فونیکسریمکسبهتام

آبی‌ها در راه فتح بازارهای قاره سیاه

ایران‌خودرو در آینده به نیجریه و تونس می‌رود

عصر خودرو- نیجریه و تونس مقصد بعدی مدیران ایران‌خودرو است. یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان ایران قصد دارد بعد از سفر به سنگال و الجزایر، تونس و نیجریه را برای صادرات محصولات خود انتخاب کند.

ایران‌خودرو در آینده به نیجریه و تونس می‌رود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، با توجه به برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای، انتظار می‌رود درهای بازارهای تازه به روی محصولات ایرانی به‌ویژه خودرو گشوده شود. حالا معاون صادرات ایران‌خودرو می‌گوید که علاوه بر احیای سایت‌های سنگال و عراق، این کشور به دنبال فتح بازارهای جذاب شمال آفریقاست. با سعید تفضلی درباره برنامه‌های صادراتی ایران‌خودرو گفت‌و‌گو کردیم.

    ***

    با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها، ایران‌خودرو برای ورود به بازارهای دیگر به‌عنوان صادرکننده برنامه‌ریزی کرده است؟

    طبیعتا با برداشته شدن تحریم‌ها، برای ما فرصت‌های جدیدی در بازارهای هدف ایجاد می‌شود. استفاده از سیستم‌های بانکی برای نقل و انتقال پول، سوئیفت، بیمه و... از جمله این فرصت‌ها هستند. قطعا این موضوع به توسعه صادرات در دوران پساتحریم منجر می‌شود. در همین چارچوب ما نیز در تلاشیم که ساز‌و‌کارهای لازم را فراهم کنیم تا در سال 95 موقعیت خوبی در بازارهای صادراتی داشته باشیم.

     

    بازارهای هدف کدام کشورها هستند؟

    بازارهای هدف ما عمدتا کشورهای همسایه و کشورهای اسلامی هستند که امیدواریم با برطرف شدن تنش‌ها در سوریه بتوانیم فعالیت خود را مجددا در این کشور از سر بگیریم. همچنین در بخش شمال آفریقا به غیر‌ از الجزایر، ما مطالعاتی را در بازار تونس داشته‌ایم و کسانی هم از این کشور برای دوره به ایران آمده‌اند. ما پیش از این مبادلاتی را با تونس داشته‌ایم، اما به دلیل تحریم‌ها این روابط قطع شده بود. اکنون مجددا سفارشاتی را از این کشور دریافت کرده‌ایم.

    برای چه محصولاتی؟

    گروه خانواده سمند، دنا و رانا درخواست شده است. همچنین اکنون مشغول مذاکره با طرف نیجریه‌ای هستیم که این کشور نیز برای ورود محصولات ایران‌خودرو به بازارش ابراز تمایل کرده است. این اقدامات در کنار سایتی است که ما در سنگال داریم.

    در نیجریه و تونس آیا قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد؟

    خیر، ما فقط به شکل بازار صادراتی به این کشورها نگاه می‌کنیم. سیاست ایران‌خودرو صادرات محصولات سی‌بی‌یو و استفاده از ظرفیت این بازارها برای مونتاژ قطعات منفصله است. ما از طریق انتقال دانش فنی، فروش تجهیزات تولید و قطعات منفصله در این بازارها حضور خواهیم داشت.

    با توجه به زیان‌ده بودن سایت سنگال، اکنون چه برنامه‌ای برای این سایت دارید؟

    متاسفانه سنگال به دلیل مشکلات زیرساختی نتوانست نتیجه لازم را برای ما به ثمر برساند. البته امسال با ارسال قطعات منفصله که اکنون در حال مونتاژ هستند، فعالیت را مجددا در این سایت آغاز کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت این سایت برای صادرات به کشورهای همسایه و اضافه کردن محصولاتی که در این بازارها قابلیت فروش داشته باشد، استفاده کنیم. این بازارها عمدتا به دنبال موتورهای دیزلی هستند که امیدواریم بتوانیم چنین محصولی را نیز در آن سایت به تولید برسانیم.

    در سال‌های اخیر سایت سنگال درآمدی هم برای ایران‌خودرو داشته است؟

    متاسفانه این سایت درآمد آنچنانی نداشته و این سرمایه‌گذاری هنوز اقتصادی نشده است.

    ایران‌خودرو سایت‌های دیگری در عراق، بلاروس و ونزوئلا دارد، برای این سایت‌ها چه تصمیماتی گرفته شده است؟

    سایت عراق با سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو شکل نگرفته است، بلکه سایتی است که با سرمایه‌گذاری طرف عراقی شکل گرفته و انتقال دانش فنی و فروش قطعات منفصله از سوی ایران‌خودرو صورت می‌گیرد و محصولات با کمک ایران‌خودرو در بخش‌های لجستیکی، فروش و خدمات پس از فروش، در این سایت تولید می‌شوند. در ونزوئلا نیز ما در سایت سهام غیرمستقیمی داریم و پک‌های قطعات به این سایت فروخته می‌شوند اما متاسفانه در اثر کاهش ارزش پول ونزوئلا، این سایت در پرداخت‌ها مشکل داشته به همین دلیل فعلا ارسال پک‌های سی‌کی‌دی متوقف شده تا زمانی‌که بدهی ما پرداخت شود.

    در بلاروس و آذربایجان چطور؟

    سایت بلاروس مدتی است که متوقف شده و ما به دنبال اقدامات حقوقی هستیم. امیدی به فعالیت آن سایت نیست زیرا بازار بلاروس برای ما از نظر اندازه بازار جذاب نیست و فعالیت این سایت به دلیل خلف وعده شریک بلاروسی چندین سال است که متوقف شده است. اما قصد داریم سایت آذربایجان را با سرمایه‌گذاری طرف آذربایجانی احیا کنیم. طرف آذربایجانی به بانک توسعه صادرات بدهکار بود و اکنون قرار است بدهی خود را پرداخت کند و این سایت احیا شود.

    محصولات تازه‌ای در سایت آذربایجان تولید خواهد شد؟

    قرار است این سایت فعالیت خود را با تولید محصولات تازه آغاز کند. نکته مهمی که باید بگویم این است که کاهش قیمت نفت موجب کاهش درآمد مردم در کشورهایی که عمده درآمدشان از محل فروش نفت بوده، شده است. این موضوع در عراق، آذربایجان و ونزوئلا هم یک فرصت است و هم تهدید. تهدید از این جهت که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده اما از سوی دیگر ما می‌توانیم در رقابت با خودروسازانی که محصولات‌شان قیمت بالاتری دارد، نقش فعال‌تری داشته باشیم و به دلیل نزدیکی به کشورهای آذربایجان و عراق هزینه حمل‌و‌نقل کمتری داشته و رقابتی‌تر باشیم.

    میزان صادرات ایران‌خودرو در سال جاری چقدر بوده است؟

    ما برای سال 94 پیش‌بینی خوبی داشتیم که به دلایل بحران‌های منطقه‌ای و استانداردهای سختگیرانه در کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای سی‌ای‌اس محقق نشد اما آنچه در سال 94 محقق شده، دو برابر صادرات ما نسبت به سال 93 بوده است. تاکنون حدود 9‌هزار دستگاه که شامل خودروهای پارس، پژو 405 و رانا بوده صادر کرده‌ایم و تا پایان، میزان صادرات به 11‌هزار دستگاه خواهد رسید.

    بزرگ‌ترین مشتری شما کدام کشور بوده است؟

    کشور عراق بزرگ‌ترین مشتری ما است که از طریق صادرات قطعات منفصله محصولات ما در این کشور به مونتاژ می‌رسد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو