپا خدمات ارائه می‌شود که شاید مهم‌ترین آن خدمات مربوط به گیربکس CVT آن است. اگر خواهان یک دستگاه مورانو هستید، بسته به مدل و شرایط کارکرد از رنج قیمتی حدود 70 الی 100 میلیون تومان می‌توانید مورانو دلخواه خود را پیدا کنید.

پژو 407:

گزینه دوم لیست ما که به سرنوشتی مشابه همزادش سیتروئن C5 دچار شده، پژو 407 است. 407 در سال 2004 پا به بازار گذاشت و سبک طراحی جدید پژو بعد از قطع رابطه با پینین فارینا را روی اتاق سدان خانوادگی به نمایش گذاشت. طراحی اغراق‌شده آن که البته در قیاس با خودروهای امروزی کمی قدیمی به نظر می‌رسد، برای طرفداران پژو می‌تواند جذاب باشد هر چند در مقایسه با پدر بزرگش 405، کمتر تیپ یک خودروی سدان متوسط و خانوادگی را دارد. سبک رانندگی  آن کاملا اروپایی و حس و حال یک پژو کامل را دارد بنابراین اگر قبلا پژو سوار بوده باشید، پشت فرمان 407 چندان احساس غریبی نخواهید کرد. پژو 407 در 2 مدل دنده‌ای و اتوماتیک به کشور ما وارد شد که نمونه اتوماتیک از نظر تجهیزاتی و رنگ‌بندی کابین نسبت به مدل دنده‌ای برتری دارد. رانندگی با مدل دنده‌ای به‌مراتب جذاب‌تر از مدل 4سرعته اتوماتیک است که از نظر عملکرد مشابه 206 اتوماتیک است. متاسفانه همانند سیتروئن C5، پیشرانه ضعیف در برابر رقبا حکم شکست پژو را امضا کرد در حالی که پیشرانه‌های بسیار قدرتمندتری نیز برای 407 موجود بود. البته پیشرانه 2 لیتری یکسان آن با C5 عملکرد مطلوب و قابل‌قبولی برای نیازهای یک خانواده دارد. از حیث امکانات و تجهیزات نیز 407 به عنوان خودرویی خانوادگی، کمبودی برای شما نمی‌گذارد هرچند از نظر فضاسازی کابین خصوصا در ردیف عقب نسبت به اجدادش دچار پسرفت شده است. مدل دنده‌ای مجهز به مواردی نظیر تهویه خودکار، حسگرهای پارک در جلو وعقب، 6 عدد ایربگ، سیستم‌های ABS ،‌EBA ،‌ESP و سنسور نور و باران است و در مدل اتوماتیک سانروف برقی، تنظیمات برقی صندلی‌ها و کابین با طرح رنگ روشن نیز اضافه می‌شود که بیشتر می‌تواند مطلوب خانواده‌ها باشد. هرچند از گیربکس 4 سرعته خودکار آن نباید انتظار چابکی مانند گیربکس سیتروئن C5 را داشته باشید ضمن آنکه پژو در طراحی 407 بیشتر به دنبال خلق یک خودرو سدان متوسط بوده و نباید از آن انتظارات سبک طراحی یونیک سیتروئن را داشته باشید. پژو 407 می‌تواند مناسب آن دسته از افرادی باشد که به دنبال رانندگی با یک خودرو‌ اروپایی با دینامیک رانندگی مطلوب و متفاوت با خودروهایی شرقی نظیر هیوندای سوناتا هستند و در عین حال علاقه‌ای به باطن آرام و خاص سیتروئن ندارند. پژو 407 این روزها بسته به مدل و میزان کارکرد از 47 الی 70 میلیون تومان در بازار دست دوم‌ها پیدا می‌شود.

رنو فلوئنس دنده‌ای:

وقتی کسی نزدیک به 80 میلیون تومان برای یک خودرو پول می‌پردازد، انتظار سطح قابل توجهی از تجهیزات را نسبت به رقم پرداختی دارد. اکثر خودروهایی که تا به حال نام بردیم، امکانات رفاهی و ایمنی مطلوبی داشتند و عمده دلایل ناموفق بودنشان، یا قوای محرکه ضعیف نسبت به رقبا بوده و یا عدم داشتن وجهه مناسب در برابر رقبای خوشنام‌تر. اما انگار رنو فلوئنس دنده‌ای به دلیل ضعف تجهیزات رفاهی علاقه‌ای به ترک نمایشگاه‌ها ندارد. فلوئنس به عنوان جانشین رنو مگان نسل 2 سدان از مدل 2012 در کشورمان یافت می‌شود و مدل دنده‌ای‌اش از آن دسته خودروهایی است که نباید در آن به دنبال زرق و برق باشید بلکه باید از ویژگی‌های فنی و ساختاری آن لذت ببرید. اگرچه در مدل فول آپشن اتوماتیک فلوئنس سطح مطلوبی از تجهیزات پیدا می‌شود اما انگار در مدل دنده‌ای خبری از این امکانات نیست. نبود مه‌شکن جلو، زیر‌سیگاری، رینگ‌های آلومینیومی و حتی آینه آفتابگیر در این مدل سوال‌بر‌انگیز است و باعث می‌شود که دیگر حتی به دنبال ترمز‌دستی الکترونیکی و تهویه خودکار هم نباشید. تنها موارد قابل توجه سوئیچ الکترونیکی و فرمان برقی هستند. خوشبختانه رنو در تمامی خودروهایش در زمینه کیفیت سواری و ایمنی هیچ وقت کمبودی نمی‌گذارد و فلوئنس دنده‌ای نیز از این قاعده خارج نیست. موتور 2 لیتری 140 اسب بخاری در ترکیب با گیربکس 6 سرعته دستی نرم و روان و فرمان برقی حساس به سرعت، لبخند رضایت را بر لبان راننده می‌نشاند و کابین جادار و راحت در کنار صندوق بار پرحجم که کاملا با نیاز و سلیقه ایرانی متناسب است، جای گلایه باقی نمی‌گذارد. عملکرد مطلوب و نرم سیستم تعلیق و ترمزهای پرقدرت که با ABS و EBD حمایت می‌شود از جمله دیگر ویژگی‌های فلوئنس است. فلوئنس خودروی کم‌استهلاک و کم‌مصرفی است که در دراز‌مدت و افزایش کارکرد نیز دردسر خاصی برای مالکش ایجاد نمی‌کند و مناسب افرادی است که تا چندین سال به فکر تعویض خودروی شخصی خود نمی‌افتند. خوشبختانه لوازم یدکی آن نیز نسبت به تمامی خودروهای نام برده در این لیست وفور بیشتری دارد. اگر به دنبال خودرویی کم‌حاشیه و بی‌دردسر با سواری مطلوب و راحت نسبت به بسیاری از رقبا هستید و در عین حال خدمات پس از فروش و تامین قطعات نیز برای شما اهمیت بالایی دارد، فلوئنس دنده‌ای انتخابی شایسته محسوب می‌شود هرچند نباید از آن انتظار آپشن داشته باشید. رنو فلوئنس دنده‌ای بسته به سال تولید و شرایط کارکرد از قیمت 70 الی 90 میلیون تومان در بازار قابل یافت است، هرچند اکثر افراد ترجیح می‌دهند اختلاف قیمت نمونه فول‌آپشن اتوماتیک رنو فلوئنس را پرداخته و از امکانات نمونه فول لذت ببرند اما اگر محدودیت بودجه دارید و می‌خواهید از یک فلوئنس ساده و بی‌آلایش لذت ببرید مدل دنده‌ای انتخاب بهتری است.

 

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو