فونیکسریمکسبهتام

با امضای قرارداد همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو اعلام شد

۳ شیر فرانسوی در جاده مخصوص

عصر خودرو- : پس از حضور ۲۳ساله خودروسازی نام‌آشنای «پژو» در ایران و تردد بیش از ۴میلیون خودرو تولیدی از این شرکت در خیابان‌ها و جاده‌های کشور، اکنون فرانسوی‌ها تصمیم به حضوری دگرگونه در ایران دارند تا با احداث شرکتی مشترک با ایران‌خودرو، تعدادی از خودروهای جدید خود را برای بازار ایران، خاورمیانه و شمال افریقا به تولید برسانند.

۳ شیر فرانسوی در جاده مخصوص
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، شرکت پژو ماه‌هاست که با ایران‌خودرو مذاکره کرده و در این مدت شایعه‌های بی‌شماری چه درست و چه نادرست در فضای خارج از گفت‌وگوها از طریق رسانه‌ها در جامعه پخش شد. شایعه‌هایی نظیر توافق طرف ایرانی برای ساخت خودروهای قدیمی، دریافت غرامت از پژو برای ترک یک‌شبه ایران، شرط‌های این شرکت فرانسوی برای فروش یک‌میلیون و 600 هزار خودرو در بازار ایران و ده‌ها خبر دیگر که هیچگاه تایید یا تکذیب نشد. اخباری که حالا با به سرانجام رسیدن مذاکره‌ها و عقد قرارداد همکار مشترک بین ایران‌خودرو و پژو، تکلیف بسیاری از آنها مشخص شده است.


    سهامداری 50درصدی شرکت ایرانی ـ فرانسوی
    از هنگام سفر ریس‌جمهوری و هیات همراه اقتصادی به فرانسه، عقد قرارداد با شرکت پژو و تعیین جزئیات آن مانند داستانی دنباله‌دار از سوی رسانه‌های داخلی و خارجی، کارشناسان صنعت خودرو، اقتصاددان‌ها و حتی مردم پیگیری شد. داستانی که اکنون با نهایی شدن توافق‌ها و امضای قرارداد، فصلی جدید به روی مخاطبان گشوده؛ مخاطبانی که برخی با نگاهی امیدوارانه آن را دنبال می‌کنند و برخی مغرضانه به تک‌تک واژه‌های آن می‌تازند. اما اصل ماجرا چیست و دستاورد تاسیس شرکت خودروسازی ایرانی ـ فرانسوی چه خواهد بود؟ براساس اعلام رسمی شرکت ایران‌خودرو، قراداد با پژو همه‌جانبه است و برای نخستین‌بار یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در کل زنجیره تولید خودرو کشور حضور پیدا می‌کند. در همین‌حال ایجاد شرکت مشترک ایرانی ـ فرانسوی با سهامداری 50درصدی هر یک از دوطرف مهم‌ترین بخش این قرارداد خواهد بود که به انتقال فناوری روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی می‌انجامد. از سویی دیگر مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به کلیاتی از این قرارداد، یکی از مزیت‌های ویژه این همکاری را عرضه خودروهایی با بالاترین فناوری به مشتریان اعلام کرده است. به گفته هاشم یکه‌زارع، گروه صنعتی ایران‌خودرو و پژو به‌زودی شرکتی مشترک با سهامداری مساوی ایجاد خواهند کرد که به تولید جدیدترین محصولات پژو براساس پلتفرم مورد استفاده ایران‌خودرو منتهی می‌شود. وی امکان استفاده از بازارهای صادراتی این محصولات در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (MENA) را محور دیگری از این قرارداد عنوان کرده است. علاوه بر مدیرعامل ایران‌خودرو، رییس هیات‌مدیره شرکت پژو سیتروئن نیز توافق با طرف ایرانی را توافقنامه‌ای استراتژیک توصیف کرد و آن را نقطه عطفی در دوران تحریم‌های بین‌المللی دانسته است. به گفته کارلوس تاوارس، چشم‌انداز مشترک پژو عرضه محصولات پیشرفته با بالاترین استانداردهای ایمنی و زیست‌محیطی به مشتریان است.


    3 محصول پژو در راه ایران
    پیش از نهایی شدن قرارداد با پژو به‌طور مداوم خبرهایی مبنی بر تولید 5 محصول به نام‌های 207، 208، 2008، 301 و 307 منتشر می‌شد و طرف ایرانی را به دلیل انتخاب خودروی قدیمی 207 (خودرویی که از سال 88 تولید آن در ایران آغاز شد) به باد انتقاد می‌گرفت اما اکنون این خودرو در فهرست این توافق جایی ندارد و قرار است در این مشارکت، مدل‌های 208، 2008 و 301 پژو با مجهز بودن به جدیدترین فناوری‌ها به تولید برسد. از آنجایی که اجرای توافق‌ها از اواسط ‌2016م به اجرا درمی‌آید، به نظر می‌رسد امکان خرید این خودروها از سوی مشتریان ایرانی در آینده‌ای نه‌چندان دور مهیا شود. موضوع دیگر درباره این قرارداد که حرف و حدیث‌های بسیاری به همراه داشت، به مبلغ سرمایه‌گذاری هر دوطرف در احداث شرکت مشترک بازمی‌گردد. تا چند روز پیش خبرها حکایت از سرمایه‌گذاری مشترک 500میلیون یورویی داشت که سهم هر شرکت 250میلیون یورو عنوان می‌شد اما اکنون با امضای قرارداد، این سرمایه‌گذاری 400میلیون یورو عنوان شده که در 5سال آینده انجام می‌شود. خروج محصولات قدیمی پژو از خط‌تولید ایران‌خودرو شاید نقطه عطف دیگر این قرارداد باشد. موضوعی که در بیانیه‌ای مطبوعاتی از سوی دو شرکت، وعده آن از نیمه دوم سال 2017م داده شده است.


    تولید 200 هزار دستگاه پژو در سال
    از آنجایی که صنعت خودرو در تمام دنیا تاثیر مستقیمی بر میزان رشد اقتصادی دارد، از همین‌رو تیراژ تولید به‌عنوان عاملی مهم در قراردادهای خودرویی مطرح می‌شود. شرکت ایران‌خودرو به‌عنوان یکی از قطب‌های خودروسازی کشور که بیشترین سهم تیراژ تولید خودرو در ایران را برعهده دارد، در همکاری‌های مشترک می‌تواند بخشی از تیراژ هدف‌گذاری شده خود را تامین کند و به تولید خودروهایی با کیفیت و منطبق با نیاز مشتریان ایرانی بپردازد. بر همین اساس در قرارداد با پژو، تولید 200هزار خودرو در کشور مورد توافق قرار گرفته که به‌طور قطع بخشی از آن در بازارهای صادراتی عرضه و بخش قابل‌توجهی از آن در بازار ایران مورداستفاده قرار می‌گیرد که امید می‌رود با ارائه خدمات پس از فروش مناسب، رضایت کامل مصرف‌کنندگان ایرانی را به همراه داشته باشد.
    قرارداد ایران‌خودرو و پژو علاوه بر ایران در رسانه‌های جهان نیز بازتاب داشته، به‌گونه‌ای که هرکدام به تحلیل این رویداد مهم صنعتی پرداخته‌اند. فایننشال تایمز در گزارش خود آورده است: «شرکت پی‌اس‌ای پژو سیتروئن 18 ماه است که با شریک ایرانی‌اش در حال مذاکره بوده. پژو نشان(برند) خارجی شماره یک در ایران است و 30درصد بازار این کشور را در اختیار دارد. این شرکت یک سال قبل از سال 2012م، نزدیک به نیم میلیون خودرو در این کشور فروخت اما تحریم‌ها در آن سال شرکت فرانسوی را مجبور به ترک ایران کرد. البته ایران‌خودرو به تولید خودروهای نشان(برند) پژوی خود ادامه داد. »این گزارش علاوه بر آنکه سهم پژو را در بازار ایران نشان می‌دهد، از تلاش خودروساز ایرانی برای نگه‌داشتن بازار و پاسخ به نیاز مشتریان حتی در روزهای بی‌وفایی پژو سخن می‌گوید.
    روزنامه اتریشی ویرتشافت بلات نیز پس از اشاره به تیراژ 200هزار دستگاه تولیدی در همکاری مشترک پژو و ایران‌خودرو، از تمایل آلمانی‌ها برای حضور در بازار ایران سخن گفته و نوشته است: «خودروسازان آلمانی پیش از اعلام برجام برای ورود به بازار خودرو ایران ابراز علاقه کرده و می‌خواهند سهمی از این بازار بزرگ داشته باشند. ازجمله بزرگترین شرکت خودروسازی آلمان با نام دایملر است که روسای این شرکت بارها علاقه خود را در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند. کارشناسان آلمانی معتقدند این یک فرصت خوب برای کسب‌وکار در شهر اشتوتگارت آلمان است و می‌تواند برای چند هزار نفر زمینه کاری مهیا کند. »بر پایه این گزارش، قرارداد همکاری مشترک ایران‌خودرو و پژو به امضا رسیده و این شرکت فرانسوی شریک اصلی ایران‌خودرو خواهد بود. بی‌تردید انتخاب شرکت پژو به عنوان شریکی بدعهد همچون گذشته همجه‌های بسیاری را به سمت ایران‌خودرو نشانه خواهد رفت اما امید می‌رود این قرارداد در مرحله عمل نیز بهترین نتیجه را برای صنعت خودرو ایران به همراه داشته باشد و این خودروساز داخلی با سربلندی از این آزمون صنعتی بیرون آید.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو