فونیکسریمکسبهتام

ب‌ام‌و سری ۵ نسل چهارم (E۶۰) بخریم یا هیوندای سوناتا نسل سوم (LF)؟

پرستیژ از منظر «برند» یا «مدرنیته»؟

عصر خودرو- تملک محصولاتی از برندهای لوکس دنیا، موضوعی وسوسه‌انگیز برای تمام اقشار جامعه است اما با توجه به قیمت بالاتر آنها نسبت به محصولات مشابه از برندهای ساده و معمولی، در بسیاری از مواقع در حد یک آرزوی شیرین خواهد ماند! اما در بحث خرید خودرو، اگر مشکلی با انتخاب یک گزینه دست دوم سالم و کم‌کارکرد نداشته باشید، روزنه امیدی وجود خواهد داشت. در واقع در شرایط این روزهای بازار ایران که عمده خودروهای با برچسب قیمت بالاتر از ۷۰ میلیون تومان را جزء موارد «لوکس» و اشرافی دسته‌بندی می‌کنند، با بودجه حدودی ۱۵۰ میلیون تومان، گزینه‌های صفر کیلومتر کُره‌ای متعددی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. اما توجه داشته باشید که برندهایی همچون هیوندای، کیا و امثال آنها تنها در بازار ایران در زمره خودروهای لوکس دسته‌بندی می‌شوند و اگر خواسته باشید یک خودروی مجلل واقعی برانید، باید به سراغ گزینه‌های دست دوم از برندهای عمدتا آلمانی بروید. در این بین ب‌ام‌و E۶۰ که بیشتر با مدل ۵۳۰i شناخته می‌شود، وسوسه‌انگیز‌ترین گزینه آلمانی است که بازه قیمتی از ۹۵ الی ۲۱۰ میلیون تومان را پوشش می‌دهد!

پرستیژ از منظر «برند» یا «مدرنیته»؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، سری5 که از سال 2005 الی اواسط 2010 به بازار ایران عرضه شد، در این مطلب روبه‌روی نسل سوم هیوندای سوناتا که با پسوند LF شناخته می‌شود، قرار می‌گیرد.

    گربه باواریایی یا ترمیناتور کُره‌ای؟!
    چراغ‌های چشم گربه‌ای با دو لنز نورانی، جلوپنجره کلیوی و یک لوگوی سفید/آبی خودروساز مشهور ایالت باواریا، برای هر کس که اندکی به دنیای اتومبیل علاقه داشته باشد وسوسه‌انگیز به نظر می‌رسد. این نسل از ب‌ام‌و سری 5 پس از ب‌ام‌و 518 که در دهه 40 شمسی به بازار ایران عرضه می‌شد، معروف‌ترین و محبوب‌ترین سری5 وارد شده به ایران است که به دلیل کثرت نسخه 530i آن، در زبان عوام با همین نام شناخته می‌شود. E60 یکی دیگر از شاهکارهایی بود که در زمان مدیریت کریس بنگل خلق شد و هرچند که از سال 2003 الی 2010 ‌ روی خط تولید این خودروساز قرار داشت اما در زمان تولید و عرضه، در قیاس با جدی‌ترین رقبایش یعنی مرسدس بنز E‌کلاس و آئودی A6، شکل و شمایلی جذاب‌تر و خواستنی‌تر داشت! همانطور که در بخش مقدمه مطلب گفته شد، این خودرو از 2005 الی 2010 در بازار ایران حضور داشت که بسیاری از نمونه‌های 2005 آن در سال 2008 از گمرک ترخیص شدند و این یعنی همان سالی که دپارتمان طراحی ب‌ام‌و برای E60، یک نسخه فیس‌لیفت عرضه کرد. در واقع سری5 نسل چهارم در نسخه فیس‌لیفت از گرافیک و طراحی بامپر (سپر) متفاوت و تریم‌های کلی جدیدتری برخوردار است که البته با توجه به قابل تعویض بودن اجزای خودروهای قبل و بعد از فیس‌لیفت، بسیاری از E60‌سواران، سری5 پیش از 2008 خود را به نسخه 2008 به بالا تبدیل ساخته‌اند. همچنین کیت بدنه M5 این خودرو در بازار ایران موجود است که نمونه‌های مجهز به این بادی کیت، در حدود 10 میلیون تومان بیشتر از نسخه‌های فابریک فی می‌خورند. در مقابل نسل سوم هیوندای سوناتا را با ظاهری جدید و متناسب با خط‌مشی تازه هیوندای داریم که از نظر ابعاد و فرم کلی بدنه به نسل گذشته خود (YF) بی‌شباهت نیست اما در عوض از گرافیک چراغ‌ها و جزئیات شدیدا عامه‌پسندتر و جذاب‌تری برخوردار است. همچنین با توجه به اینکه نسخه‌های فول آپشن این خودرو به همراه رینگ‌های 18 اینچی آلومینیومی، سقف پانوراما، چراغ دید روز جلو و... عرضه می‌شود، LF را می‌توان یک خودروی خوش‌چهره دانست.

      جایی که آلمانی مغرور مغلوب است!
    پیش از هر چیز، فراموش نکنید که این دو خودرو با فاصله بیش از یک دهه از هم طراحی شده‌اند و ممکن است در بحث امکانات رفاهی و نوآوری‌های به کار رفته در هر یک از این دو گزینه، شاهد اختلافات فاحشی باشیم. از بحث کاملا سلیقه‌ای طراحی کابین که بگذریم، باید گفت که هر دوی این خودروها از فضای سرنشینان خوبی برخوردارند اما سری5 صندلی‌های راحت‌تر و در عوض سوناتا فضای پای بیشتری را به راننده و سرنشینان ارائه می‌کند. هرچند که خودروساز باواریایی برای سری5 مبلمان اسپرت (مشهور به صندلی ام‌پاوری) و مبلمان راحت (مشهور به صندلی سری7) در نظر گرفته ‌که به صورت سفارشی ‌روی نسخه‌های مختلف این خودرو قرار گرفته است. هیوندای سوناتا LF از امکاناتی همچون سیستم تشخیص نقطه کور  BSD (معروف به رادار!)، سیستم روشنایی مضاعف جاده در هنگام پیچ (SBL)، سنسور پارک عقب و جلو، اتوهُلد، سیستم هوشمند باز شدن درب صندوق عقب، آینه الکتروکرومیک میانی، تنظیم برقی صندلی‌ها به همراه گرمکن و سردکن و حافظه صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع خودکار به همراه دریچه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی اینفینیتی به همراه صفحه نمایش لمسی، ترمز پارک الکترونیکی، شرایط رانندگی سه‌گانه نرمال، اسپرت و اکونومیک، روکش چرمی غربیلک به همراه دکمه‌های کنترل کامپیوتر سفری، کروز کنترل، اینترفیس سیستم صوتی و در نهایت  گرمکن صندلی‌های ردیف عقب، شیفتر پشت فرمان، دوربین دنده عقب و... بهره می‌برد که ممکن است یکی دو مورد از امکانات ذکر شده در برخی از نمونه‌های فول آپشن متغیر باشد. در مقابل سری5 ب‌ام‌و در نمونه فیس‌لیفت و فول‌ترین حالت خود امکاناتی همچون سیستم نمایشگر سربالای اطلاعات راننده (HUD)، تنظیم برقی غربیلک به همراه حافظه، تنظیم برقی صندلی‌ها به همراه تنظیم گودی کمر، گرمکن و سیستم یکپارچه حافظه صندلی راننده، آینه‌های جانبی و موقعیت غربیلک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت و چرخش لنز چراغ‌های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم صوتی به همراه دو نوع نمایشگر، جوی استیک تنظیمات، 6 بلندگو و... را به سرنشینان ارائه می‌کند که در مقابل سوناتا LF (یکی از پر آپشن‌ترین خودروهای بازار زیر 200 میلیون تومان!)، حرف‌های چندانی برای گفتن ندارد و برای انتخاب این خودرو تنها باید به کیفیت ساخت و لوگوی نقش بسته در مرکز غربیلک بسنده کنید.

      لذت رانندگی یا لذت کم استهلاکی!؟
    سری 5 نسل چهارم در انواع 520i، 525i، 530i، 530xi، 540i و تعداد معدودی 523i (که تنها در سال 2009 به بازار عرضه شد)، در خیابان‌های کشور حضور دارد و همانطور که پیش‌تر گفته شد، نمونه 530i، محبوب‌ترین نسخه از این نسل سری5 به شمار می‌رود. هرچند که 520i و 523i با پیشرانه 4 سیلندر خطی بسیار کم‌مصرف هستند و البته 540i نیز با بهره‌گیری از نیروگاه 8 سیلندر خورجینی، قدرت زیادی را به زیر پای راست شما منتقل می‌کند اما تجربه ثابت کرده که 530i مجهز به پیشرانه 6 سیلندر خطی 3 لیتری و با نهایت قدرت 272 اسب بخار، بسیار کم‌استهلاک‌تر از نسخه‌های دیگر E60 است و از 530i به نوعی می‌توان به عنوان کم‌خرج‌ترین ب‌ام‌و بازار 200 میلیون تومانی نام برد. فقط باید توجه داشته باشید که سرویس‌های این خودرو به موقع و در مراکز مجاز انجام شده باشند‌ چرا که چگونگی نگهداری از محصولات ب‌ام‌و در میزان استهلاک آنها تاثیر بسزایی دارد. در مقابل حتما به این موضوع توجه داشته باشید که پیشرانه 2.4 لیتری سری تتا2 به کار رفته روی هیوندای سوناتا LF، هرچند که از حیث قدرت در برابر 530i هیچ حرفی برای گفتن ندارد، اما توجه داشته باشید که سوناتا استهلاک و هزینه نگهداری بسیار پایین‌تری نسبت به محصول ب‌ام‌و دارد. در واقع مسئله اینجاست که در صورت انتخاب 530i، به عنوان یک ب‌ام‌و سوار باید توجه داشته باشید که «لوکس سوار شدن، هزینه‌های لوکس هم می‌طلبد!». پس پیش از هر چیز، هزینه‌های نگهداری و سرویس 2 الی 3برابری ب‌ام‌و نسبت به هیوندای را برای خود توجیه سازید. هرچند که به غیر از اینها، لذت رانندگی محصول باواریایی، چیزی فراتر از تازه‌وارد کُره‌ای است.
    ب‌ام‌و 530i در بازار فعلی از حدود 110 میلیون تومان برای نمونه‌های 2005 تا بیش از 200 میلیون تومان برای نسخه‌های فول آپشن 2010 قیمت دارد. این در حالی است که نسخه‌های دیگر این خودرو ممکن است قیمتی کمتر یا بیشتر از بازه ذکر شده داشته باشند. سوناتا LF در نسخه‌های 2015 و 2016 کارکرده و صفر کیلومتر و با توجه به تنوع آپشن‌ها، از حدود 145 الی 186 میلیون تومان فی می‌خورد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو