فونیکسریمکسبهتام

بازار خودرو همچنان امیدوار به روزهای پایانی سال است

بازگشت رونق نسبی به بازار خودرو

عصر خودرو- شرایط فعلی بازار خودرو نشان از ادامه دار بودن رکود و التهاب در بازار دارد و این شرایط باعث شده با وجود نبود خریدار، برخی از مدل‌های تولید داخل با نوسان قیمت مواجه شوند. به گفته فعالان این بازار، هنوز امیدها برای بهبود شرایط بازار ادامه دارد و نمایشگاه‌داران در انتظار بازار شب عید هستند.

بازگشت رونق نسبی به بازار خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، نعمت‌الله کاشانی، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان تهران و از فعالان بازار خودرو در گفت‌وگو با صمت درباره قیمت خودروهای تولید داخل و خودروهای وارداتی گفت: قیمت خودروهای داخلی و خارجی هیچ تغییری نداشته و قیمت‌ها همچنان همان قیمت‌های هفته گذشته است. اما شهرام جعفری، یکی دیگر از نمایشگاه‌داران از تغییر قیمت‌های خودروهای تولید ایران‌خودرو در بازار خبر داد و افزود: قیمت خودروهای ایران‌خودرو با تغییراتی مواجه شده و ماه گذشته که خودرو پارس با قیمت 32میلیون تومان معامله می‌شد، بعد از بهمن با افزایش قیمت مواجه شد و به 35 میلیون و 300 هزار تومان رسید و این هفته نیز به طور تقریبی یک میلیون و 300 هزار تومان افزایش قیمت داشت، به طوری که درحال‌حاضر 36 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین مدل کلاس 28 این خودرو که 35 میلیون تومان بود، این روزها با قیمت بیش از 36 میلیون تومان معامله می‌شود. این فعال بازار خودرو در ادامه به افزایش مدل‌های دیگر تولیدات ایران‌خودرو اشاره کرد و گفت: پژو 206 تیپ 5 که 36 میلیون و 300 هزار تومان خرید و فروش می‌شد، این روزها به 37 میلیون و 200 هزار تومان رسیده است. پژو 405 نیز که تا پایان بهمن 29 میلیون تومان معامله می‌شد، درحال‌حاضر به بالای 30 میلیون تومان رسیده است. وی افزود: قیمت سمند ال‌ایکس نیز تا حدودی با افزایش مواجه و گران‌تر شده است. البته باید توجه داشت که این روزها قیمت‌ها به طور تقریبی روزانه با تغییر مواجه است. جعفری در ادامه به قیمت خودروهای شرکت سایپا نیز اشاره کرد و گفت: قیمت پراید به طور تقریبی مساوی با قیمت کارخانه است و 16 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود. اما پیش‌بینی می‌شود این شرایط برای کارخانه سایپا تغییر کند و قیمت‌ها همچون خودروهای ایران‌خودرو افزایش یابد. در همین حال امیر حاج‌ابوالحسن، از دیگر نمایشگاه‌داران خودرو نیز در گفت‌وگو با صمت گفت: در هفته جاری شاهد گران‌تر شدن قیمت خودروهای تولید داخل تا سقف 500 هزار تومان بودیم به طوری که پژو پارس و پژو 206 تیپ 2 و 5 افزایش قیمت داشتند که این افزایش قیمت‌ها مربوط به خودروهای تولیدی کارخانه ایران‌خودرو است اما قیمت خودروهای سایپا تغییری نداشت و پراید، تیبا و ساندرا با همان قیمت قبلی خرید و فروش می‌شوند.


    مدل‌های سال 95 در بازار عرضه
    کاشانی از دیگر فعالان بازار خودرو با اشاره به تولید خودروها با مدل 95 نیز افزود: کارخانه‌های داخلی در حال ارائه و عرضه مدل‌های 95 خود هستند همانطور که برخی خودروهای وارداتی مدل 2016 نیز وارد بازار ایران شده است. وی به بازار عرضه محصولات داخل اشاره کرد و گفت: شرکت‌های داخلی در حال پخش خودروهای خود در بازار هستند و شرکت‌های واردکننده خودروهای وارداتی نیز در حال وارد کردن بعضی از مدل‌ها به بازار داخل هستند اما تفاوت آنچنانی در این زمینه رخ نداده و همچنان رکود بر بازار خودرو حاکم است. اما جعفری از دیگر نمایشگاه‌داران درباره بازار عرضه عنوان کرد: شرکت‌های خودروسازی اعلام می‌کنند خودرویی برای عرضه ندارند که این روند درست نیست و شاید راه‌حلی از سوی آنها برای مناسب‌تر شدن قیمت خودروها باشد.


    تقاضا، تقاضای شب عید نیست
    کاشانی درباره بازار تقاضا نیز عنوان کرد: هم اکنون تقاضا وجود دارد اما تقاضایی که معمولا برای روزهای پایانی سال پیش‌بینی می‌شود، وجود ندارد. وی همچنین افزود: هنوز تقاضایی که به بازار عید بخورد دیده نمی‌شود زیرا هر سال این روزها شاهد افزایش تعداد خریداران بودیم اما رکود امسال بر بازار خودرو حکمفرماست و بازار به معنای واقعی راه نیفتاده است. جعفری از دیگر فعالان این حوزه نیز گفت: مردم تصور می‌کردند در روزهای پایانی سال با توجه به اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده قیمت‌ها به میزان زیادی کاهش می‌یابد اما روند فعلی نشان داد که این تصور اشتباه است، بنابراین مصرف‌کننده‌ها کم‌کم در حال اقدام برای خرید هستند. حاج‌ابوالحسن از دیگر نمایشگاه‌داران نیز درباره بازار تقاضای خودرو معتقد است هنوز مصرف‌کننده‌ها درباره قیمت‌های خودرو در تردید هستند و تنها برای آگاهی از قیمت‌ها تماس می‌گیرند و هنوز اقدامی برای خرید صورت نگرفته است. وی عنوان کرد: سیستم اجتماعی در کشور به گونه‌ای است که وقتی کالایی گران می‌شود افراد به دنبال خرید آن محصول خواهند بود اما با وجود این شرایط در حال حاضر مصرف‌کننده‌ها در حال ارزیابی نوسان قیمت‌ها هستند.


    خودروهای خارجی تغییر قیمت نداشتند
    کاشانی در ادامه درباره خودروهای وارداتی گفت: خودروهای وارداتی به لحاظ قیمت تغییری نداشتند و به لحاظ تقاضا نیز بازار داغ شب عید را شاهد نیستیم. جعفری از دیگر نمایشگاه‌داران نیز در این زمینه گفت: بازار خودروهای وارداتی خوب نیست و نوسان قیمت دلار باعث شده تا خرید و فروش محدودی برای این نوع خودروها وجود داشته باشد و ممکن است خریدی اتفاق بیفتد اما بسیار محدود بوده به طوری که بازار خرید و فروش قابل اتکا نیست. حاج‌ابوالحسن نیز درباره بازار خودروهای وارداتی گفت: در این هفته تغییر آنچنانی در قیمت‌های این نوع خودروها شاهد نبودیم.


    امید نمایشگاه‌داران به روزهای پایانی سال
    کاشانی از فعالان بازار درباره پیش‌بینی‌های شب عید برای خرید خودرو گفت: به احتمال زیاد وضعیت بازار تغییر کند و کسانی که قصد خرید دارند در هر شرایطی در این روزها اقدام به خرید خواهند کرد اما هنوز در هفته نخست اسفند تغییری در این زمینه رخ نداده است. او افزود: اگر بازار رونق نیابد در روزهایی که همه تصور می‌کنند خرید و فروش افزایش خواهد یافت، نمایشگاه‌داران بسیار متضرر خواهند شد. اما جعفری از دیگر فعالان این حوزه بیان کرد: تجربه نشان داده در شب عید، بازار با نوسان قیمت زیادی مواجه می‌شود، همانطور که در سال‌های گذشته این اتفاق افتاد و قیمت‌ها به طور ناگهانی بالا رفت اما شب عید با نام‌نویسی تعدادی از افراد و وارد شدن خودروها به بازار، قیمت‌ها کاهش یافت. این روند نشان می‌دهد که کاهش یا افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو کشور دارای قانون و قاعده خاصی نیست. این نمایشگاه‌دار ادامه داد: به نظر می‌رسد کارخانه‌ها مدتی خودرو وارد بازار نکردند تا قیمت‌ها متعادل شود و این روند باعث افزایش قیمت بعضی از خودروها شد.
    حاج‌ابوالحسن از دیگر فعالان بازار خودرو نیز اظهار امیدواری کرد بازار رونق نسبی بگیرد زیرا نمایشگاه‌داران از این بی‌کاری و رکود دچار خستگی روحی شده‌اند.


    بازار در هفته‌ای که گذشت
    در ادامه به بررسی قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی بازار در هفته نخست اسفند می‌پردازیم. بر همین اساس قیمت خودروهای تولید داخل که با افزایش قیمت مواجه شدند از این قرار است؛ رنو تندر اتوماتیک ای 2 با 200 هزار تومان افزایش به 47 میلیون تومان رسید. پژو پارس نیز با افزایش 100 هزار تومانی به 35 میلیون و 400 هزار تومان رسید. اما خودروهای تولید داخل که با کاهش قیمت معامله شدند، تنها سایپاپراید ای ایکس 111 بود که با کاهش 100 هزار تومانی به 20 میلیون و 400 هزار تومان رسید. اما خودروهای وارداتی نیز هفته پر تغییری داشتند و قیمت نمایندگی
    ریو 4 مدل 2016 از 112 میلیون تومان به 121 میلیون و 416 هزار تومان رسید. همچنین در قیمت نمایندگی هیوندای توسان آی ایکس 35 با کاهش چند میلیونی از 163 میلیون و 250 هزار تومان به 157 میلیون و 800 هزار تومان افت پیدا کرد. در تغییر قیمت خودروهای وارداتی در بخش قیمت بازار کیا سورنتو اتاق جدید 204 فول 2016 از 230 میلیون تومان به 231 میلیون تومان افزایش یافت. سراتو کوپه 2 مدل 2016 نیز از 133 میلیون تومان به 135 میلیون تومان رسید. همچنین اکسنت فول 2016 از 102 میلیون تومان به 106 میلیون تومان رسید. در این بازار نیز هیوندای توسان آی ایکس 35 فول از 147 میلیون تومان به 165 میلیون تومان رسید که تغییر اساسی در قیمت نمایندگی و بازار این مدل خودرو به خاطر تغییر مدل از 2015 به 2016 است. اما کیا اپتیما فول 2016 با کاهش یک میلیون تومانی به 165 میلیون تومان رسید. کیا اسپرتیج فول 2016 نیز با همین مقدار کاهش به 164 میلیون تومان رسید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو