فونیکسریمکسبهتام

موتورسیکلت‌های لوکس و بدون آلایندگی در راه است

موتورسیکلت برقی؛ منبعی برای درآمدزایی یا تفریح

عصر خودرو- مدیران صنعت موتورسیکلت و قطعه‌سازان این صنعت معتقدند پیش از ورود انبوه موتورسیکلت‌های برقی که کمک بسزایی در پایین آمدن آلودگی هوا دارد، باید بحث‌های کارشناسی انجام شود تا مشکلی بر مشکلات پیشین این صنعت اضافه نشود.

موتورسیکلت برقی؛ منبعی برای درآمدزایی یا تفریح
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، درباره عمر باتری این نوع موتورسیکلت‌های لوکس که از قیمت‌های بالایی نیز برخوردار هستند، اظهارات متناقضی می‌شود اما نکته ضروری و مورد توجه در این صنعت کشش بازار و شرایط آن است.


    فرهنگ‌سازی برای ورود موتورسیکلت‌های برقی
    ناصر مرتضایی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در صنعت موتور سیکلت  گفت: ورود موتورسیکلت برقی به داخل کشور باید با کار کارشناسی همراه باشد، چراکه به نظر می‌رسد در جامعه قدرت مانور و کشش برای این نوع موتورسیکلت‌ها وجود نداشته باشد. وی افزود: قدرت این موتورها برای حرکت دوباره پس از ایستادن پشت چراغ قرمز به اندازه قدرت موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیست. به ویژه در بحث حمل‌ونقل، قدرت کافی وجود ندارد در نتیجه مسئله هنوز به‌طور علمی جا نیفتاده که این نوع موتورسیکلت‌ها، جایگزین موتورسیکلت‌های بنزینی
    شوند. در همین حال محمد خادم‌منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و قطعات و لوازم آن   عنوان کرد: به طور قطع ورود این نوع موتورسیکلت‌ها برای جلوگیری از آلودگی هوا مفید است اما باید کار کارشناسی در این زمینه انجام شود و خدمات پس از فروش آن موردبررسی قرار گیرد. در این زمینه لازم است از متولیان امر که اعضای اتحادیه و تولیدکنندگان موتورسیکلت هستند نظرخواهی شده و درنهایت نظری که کارشناسانه‌تر است، اتخاذ شود. در ادامه بهمن ضیامقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت در باب فرهنگ‌سازی برای استفاده از موتورسیکلت برقی در جامعه ایرانی  گفت: در مسئله موتورسیکلت‌های برقی این دغدغه وجود دارد که فرهنگ استفاده از این نوع موتورسیکلت‌ها با فرهنگ حاکم بر موتورسواران کشور فاصله زیادی دارد. این نوع موتورسیکلت‌ها آلایندگی ندارند و بی‌صدا هستند که این بی‌صدایی با وجود عادت‌های موتورسواران، یکی از چالش‌های این نوع موتورسیکلت‌ها به‌شمار
    می‌رود.

    متولی ورود موتورسیکلت برقی
    خادم‌منصوری، رییس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه و قطعات و لوازم آن در ادامه درباره تعیین متولی این نوع موتورها در کشور تصریح کرد: تمام دغدغه متولیان این صنعت این است که مردم در استفاده از این موتورها به مشکل بر نخورند و حمایت‌های لازم از آنها شود زیرا تنها ورود این نوع موتورسیکلت‌های چند میلیونی گره‌گشا نیست بلکه باید خدمات پس از فروش و امکانات مهیا در کشور در رابطه با سرویس‌دهی این نوع موتورسیکلت‌ها نیز سنجیده شود. اما ضیامقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت معتقد است: موتورسیکلت برقی متولی مشخصی ندارد و این بزرگترین مشکل ورود موتورسیکلت برقی به کشور است. وی با بیان اینکه صنعت موتورسیکلت، انجمنی با حداقل 50 عضو رسمی است و دارای سرمایه‌گذار و گردش مالی چشمگیری است اما قابلیت‌های این صنعت دیده نمی‌شود و کسی از این انجمن اظهارنظری نمی‌خواهد، گفت: تجربه این انجمن می‌تواند راهگشا باشد اما در نهایت تصمیمات با یک سلسله شرکت‌های بازرگانی که بیشتر به فکر سود خود هستند، گرفته می‌شود که تخصص لازم و اطلاعات فنی ندارند. بدین ترتیب ارز از کشور بدون اینکه نتیجه لازم گرفته شود، خارج می‌شود.


    عمر باتری موتورسیکلت برقی
    مرتضایی در ادامه درباره راهکارهای رونق استفاده از موتورسیکلت‌های برقی پیشنهاد کرد: در بدو امر باید تیراژهایی از محصول جدید وارد جامعه شده و موردآزمون و سپس مورد سنجش قرار گیرد که آیا سرمایه‌گذاری‌های سنگین در صنعت موتورسیکلت برقی صرفه اقتصادی خواهد داشت یا خیر. اما ضیامقدم دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت به زیرساخت‌های لازم در این‌باره اشاره کرد و گفت: برای ورود موتورسیکلت برقی ابتدا لازم است زیرساخت‌ها نظیر برپایی ایستگاه‌هایی برای شارژ باتری موتورسیکلت‌ها که ضرورت نخست آنهاست، طراحی و ساخته شود. وی با اشاره به مشکلات پیش‌روی موتورسیکلت‌های برقی تصریح کرد: شارژ این نوع موتورسیکلت‌ها از 2 تا 4 ساعت به طول می‌انجامد که این امر خود یکی از مشکلات استفاده از این خودروهاست. این فعال صنعت موتورسیکلت ادامه داد: همچنین مهم‌ترین بخش موتورسیکلت برقی باتری آنهاست که بعد از 2 سال، مصرف‌کننده باید نصف قیمت موتورسیکلت را برای تعویض آن بپردازد. وی یادآور شد: مصرف‌کننده‌ها توان مالی پرداخت 10میلیون تومان که قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها است را ندارند، این در حالی است که پس از گذشت 2سال برای تعویض باتری موتورسیکلت باید 5میلیون تومان بپردازند که در توان مصرف‌کننده ایرانی نیست. ضیامقدم تاکید کرد: این مسائل به تسهیلات ویژه برای تولیدکننده و مصرف‌کننده نیاز دارد که باید دست‌اندرکاران امر به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
    محمد خادم‌منصوری، رییس اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت نیز درباره پرداخت تسهیلات ویژه برای رونق این صنعت پیشنهاد ورود دولت به این حوزه را مطرح کرد و گفت: دولت باید تسهیلاتی قائل شود تا مردم توانایی خرید داشته باشند زیرا هزینه به‌طور تقریبی 14میلیون تومانی یک موتورسیکلت برای مردم سنگین است و قشر موتورسوار که قشر ضعیفی هستند، امکان پرداخت چنین هزینه‌هایی را نخواهند داشت. وی در ادامه به صحبت یکی از کارشناسان شهرداری اشاره کرد و گفت: کسانی که عنوان می‌کنند باتری موتورسیکلت‌های برقی 4 سال توان کار دارند، به طور قطع سخنی کارشناسانه‌ای مطرح نکرده‌اند زیرا باتری اتومبیل نزدیک به 2 سال کار می‌کند و تا امروز باتری نداشته‌ایم که 4 سال قادر به فعالیت باشد. رییس اتحادیه تولیدکنندگان موتورسیکلت تصریح کرد: باتری در موتورسیکلت برقی موضوع بسیار مهمی است و تمام اصرار اتحادیه این است که کار کارشناسی در این زمینه انجام شود و سپس مبادرت به وارد کردن این نوع موتورسیکلت‌ها ورزند.
    خادم‌منصوری همچنین اشاره کرد: کارخانه‌داری که نزدیک نیم قرن در زمینه صنعت موتورسیکلت فعال است، بهتر از جوانی است که دانش آن را کسب کرده و هنوز در ابتدای راه قرار دارد زیرا تجربه باید کنار دانش قرار گیرد تا حداقل اشتباه وجود داشته باشد. وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: اتحادیه دوچرخه و موتورسیکلت و لوازم آن این آمادگی را دارد با تمام دست‌اندرکاران این حوزه جلساتی داشته باشد تا برنامه مدون کم‌اشتباهی ترتیب داده شود که مصرف‌کنندگان این صنعت متضرر نشوند. بنابر سخنان فعالان صنعت موتورسیکلت، گران بودن این نوع موتورسیکلت‌ها به‌طور قطع یکی از چالش‌های پیش‌روی موتورسواران کشور است. زیرا بیشتر این افراد از این وسیله نقلیه برای امرارمعاش و حمل‌ونقل مسافر و حمل بار استفاده می‌کنند. در نتیجه باید دید قیمت بالای موتورسیکلت برقی و بدنه‌ای که توان موتورسیکلت‌های بنزینی و کاربراتوری را ندارد، از سوی چه قشری و تا چند استقبال می‌شود. ضمن اینکه زیرساخت‌ها باید پیش از ورود این موتورسیکلت‌ها به بازار از سوی دولت آماده شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط