فونیکسریمکسبهتام

۶ شاهکار دیده نشده ب ام و

عصر خودرو- خودروهای مفهومی برای نشان دادن نمای کلی از آینده تکنولوژی و طراحی یک خودروساز تولید می شوند و خیلی کم پیش می آید که این خودروها بدون تغییرات زیاد خط تولید را ببینند.

۶ شاهکار دیده نشده ب ام و
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از در طی سال ها، ب  ام و تحت رهبری استادان طراح مد، دانش آموختگان طراحی خودرو و تکنیسین های مشهور، خودروهای مفهومی (کانسپت) زیادی طراحی کرده است که زمینه را برای آفرینش نمونه های مدرن امروزی مهیا کرده اند.

    ب  ام و هوراکان  1964

    اولین چیزی که با دیدن هوراکان جلب توجه می کند، نبود جلوپنجره دو قلوی ب ام و است. بنابراین تا زمانی که آرم ب ام و را نبینید متوجه هویت این خودرو نمی شوید. در حقیقت، هوراکان که توسط برجسته ترین طراحان اتومبیل طراحی شده، حاصل در هم آمیختن زیباترین خطوط طراحی دوران است.

    البته هوراکان از خودروهای دیگر اجزایی را به عاریت گرفته، مانند شیشه جلو از فراری 250 LM، چراغ عقب از فیات 850 اسپرت اسپایدر، چراغ های راهنمای خودرو از روی مدل های جگوار و از نظر طراحی اشاره هایی نیز به مزدا کوسمو شده است.

    موتوری که برای این خودرو در نظر گرفته شده بود، از روی ب  ام و 1800ti برداشته شده بود و دارای موتور 4 سیلندر 1.8 لینری بود. این خودرو آخرین بار در نمایشگاه خودروهای کلاسیک Villa d’Edte در سال 2007 دیده شده است.

    ب ام و 1602 الکترو آنتریب _ Electro-Antrieb مدل 1972

    با نگاهی سطحی به این خودرو، با کوپه های دو در و دیفرانسیل جلوی دهه 70 هیچ تفاوتی ندارد. ولی با نگاه به زیر درپوش موتور، متوجه تفاوت آن می شوید، زیرا در این خودرو بجای موتور احتراق داخلی از یک موتور الکتریکی استفاده شده است.


    موتور الکتریکی 32 کیلو واتی همراه با نیم تُن باطری اسیدی جایگزین موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر شده است. این خودرو برای کمپانی ب ام و بسیار مهم بوده، زیرا باعث شد ب  ام و زودتر به تکنولوژی خودروهای هیبریدی و الکتریکی دست پیدا کند، البته مهندسان ب ام و می دانستند که چنین خودرویی نمی تواند کاربردی باشد اما چند دستگاه از آن را ساختند تا در مراسم افتتاح المپیک مونیخ از آن ها برای اهداف تبلیغاتی و نمایش تکنولوژیک استفاده کنند.
    ب ام و E25 توربو مدل 1972

    در همان سالی که 1602 معرفی شد، ب ام و از خودروی کانسپت دیگری در نمایشگاه خودرو  پاریس پرده برداری کرد: ب  ام و E25 توربو، در این خودرو کارایی و امنیت افزایش پیدا کرده بود و طراحی جدیدی از ب ام و به نمایش گذاشته شده بود.

    این خودرو دارای موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربو بود که در وسط خودرو یعنی پشت صندلی راننده و جلوی محور عقب نصب شده بود و با 280 اسب بخار قدرت یکی از بالاترین نسبت های قدرت به حجم را در زمان خود تولید می کرد.شتاب صفر تا صد 6.6 ثانیه ای، وزن 980 کیلوگرم و حداکثر سرعت 250 کیلومتر بر ساعت، از دیگر ویژگی های این ب ام و توربو بود.

    طراحی E25 شبیه کوسه بود که باعث جذاب تر شدن آن می شد و همچنین در دماغه پلاستیکی این خودرو، قابلیت جذب ضربه نیز در نظر گرفته شده بود. این خودرو در آینده به تولید M1 و سری 8 منجر شد.
    ب ام دبلیو Z18 مدل 1995

    چند سال پیش از اینکه اولین کراس اُور ب ام دبلیو تولید شود، کانسپت Z18 به نمایش گذاشته شد. بدنه این کانسپت جالب تماما از پلاستیک ساخته شده بود و ارتفاع آن از سطح زمین به گونه بود که امکان تردد در مسیر های ناهموار را هم فراهم می کرد.

    از قابلیت های عجیب این مدل این بود که در حالت استفاده به عنوان یک کوپه مسقف، خودرو ظرفیت 4 سرنشین را داشت و زمانی که سقف خودرو برداشته می شد،فضای صندلی های عقب از دست می رفت و بنابراین Z18 به یک رودستر دو نفره تبدیل می شد.

    لازم به ذکر است که باز و بسته شدن سقف خودرو به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شد. این خودرو دارای موتور 8 سیلندر خورجینی به حجم 4.4 لیتر بود. این ایده ی جسورانه با نیسان مورانو کراس کابریولت هم دوره بود.
    بی ام دبلیو Z1 کوپه مدل 1991

    در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 تغییراتی در ظاهر بدنه محصولات بی ام دبلیو شکل گرفت، مدل کانسپت Z1 کوپه بر مبنای این تغییرات شکل گرفت.

    بی ام دبلیو Z1 کوپه که در سال 1991 به نمایش گذاشته شد، بر مبنای مدل Z1 رودستر ساخته شده بود و مانند مدل رودستر دارای بدنه ای پلاستیکی و درهایی مخفی بود. اما مدل کوپه از بعضی جهات تفاوت داشت مانند کیفیت داشبورد و فرم گلگیر عقب که در Z1 کوپه به مراتب بهتر کار شده بود. این خودرو منتهی به ساخت مدل های جاودانه Z3 و M کوپه شد.
    ب ام دبلیو نازکا C2 مدل 1991

    در اوایل دهه 90 میلادی شرکت ایتال دیزاین مسئولیت طراحی بعضی از مدل های کانسپت ب ام دبلیو را بر عهده داشت. نازکا از برجسته ترین طراحی های ایتال دیزاین است که در دهه 90 انجام داده است. سوپراسپرت هایی با بدنه ای پهن در سال 1991 جزء مشخصه های طراحی های ایتال دیزاین بود، بعد از C2 این طراحی در مدل نازکا M12 که توسط ب ام دبلیو طراحی شده بود نیز تکرار شد.

    در این خودرو جلو پنجره دو قلوی مشهور ب ام دبلیو در جلوی خودرو قرار داشت. نکته جالب این خودرو دلیل ساختن آن است، این خودرو برای حضور در بازی مشهور need for speed 3 طراحی شده بود. این خودرو دارای موتور 12 سیلندر خورجینی به حجم 5 لیتر بود. بدنه این خودرو از جنس فیبرکربن ساخته شده که C2 را به خودرویی سبک تبدیل می کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو