فونیکسریمکسبهتام

تبریز جای محصولات بی کیفیت نیست

رقابت خودروسازان اروپایی برای ورود به آذربایجان شرقی

عصر خودرو- ممانعت استاندار آذربایجان شرقی از باز شدن پای خودروسازان بی کیفیت طی دو سال گذشته به این استان بالاخره نتیجه داد چراکه با رفع تحریم های هسته ای، شرکت های معتبر اروپایی برای ساخت خودرو در تبریز به صف شده اند.

رقابت خودروسازان اروپایی برای ورود به آذربایجان شرقی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از خبرآنلاین، هفته ی دولت امسال بود که "اسماعیل جبارزاده" در تنها مصاحبه ی مطبوعاتی خود از مذاکره با خودروسازان اروپایی برای سرمایه گذاری در تبریز خبر داد و گفت که هرگز اجازه نخواهد داد پای خودروسازان بی کیفیت به این استان باز شود.

    وی در آن مصاحبه با اشاره به تجربیات ناموفق راه اندازی کارخانجات منطقه ای ایران خودرو و سایپا در آذربایجان شرقی گفته بود که برای رونق صنعت خودروسازی به دنبال برندهای معتبر اروپایی هستیم.

    جبارزاده ضمن مخالفت با ورود خودروسازان چینی به این استان، عنوان کرده بود که شان آذربایجان شرقی با سابقه ی زیاد در قطعه سازی، حضور خودروسازان معتبر اروپایی است.

    استاندار آذربایجان شرقی در آن گفتگو، حضور خودروسازان اروپایی را منوط به رفع تحریم های هسته ای کرده بود؛ امری که به فاصله ی یک هفته از رفع تحریمها، به واقعیت پیوست!

    تلاش آلمان برای بازگشت به ایدم تبریز/ 30 درصد سهام به دایملر واگذار شد

    مدیران بلند پایه دایملر آلمان، مالک برند مرسدس بنز پس از بازدید خطوط تولید شرکت ایدم، با مدیرعامل این شرکت و مدیر عامل ایران خودرو دیزل توافق کردند که سه نوع موتور را در ایدم به تولید برسانند و فصل جدید همکاری‌های خود را آغاز کنند.

    نمایندگان هلدینگ خودروسازی دایملر که مالک شرکت بنز که چند روزی است در ایران به سر می‌برند، پس از بازدید از کارخانه موتورسازی ایدم تبریز از ساخت سه نوع موتور بنز در ایران خبر دادند.

    هلدینگ دایملر جزو اولین شرکت‌هایی بود که پس از برداشته شدن تحریم‌ها رسما تفاهم‌نامه از سرگیری همکاری‌های خود را با ایران‌خودرو به امضا رساند.

    نمایندگان این هلدینگ پس از بازدید از شرکت موتورسازی ایدم تبریز که از گذشته به تولید موتورهای دیزلی بنز می‌پرداخته تصمیم گرفته‌اند تا همکاری خود را با این شرکت گسترش دهند از این رو ایران‌خودرو 30 درصد از سهام ایدم را به دایلر واگذار کرده تا زمینه این همکاری‌ها بیشتر از گذشته فراهم آورد.

    موتورهای سری 400 دیزلی، موتورهای سری 900 دیزلی مربوط به خودروهای سنگین و نیمه سنگین که استاندارد آلایندگی یورو 4و 5 دارند و همچنین موتورهای سری 900 گازسوز با استاندارد آلایندگی یورو 6 با توان 300 اسب بخار و حجم 7. 7 لیتری، سه نوع موتوری هستند که در آینده‌ای نزدیک با همکاری شرکت دایملر در ایدم به تولید خواهند رسید.

    هدف از واگذاری این میزان سهام از شرکت ایدم به مرسدس بنز، گسترش دامنه همکاری در محصولات جدید و به روز آوری فن آوری مورد استفاده در خطوط تولیدی شرکت ایدم در تبریز عنوان شده است.

    بنز در تولید خودروهای سنگین و تجاری یکی از شرکای قدیمی ایران به شمار می‌رود که در دور جدید همکاری‌های خود قصد دارد علاوه بر تولید خودروهای لوکس سواری در بخش خودروهاس سنگین و تجاری فعالیت خود را گسترش دهد.

    صنایع تبریز، سوژه ی رسانه های آلمانی

    رسانه های آلمانی تلاش شرکت خودروسازی دایملر برای خرید بخشی از سهام شرکت ایدم تبریز را پوشش داده و به گشایش بازار ایران برای فرآورده های آلمانی و اروپایی پرداختند.

    در یکی از این گزارش ها، دویچه وله آلمان، در مطلبی آورده است: به نظر می رسد که کشوری با 80 میلیون نفر جمعیت در آستانه یک رشد اقتصادی فراموش نشدنی قرار گرفته است.

    در ادامه گزارش دویچه وله تاکید شده که به زودی حساب های بانکی میلیاردی ایران در خارج از کشور قابل استفاده می شوند، نفت آن در بازار جهانی به طور عادی به فروش خواهد رسید و در آینده دلارهای بیشتری را روانه حساب های داخلی و خارجی این کشور خواهد کرد.

    وبگاه شبکه یک رادیو و تلویزیون آلمان در مورد افزایش استقبال شرکت های آلمانی برای ورود به بازار ایران به معامله شرکت ایرباس، پیش قراردادهای شرکت های خودروسازی به ویژه دایملر (بنز) و امیدواری شرکت های تولید ماشین آلات و صنایع تولید انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرده است.

    شرکت خودروسازی دایملر نیز روز دوشنبه خبر داد که با ایران خودرو دیزل و گروه صنعتی 'ماموت' (تولیدکننده تریلر) تفاهم نامه همکاری امضا کرده است. به گفته دست اندرکاران دایملر، یک شرکت ایرانی -آلمانی برای تولید کامیون های مرسدس بنز تأسیس خواهد شد.

    این شبکه خبری اضافه می کند: علاوه بر این، دایملر قصد دارد بخشی از سهام شرکت موتورسازی دیزل ایران (IDEM) را بخرد. این شرکت موتورسازی، در فاصله سال های 1969 تا 1971 با سرمایه گذاری مشترک ایران (70 درصد) و آلمان (30 درصد) در منطقه صنعتی 'قراملک' (قره ملیک) تبریز برای تولید موتورهای سبک، نیمه سنگین و سنگین دیزل تأسیس شد. موتور کامیون های خاور از جمله نخستین محصولات این شرکت بود.

    آذربایجان شرقی سومین استان خودروساز کشور

    سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی با حضور 515 واحد قطعه‌سازی سومین استان خودروساز کشور محسوب می‌شود.

    احمد محمدزاده اظهار داشت: هم‌اکنون هشت هزار و 440 میلیارد ریال در واحدهای قطعه‌سازی استان سرمایه‌گذاری شده است و از این لحاظ آذربایجان شرقی یکی از قطب‌های صنعت خودروسازی به شمار می‌رود.

    وی با اشاره به نقش واحدهای قطعه‌سازی در توسعه اقتصادی استان، بر اهمیت فعالیت این واحدها در ایجاد اشتغال تاکید و تصریح کرد: در قبال فعالیت این واحدها برای بیش از 16 هزار نفر در استان اشتغال ایجاد شده است.

    سرپرست معاونت امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری استانداری آذربایجان شرقی افزود: با توجه به اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی و اشتغال، حل و فصل مشکلات مربوط به صنعت قطعه‌سازی جزو اولویت‌های دولت تدبیر و امید در استان به شمار می‌رود.

    سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی گفت: باید برای شرایط پساتحریم برنامه داشته باشیم و نهایت استفاده را از این شرایط برای قدم برداشتن در راه توسعه اقتصاد استان بکنیم.

    احمد محمدزاده افزود: سال‌ها طول خواهد کشید تا آثار چندین ساله تحریم‌های ظالمانه و علی‌الخصوص این چند سال اخیر که به اذعان خود غربی‌ها شدیدترین تحریم‌ها علیه یک کشور تاریخ بوده، از بین برود.

    اعلام آمادگی سوئد برای راه اندازی خودروسازی در  آذربایجان‌شرقی

    سفیر سوئد در تهران نقش ایرانیان مقیم سوئد را در این رابطه موثر دانست و خواستار توسعه روابط با استان آذربایجان شرقی به ویژه در بحث خودروسازی شد.

    " پیتر تیلر" در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی ایران را یکی از سنتی‌ترین شرکای تجاری کشورش خواند و گفت: مبادلات تجاری ایران و سوئد در دو سال اخیر افزایش داشته است.

    وی نقش ایرانیان مقیم سوئد را در این رابطه موثر دانست و خواستار توسعه روابط با استان آذربایجان‌شرقی به ویژه در بحث خودروسازی شد.

    تبریز قطب سوم خودروسازی کشور

    رضا رحمانی، نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می گوید: با وجود اینکه برخی از دوستان تلاش دارند شهرهای اهواز و اصفهان و کرمان را به عنوان قطب سوم خودروسازی کشور معرفی کنند ولی باید بگویم تبریز قطب سوم خودرو سازی کشور شده است.

    وی معتقد است: در حال حاضر واحدهای مختلف خودروسازی در استان آذربایجان شرقی در حال تولید هستند که هر کدام از این واحدها برای خود ظرفیت های فراوانی دارند، وجود واحدهای قطعه سازی خودرو، شهرک فناوری قطعات خود در کشور بی نظیر هستند به همین دلیل مقایسه ظرفیت های خودروسازی این استان با سایر استان ها معقول و منطقی نیست.

    رحمانی اذعان داشت: هر استانی بر اساس توانمندی های خود ظرفیت هایی دارد، مثلا کرمان در تولید خرما و سایر استان ها نیز به تبع ظرفیت های خود، استان آذربایجان شرقی و تبریز نیز به واسطه ظرفیت های فراوان خود در امر صنعت خودروسازی قطب خودروسازی کشور است.

    ***

    اگر تا دیروز، وجود تحریم های بین المللی بهانه ای برای توجیه حضور خودروسازان بی کیفیت و بدنبال آن حوادث جانی و مالی ناشی از آنها بود، امروز پس از رفع این تحریمها و باز شدن بازارهای جهانی به روی ایران، انتظار می رود ضمن ارتقای کیفیت، قیمت خودروهای جدید نیز به حد معقول درآید.

    در این میان، آذربایجان شرقی با پتانسیل های بالای قطعه سازی و صنعتی موجود، می تواند به عنوان یکی از پایگاه های ساخت و حتی صادرات خودروسازان اروپایی در خاورمیانه تبدیل گردد.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو