فونیکسریمکسبهتام

سازمان استاندارد مجوزی برای محصولات پژو صادر نکرد

رایزنی فشرده برای بازگشت پژو به ایران

عصر خودرو- در آستانه سفر رئیس‌جمهور به فرانسه، رایزنی‌های ایران‌خودرو و پژو برای بازگشت دوباره خودروساز فرانسوی به بازار پرسود خودرو ایران در حالی داغ شده که سازمان استاندارد تاکنون مجوزی برای تولید محصولات پژو در ایران صادر نکرده است.

رایزنی فشرده برای بازگشت پژو به ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس، با نزدیک شدن به زمان سفر روحانی رئیس جمهور به فرانسه، مذاکرات برای حضور دوباره پژو در بازار خودرو ایران داغ‌تر از قبل شده و این در حالی است که سازمان استاندارد تا کنون مجوزی برای تولید محصولات پژو در ایران صادر نکرده است.

    نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد در این مورد به خبرنگار فارس گفت: تاکنون درخواستی برای صدور مجوز سازمان استاندارد جهت تولید دوباره محصولات پژو در ایران به ما ارائه نشده است.

    وی ادامه داد: اگر قرار باشد تولید مشترکی بین ایران خودرو و پژو صورت گیرد باید ابتدا درخواست دریافت مجوز به سازمان استاندارد ارائه شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

    پیروزبخت تصریح کرد: پس از ارائه درخواست، بررسی لازم انجام خواهد شد و در صورت مثبت بودن نتیجه بررسی‌ها، گواهی تأیید نوع صادر خواهد شد.

    * پرونده سیاه فرانسوی ها در بازار خودرو ایران

    در عین حال، بحث امضای قرارداد بازگشت پژو به ایران در حالی در آستانه سفر روحانی به فرانسه دوباره داغ شده است که 23 سال مونتاژ پژو در ایران، خسارت 3.2 تریلیون تومانی این شرکت برای کشورمان، هزینه بالای تولید و سنگ‌اندازی مقابل داخلی‌سازی قطعات تنها گوشه‌ای از بدرفتاری فرانسوی‌ها در صنعت خودرو ایران است.

    بازگشت پژو به بازار پرسود خودرو ایران در حالی به طور جدی از سوی ایران خودرو و طرف فرانسوی پیگیری می‌شود که خبری در مورد چگونگی جبران خسارت وارد شده به ایران از محل خروج یک شبه کارشناسان پژو از ایران نیست و ظاهراً قرار است بازار خودرو ایران به راحتی و بدون کوچکترین زحمتی به فرانسوی‌های زیرک و سودجو سپرده شود تا باز هم اسب سودجویی خود را در این بازار رهاشده بتازانند.

    در این میان، خبرهایی از احتمال امضای قرارداد بازگشت پژو به بازار ایران در جریان سفر روحانی رئیس جمهور به فرانسه حکایت دارد. قراردادی که قرار بود در جریان سفر روحانی به فرانسه در آبان امسال امضا شود ولی اقدام تروریستی داعش در پاریس باعث لغو سفر رئیس جمهور و در نتیجه به امضا نرسیدن قرارداد پژو شد.

    * پژو حتی به اندازه یک نمایندگی هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرد

    رایزنی خودروسازان ایرانی برای بازگشت پژو فرانسه در شرایطی ادامه دارد که به گفته یک کارشناس ارشد صنعت خودرو، پژو حتی به اندازه تأسیس یک نمایندگی خدمات پس از فروش هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرد و 23 سال مقابل داخلی‌سازی قطعات در ایران سنگ‌اندازی کرد، اما با خروج این شرکت از ایران، تولید محصولات پژو در مدت 8 ماه به خودکفایی رسید.

    در کنار ضررهای مالی و جانی که پژو برای مردم ایران داشته است، حال خودروسازان ایرانی دوباره به سراغ این شرکت فرانسوی رفته و خواستار بازگشت آن به صنعت خودرو ایران هستند. بازگشتی که ظاهراً قرار نیست هیچ غرامتی بابت رفتار اشتباه این شرکت خارجی اخذ شود و تاکنون جزئیاتی از توافق مدیران دو شرکت ایرانی و فرانسوی مطرح نشده است. فقط مدیرعامل ایران خودرو چند مرتبه از موافقت پژو برای سرمایه‌گذاری 50 درصدی در احداث کارخانه مشترک تولید خودرو در ایران و صادرات 30 درصدی تولیدات مشترک صحبت کرده که البته این اظهارات نیز هیچگاه از سوی مدیرعامل پژو تأیید نشده و حتی طرف فرانسوی نهایی شدن قرارداد با ایران را به اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها منوط کرده است.

    به این ترتیب مشخص نیست که مدیران دو شرکت بر سر چه موضوعی توافق کرده‌اند و اصولاً شرکت پژو حاضر به جبران رفتار نادرست خود شده است یا خیر؟

    خسارت حداقل 800 میلیون یورویی معادل 3.2 تریلیون تومان وارد شده از محل خروج یک شبه پژو از ایران، دو برابر بودن هزینه‌ تولید محصولات پژو در ایران در مقایسه با هزینه طراحی و تولید یک خودرو داخلی و سنگ اندازی پژو مقابل داخلی سازی قطعاتش در ایران گوشه‌ای از تجربه تلخ همکاری با شرکت فرانسوی پژو است که نظارت دقیق مسئولان دولت و مجلس را بر نحوه مذاکره و همکاری با شرکت‌های خارجی ضروری می‌سازد تا شاهد تکرار چنین اتفاقاتی در صنعت خودرو کشور و تاراج اموال ملی نباشیم.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو