فونیکسریمکسبهتام

بازی رفت و برگشت سایپا و ایران‌خودرو در بورس

عصر خودرو- در جریان معاملات روز دوشنبه بورس تهران معاملات سهام سایپا از سرگرفته و معاملات سهام ایران‌خودرو بابت انتشار گزارش شفاف‌سازی‌ این شرکت، متوقف شد.

بازی رفت و برگشت سایپا و ایران‌خودرو در بورس
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از همشهری، دیروز نماد معاملاتی ایران‌خودرو ابتدا بسته شد ولی بعد از انتشار گزارش شفاف‌سازی‌ این شرکت درباره غرامت از پژو، باز شد. اما باردیگر در ساعت11:13 ناظر بورس پیغام داد: نماد معاملاتی شرکت ایران‌خودرو با توجه به ابهام در اطلاعات ارائه شده، متوقف شده است. گفته می‌شود علت توقف مجدد نماد این شرکت لزوم دریافت اطلاعات تکمیلی درباره آثار مالی دریافت غرامت از پژو بوده است، چون در شفاف‌سازی‌ مدیرعامل ایران‌خودرو موارد کلی مطرح شده و آثار مالی این رویداد با اهمیت در درآمد ایران‌خودرو اعلام نشده است.

        شفاف‌سازی‌ ایران‌خودرو درباره تأثیر دریافت غرامت از پژو

    ایران‌خودرو دیروز با انتشار اطلاعیه‌ای در سامانه کدال درباره قرارداد پژو اعلام کرد: کل مبلغ خسارت توافق شده با پژو معادل 427میلیارد و 6میلیون یوروست که بخشی مربوط به سال94 و الباقی در سنوات آینده با روند اجرایی عملیات جاری فی‌مابین قابل شناسایی و درج در حساب‌هاست.

    در ادامه این اطلاعیه آمده است: بخشی از مبلغ مذکور مربوط به پرداخت رویالتی به پژوست که در سنوات 90 تا 94 می‌بایست برای خودروهای تولیدی با برند پژو محاسبه و پرداخت می‌شد و این مبلغ معادل 69میلیون یوروست و عیناً تسویه می‌شود. بابت تحویل قطعات برای تولید خودروهای پژو در ایران‌خودرو و همچنین تحویل تجهیزات و قالب‌ها و ابزارهای تولیدی مبلغی معادل 36میلیون یورو محاسبه شده است.

    عدم‌دریافت مطالبات پژو از ایران‌خودرو معادل 11میلیون یوروست که این مبلغ در سال94 در حساب‌های شرکت درج می‌شود. همچنین در خرید قوای محرکه و حق استفاده از پلت فرم‌های جدید پژو تخفیفی به میزان 2میلیون دستگاه معادل 160میلیون یورو مورد توافق گرفته است که در آینده محاسبه و در حساب‌ها درج می‌شود.

        بازگشت سایپا و هشدار بورس

    دیروز معاملات سهام سایپا، با مجوز ناظر بازار در بورس تهران ازسر گرفته شد. درساعت اول بازگشایی نماد سایپا صف خریدی معادل یک میلیارد و 116میلیون سهم تشکیل شد که برای سهام سایپا یک صف تاریخی محسوب می‌شود. سایپا 12بهمن مجمع فوق‌العاده‌ای را برای خروج از بحران و ماده141 قانون تجارت برگزار کرد. ماده141 اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارد شده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیأت‌مدیره مکلف است بلافاصله اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا در مورد انحلال یا بقای شرکت تصمیم بگیرند. به این ترتیب سایپا برای فرار از خطر ورشکستگی برنامه زمانبندی افزایش و کاهش سرمایه7 زیرمجموعه و واگذاری چند قطعه زمین را به تصویب مجمع رساند.

    اما به‌دنبال برگزاری این مجمع و اعلام نتایج آن، سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظربر بازارسرمایه توضیحی منتشر کرده که تلویحا از احتمال تحقق نیافتن این برنامه زمانبندی تا پایان سال حکایت دارد. در اطلاعیه سازمان بورس آمده است: افزایش سرمایه شرکت‌های پارس‌خودرو، سایپا دیزل، زامیاد، سایپا‌آذین و رایان سایپا منوط به طی شدن مراحل قانونی و اخذ مجوز سازمان بورس است، بنابراین تاریخ‌های اعلام شده سایپا صرفا برنامه زمانبندی پیش‌بینی شده مدیریت ساپیاست و الزام آور نیست.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو