فونیکسریمکسبهتام

تفاوت عرضه و تقاضا در هفته‌ای که گذشت

سردرگمی بازار از نوسان قیمت خودرو

عصر خودرو- در حالی که بعضی از فعالان بازار خودرو معتقد به ثبات وضعیت این بازار هستند و اعلام می‌کنند که در این چند هفته اخیر تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشده است، برخی از دست‌اندرکاران با اشاره به نوسان قیمتی بعضی خودروهای داخلی به بالا رفتن قیمت‌ها و نیز افزایش تقاضا برای بعضی مدل‌ها تاکید دارند.

سردرگمی بازار از نوسان قیمت خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصخودرو» به نقل از صمت، غلامحسین قاسمیان، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت گفت: قیمت خودروهای داخلی و وارداتی هیچ تغییری نداشته و بازار همچنان در حالت رکود به سر می‌برد. وی درباره بازار تقاضا و خرید خودرو نیز اظهار کرد: بازار تقاضا همچنان در انتظار است و خرید و فروشی اتفاق نیفتاده است که می‌توان گفت بازار خودرو با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال همچنان کساد است و شاید خریدهای جزئی در این حوزه انجام شده باشد اما این امر دلیل بر رونق بازار نیست. رضا خواجه یکی از نمایشگاه‌داران خودرو نیز در همین رابطه   گفت: در هفته جاری قیمت خودروهای تولید داخل سیر صعودی داشته و هر روز شاهد بالاتر رفتن قیمت‌ها بوده‌ایم. وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت خودروها هیچ توجیه منطقی ندارد، افزود: با بازشدن بازار و ورود خودروهای خارجی، داخلی‌ها باید با قیمت معقول‌تری عرضه شوند و قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که اشتیاق برای خرید در مردم به وجود آید.
    به طور مثال قیمت خودروی پرشیا حدود 600 تا 700 هزار تومان گران‌تر شد و پژو نیز 300 تا 400 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. خواجه ادامه داد: حتی برخی خودروها نظیر سمند ال‌ایکس تا یک میلیون تومان نیز افزایش قیمت داشت. پرشیای معمولی نیز از 34 میلیون و 500 هزار تومان به 36 میلیون و 300 هزار تومان رسید. همچنین ال90 که پیش از این 37 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسید، 39 میلیون و 600 هزار تومان به فروش رسید. وی در ادامه به نایاب شدن برخی خودروها در بازار اشاره کرد و گفت: بسیاری از مدل‌ها نظیر پژو 206 در بازار پیدا نمی‌شود اما برای بعضی از خودروها بازار تقاضا وجود دارد، در حالی که متاسفانه در بازار وجود ندارند. سمند ای اس دوگانه که تا چند هفته پیش 27 میلیون تومان به فروش می‌رسید، این هفته به 33 میلیون تومان رسید. این نمایشگاه‌دار در ادامه گفت: بازار قیمت خودروها، منطق لازم را ندارد و در حالی که برای خودروهای موجود در بازار حتی یک متقاضی وجود ندارد، برای خودروهایی که در بازار موجود نیست، درخواست‌های زیادی هست. رضا خواجه درباره دلایل این اتفاق اظهار کرد: افرادی سودجو هستند که برای خرید خودرو نام‌نویسی می‌کنند و خودروها را عرضه نمی‌کنند و با بالا رفتن قیمت‌ها در روزهای پایانی سال این خودروها را وارد بازار می‌کنند. کاظم محمدی‌نیکخواه یک فعال بازار خودرو نیز درباره قیمت خودروها در هفته‌ای که گذشت نظری دیگری دارد و معتقد است در این هفته قیمت خودروهای تولید داخل تفاوت زیادی نداشت اما خوشبختانه تقاضا نسبت به 3 هفته پیش 2 برابر شده است. او به چند استثنا در این زمینه اشاره کرد و گفت: تنها قیمت مزدا 3 در بازار به طور تقریبی تا 3میلیون تومان افزایش یافت که با قیمت مصوب کارخانه تفاوت دارد، به طوری که در حال حاضر قیمت کارخانه‌ای این خودرو 108 تا 109 میلیون تومان وارد بازار می‌شود اما به طور تقریبی بین 111 تا 112 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. وی همچنین در ادامه به خودروی بسترن B50 با موتور 2000 اشاره کرد و گفت: قیمت کارخانه‌ای این خودرو 76 میلیون تومان است که بین 3 تا 4 میلیون تومان بالاتر از قیمت شرکت، در بازار خرید و فروش می‌شود. این فعال بازار خودرو گفت: به‌طور کلی قیمت نشان(برند) مزدا بالا رفته و نیز خودروهایی که تولید آنها پایین آمده است نظیر ال90 یک تا 2درصد افزایش قیمت داشته است.

    بازار خودروهای وارداتی
    خواجه یکی از نمایشگاه‌داران خودرو درباره قیمت خودروهای خارجی گفت: قیمت خودروهای خارجی به دلار بستگی دارد و با افزایش قیمت دلار قیمت این خودروها تا 10 درصد افزایش یافت اما قیمت‌های این نوع خودروها از 10 روز پیش تاکنون ثابت مانده است. محمدی‌نیکخواه، فعال بازار خودرو نیز در همین رابطه گفت: در این هفته برای خودروهای زیر 100 میلیون تومان تقاضا وجود داشت اما برای مدل‌های با قیمت بالاتر، تقاضایی در بازار وجود ندارد. وی افزود: تا چند هفته پیش مردم برای خرید خودروهای وارداتی اقدام نمی‌کردند اما در این 2 هفته اخیر وضعیت فروش این نوع ماشین‌ها بهبود یافته است.


    پیشنهاد اتحادیه به خریداران
    قاسمیان، نایب‌رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در نهایت تاکید کرد: اگر مردم قصد خرید دارند، باید هرچه زودتر انجام دهند زیرا قیمت‌ها چه در خودروهای داخلی و چه وارداتی پایین‌تر نخواهد آمد. وی همچنین تاکید کرد: خریداران باید خودروهای خود را از نمایشگاه‌دارهایی که دارای جواز کسب و کار هستند، خریداری کنند و از طریق روزنامه اقدام به خرید نکنند تا به مشکل برنخورند.


    نوسان قیمت‌ها
    در ادامه به بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی بازار در هفته پایانی بهمن می‌پردازیم. بر همین اساس تغییر قیمت‌ها در بخش خودروهای داخل مربوط به قیمت‌های بازار بود و در این باره پژو206 تیپ 2 در اوایل هفته با افزایش 100 هزار تومانی به 32 میلیون و 700 هزار تومان رسید. برلیانس اچ 320 اتوماتیک با 500 هزار تومان کاهش به 51 میلیون و 500 هزار تومان رسید. در ادامه خودروهایی که در این هفته افزایش قیمت داشت،‌ پژو 405 جی‌ال‌ایکس با افزایش 100 هزار تومانی بود که به 28 میلیون و 700 هزار تومان رسید و پارس سال با 200 هزار تومان افزایش به 35 میلیون و 300 هزار تومان رسید. در ادامه افزایش قیمت‌ها سمند ال‌ایکس با افزایش 100 هزار تومانی به 30 میلیون و 200 هزار تومان رسید و رنو تندر اتوماتیک ای 2 دو ایربگ نیز با افزایش 100 هزار تومانی به 45 میلیون تومان رسید. اما خودروهایی که در این هفته با کاهش قیمت مواجه بودند؛ پژو 206 تیپ 5 با کاهش 200 هزار تومانی به 34 میلیون تومان رسید و سایپاپراید اس‌ای پایه‌گازسوز (سفید) با 100 هزار تومان کاهش به 21 میلیون و 800 هزار تومان رسید. همچنین تیبا ای ایکس یورو4 با کاهش 200 هزار تومانی به 24 میلیون و 400 هزار تومان رسید. همچنین در بازار خودروهای وارداتی کیااپتیما فول 2016 با افزایش و کاهش یک میلیون تومانی، در ابتدای هفته از 165 میلیون تومان به 166 میلیون تومان رسید اما در اواسط هفته به قیمت اولیه خود بازگشت و دوباره در اواخر هفته با قیمت 166 میلیون تومان در بازار خودرو عرضه شد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم