فونیکسریمکسبهتام

دومین خودروساز بزرگ قاره امریکا از سرزمین آزتک‌ها می‌آید

تکیه مکزیکی‌ها بر جایگاه هفتمین خودروساز بزرگ دنیا

عصر خودرو- اگر اسامی ۱۰ کشور نخست دنیا که دارای بیشترین میزان تولید خودرو در جهان هستند را به صورت گذرا مرور کنیم، به احتمال فراوان به عنوان ناآشناترین کشور از جنبه تولید خودرو و اخبار منتشر شده در همین حوزه، مکزیک را انتخاب خواهیم کرد.

تکیه مکزیکی‌ها بر جایگاه هفتمین خودروساز بزرگ دنیا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در حال حاضر در میان مجموعه کشورهای قاره امریکا اعم از کشورهای امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، ایالات متحده امریکا، مکزیک و برزیل 3 کشور نخست به شمار می‌روند که دارای بیشترین تعداد تولید سالانه خودرو در این قاره هستند.در بین این 3 کشور مکزیک که پس از امریکا، بزرگترین خودروساز قاره امریکاست براساس عملکرد سال‌های اخیر و آمار تولید خودرو و همچنین تغییرات رخ داده در رتبه و جایگاه این کشور حداقل در یک دهه گذشته به روشنی نشان می‌دهد که این کشور ـ شاید بتوان گفت از سال 2000 میلادی به این سو ـ توجه و تمرکز زیادی را معطوف صنعت خودروسازی خود کرده و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیز برای گسترش و ارتقای این شاخه تاثیرگذار صنعتی انجام داده است که یک نمونه شاخص از دستاوردهای این کشور، ساخت اتومبیل سوپراسپرت مکزیکی MXT بود که در ژانویه 2011 آغاز و در آوریل همان سال (4ماه پس از شروع ساخت) رونمایی شد که تمام مراحل طراحی و ساخت آن نیز در داخل کشور انجام شد؛ البته با الگوبرداری از مشخصات و ویژگی‌های فنی «لوتوس الیز» و «پورشه کی‌من». روندی که مکزیک در طول 10 سال اخیر در جمع خودروسازان بزرگ دنیا پیموده و کارنامه‌ای که از خود برجای گذاشته است حتی بدون در نظر گرفتن این یک مورد نشانگر اتخاذ خط‌مشی منطقی و فعالیت براساس برنامه‌ریزی صحیح و دوراندیشانه از سوی سیاست‌گذاران حوزه‌های اقتصاد و صنعت این کشور است که نتیجه آن را نیز می‌توان در عملکرد و جایگاه گذشته تا به امروز مکزیکی‌ها در میان مجموعه بزرگان خودروساز جهان مشاهده کرد. برای مثال مکزیک در سال 2005م جایگاه یازدهمین خودروساز عمده جهان را با تولید یک میلیون و 684هزار و 238 دستگاه انواع خودروی سواری و تجاری با نرخ رشد 6/6درصدی نسبت به سال 2004م در اختیار داشت و از همان سال، حرکت آهسته اما پیوسته مکزیکی‌ها را تا سال 2015م که یکی دو روز پیش عمرش به سرآمد شاهدیم.

    مکزیک در مسیری که پشت‌سر گذاشت کارنامه‌ای مقبول و معقول را به ثبت رساند، در سال 2010 نسبت به سال 2009م رشدی 50 درصدی را در تولید خودرو با ساخت 2 میلیون و 342 هزار دستگاه به نام خود ثبت و پاداش خود را با صعود به رتبه نهمین خودروساز بزرگ جهان دریافت کرد. خودروسازی مکزیک در سال 2012م سرانجام مرز تولید 3 میلیون دستگاه را پشت‌سر گذاشت و با تولید 3 میلیون و یک‌هزار و 814 دستگاه خودرو و رشد 12 درصدی نسبت به سال 2011م به رتبه هشتم بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان صعود کرد و در سال 2013 نیز در حرکت روبه‌جلوی خود، موفق به تولید 3 میلیون و 55 هزار خودرو شد و رتبه هشتم خود را حفظ کرد.
    آخرین آمار عملکرد یکساله مکزیک در تولید خودرو مربوط به 2014 میلادی است که در پایان این سال به رکورد تولید 3 میلیون و 365 هزار و 306 دستگاه دست پیدا کرد و به واسطه افزایش 10/2درصدی تولید خودرو در پایان این سال با یک پله صعود، در جایگاه هفتمین خودروساز بزرگ جهان جاخوش کرد.
    آخرین آمار موجود از عملکرد صنعت خودروسازی مکزیک که مربوط به 6 ماه نخست 2015 میلادی است، همچنان از تداوم روند حرکتی روبه‌جلوی این کشور در تولید خودرو حکایت دارد و براساس گزارش سازمان بین‌المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه (OICA) در پایان این بازه زمانی 6 ماه ـ حدفاصل ماه‌های ژانویه تا ژوئن 2015 ـ خودروسازان سرزمین آزتک‌ها تعداد یک میلیون و 812 هزار و 371 دستگاه انواع خودروی سبک سواری و نیمه‌سنگین و سنگین تجاری را در خطوط تولید کارخانه‌های‌شان ساخته و روانه بازار مصرف داخلی (و خارجی) کردند که این تعداد در مقایسه با 6 ماه سال 2014م به اندازه 8/6 درصد افزایش پیدا کرده است، ضمن اینکه مکزیکی‌های خودروساز با تولید این تعداد خودرو جایگاه هفتمی خود در سطح جهان و در میان خودروسازان مطرح دنیا را همچنان محفوظ نگه داشتند.

    مبدأ شکل‌گیری صنعت خودروسازی آزتک‌ها
    سرآغاز ظهور و حضور پدیده‌ای به نام اتومبیل در مکزیک ـ مانند بسیاری از کشورهای جهان ـ از نظر تاریخی به نخستین سال‌های قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد. این رویداد، به طور مشخص برای مکزیکی‌ها در سال 1903 میلادی اتفاق افتاد و در تاریخ معاصر این کشور، زمان قطعی و دقیق نخستین اتومبیل‌هایی که در خیابان‌های شهر مکزیکوسیتی ـ پایتخت مکزیک ـ در انظار عموم ظاهر شده و به حرکت درآمدند، سومین سال از سده گذشته میلادی ثبت شده است.
    اخبار و گزارش‌های موجود از سال 1903 م بیانگر آن است که تا پایان همان سال در مجموع تعداد کل اتومبیل‌هایی که وارد مکزیک شد به 136 دستگاه رسید و در 3 سال بعد و تا سال 1906 م تعداد این اتومبیل‌ها به 800 دستگاه افزایش پیدا کرد.
    حضور این تعداد خودرو در مکزیک تبدیل به مشوقی برای رییس‌جمهور وقت این کشور «Porfirio Diaz» شد تا اقدام به ساخت نخستین بزرگراه این کشور کند. احداث این بزرگراه به اتومبیل‌های آن دوره اجازه می‌داد که با حداکثر سرعت ممکن‌شان در این مسیر تردد کنند. البته حداکثر سرعت اتومبیل‌ها در آن سال‌ها در معابر تنگ و باریک و خیابان‌های شلوغ از 10 کیلومتر یا 6 مایل در ساعت تجاوز نمی‌کرد و در سایر مسیرها ـ مانند همان بزگراه تازه‌ساز پایتخت ـ بیشترین سرعت ممکن معادل 40 کیلومتر یا 25 مایل در ساعت بود. همزمان و به موازات این تحولات و توسعه سریع ملزومات و امکانات موردنیاز پدیده «اتومبیل» ساز و کار پرداخت مالیات برای مالکان اتومبیل‌ها نیز طراحی و از سال 1911 میلادی به اجرا گذاشته شد که این اقدام مصادف بود با اقدامات موفقیت‌آمیز فرانسیسکو مادرو در مقابله با دیکتاتوری دیاز در بحبوحه وقوع انقلاب مکزیک.


    در همان سال‌ها خودروسازان مطرحی نظیر دایملر آلمان و رنو فرانسه با امکاناتی اندک اقدام به راه‌اندازی خطوط مونتاژ خودرو در تیراژ محدود برای دولت مکزیک براساس دستور و سفارش شخص دیاز کردند اما همه اقدامات آنها دوام و اعتباری بسیار کوتاه داشت و از چند ماه فراتر نرفت زیرا دیکتاتور مکزیک در حوادث و رویدادهای ناشی از وقوع انقلاب در این کشور کشته شد و مقاصدش ناتمام ماند. اندک زمانی پس از پایان مبارزات مسلحانه انقلاب مکزیک، شرکت امریکایی بیوک با حضور در این کشور در عمل تبدیل به نخستین خودروسازی شد که به‌صورت رسمی از ابتدای 1921م شروع به تولید اتومبیل در مکزیک کرد. در سال 1925م، شرکت فوردموتور امریکا نیز به شرکت بیوک پیوست و شروع به تولید خودرو در خاک مکزیک کرد که این فعالیت تا سال 2011 میلادی ادامه پیدا کرده و تبدیل به طولانی‌ترین حضور یک شرکت خودروساز خارجی در سرزمین سرخپوستان آزتکی شد.
    اما برای آنکه مکزیکی‌ها موفق به تولید یک اتومبیل تمام مکزیکی و ساخت داخل به صورت کامل شوند، باید زمان به نسبت زیادی سپری می‌شد. به‌گونه‌ای که این اتفاق سرانجام در سال 1959 میلادی روی داد و نخستین وسیله نقلیه 100 درصد ساخت مکزیک نوعی کامیون کوچک بود که «رورال رامیرز» نام گرفت و از تولیدات کمپانی رامیرز تراک به شمار می‌رفت. از سال 1960م دولت مکزیک تمامی شرکت‌های خودروساز را موظف به تولید و مونتاژ کامل خودرو در داخل خاک این کشور و با بهره‌گیری از امکانات و نیروهای کاری بومی خود کرد. به این ترتیب برخی شرکت‌های مطرح خودروساز که حاضر به پذیرش همه شرایط دولت نشدند، مکزیک را ترک کردند که شامل شرکت‌هایی چون مرسدس بنز، فیات، سیتروئن، پژو و ولوو می‌شدند. اما در طول سال‌های بعد با بهبود شرایط اقتصادی مکزیک شرکت‌هایی که این کشور را ترک کرده بودند، به مرور نوای بازگشت سر دادند و همراه آنها برخی چهره‌های جدید نیز به خیل خودروسازان حاضر در مکزیک پیوستند که هوندا و پورشه، نام‌آشناترین آنها به شمار می‌روند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۲ روز پیش
        آرشیو