فونیکسریمکسبهتام

قرارداد پژو در چارچوب اقتصاد مقاومتی است؛

غرامت ۴۲۷ میلیون یورویی پژو به گروه صنعتی ایران خودرو

عصر خودرو- در قرارداد جدید ایران خودرو و پ‍ژو ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو غرامت در چارچوب یک بسته حمایتی-خسارتی از سوی پژو به ایران خودرو پرداخت می شود.

غرامت ۴۲۷ میلیون یورویی پژو به گروه صنعتی ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایکو پرس ،مهندس هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خود رو در نشست خبری و در پاسخ  به سوالی در خصوص پرداخت غرامت پژو به ایران خودرو گفت: از این مقدار، 116 میلیون یورو مربوط به فعالیت های جاری و گذشته و 311 میلیون و 600 هزار یورو به همکاری ها و موضوعات آینده مربوط می شود.

    وی افزود: قراراست 25 میلیون یورو قطعات محصولات جاری را از پژو به صورت مجانی دریافت کنیم که بخشی از آن دریافت شده است. 11 میلیون یورو تجهیزات خط تولید 207 به صورت مجانی به ایران خودرو داده خواهد شد و 11 میلیون یورو از طلب های پژو از ایران خودرو هم داده نخواهد شد، از کل این خسارت ها حدود 47 میلیون یورو در سود و زیان امسال یا سال آینده ما اثر مستقیم دارد.

    یکه زارع از منتفی شدن 69 میلیون یورو پرداخت رویالتی خبر داد که بابت خودروهای تولیدی قبل و بعد از تحریم ها و از امضای قرارداد جدید باید به پژو داده می شد.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تخفیف 20 میلیون یورویی بابت خرید قطعات و مجموعه های قوای محرکه به خصوص گیربکس از پژو را ازدیگر بخش های این خسارت ها ذکرکرد و گفت:‌ پژو متعهد شده به ارزش چهار میلیون یورو در مدت یک سال کارشناسان خود را در ایران خودرو مستقر کند تا روی ارتقای کیفیت محصولات جاری کار کنند. نزدیک به یک میلیون و 600 هزار یورو نیز کارکنان ایران خودرو در فرانسه آموزش های لازم  را خواهند دید. یک میلیون یورو هم برای بهبود سیستم های خودرویی از طرف پ‍ژو هزینه خواهد شد.

    وی اضاف کرد:بابت استفاده از پلت فرم پژو برای تولید محصولات برند ایران خودرو تخفیفی معادل 70 یورو روی هر خودرو اعمال می شود که عایدی ایران خودرو برای تولید 2 میلیون خودرو ،140 میلیون یورو خواهد بود.

    مهندس یکه زارع تاکید کرد: هم چنین مذاکره شده که برای تولید محصولات جاری پژو از روز امضای قرارداد جدید هر دستگاه فقط 10 یورو رویالتی پرداخت شود که با توجه به تیراژ تولید سالهای آینده کل درآمد پژو بر مبنای قرارداد قبلی از این بخش 145 میلیون یورو خواهد بود که ایران خودرو به پژو پرداخت نخواهد کرد.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی عدم اتکا به ارز نفتی است که  بر اساس قرارداد منعقد شده با شرکت پژو عواید حاصل از صادرات 30 درصد از محصولات،‌ تولید را از ارز دولتی بی نیاز خواهد کرد.

    روند داخلی سازی

    وی اظهار کرد: سرمایه گذاری مستقیم،‌ انتقال دانش و تکنولوژی و صادرات مواردی است که طبق سیاست دولت در قرارداد پژو رعایت شده است.

    وی افزود: یکی از مفاد قرارداد، داخلی سازی 40 درصدی از محصولات در زمان شروع به اجرای قرارداد است که این میزان در سال چهارم به 70 درصد افزایش خواهد یافت.

    یکه زارع تصریح کرد: داخلی سازی 70 درصد محصول تولیدی از الزامات وزارت صنعت است که تحقق آن منجربه توازن ارزی مثبت خواهد شد و دیگر ارزی از دولت دریافت نخواهیم کرد.

    مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: با تولید 200 هزار دستگاه خودرو و صادرات 60 هزار دستگاه، به میزان 480 میلیون یورو صادرات خواهیم داشت که 60 میلیون یورو از آن تراز ارزی مثبت خواهد بود.

    وی تاکید کرد:‌ 40 درصد از تولیدات سالانه ایران خودرو متعلق به برند ایران خودرو است که قطعا صادرات در این بخش ارزآوری به مراتب بیشتری نصیب اقتصاد ملی خواهد شد.

    یکه زارع در پاسخ به سوالی درخصوص محصولات جاری پژو گفت:‌ قرارداد جدید هیچ ارتباطی به محصولات موجود پژو ندارد و ما همچنان اختیار تولید و صادرات محصولات فعلی را برند پژو را در اختیار داریم.

    وی در عین حال افزود: در قرارداد جدید سهم پژو در سبد محصولات ایران خودرو بیش از 15 درصد نخواهد بود و 85 درصد تولیدات آتی نیز متعلق به برند ایران خودرو و یا تولید مشترک با سایر خودروسازان مطرح جهانی است.

    مهندس یکه زارع درباره انتقادات وارده نسبت به عقد قرارداد مجدد با شرکت پژو بعد از ترک بازار ایران اظهار کرد:‌ در آن مقطع بسیاری از شرکت ها بازار ایران را ترک کردند و این موضوع نباید مبنایی برای تصمیم گیری در باره همکاری مجدد قرار گیرد. از سویی دیگر ما نیز خود را ملزم نمی دانیم که پژو را حتی مانند گذشته شریک اول خود بدانیم.

    وی تاکید کرد:‌ درباره ترک مجدد در بندی از قرار داد این موضوع به صورت قاطع دیده شده و پژو در صورت ترک باید خسارت بدهد.

    نحوه قیمت گذاری

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص نحوه قیمت گذاری محصولات جدید اظهار کرد: قیمت گذاری محصولات در متن قرارداد عنوان نشده اما زمان تولید اولین محصول که اواخر سال آینده خواهد بود تابع شرایط و قوانین ناظر بر قیمت گذاری خواهیم بود و شرکت مشترک بر اساس آن عمل خواهد کرد.

    مهندس یکه زارع درباره اصرار بر محرمانه بودن متن قرارداد گفت:‌ قراردادهای بین المللی در کل جهان و میان کل خودروسازان محرمانه است. قرارداد ایران خودرو با شرکت پژو در بیش از 200 صفحه تهیه شده که حاصل کار تخصصی تیم 15 نفری از افراد خبره و آگاه ایران خودرو بوده است که 80 درصد آن قابل ارایه به کل جامعه و 20 درصد آن محرمانه است.

    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تاکید کرد: از هر گونه انتقاد نسبت به قرارداد با روی باز استقبال می کنیم.

    وی در پاسخ به سوالی درباره فشار برای عقد قرارداد با پژو گفت:‌ وجود فشار برای مذاکره با پژو کذب محض است و قرارداد در فضایی کاملا شفاف و به دور از هرگونه اجبار منعقد شده است.

    یکه زارع یادآور شد:‌ طرف ایرانی با درنظر گرفتن منافع ملی این قرارداد را امضا کرده و در روزهای پایانی مذاکرات هم با دریافت امتیازات مناسب موفق شدیم شرکت پژو را مجبور به کوتاه آمدن از مواضعش کنیم.

    وی درخصوص نحوه نظارت بر داخلی سازی تولید گفت:‌ شرکت مشترک به صورت سهم 50 درصد طرف ایرانی و 50 درصد طرف فرانسوی است که رئیس هیات مدیره از پژو و مدیرعامل این شرکت در دوسال اول در اختیار ایران خودرو و در دوسال دوم در اختیار پژو خواهد بود.

    یکه زارع با تاکید بر اختیار دوطرف در زمینه نظارت بر عملکرد تولید و داخلی سازی گفت: بالاتر از این وزارت صنعت،‌معدن و تجارت ناظر بر اجرای قرارداد و میزان داخلی سازی آن است که در صورت تخطی ورود خواهد کرد.

    وی درعین حال تاکید کرد: داخلی سازی تولید منجربه کاهش هزینه خواهد شد و قطعا طرف فرانسوی نیز به دنبال کاهش هزینه تولید و افزایش سود است.

    مهندس یکه زارع درباره حق امتیاز تولید محصولات پژو نیز گفت:‌ محاسبه رویالتی فرمولی دارد که بر مبنای آن هر چه میزان داخلی سازی افزایش یابد این مبلغ نیز افزایش می یابد که البته رویالیتی شامل داخلی سازی بیش تر از 25 درصد خواهد بود.

    صادرات 30 درصد محصولات

    مهندس یکه زارع صادرات را از مفاد مهم این قرارداد دانست و گفت: از ابتدای تولید 30 درصد از محصولات به زنجیره پژو شامل کشورهایCIS ، اروپای شرقی، روسیه ، کل خاورمیانه، ‌برخی از کشورهای آسیایی و کل آفریقا صادر خواهد شد.

    وی گفت: شرکت مشترک با سرمایه 500 میلیون یورو ایجاد خواهد شد و شرکت پژو 250 میلیون یورو سرمایه وارد ایران خواهد کرد، عواید حاصل از این سرمایه گذاری نیز به صورت مشترک بین دو سرمایه گذار تقسیم خواهد شد.

    یکه زارع ضمن اعلام این که شرکت های قطعه ساز ایران خودرو و پژو نیز با ایجاد شرکت مشترک در تولید قطعات همکاری خواهند کرد، درخصوص توان همکاری قطعه سازان در تولید محصولات جدید گفت: با انتقال دانش فنی تولید قطعه، کلیه قطعه سازان که در زنجیره تامین شرکت مشترک قرار می گیرند، قادر خواهند بود که با تجهیزات و دانش فنی خودشان تولید کنند. ضمن این که پژو هم متعهد شده قطعاتی که در ایران تولید می شود تیراژش در زنجیره بین المللی پژو قرار گیرد. وی افزود:‌ با برگزاری جلسات میان قطعه سازان پژو و ایران خودرو مقرر شد محصول جدید  در سال اول با 40 درصد داخلی سازی تولید شود. یکه زارع خاطرنشان کرد: در سرمایه گذاری 500 میلیون یورویی شرکت مشترک، به میزان 54 میلیون یورو سرمایه گذاری در بخش قطعه سازی صورت خواهد گرفت. وی افزود:‌ قرارداد جدید باعث می شود علاوه بر این که قطعه سازان با ظرفیت کامل ادامه فعالیت دهند، صاحب تکنولوژی به روز تری شوند.

    وی افزود: قوای محرکه محصولات جدید پنج نوع موتور از نوع بنزینی و دیزلی است که تولید این موتورها نیز علاوه بر انتقال دانش فنی تا 70 درصد داخلی سازی خواهد شد.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو محصولات آینده را از محصولات به روز پژو در بازار اروپا دانست و گفت:‌ اولین محصول تولیدی در ایران که خودروی 2008 است، برای اولین بار در اسفندماه و در نمایشگاه ژنو رونمایی و تولید آن در سایت اصلی پژو آغاز خواهد شد.

    وی اظهار کرد: در افق 140 تولید سه میلیون دستگاه خودرو ترسیم شده که با برنامه ریزی صورت گرفته تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه توسط ایران خودرو انجام خواهد شد و از این تعداد 40 درصد متعلق به برند ایران خودرو و 60 درصد تولید مشترک با شرکت های مطرح جهانی خواهد بود.

    آغاز دور تازه همکاری ایران خودرو و بنز

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در خصوص همکاری های خارجی این گروه صنعتی، از دور تازه همکاری با بنز برای تولید محصولات تجاری و سواری خبر داد.

    مهندس یکه زارع اظهار کرد: یک شرکت مشترک بین ایران خودرودیزل و بنز برای تولید خودروهای تجاری  تشکیل می شود که 50 درصد آن در اختیار ایران خودرو دیزل و 49 درصد در اختیار بنز است. یک شرکت فروش و خدمات پس از فروش نیز ایجاد خواهد شد که 51 درصد به بنز و 49 درصد به ایران خودرو دیزل تعلق دارد.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خرید 30 درصد سهام ایدم توسط بنز را از دیگر موارد قرارداد جدید بین دوشرکت ذکر کرد و گفت:  بنز 20 درصد سهام محور خودرو را نیز بعد از تغییر ساحتار آن شرکت خریداری می کند و شرکت گواه نیز به مالکیت شرکت مشترک فروش و خدمات پس از فروش درمی آید.

    او از نهایی شدن تفاهم نامه ایران خودرو و بنز در مورد سواری تا دوهفته دیگر خبر داد و گفت: از آن جا که نیمی از مالکیت شرکت فروش و خدمات پس از فروش متعلق به بنز است بر اساس قوانین آلمان سرمایه بیشتری را خواهد آورد و لیزینگ های خود را در ایران راه اندازی خواهد کرد.

    فیات شریک چهارم ایران خودرو

    یکه زارع اظهار کرد: فیات نیز یک شرکت معتبر جهانی است که و با توجه به روند رشد این شرکت، آینده بهتری نیز برای آن پیش بینی می شود.

    وی با اشاره به این که فیات شریک چهارم ایران خودرو است، تاکید کرد:اعتقاد داریم که انتخاب این شرکت، انتخاب بسیار صحیحی است و این شرکت نیز به همکاری با ایران خودرو علاقه مند است.

    مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: در همین راستا مذاکرت همکاری با شرکت فیات به زودی آغاز می شود.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: خودروهای جدیدی که به واسطه همکاری های ایران خودرو وارد بازار ایران می شود، بالای 60 تا 70 میلیون تومان قیمت خواهد داشت

    او از تولید پژو پارس جدید با آپشن های گوناگون و گیربکس اتوماتیک به قیمت 45 میلیون تومان خبر داد و گفت: در همکاری های جدید با شرکت های خارجی  و ممکن نیست یک محصول در کلاس سی برای بازار داخل به قیمت 45 میلیون تومان تولید شود.

    مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تکیه بر توان داخلی از جمله دانشگاه های معتبر را از دیگر رویکردهای ایران خودرو در تولید محصولات جدید دانست و گفت: با دانشگاه صنعتی شریف در مورد خودروهای برقی و با دانشگاه امیرکبیر در مورد خودروهای هیبریدی قرارداد امضا کرده ایم. شرکت های دانش بنیان را نیز به صنعت خودرو وارد می کنیم و در مرکز تحقیقات از آن ها استفاده می کنیم.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو