فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو در انتظار آغاز خریدهای نوروزی؛

خرید و فروش وکالتی خودروهای وام‌دار رونق گرفت

عصر خودرو- بازار خودرو این روزها به معضل تبدیل شده است، حتی دولت هم دیگر نمی‌داند چه نسخه شفابخشی باید برای رونق‌بخشی به این بازار طراحی کند؛ مدت‌ها است که دیگر مسکن‌ها بر روی این بازار جواب نمی‌دهد.

خرید و فروش وکالتی خودروهای وام‌دار رونق گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها از روزهای سرد زمستانی هم پیشی گرفته است. روزهایی را می‌گذراند که تا به حال تجربه نکرده است. اکنون یک سالی است که معاملات بازار خودرو منجمد شده است. کمتر کسی است که خودروی خود را زیر قیمت نفروشد، حتی اگر خوش شانس باشد، با حداقل یکی دو میلیون تومان ضرر باید خودروی خود را در بازار آب کند. این را فعالان بازار خودرو می‌گویند. آنها بر این باورند که به این زودی‌ها هم امیدی نیست که بازار به رونق برگردد.

    در این میان، دولت هم مسکن‌های مقطعی را برای بازار خودرو طراحی می‌کند اما این رکود آنقدر عمیق شده است که دیگر با این داروهای جزئی، روی پا نمی‌ایستد و باید فکری نو برای بهبود آن کرد. همین چند وقت پیش بود که با هیاهوی بسیار، تحریک بازار خودرو با وام 25 میلیون تومانی، آرامشی چند روزه را به خطوط تولید خودروسازان برگرداند اما این مسکن هم تنها چند روزی بیشتر دوام نیاورد و آنگونه که خودروسازان می‌گویند، هنوز اوضاع و احوالشان خوش نشده است.

    گفتگوی خبرنگار مهر با یکی از فعالان بازار خودرو که مدت‌ها است دو دهنه مغازه خود را به یک مغازه کوچک تبدیل کرده و بخشی از نمایشگاه اتومبیلش را به فعالان حرفه‌ای دیگر سپرده است، حکایت از آن دارد که بازار به این زودی‌ها قصد ندارد از رکود خارج شده و راه تحرک را در پیش گیرد.

    وی می افزاید: بسیاری از هم‌صنفان ما در حوزه خرید و فروش اتومبیل، به بازار بهمن ماه که فصل رونق خرید و فروش است، چشم امید دارند و احتمال می‌دهند شاید بازار در آن روزها که نزدیک به ایام پایانی سال است و فصل سفرهای نوروزی است، تحرکی از خود نشان دهد.

    این گفته وی، در شرایطی است که سال گذشته نیز فعالان حوزه خودرو چشم انتظار رسیدن ایام پایانی سال بودند تا بلکه رونقی را شاهد باشند و کسب و کارشان از این کسادی خارج شود اما این اتفاق رخ نداد و بازار همان سوت و کوری ماه‌های قبلش را داشت، البته بازار خرید و فروش خودروهای دست دوم به نسبت داغ‌تر از خودروهای صفر کیلومتر بود که همین امر، این دغدغه را امسال هم بیشتر می‌کند که شاید بازار باز هم رکود خود را در ماههای پرتقاضای آخر سال، ادامه دهد.

    اما اگر پای گفتگوی فعالان حوزه خرید و فروش خودرو برای بازار خودروهای وام‌دار هم بنشینیم، آنها هم حرف‌هایی برای گفتن دارند. برخی می‌گویند دلالانی هستند که بدون دفتر و دستک معاملاتی، اقدام به خرید و فروش خودروهای وام‌دار می‌کنند و البته مردم هم ترجیح می‌دهند خودروی خود را بدون واسطه بفروشند تا اینکه به بنگاه‌های معاملات خودرو مراجعه کنند، این در شرایطی است که آنها دید خوبی نسبت به خرید و فروش در بنگاه‌ها ندارند و به نظر می‌رسد فروش خودروی خود را به صورت مستقیم و بدون واسطه، بهتر می‌دانند.

    در این میان اما دلالانی هم هستند که با دریافت مبالغی، خودروهای وام دار را به صورت وکالتی خرید کرده و بعد از آن، به دلیل داشتن وام 25 میلیون تومانی یا از قبیل آن، خودرو را با سود به گفته خودشان 500 هزار تا یک میلیون تومانی می‌فروشند. یکی از افرادی که کار خرید و فروش خودروهای وام دار را انجام می‌دهد در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: وقتی خودرو از سوی مشتری تحویل گرفته شد، می‌تواند آن را بفروشد و ما هم البته ترجیح‌مان این است که خودرویی را بخریم که حداکثر وام خودرو یعنی 20 تا 25 میلیون تومان را داشته باشد، چراکه راحت تر هم می‌توانیم آن را در بازار  آب کنیم.

    وی می‌افزاید: معمولا سودی که برای این خودروها می‌توان متصور شد، 500 هزار تا یک میلیون تومان است و در نادر مواردی مثل خودروی پارس یا تندر، می‌توان تا یک میلیون و 200 هزار تومان هم سود برد که در شرایط کنونی بازار، شاید سود معقولی باشد اما ترجیح ما این است که بتوانیم خودروهایی را خریداری کنیم که راحت‌تر هم در بازار بفروشیم.

    به هرحال، بازار خودروهای داخلی این روزها حال و هوایی متفاوت از سال‌های قبل دارد. کمتر کسی می‌تواند آینده پررونقی برای این بازار متصور شود، البته آمار تولید هم افت را نسبت به برنامه نشان می‌دهد و آنگونه که مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرده است، تاکنون خودروسازان 350 هزار دستگاه خودرو از برنامه تولید عقب هستند. البته شاید اگر هم تولید کنند، باز هم خودروهای انباری تعدادشان زیاد و همین امر، برای خودروسازان دردسرساز شود؛، چراکه بعید به نظر می‌رسد دولت به این زودی‌ها مسکن دیگری برای بازار خودرو داشته باشد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو