فونیکسریمکسبهتام

ضعف‌هایی که در معرفی خودرو ملی وجود دارد

رونمایی به سبک نوین

عصر خودرو- ساینا به‌عنوان جدیدترین خودرو ملی محصول شرکت سایپا با حضور رییس‌جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت در نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو، جشن ورود به بازار خود را در حالی گرفت که خودروهای ملی گاهی مهجور به بازار می‌آیند، بدون آنکه از تلاش متخصصان و تولیدکنندگان آن سخنی به میان آورده شود.

رونمایی به سبک نوین
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴:۰۰

    اطلاع‌رسانی از روند تولید یک خودرو داخلی و به نمایش گذاشتن توان طراحان و متخصصان سازنده آن، راهکاری است که هجمه‌های منفی علیه خودرو داخلی را خنثی می‌کند زیرا تجربه نشان داده آگاهی مردم از مسیر پر پیچ‌وخم ساخت یک خودرو، درک درستی از دشواری‌های تولید آن ایجاد و بین انتظار و سطح یک محصول توازن به‌وجود می‌آورد، بنابراین این توضیحات گویای این مطلب است که گاهی خودروسازان داخلی نسبت به معرفی محصولات جدید خود کم‌کاری می‌کنند.
    معرفی جامع و کامل از یک محصول علاوه بر آنکه نگاه مردم را با تولیدات داخلی همسو می‌کند، برای موفقیت آن در بازار نیز بسترسازی می‌سازد.
    در تولید خودروی داخلی نه‌تنها مردم بلکه بسیاری از فعالان این عرصه با طراحان و متخصصان ساخت آن آشنایی ندارند که این مسئله مانع تبادل اطلاعات بین مهندسان شرکت‌های خودروسازی می‌شود و امکان موازی‌کاری را بالا می‌برد.


    تقدیر از قابلیت‌های ایرانی
    ارج نهادن به تلاش افرادی که برای تولید خودروی داخلی تمام توان خود را به کار بسته‌اند، حلقه گمشده دیگری از این زنجیره است.
    حلقه‌ای که معاون آموزش دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت   به آن اشاره و اظهار کرد: تولید خودرو  ملی توسط تلاش شبانه‌روزی متخصصان به سرانجام می‌رسد و دستاوردی است که متاسفانه گاهی به‌راحتی از آن می‌گذریم.
    این محصولات توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید می‌شوند که به‌نوعی افتخار ملی به حساب می‌آید، بنابراین از گروه سازنده باید به شایستگی تقدیر کرد.
    ابوالفضل خلخالی برای تکمیل سخنان خود «ساینا» را موردمثال قرار داد و گفت: در ارتباط با خودرو جدید شرکت سایپا به نام «ساینا» که توسط رییس‌جمهوری رونمایی و آماده ورود به بازار شد، تلاش سازندگان آن به اندازه کافی موردتوجه قرار نگرفت این در حالی است که تولید این خودروها نشان می‌دهد، در کشور تجربه‌های خوبی در زمینه تولید خودرو وجود دارد که در صورت توجه به آنها، این صنعت شکوفاتر خواهد شد.
    وی به این پرسش که آیا بهتر نیست بعد از ورود یک محصول به بازار و مشخص شدن میزان رضایت‌مندی مشتریان از سازندگان آن قدردانی کرد، اینگونه پاسخ داد: منظور از قدردانی توجه به قابلیت‌های متخصصان داخلی است بنابراین باید قدردان واقعی متخصصانی بود که زمان‌های بسیاری را صرف طراحی و تولید یک خودرو کرده‌اند.
    خلخالی با بیان اینکه دولت باید این قابلیت‌ها را باور داشته باشد و در محاسبات خود جایی برای توانمندی‌ها در نظر گیرد، تصریح کرد: برای نمونه هنگامی‌که سخن از طراحی خودرو به میان می‌آید، باید به توان متخصصان داخلی باور داشت، به‌گونه‌ای که خارجی‌ها در جلسات مختلف از توان طراحان ایرانی شگفت‌زده شده‌اند، بنابراین مردم نیز باید به محصولات ملی دیدی ملی داشته باشند.
    معاون آموزش دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: بسیاری از مشکلات کنونی خودروها با اشکال در زنجیره تامین به دلیل تحریم‌های اقتصادی گره خورده که اکنون با اجرای برجام، سازندگان قطعه باید به سمت تولید محصولاتی باکیفیت گام بردارند.
    بخشی از کیفیت یک خودرو با حوزه فرآیند طراحی، بخشی به فرآیند تولید در کارخانه و بخشی دیگر با زنجیره تامین در ارتباط است. بنابراین برای نقد یک محصول نباید کلی‌نگرانه برخورد کرد و باید عیب اصلی مشخص شود.
    وی اضافه کرد: به‌طور قطع در تولید خودروهای داخلی اشکال‌هایی وجود دارد که باید واکاوی شده تا در آینده برطرف شوند.
    متخصصان ایرانی در بخش طراحی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند که تولید خودروهای جدید ملی بیانگر این ادعاست.
    اگر در بخش تولید یا قطعه مشکلی وجود دارد، باید رفع شود تا خودروهای داخلی رقابتی شوند.


    خداحافظی با روش‌های صنعتی
    در زنجیره معرفی یک محصول و به نمایش گذاشتن توان سازندگان آن، خودروسازان نقش حلقه اتصال را ایفا می‌کنند که متاسفانه گاهی از تاثیر نقش خود بی‌اطلاع هستند. به گفته دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور برای رونمایی مناسب از یک محصول 2 مسئله باید موردنظر باشد.
    آرش محبی‌نژاد در به تشریح این مسائل پرداخت و توضیح داد: در مرحله نخست خودروسازان باید روش‌های سنتی و قدیمی بازاریابی، تبلیغات و توسعه محصول را کنار بگذارند.
    از بُعدی دیگر، دلیل بی‌توجهی به تولید خودروهای جدید با فضای رسانه‌ای و افکار عمومی ارتباط دارد که در چند سال اخیر فضای مثبت نگرش به خودرو به‌شدت تخریب شد. سخنانی پوپولیستی اذهان مردم را با خود همراه کرد.
    هنگامی که قدرت خرید مردم پایین و شرایط اقتصادی بد باشد، فراکنی‌ها توسط سودجویان فضا را منفی کرد.
    بازگشت به فضای گذشته زمانبر است و متاسفانه انسجامی برای اصلاح این موضوع وجود ندارد.
    وی با بیان اینکه در چند سال گذشته عملکرد رسانه‌های تصویری در جهت خلاف مصالح صنعت خودرو داخلی بوده، گفت: این مسائل در کنار برخی ضعف‌هایی که خودروسازان در روش‌های نوین اطلاع‌رسانی، بازاریابی و... دارند، به اهرمی برای تشدید مشکلات این صنعت تبدیل شده است، بنابراین قضاوت منصفانه در ارتباط با بسیاری از محصولات داخلی اتفاق نمی‌افتد.
    محبی‌نژاد اضافه کرد: برای نمونه بسیاری از خودروهای داخلی از نظر قیمت با خودروهای بین‌المللی قابل مقایسه نیست که این مسئله پاشنه آشیل تخریب صنعت خودرو شده است.
    این صنعت از یک طرف درگیر مشکلات جاری خود است و از طرف دیگر با هجمه‌های وسیع علیه خود دست‌وپنجه نرم می‌کند.
    خودروهای داخلی در برخی وجوه اگرچه با مدل‌های خارجی در زمینه کیفیت و آپشن تفاوت دارند اما باید به قیمت این خودروها نیز توجه داشت.
    بر پایه آنچه در این گزارش به آن اشاره شد، معرفی خودروهای جدید ملی به مردم نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌هایی است که در مرحله نخست خودروسازان باید به آن توجه داشته باشند و در بازار همسو با منافع خود وارد شوند.
    از سویی دیگر متخصصانی که تمام توان و زمان خود را بر تولید یک محصول متمرکز کرده‌اند، اگر قابلیت‌های‌شان به فراموشی سپرده و موردتقدیر قرار نگیرند، بی‌تردید انگیزه‌های‌شان با گذشت زمان برای ارائه محصولی جدیدتر، کم و کمتر می‌شود.
    در شرایط فعلی که خودروسازان در کنار تمام مشکلات اقتصادی دست از فعالیت نکشیده و خودروهایی جدید را به بازار معرفی می‌کنند تا تنوع محصولات ملی بیشتر شود، بهتر است مردم نیز از توانمندی‌های متخصصان داخلی به‌خوبی آگاهی یابند.
     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو