فونیکسریمکسبهتام

سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری برای ساخت ۵۰۰ دستگاه خودرو سواری

تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی

عصر خودرو- وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در راستای توسعه تجارت و روابط اقتصادی در دوره پساتحریم بسته پیشنهادی به مشاور اقتصادی اقتصادی رئیس‌جمهور ارائه کرد که در آن ساخت ۱۵ هزار دستگاه خودرو هیبریدی و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو سواری برای سرمایه‌گذاری توصیه شده است.

تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه خودرو برقی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز،  در بسته پیشنهادی فرصت‌های سرمایه‌گذاری که به امضای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت رسیده و در اختیار مسعود نیلی مشاور اقتصای رئیس جمهور قرار گرفته شده آمده است که یکی از گزینه‌‌های پیشنهادی برای صنعت خودرو، تولید خودرو برقی با سرمایه‌گذاری 50 میلیون دلار و ظرفیت پیشنهادی سالانه 10 هزار دستگاه است که استان‌های مورد نظر برای احداث این خطوط تولید اعم از تهران، اصفهان (گلپایگان)، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی است.

    در این پیشنهاد عنوان شده که عمده مواد اولیه مصرفی برای ساخت خودرو برقی باتری لیتیومی، الکتروموتور، اکسل‌ها، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی است که می‌تواند محل تامین آنها هم داخل و هم خارج کشور باشد.

    آنطور که وزرات صنعت، معدن و تجارت بررسی کرده وضعیت تامین زیرساخت‌های این فرصت سرمایه‌گذاری به لحاظ آب، برق و گاز فراهم است و شبکه حمل و نقلی تولیدات خودرو برقی از طریق جاده، ریلی، هوایی امکانپذیر است.

    بر اساس این گزارش، در این پیشنهاد نوع تکنولوژی برای تولید خودرو برقی مشخص نیست اما نوع همکاری سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری صد درصدی خارجی و انتقال دانش فنی و توسعه واحدهای R&D مطرح شده است.

    15 هزار دستگاه خودرو هیبریدی
    در ادامه این گزارش، فرصت بعدی که وزارت صنعت برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرده، ساخت 15 هزار دستگاه خودرو هیبریدی است که باید با سرمایه‌گذاری 75 میلیون دلاری از سوی سرمایه‌گذار آغاز شود و در استان‌های تهران، گلپایگان (اصفهان)، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی استقرار یابند.

    در این گزارش آمده است که عمده مواد اولیه مصرفی ساخت این خودروها باتری لیتیومی، الکتروموتور، اکسل‌ها، بدنه، تزئینات داخلی و خارجی، موتور احتراق داخلی است که می‌‌تواند محل تامین این مواد اولیه از داخل و خارج کشور باشد. زیرساخت‌ها به لحاظ تامین آب، برق و گاز در این پروژه فراهم است و شبکه حمل و نقلی آن غیر از راه دریایی امکانپذیر است.

    این گزارش می‌افزاید: وزارت صنعت نوع همکاری را بر اساس سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی، تولید تحت برند و انتقال دانش فنی و توسعه واحدهای R&D بنا گذاشته است.

    تولید 500 هزار دستگاه موتور کم‌ مصرف سه سیلندر خودرو
    وزارت صمت فرصت سرمایه‌گذاری دیگر ساخت موتور کم مصرف سه سیلندر خودرو با ظرفیت 500 هزار دستگاه و سرمایه‌گذاری 470 مییون دلاری اعلام کرده که بر اساس آن باید عمده مواد اولیه مصرفی آن اعم از سیلندر، سر سیلندر، پیستون، میل بادامیک، میل لنگ و ... از داخل و خارج تامین شود.

    این پروژه به لحاظ زیرساخت ها در تامین آب، برق و گاز مشکلی ندارد و از شبکه حمل و نقلی جاده‌ای، ریلی و هوایی جابه‌جایی تولیدات مورد نظر قرار گرفته است. همچنین برای احداث استان‌های تهران آذربایجان شرقی و مرکزی پیشنهاد شده است.

    بر اساس این گزارش، نوع تکنولوژی تولید موتور کم‌ مصرف سه سیلندر قدرت موتور در حدود 100 اسب بخار و آلایندگی حداکثر 140گرم در 100 کیلوگرم است و قرار است نوع همکاری در قالب سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی، تولید تحت لیسانس و انتقال دانش فنی و توسعه واحدهای R&D باشد.

    تولید 500 هزار دستگاه خودرو سواری
    در فرصت بعدی پیشنهاد شده وزارت صنعت ساخت 500 هزار دستگاه خودرو سواری با سرمایه‌گذاری 750 میلیون دلار می‌تواند در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، فارس، اصفهان و کرمان آغاز شود که محل تامین مواد اولیه می‌تواند از داخل و خارج کشور باشد.

    این پروژه به لحاظ تامین زیرساخت‌ها به لحاظ آب، برق و گاز تضمین شده و شبکه حمل و نقل آن غیر از دریایی مدنظر قرار گرفته است.

    همچنین نوع تکنولوژی پیشنهادی با استانداردهای روز اروپا از نظر آلایندگی، مصرف، سوخت، ایمنی و کیفیت تعین شده و نوع همکاری سرمایه‌گذاری مشترک، سرمایه‌گذاری صد در صد خارجی، تحت لیسانس، تولید تحت برند و انتقال دانش فنی و توسعه واحدهای R&D در نظر گرفته شده است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو