فونیکسریمکسبهتام

عیب‌یابی خودرو به زبان ساده

تایر و ایرادهای رایج مربوط به آن

عصر خودرو- در مطالب گذشته رایج‌ترین ایرادهای ایجاد شده در تایر خودروها یعنی سایش و پنچری را با هم مرور کردیم. در این شماره در ارتباط با دو قسمت پیشین به بررسی جامع‌تر عیوب احتمالی تایرها پرداخته و جوانب مختلف آن را بررسی می‌کنیم.

تایر و ایرادهای رایج مربوط به آن
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، ایرادهای رایج مربوط به تایر به شرح زیر می باشند:

    قلوه‌کن‌شدن:
    قلوه‌کن‌شدن تایر یکی از ایراداتی است که عموما به دلیل فاسد شدن تایر رخ می‌دهد. این واقعه بیشتر در خودروهای شاسی‌بلند که ‌بیشتر در جاده‌های ناهموار تردد دارند، روی می‌دهد. زمانی که تایر مستعمل و مانده در برخورد شدید با لبه سخره‌ها یا لبه‌ای برنده قرار می‌گیرد، بخشی از تایر تحت نیروی زیاد اعمالی شکسته شده و از جای خود کنده می‌شود. قلوه‌کن شدن تایر هیچ‌گونه راه تعمیری ندارد و به منظور کاهش ریسک‌های ناشی از سواری با آن بهتر است بلافاصله با نمونه‌های نو جایگزین شود.

      پارگی:
    پارگی تایر نوع خاصی از پنچری به حساب می‌آید که از دیدگاه عمق و وسعت بزرگ‌تر از پنچری ساده است. ابعاد مشخصی از تایر به کمک ذوب‌کردن لاستیک در محل شکاف و تحت فشار گذاردن آن محل با دستگاه‌ مخصوص موجود در آپاراتی شدنی است اما ممکن است موجب برهم خوردن بالانس چرخ شود. ابعاد بزرگ‌تر پارگی قابل ترمیم نیست و حتی ترمیم آن نیز نمی‌تواند موجب اطمینان خاطر سرنشینان باشد.

      ترک خوردن:
    تایر به منظور حفظ انعطاف و ویژگی‌های لاستیکی خود نیاز به استفاده شدن دارد. زمانی که خودرو مدت زمان زیادی در یک محل متوقف می‌ماند، تایر رفته رفته بر اثر قرارگیری در شرایط جوی و خم‌شدن محل تحت فشار زیر وزن خودرو رفته رفته دچار خشک‌شدگی و ترک‌خوردگی می‌شود. تایری که دچار ترک شود به هیچ وجه قابل استفاده نیست و ضریب ایمنی آن بسیار پایین است. همچنین به احتمال زیاد‌ هنگام قرارگیری تحت فشار باد خواهد ترکید. این حالت در تایرهای فاسد نیز به سادگی به چشم می‌خورد.

      تاول زدن:
    تاول زدن تایر پدیده‌ای است که بیشتر به دلیل عدم رعایت میزان صحیح فشار باد ویژه هر تایر به وجود می‌آید. زمانی که یک تایر بیش از توان تحمل و حد مجاز باد شود فشار باد به ویژه به هنگام حرکت و افزایش دمای تایر که موجب افزایش مضاعف فشار داخل تایر می‌شود، لایه‌های درونی (و گاهی بیرونی) تایر را پاره کرده و موجب برجستگی سطح تایر می‌شود. البته این موضوع بر اثر پارگی بافت پارچه‌ای یا سیمی داخل تایر و در نتیجه افت مقاومت آن بخش در برابر فشار هوا نیز اتفاق می‌افتد که درصورت عدم تعویض بلافاصله ترکیدگی ناگهانی نتیجه استفاده از چنین تایری خواهد بود.

      حرکت با تایر پنچر:
    تایر پنچر یا کم‌باد را تازمانی که مجدد باد شود نباید مورد استفاده قرار داد. هنگامی که باد تایر خالی می‌شود دیواره حساس تایر زیر وزن خودرو خم شده و وزن خودرو درست بر لبه رینگ روی تایر می‌افتد. حرکت در این حالت موجب می‌شود لبه رینگ همانند یک تیغ برنده عمل کرده و به سرعت تایر را پاره کند. حتی اگر تایر شما کاملا نو باشد در این حالت تنها مهمان یک کیلومتر مسیر خواهد بود. در تایرهای نوع پنچر‌رو (Runflat) نه تنها از یک رینگ داخلی از جنس مواد پلیمری استفاده می‌شود بلکه دیواره تایر نیز ضخیم‌تر بوده و توان تحمل وزن بیشتری را دارد و حتی در حالت کاملا خالی از باد اجازه برخورد لبه رینگ با تایر را نمی‌دهد.

      بیرون زدن تایر از رینگ:
    کم بودن فشار باد تایر از حد استاندارد و تحت فشار شدید و نامناسب قرار گرفتن آن می‌تواند موجب بیرون زدن تایر از رینگ شود. اگرچه ساختار طراحی لبه تایر و لبه رینگ به نحوی طراحی شده ‌که ‌هنگام افزایش فشار میزان چسبندگی این دو لبه به یکدیگر افزایش می‌یابد اما کم بودن فشار باد داخل تایر و تحت فشار قرار گرفتن تایر‌ هنگام دور زدن‌های شدید موجب چین خوردن تایر به زیر رینگ و در نهایت بیرون زدن آن می‌شود. این پدیده در خودروهای حرفه‌ای آفرود به دلیل کم‌کردن فشار باد تایر برای افزایش چسبندگی، رایج‌تر است. به همین دلیل برای آفرود حرفه‌ای از رینگ‌های دارای بیدلاک (Beadluck) استفاده می‌شود تا از بیرون آمدن تایر جلوگیری شود.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو