فونیکسریمکسبهتام

مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت خبر داد

صرفه‌جویی ۴۵۰ میلیون دلاری تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش

عصر خودرو- مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به صرفه‌جویی ۴۵۰ میلیون دلاری در مصرف گازوئیل بخش حمل و نقل، گفت: مجموعا کل مصرف گازوئیل کشور ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده به گونه‌ای که وزارت نفت می‌تواند روزانه ۳۰ میلیون لیتر در روز گازوئیل صادر کند.

صرفه‌جویی ۴۵۰ میلیون دلاری تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فارس، قاسم خورشیدی اظهارداشت: در بحث تخصیص سوخت به ناوگان حمل و نقل دیزلی بر مبنای پیمایش در 5 ماهه مهر تا بهمن شاهد 17 درصد کاهش مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل بوده‌ایم که به معنای کاهش 10 میلیون لیتری مصرف گازوئیل به صورت روزانه است.

    وی افزود: متوسط مصرف ناوگان حمل و نقل دیزلی مدت مشابه سال گذشته 51 میلیون لیتر در روز بود که در این دوره زمانی در سال جاری به طور متوسط به 41 میلیون لیتر در روز رسیده است.

    مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: اگر هر لیتر گازوئیل را 30 سنت یا 1000 تومان فرض کنیم صرفه‌جویی انجام شده در این مدت حدود 450 میلیون دلار یا 1500 میلیارد تومان بوده است.

    خورشیدی اضافه کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته در بخش نیروگاهی به طور کلی شاهد کاهش بیش از 38 درصدی مصرف گازوئیل و مازوت بوده‌ایم.

    وی گفت: مجموعاً در سال جاری بیش از 20 درصد از کل مصرف گازوئیل در کشور کاسته شده است، چنانکه سال گذشته به طور متوسط روزانه 106 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شد که امسال این عدد به 83 میلیون لیتر در روز رسیده است.

    خورشیدی تصریح کرد: به همین دلیل ظرفیت صادرات قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده است به گونه‌ای که وزارت نفت می‌تواند روزانه 30 میلیون لیتر در روز گازوئیل صادر کند.

    وی با تاکید بر اینکه صرفه‌جویی انجام شده در بخش نیروگاهی و حمل و نقل ما را به صادر کننده فرآورده‌های نفتی تبدیل کرده است،گفت: تا سال 92 وارد کننده گازوئیل بودیم اما در نتیجه صرفه‌جویی انجام شده روزانه 30 میلیون لیتر ظرفیت صادراتی ایجاد شده است.

    مدیرکل مبارزه با قاچاق سوخت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه هر قدر سوخت کمتری توزیع کنیم نتیجه آن به طور طبیعی کاهش قاچاق خواهد بود، گفت: وقتی می‌گوییم در بخش نیروگاهی 38 درصد کاهش مصرف سوخت مایع وجود داشته است به درستی گفته می‌شود که گاز طبیعی جایگزین آن بوده است،اما در بخش حمل و نقل که جایگزینی هم نداشتیم روزانه 10 میلیون لیتر کاهش مصرف گازوئیل در سال جاری محقق شده که این رقم در گذشته قطعاً تبدیل به انحراف از شبکه و قاچاق می‌شده است که امروز دیگر این میزان قاچاق نمی‌شود.

    وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارنظر وزیر نفت مبنی بر کاهش مصرف گازوئیل به دلیل رکود بخش حمل و نقل کشور گفت: در کارگروه از وزارت راه خواستیم دقیقاً محاسبه کند چه میزان از صرفه‌جویی معطوف به رکود بخش حمل و نقل کشور است که بالاترین رقمی که براساس سامانه بارنامه برخط محاسبه شد آن بود که 6 درصد از آن 17 درصد مربوط به رکود حوزه حمل و نقل است و مابقی یعنی حداقل 11 درصد مربوط به صرفه‌جویی است.

    خوشیدی تاکید کرد: این میزان در گذشته قاچاق می‌شده و الان قاچاق نمی‌شود و این 11 درصد به معنی کاهش 6 میلیون لیتری قاچاق گازوئیل از کشور است.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۱۶ روز پیش
        آرشیو