فونیکسریمکسبهتام

فعالان با تشریح عوامل رکود در بازار خودرو اعلام کردند

قدرت خرید مشتری، معیار میزان فروش خودرو

عصر خودرو- رکود همچنان بر بازار خودروهای داخلی و وارداتی حکمفرماست. فعالان بازار کاهش قدرت خرید مردم را دلیل رکود بازار خودروهای داخلی می‌دانند و از سویی معتقدند با ورود مدل‌های جدید خودروهای وارداتی به بازار همچنان این دسته از خودروها خریدار ندارد.

قدرت خرید مشتری، معیار میزان فروش خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، حال در چنین شرایطی پرداخت مالیات ارزش‌افزوده هم یکی دیگر از مشکلاتی است که صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و خواستار حمایت از این صنف برای کاهش فشارهای وارد بر فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو است.


    کاهش تقاضا در بازار خودرو
    در همین حال نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره وضعیت بازار خودرو  گفت: بازار خودرو همچنان با رکود مواجه بوده و شرایط حاکم بر بازار تاکنون هیچ‌گونه تغییری نداشته است، از سویی میزان تقاضا برای خرید خودرو در بازار پایین است اما همچنان امیدوار هستیم که تحرکی در بازار ایجاد شود و میزان فروش خودرو افزایش یابد. غلامحسین قاسمیان معتقد است قیمت خودروهای داخلی تغییری نکرده اما به‌طور قطع با ورود خودروهای 2016 به بازار قیمت خودروهای وارداتی 2015 کاهش پیدا خواهد کرد. قاسمیان درباره مشکلاتی که صنف فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو با آن مواجه هستند، توضیح داد: درحالی که بازار خودرو با رکود مواجه شده و میزان تقاضا پایین است، دارایی و امور مالیاتی از نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو هر 3 ماه یکبار مالیات ارزش‌افزوده دریافت می‌کند. از سوی دیگر فروشندگان خودرو نیز باید به صورت سالانه مالیات پرداخت کنند که این امر فشار زیادی بر آنها وارد می‌کند، از این‌رو انتظار می‌رود این ارگان‌ها با توجه به شرایطی که در بازار خودروهای داخلی وجود دارد، فشارهای واردشده به این صنف را کاهش دهد.


    رکود؛دامنگیر خودروهای وارداتی
    رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز اوضاع فعلی بازار خودرو را ناشی از همخوانی نداشتن درآمد متقاضیان با قیمت خودرو دانست. علی ارسلان منصوری گفت: کاهش نقدینگی در جامعه و افت توان متقاضیان خرید باعث شده بازار خودرو همچنان در شرایط رکود به سر برد، در این بین هر چند ارائه تسهیلات خرید باعث شد امکان خرید برای برخی متقاضیان واقعی فراهم شود اما باید جریان اختصاص تسهیلات خرید خودرو ادامه یابد تا دوباره بازار خودرو از وضعیت رکود خارج و به شرایط عادی بازگردد. منصوری معتقد است تا زمانی که تشکل‌های صنفی و نهادهای مردمی زیرمجموعه اتحادیه‌های صنفی در شورای رقابت حضور پیدا نکنند، نوسان در عرضه و تقاضا و قیمت خودرو وجود خواهد داشت. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی تصریح کرد: افزایش انجام شده در برخی خودروها به دلیل کاهش تولید و عرضه این خودروها به بازار بوده که موجب افزایش قیمت در برخی خودروهای داخلی شده است. منصوری همچنین پیش‌بینی اوضاع بازار خودرو را تا پایان سال منوط به قیمت خودرو در بازار و بهبود اوضاع اقتصادی و نقدینگی در جامعه دانست و اظهار کرد: در صورت ادامه اختصاص تسهیلات خرید این امکان وجود دارد که در روزهای پایانی سال، رونق به بازار خودرو بازگردد در غیراین صورت تغییر وضعیت بازار خودرو مشکل است. به گفته وی، بازار خودروهای وارداتی در شرایط رکود شدید قرار دارد و با وجود عرضه مدل جدید خودروها و افزایش قیمت در برخی خودروهای جدید به دلیل تغییر مدل، همچنان بازار خودروهای وارداتی با رکود تقاضا مواجه است.
    منصوری با اشاره به تداوم رکود و افت تقاضا در بازار خودرو گفت: از آنجا که تحریم‌ها در آستانه برداشته شدن است و در این شرایط به طور قطع خودروسازان خارجی حضور پیدا خواهند کرد، خودروسازان داخلی باید در این شرایط نسبت به افزایش کیفیت و کاهش قیمت، اقدام جدی‌تری داشته باشند. وی افزود: هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های خارجی با کاهش قیمت در تلاش برای کسب بازار داخل هستند و با شروع همکاری‌ها به‌طور قطع تنوع محصولات در بازار نیز بیشتر خواهد شد. از این‌رو امروز بازار خودرو ایران مستلزم حرکت‌های بیشتری از سوی خودروسازان در زمینه کاهش قیمت و رشد کیفیت است. به باور رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران، در صورتی که شورای رقابت از نظرات کارشناسان خبره در اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران استفاده کند، به‌طور قطع از وضعیت کنونی حاکم بر قیمت خودرو نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.


    بررسی قیمت خودروها در بازار
    امیر حاج ابوالحسن یکی از نمایشگاه‌داران خودرو از رکود حاکم بر بازار خودرو سخن می‌گوید و معتقد است مشتریان از قدرت خرید پایینی برخوردار هستند و از این‌رو خودروها در بازار به فروش نمی‌روند. به گفته وی، قیمت خودروهای داخلی تغییری نداشته و تنها خودروی پرشیا با افزایش قیمت مواجه شده است. در همین حال کاظم محمدی نیکخواه، یک فعال بازار خودرو به قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار اشاره کرد و ادامه داد: قیمت برخی از خودروهای داخلی افزایش پیدا کرده که دلیل این امر پایین بودن میزان تولید این دسته از خودروها است. در این بین خودروی دنا 4 درصد از قیمت مصوب کارخانه افزایش قیمت داشته است، خودروی پژو 206 و خودروی تندر ال90 نیز با افزایش قیمت مواجه شده است اما وانت پیکان 300 یا 400 هزار تومان زیر قیمت مصوب کارخانه به فروش می‌رسد.


    گشتی در بازار
    در بین خودروهای داخلی، خودروی پژو 206 تیپ 2 نخست 300 هزار تومان افزایش قیمت داشته و به 33 میلیون و 300 هزار تومان تغییر قیمت داده و سپس با کاهش 500 هزار تومانی قیمتی معادل 32 میلیون و 800 هزار تومان را تجربه کرده است. خودروی پژو 206 تیپ 5 نیز با افزایش 400 هزار تومانی به 34 میلیون و 400 هزار تومان تغییر قیمت داده است و سپس با کاهش 100 هزار تومانی به مبلغ 34 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. خودروی پژو پارس سال نیز با افزایش 200 هزار تومانی از 34 میلیون و 800 هزار تومان به 35 میلیون تومان تغییر قیمت داده است. در این بین دنا ای‌اف 7 نیز با افزایش 200 هزار تومانی مواجه شده و از 42 میلیون به 42 میلیون و 200 هزار تومان تغییر یافته است. پژو 206 صندوقدار وی 8 نیز از دیگر خودروهای داخلی است که با کاهش 100 هزار تومانی مواجه شده و از 34 میلیون و 800 هزار تومان به 34 میلیون و 700 هزار تومان تغییر قیمت داده است. رانا ال ایکس نیز با افت قیمت 200 هزار تومانی مواجه شده و از 32 میلیون تومان به 31 میلیون و 800 هزار تومان تغییر قیمت یافته است. رنو تندر اتوماتیک ای2 دو ایربگ نیز با کاهش 300 هزار تومانی از قیمت 45 میلیون و 200 هزار تومان به 44 میلیون و 900 هزار تومان تغییر یافته است.
    در بین خودروهای وارداتی نیز خودروی کیا اپتیما فول 2016 افزایش یک‌میلیون تومانی را تجربه کرده و از قیمت 160 میلیون تومان به 161 میلیون تومان تغییر یافته است. سراتو کوپه 0/2، 2016 نیز از دیگر خودروهای وارداتی است که با کاهش 2 میلیون تومانی مواجه شده و از 136 میلیون تومان به قیمتی معادل با 134 میلیون تومان رسیده است.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو