فونیکسریمکسبهتام

ضرر چند صد میلیونی فرانسه از نفروختن سهم پژو

عصر خودرو- افت سهام پژو از تابستان ارزش سهم فرانسه در این خودروساز را به میزان ۷۶۸ میلیون یورو کاهش داده و دولت را ناچار کرده برای فروش دست نگه دارد.

ضرر چند صد میلیونی فرانسه از نفروختن سهم پژو
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از ایسنا، بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد حدود 24 ماه پس از اینکه فرانسه به همراه شرکت دانگ فنگ موتور چین به نجات مالی پژو اقدام کردند، دولت این کشور آماده است سهمش در این خودروساز را واگذار کند.

    اگر فرانسه اکنون سهمش در پژو را بفروشد حدود 600 میلیون یورو (670 میلیون دلار) سود خواهد کرد اما این کشور با نفروختن سهم در ماه مه که ارزش سهام پژو به بالاترین سطح چهار سال گذشته صعود کرده بود فرصت خوبی را از دست داد و از آن زمان پیامدهای رسوایی آلایندگی فولکس واگن در صنعت خودرو به همراه ریزش بازارهای سهام جهان به افت 35 درصدی ارزش سهام پژو از 27 ماه مه به این سو منجر شده است.

    به گفته معامله گر بانک ساکسو، زمان فروش سهم پژو کاملا منفی است زیرا بحران آلایندگی به ارزش سهام شرکتهای خودروسازی لطمه زده است. خودروسازان در اروپا با 21 درصد افت، پس از بانکها دومین عملکرد افتضاح را در بازارهای سهام در سال جاری داشتند. از سوی دیگر با در نظر گرفتن نگرانیها نسبت به رشد اقتصاد جهانی که بازارهای سهام را ملتهب نگه داشته است، فروش سهام در حال حاضر اصلا اقدام منطقی نیست.

    نتایج مالی سالانه پژو که قرار است 24 ماه فوریه منتشر شود، امکان ارزیابی گردش مالی این شرکت را فراهم کرده و به دولت برای تصمیم گیری در واگذاری سهمش کمک خواهد کرد.

    پژو در سه سال گذشته ضرر مالی متحمل شده اما بر اساس نظرسنجی بلومبرگ، انتظار می‌رود 1.03 میلیارد یورو سود برای سال 2015 گزارش کند.

    این خودروساز در فوریه سال 2014 که دولت فرانسه و شرکت چینی دانگ فنگ هر یک 14 درصد سهم در این خودروساز را خریدند از ورشکستگی مالی نجات پیدا کرد. خانواده پژو هم 14 درصد در این خودروساز سهم دارد. فروش سهم دولت فرانسه ممکن است زمینه برای شراکت با خودروساز چینی را هموار کند.

    دولت فرانسه در زمان کمک به پژو اعلام کرده بود چاره ای بجز نجات این خودروساز که بیش از 100 هزار کارمند دارد، نداشته است و 800 میلیون یورو سهم این شرکت را خرید که بخشی از این خرید به ارزش 7.5 یورو برای هم سهم و بخش دیگر 6.77 یورو بود.

    بر مبنای قیمت کنونی بازار، ارزش سهم دولت در این خودروساز 1.45 میلیارد یورو است. بر اساس محاسبات بلومبرگ، ریزشی که سهام پژو از اواخر ماه مه به این سو داشته است، ارزش سهم دولت فرانسه در این شرکت را حدود 768 میلیون یورو کاهش داده است.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو