فونیکسریمکسبهتام

آیا پژوهای جدید مونتاژ شده در کشورمان برای ملی‌شدن گزینه‌های مناسبی هستند؟

وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند

عصر خودرو: در ابتدای دهه ۷۰ شمسی که پژو به طور رسمی با ۴۰۵ وارد ایران شد، کمتر کسی فکر می‌کرد که این برند خودروسازی بتواند به عنوان اصلی‌ترین پایه و اساس محصولات ملی کشورمان نقش ایفا کند. در کشورمان ابتدا تامین بخشی از قطعات ۴۰۵ ایرانی شد و سپس این محصول پایه و اساس محصولاتی همانند پژو پارس، سمند، سورن، سریر، دنا و سایر زیرمجموعه‌های سمند شد. در ابتدای دهه ۸۰ شمسی نیز ۲۰۶ به بازار ایران معرفی شد که توانست علاوه بر فروش بسیار مناسب، اساس محصولاتی همانند رانا و نمونه صندوقدار باشد. برخلاف این دو محصول اما ۲۰۵ که پس از ۴۰۵ راهی ایران شد، به دلایلی مختلف نتوانست در کشورمان موفق ظاهر شود و پس از مدت کوتاهی از ایران رفت. این بدان معناست که لزوما هر محصول این کمپانی فرانسوی که به کشورمان بیاید، محکوم به موفقیت و بومی‌شدن نیست.

وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹:۰۰
  • وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند
  • وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند
  • وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند
  • وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند
  • وقتی پژوهای فرانسوی به زبان فارسی سخن بگویند

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، شاید در کنار 205 باید از 407 نیز نام ببریم که به عنوان یک محصول مدرن (و نیمه‌لوکس برای بازار ایران) راهی بازار کشورمان شد، اما به دلیل قیمت بالا و امکانات رفاهی کمتر و عملکرد فنی پایین‌تر نسبت به رقبا و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه غرب در نهایت راه به جایی نبرد. در پی معرفی 3 محصول جدید به عنوان سفیران آینده پژو در ایران و مشخص شدن قیمت حدودی آنها، سعی داریم تا ببینیم آیا این 3 محصول امکان بومی‌شدن و تبدیل‌شدن به اساس یک پلت‌فرم ملی دیگر دارند یا خیر.

اولین تجربه ایرانیان از یک شاسی‌بلند با آرم پژو

برندهای زیادی در کشورمان خود را با شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای موفق در بازار شناخته شده‌اند؛ برندهایی همانند نیسان، جیپ، سوزوکی و لندروور. در میان این نام‌ها اما نیسان با حضوری موفق و طولانی‌مدت شاید شناخته‌شده‌ترین نام باشد. با این حال هیچ‌گاه حضور این خودروساز به اندازه پژو در بازار کشورمان تدوام نداشته است. پژو به عنوان خودروسازی که تنها مدتی اندک از حضورش در بازار کراس‌اوورها و خودروهای شاسی‌بلند می‌گذرد، اما فرصت محک‌زدن این بخش از بازار خودرو کشورمان را نداشت. یکی از کراس‌اوورهای این کمپانی یعنی 2008 علاوه بر فرانسه در چین و برزیل نیز تولید می‌شود. در قرارداد جدیدی که بین طرف ایرانی و پژو امضا شد، 2008 نیز به عنوان یکی از 3 محصولی که قرار است در بازار کشورمان عرضه شود، معرفی شد. با این حال ممکن است بیشتر مردم اطلاع چندانی از قابلیت‌های این خودرو ‌‌نداشته باشند. این خودرو یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلو است که همانند سایر کراس‌اوورهای شهری توانایی آفرود چندانی ندارد. پیشرانه‌های 1.2 و 1.6 لیتری در بازار جهانی برای این خودرو قابل سفارش هستند که به دلیل وزن حدودا یک تنی این خودرو، توانایی فنی مناسبی به آن می‌بخشند. اما پلت‌فرم 2008 براساس 208 شکل گرفته است. این بدین معناست که 2008 از نظر پیشرانه، قطعات یدکی و کلیت مواردی همانند بخش‌های الکترونیکی تقریبا با 208 یکسان است. در حقیقت پژو با اتمام تولید نمونه استیشن 207 با نام 207SW تصمیم گرفت تا جانشین آن یعنی نمونه استیشن 208 را در قالب یک کراس‌اوور جذاب به بازار ارائه کند. بنابراین برخلاف ظاهر فریبنده 2008، این خودرو پیچیدگی‌های فنی بسیار زیادی ندارد و به راحتی در کشورمان قابل مونتاژ و بومی‌سازی است. علاوه بر این، با توجه به اینکه تولیدکننده داخلی هنوز یک شاسی‌بلند یا کراس‌اوور ملی را به بازار عرضه نکرده، پلت‌فرم 2008 می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای چنین خودرویی باشد. قابلیت‌های فنی خوب، مدرن بودن پلت‌فرم و اشتراکات آن با دو محصول دیگری که قرار است به بازار ایران عرضه شوند، از مهم‌ترین دلایلی هستند که 2008 را به گزینه‌ای مناسب بدل می‌سازند. علاوه بر این، خوشبختانه بازار کشورمان همواره نسبت به کراس‌اوورها روی خوش نشان داده و تجربه رانا (ساخت یک خودرو ارزان‌قیمت‌تر از محصول اصلی براساس یک پلت‌فرم نسبتا مدرن پژو یعنی 206) نیز به نحوی از این نظریه حمایت می‌کند.
بنابراین علاوه بر اینکه خود 2008 با قیمت تقریبی 72 تا 78 میلیون تومان می‌تواند با نمونه‌های چینی وارد رقابت شود، فرزند ایرانی پلت‌فرم 2008 نیز احتمالا بین 8 تا 10 میلیون تومان ارزان‌تر خواهد بود و به‌راحتی بلای جان کراس‌اوورهای ارزان‌قیمت کشور خواهد شد.

نواده 405 یا فرزند خلف 206 SD؟

پژو در سال 2012 سدان اقتصادی جدید خود را با نام 301 معرفی کرد. این کد قبلا و در دهه 30 میلادی توسط پژو استفاده شده بود، اما به‌ناچار دوباره زنده شد. پژو با معرفی 301 سعی داشت تا جای پای خود را بیش از پیش در بازار کشورهای در حال توسعه و جهان سوم محکم کند و نیازهای ساکنان این سرزمین‌ها را پاسخ دهد. برای پایین آمدن هزینه ساخت نیز 301 فقط در کشورهای اسپانیا، نیجریه و چین تولید می‌شود و در بازار کشورهای توسعه‌یافته اروپایی همانند انگلستان و فرانسه عرضه نمی‌شود. علاوه بر این 301 براساس پلت‌فرمی طراحی شد که با پژو 207 و 208 نیز یکسان است و متعلقات فنی و قطعات یدکی آن دارای اشتراکات زیادی با 2‌محصول دیگری است که قرار است همراه آن به ایران بیایند. پس از بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های متعدد بالاخره 301 نیز در قالب قرارداد اخیر پژو با طرف ایرانی گنجانده شد و قرار است تا با قیمتی بین 58 تا 62 میلیون تومان به بازار ایران بیاید. اما از زمان معرفی 301 به عنوان سدان بعدی پژو در ایران، بسیاری خبر از رسیدن فرزند و جانشین 405 دادند. متاسفانه این ادعا چندان صحیح نیست، چرا که 301 در حقیقت از طرف پژو برای جانشینی نمونه سدان 206 که در کشورمان با نام 206SD شناخته می‌شود (و نمونه فیس‌لیفت شده آن براساس 206+ یا همان 207i خودمان) عرضه شد. فلسفه وجودی 301 به عنوان یک سدان اقتصادی شهری مناسب برای کشورهای در حال توسعه با 405 به عنوان یک سدان متوسط با هدفی جهانی (برای عرضه در تمامی کشورها) چندان خوانایی ندارد و باید فرزند حقیقی 405 را 508 بدانیم. با این حال 301 از نظر ابعاد با 405 تقریبا یکسان است و پیشرانه‌های 1.2 و 1.6 لیتری قابل سفارش برای آن (مشابه 208 و 2008) از نظر کشش با پیشرانه حال حاضر 405 (در بازار ایران) قابل مقایسه هستند. بنابراین با آنکه 301 از نظر فلسفه و سطح بازار یک پله پایین‌تر از 405 (در زمان عرضه در دهه 80 میلادی) است، اما از نظر ابعاد و توانایی‌های فنی می‌تواند به نحوی جانشین آن در بازار کشورمان باشد و بدین ترتیب می‌تواند پایه و اساس محصولات ملی بعدی نیز تلقی شود. پلت‌فرم 301 به دلیل اشتراکات زیاد با 2 محصول دیگر پژو، مدرن بودن و سادگی نسبی می‌تواند به‌راحتی بومی‌شده، به تدریج اساس پلت‌فرم ملی بعدی ایران و به نحوی پدر یک رانا جدید باشد.

بازگشت پژو به آغوش جوانان

پژو با 205 بازار‌ هاچ‌بک‌های جوان‌پسند کشورمان را محک زد و با 206 توانست در آن به بازیگر بلامنازع بدل شود. در ادامه روند ارائه این محصولات اما 207 به ایران نیامد و نمونه به‌روز شده 206 که در برزیل طراحی و توسعه یافته بود، تحت عنوان 207i (به جای 206+ بازار مرجع) به ایران آمد. برخلاف سایر بازارها (شامل آمریکای جنوبی، چین و حتی تمامی اروپا به جز انگلستان) که این خودرو موفق ظاهر شد، به دلایلی مختلف در ایران 207i نتوانست موفقیت‌های 206 را تکرار کند. حال پس از کنار رفتن 207 در سال 2012 و معرفی 208، این خودرو نیز در لیست 3تایی محصولات آینده پژو در ایران قرار گرفته است. این خودرو در کشورهای متعددی همانند مالزی، چین، فرانسه، برزیل، اسلواکی و اندونزی تولید می‌شود و قرار است تا در کشورمان نیز با قیمتی در حدود 68 میلیون تومان عرضه شود. 208 برخلاف 2 محصول دیگر در حقیقت فرزند مستقیم و خلف محصولی از پژو است که در بازار ایران به خوبی شناخته شده است. علاوه بر این بازار هدف 208 نیز جوانان در سطوح مختلف (کشورهای مدرن غربی، در حال توسعه و حتی جهان سومی) است و به همین دلیل سطوح مختلفی برای امکانات و پیشرانه برای آن در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب 208 می‌تواند به یک گزینه جدی برای رقابت در بازار خودروهای جوان‌پسند بدل شود. با این حال به دلیل آنکه 2 برادر دیگر آن یعنی 2008  و 301 نیز با پلت‌فرمی مشابه به ایران می‌آیند، چندان منطقی نیست که 208 از بومی‌شدن فراتر رود و به ساخت یک پلت‌فرم ملی دیگر کمک کند. شاید در آینده بیش از آنکه شاهد عرضه خودرویی براساس 208 باشیم، باید فرزندان 301 و 2008 را از خودروساز داخلی ببینیم.

برچسب ها
کرمان موتوراکستریم
مطالب مرتبط
پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
    پربازدیدترین های هفته
      دکه مطبوعات
      • خودرو امروز ۶۶۹
      • خودرو امروز ۶۶۸
      • خودرو امروز ۶۶۷
      • خودرو امروز ۶۶۶
      • خودرو امروز ۶۶۵
      • خودرو امروز ۶۶۴
      • خودرو امروز ۶۶۳
      • خودرو امروز ۶۶۲
      • خودرو امروز ۶۶۱
      آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
      آرشیو