فونیکسریمکسبهتام

در دیدار وزیر راه و شهرسازی با صدراعظم پیشین آلمان مطرح شد

علاقه‌مندی آلمان به ساخت قطار برقی تهران ـ مشهد

عصر خودرو- برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد و نوسازی ناوگان هوانوردی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دیدار وزیر راه و شهرسازی ایران با «گرهارد شرودر»، صدر اعظم پیشین آلمان بر سر آن بحث شد و به نظر می‌رسد دو طرف علاقه‌مند به همکاری در این زمینه هستند.

علاقه‌مندی آلمان به ساخت قطار برقی تهران ـ مشهد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی کشورمان در این دیدار بر همکاری آلمان با ایران برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، توسعه فرودگاه‌ها و توسعه بنادر تاکید کرد.
    عباس آخوندی در این دیدار که عصر دوشنبه 21 دی برگزار شد، با اشاره به سفر اخیر وزیر راه آلمان به تهران و دیداری که از وزارت راه وشهرسازی داشت افزود: وی در این سفر بر اهمیت شرکت‌های تولیدی کوچک و متوسط آلمان در زمینه ارتقای کیفیت کالا و خدمات این کشور تاکید کرده بود. در پی آن هستیم تا فضای جدیدی در روابط اقتصادی ایران و آلمان بگشاییم و در این فضای جدید، به کمک این شرکت‌ها نیاز داریم. ما با آلمان‌ها روابط گسترده‌ای در حوزه ریلی، جاده‌ای، ساختمان، نفت، انرژی و سایر صنایع داریم. آخوندی افزود: ایران جزو معدود کشورهای دنیا است که شرکت زیمنس در آن به‌طور مستقیم به تولید واگن با آرم زیمنس اقدام می‌کند.
    این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در آستانه اجرای اقدامات ساختاری گسترده در حوزه حمل‌ونقل هستیم اظهار کرد: در بخش راه‌آهن نیاز به توسعه گسترده‌ای در بخش‌های حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر درون‌شهری و برون‌شهری داریم و براساس برآوردی که برای هزینه‌ها انجام داده‌ایم نیاز به سرمایه‌گذاری حداقل 30میلیارد دلاری در 6 سال آینده داریم تا کار مفصلی در این بخش انجام شود و به‌طور قطع در این راه دوستان آلمانی کمک زیادی به ما خواهند کرد.
    به 500فروند هواپیما نیاز داریم
    وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مشابه همین بازسازی ساختاری را در حوزه هوانوردی هم در دست اقدام داریم خاطرنشان کرد: میانگین سن هواپیماهای ما 22سال است که باید جوان شود، ضمن اینکه تعداد هواپیماهای فعال نیز 150هواپیماست که باید به 500فروند برسد. در بخش فرودگاهی نیز اگرچه تعداد فرودگاه‌های ما در تهران و استان‌ها در مجموع 65 فرودگاه فعال است، اما همچنان نیاز به فرودگاه‌سازی گسترده در تهران و 7 استان داریم. علاوه‌بر این بحث نوسازی فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، شیراز، اصفهان، اهواز و مشهد هم در دستور کار است.
    وی با بیان اینکه وضعیت خوبی در زمینه ساخت و ایجاد جاده‌های جدید داریم و پروژه‌های عمرانی راهسازی گسترده‌ای طراحی شده، افزود: از آن مهم‌تر نوسازی ناوگان جاده‌ای است. بیش از 125هزار کامیون بالای 25 سال در جاده‌های ایران تردد می‌کنند که باید نوسازی شوند. آخوندی با بیان اینکه وضع ایران در حمل‌ونقل دریایی مناسب است تاکید کرد: ایران به دنبال آن است تا در سواحل شمالی دریای عمان، غیر از سواحل شمالی خلیج‌فارس یک بندر بسیار بزرگ و مجهز در منطقه چابهار ایجاد کند.
    وی با بیان اینکه قصد داریم تمام کریدورهای ریلی، جاده‌ای و هوایی را که از ایران عبور می‌کند فعال کنیم، ادامه داد: اجرای این برنامه‌ها نیاز به یک نظام پشتیبانی مالی بزرگ دارد که بانک‌های آلمانی می‌توانند در این راه به ما کمک کنند. در تهران مجوزهای قانونی ایجاد منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی را داریم که به ما اجازه می‌دهد 4هزار هکتار از فضای این منطقه از پایتخت را برای منطقه آزاد در نظر بگیریم. قصد داریم این منطقه آزاد را به یک بازار بزرگ مالی و بیمه‌ای بین‌المللی برای کل منطقه تبدیل کنیم؛ به همین دلیل دنبال آن هستیم از بانک‌های بین‌المللی دعوت کنیم؛ در این منطقه آزاد مستقر شوند و آلمان می‌تواند در این زمینه پیشقدم شود.
    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نقش سازنده آلمان در دنیا تاکید کرد: ایران و آلمان باید علاوه بر توسعه فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی، به توسعه مناسبات تجاری نیز بپردازند. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی ایران درپی آن است تا شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل بین‌المللی ازجمله شرکت‌های آلمانی در ایران فعال شوند. ما به‌طور جدی پیگیر موضوع حمل‌ونقل از کریدور ایران هستیم که یکی از راه‌های آغاز این مناسبات، حضور شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل آلمان به همراه شرکای بین‌المللی‌اش در ایران است و پس از حضور بانک‌های بین‌المللی در کشورمان، می‌توانند به مرکزی برای تامین مالی پروژه‌های عمرانی ایران و منطقه تبدیل شوند. منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) موقعیتی استثنایی در پایتخت برای اجرای این طرح به شمار می‌رود.
    وی همچنین دوپروژه برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد و بازسازی صنعت هوانوردی را برای کشورمان بسیار مهم عنوان کرد.
    علاقه‌مندی زیمنس به قطار برقی
    در بخش دیگری از این نشست، «گرهارد شرودر»، صدراعظم پیشین آلمان با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و آلمان از دیرباز بسیار گسترده و صمیمی بود که در سال‌های اخیر فرازونشیب زیادی هم داشت گفت: قطع روابط سال‌های اخیر دو کشور تقصیر آلمانی‌ها نیست و بیشتر تقصیر «دوستان بزرگتر» است، بنابراین باید بازگشت این روابط به سطوح بسیار خوب گذشته، از جانب هر دوطرف پیگیری شود. یکی از نمایندگی‌های بسیار قدیمی شرکت‌های آلمانی در دیگر کشورهای دنیا، نمایندگی شرکت زیمنس در ایران است که جزو نخستین نمایندگی‌های یک شرکت آلمانی در سایر کشورها به شمار می‌رود. او با بیان اینکه آلمان مایل به همکاری با ایران در حوزه‌های زیرساختی است اظهار کرد: هیات همراه من شامل مدیران شرکت‌های کوچک و متوسط تولیدی آلمان است که اگرچه در ابعاد کوچکی فعالند اما در حقیقت چرخ‌دنده اصلی حرکت اقتصاد آلمان به شمار می‌روند و وجود این شرکت‌ها بسیار حائز اهمیت است.
    شرودر با بیان اینکه امیدوارم دوباره روابط ایران و آلمان براساس اعتماد قدیمی که میان دو کشور وجود دارد، احیا شود تصریح کرد: همه نوع حمایت از طرف دولت فدرال آلمان برای احیای این روابط قدیمی وجود دارد و امیدوارم ارتباطات تنها در زمینه‌های اقتصادی نباشد بلکه در بخش‌های علمی نیز با توجه به حضور متخصصان و مهندسان بسیار ماهر در ایران این روابط ایجاد شود. وی ادامه داد: منتظریم تحریم‌های ایران هرچه سریع‌تر لغو شود تا همکاری‌های دو کشور گسترش یابد. البته همان‌طور که می‌دانید برخی از شرکت‌های آلمانی مانند کناف و زیمنس در زمان تحریم نیز ایران را ترک نکردند و ماندند. برخی هم رفتند با این حال برلین خواهان همکاری شرکت‌های آلمانی با شرکت‌های ایرانی است نه تنها به این دلیل که ایران بازار خوبی است بلکه می‌خواهیم سرمایه‌گذاری انجام دهیم تا بتوانیم برای جوانان ایرانی اشتغالزایی کنیم. صدر اعظم پیشین آلمان با بیان اینکه کشورش از نظر اقتصادی بسیار قوی است گفت: از لحاظ سیاسی برلین همواره سعی در خویشتنداری درباره اوضاع جهانی دارد که این خویشتنداری به خاطر درسی است که از تاریخ گرفته‌ایم که به نظرم کمی هم زیاد است و باید با توجه به وزن اقتصادی آلمان در حوزه سیاست هم فعال‌تر شویم.
    شرودر با اشاره به گفت‌وگوهایش با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر امور خارجه کشورمان در این سفر خاطرنشان کرد: از این صحبت‌ها متوجه شدم ایران به دنبال ایجاد آرامش در منطقه است. برلین نیز به دنبال آرامش در منطقه و برقراری رابطه تنگاتنگ سیاسی با ایران است.
    وی برقراری نشست‌های کمیسیون‌های اقتصادی مشترک دو کشور را از دو ماه آینده یادآور شد و ادامه داد: درباره 2 پروژه مهمی که وزیر راه و شهرسازی ایران یادآور شدند یعنی برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد و نوسازی ناوگان هوانوردی، باید بگویم شرکت زیمنس بسیار علاقه‌مند به اجرای این پروژه است و در زمینه خرید هواپیما نیز با وزیر مربوط در آلمان گفت‌وگو خواهم کرد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو