فونیکسریمکسبهتام

با لازم‌الاجرا شدن توقف تولید موتورهای کاربراتوری از ابتدای مهر ۹۵ مطرح شد

مصوبه‌ای که متولی ندارد

عصر خودرو- براساس تصمیم جدید سازمان محیط‌زیست، تمام محصولات موتورسیکلت‌سازان باید تا اول مهر ۹۵ انژکتوری شده و یک برنامه زمان‌بندی به همراه تعهدنامه برای اجرای این بخشنامه توسط موتورسیکلت‌سازان ارائه شود، در غیر این صورت فهرست محصولات برای شماره‌گذاری و دریافت مجوز تردد، به پلیس راهور ارسال نخواهد شد.

مصوبه‌ای که متولی ندارد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، بهمن ضیاءمقدم، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با اشاره به مشکل جدید سازندگان موتورسیکلت در داخل گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با ارسال نامه‌ای، هرگونه صدور تاییدیه برای مجوز شماره‌گذاری را منوط به ارائه تعهد تولیدکنندگان و ارائه برنامه زمان‌بندی حذف کاربراتور و جایگزینی سیستم انژکتور به جای آن کرده است، این در حالی است که براساس مصوبه کارگروه کاهش آلودگی که هنوز به‌صورت رسمی و قانونی ابلاغ نشده، حذف موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزینی انژکتور با آن از ابتدای مهر سال آینده درنظر گرفته شده است. وی با بیان اینکه استفاده از سیستم انژکتور در هیچ یک از کشورهای دنیا الزامی نیست، ادامه داد: سازمان محیط‌زیست با صدور نامه جدیدی از تمام شرکت‌های سازنده درخواست کرده یک برنامه زمان‌بندی برای تبدیل موتورسیکلت‌های خود از کاربراتوری به انژکتوری ارائه دهند، در غیراین صورت تاییده شماره‌گذاری از سوی این سازمان برای پلیس راهور ارسال نخواهد شد. دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تصریح کرد: با توجه به صدور مجوز تغییر مدل که هر سال توسط پلیس راهور در ماه‌های پایانی سال صادر می‌شود و باعث فروش و ایجاد نقدینگی شرکت‌ها شده و امکان پرداخت حقوق و دیون کارخانه‌ها به کارگران این صنعت را فراهم می‌کند، دستورالعمل سازمان محیط‌زیست باعث شده خط تولید برخی کارخانه‌ها با توقف و تعطیلی مواجه شود و مشکلات غیرقابل جبرانی به‌وجود آید. ضیاءمقدم ادامه داد: به‌طور قطع سازندگان زمانی می‌توانند تعهد و برنامه زمان‌بندی برای جایگزینی موتورسیکلت‌ها ارائه دهند که مرجع تهیه انژکتور در کشور وجود داشته باشد، این در حالی است که مشکل کنونی این‌دسته از شرکت‌ها، تهیه انجین انژکتوری دارای حجم پایین‌تر از 200 سی‌سی است که کمپانی‌های مادر که 90درصد شرکت‌های چینی و سایر آنها مربوط به شرکت‌های هندی و چند کشور آسیایی دیگر است، در حجم پایین‌تر از 200سی‌سی آمادگی این امر را ندارند. ضیاءمقدم عنوان کرد: هنگامی که نمی‌توان موتورهای انژکتوری تهیه کرد، چگونه می‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد زیرا با این روند و تعهد واهی تنها خود را زیر سوال خواهیم برد در حالی که انجمن خواهان این است که این روند با آگاهی و منطق پیش برود و سپس بخشنامه‌های لازم صادر شوند.
    با داشتن مجوز یورو3 لیست رد نمی‌شود
    در ادامه همین موضوع فرهنگ اصفهانی، کارشناس فنی-مهندسی یک شرکت سازنده موتورسیکلت به صمت گفت: بر اساس قوانین کشور سازمان محیط‌زیست موظف است برای محصولاتی که در محدوده استاندارد آلایندگی زیست‌محیطی یورو3 قرار دارند فهرست ماهانه تهیه کرده و به همراه نام شرکت تولیدکننده به منظور انجام مراحل دریافت پلاک به معاونت فنی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا ارسال کند ولی متاسفانه سازمان یادشده فهرست مربوط را با وجود اینکه برخی از محصولات مجهز به سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری هستند و در محدوده تعریف شده آلایندگی زیست‌محیطی یورو3 قرار دارند، ارسال نمی‌کند که برای تولیدکنندگان موتورسیکلت مشکلات زیادی را به وجود آورده است. اصفهانی اضافه کرد: استاندارد یورو 3 که در حال حاضر در کشور اجباری است، مطابق استاندارد اروپا بوده و در حال حاضر همین استاندارد در کشورهای اروپایی نیز اجباری است. وی در توضیح قانون یورو3 گفت: معیار تشخیص اینکه محصولی دارای این استاندارد است یا خیر، آزمایشگاه‌هایی وجود دارد که موردتایید سازمان استاندارد هستند و موتورسیکلت‌ها را در شرایط استاندارد موردآزمون قرار می‌دهند. اصفهانی گفت: این آزمون با نظارت شرکت بازرسی که بازوی اجرایی سازمان ملی استاندارد است انجام می‌شود.


    قوانین و مقررات برای شماره‌گذاری‌ها
    احمد رستمی، معاون فنی-مهندسی پلیس راهبر ناجا نیز  تاکید کرد: شماره‌گذاری زمانی انجام می‌شود که یک وسیله نقلیه، مجوزها و تاییدهای لازم را برابر قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط‌زیست دریافت کرده باشد. بنابراین اگر این تاییدها درباره وسیله نقلیه توسط پلیس راهور ناجا دریافت شد، پلیس موظف به شماره‌گذاری خودرو خواهد بود.


    ارائه زمان‌بندی الزامی است
    در ادامه برای جویا شدن مسئله با سازمان محیط‌زیست تماس گرفتیم. حمیدرضا عظیمی مسئول دفتر، اصغر رجبی رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پاسخ به اینکه چرا فهرست موتورسیکلت‌های ارائه شده توسط موتورسیکلت‌سازان برای شماره‌گذاری متوقف شده است، گفت: سازندگان موتورسیکلت باید به همراه فهرست محصولات، تعهدنامه‌های خود را ضمیمه نامه درخواست کنند تا مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم فهرست مربوط را به پلیس راهور ارسال کند که تا امروز حدود 6 مورد از این دست رد شده و مشکلی نداشته‌اند.
    وی تاکید کرد: بنابراین ارائه زمان‌بندی مشخص و تعهد سازندگان به تبدیل کردن محصولات به انژکتوری از اول مهر ضروری خواهد بود.


    مصوبه دولتی که باید اجرا شود
    در ادامه مهسا تمجیدی، کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم نیز در پاسخ به این پرسش که چرا مرجع مشخصی برای تبدیل موتورسیکلت‌های انژکتوری زیر 200 سی‌سی وجود ندارد، گفت: مصوبه توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از اول مهر سال آینده لازم‌الاجراست و دیگر مسائل مطرح شده در این زمینه در حوزه کاری این مرکز نخواهد بود. وی تاکید کرد: براساس نظر معاونت محیط‌زیست انسانی، باید شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز برنامه زمان‌بندی خود را تحویل دهند و تعهدنامه خود را ضمیمه آن کنند تا سازمان محیط‌زیست نسبت به ارسال فهرست محصولات شماره‌گذاری اقدام کند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط