فونیکسریمکسبهتام

بررسی بازار خودرو در روزهای پایانی

«رکود» و «رونق» دو گفتمان متفاوت از فعالان بازار

عصر خودرو- با وجود نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، نابه‌سامانی در بازار خودرو همچنان ادامه دارد و این به‌هم‌ریختگی به گونه‌ای است که بعضی نمایشگاه‌داران از تحرک بازار خبر می‌دهند و عده‌ای همچنان معتقدند رکود در بازار حکمفرماست.

«رکود» و «رونق» دو گفتمان متفاوت از فعالان بازار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، هرچند به گفته فعالان این حوزه، بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت شاهد اندکی رونق بود اما آنچه مسلم است، نوسان قیمت‌ها در روزهای پایانی سال است.


    رکود ادامه‌دار در بازار
    نعمت‌الله کاشانی، رییس پیشین اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران  گفت: بازار خودروهای داخلی به غیر از تندر 90 از 200 هزار تا 500 هزار تومان افت قیمت داشته اما تندر 90 با افزایش 500 هزار تا یک میلیون تومان قیمت روبه‌رو بود. وی با بیان اینکه شاید مشکلی در خط تولید این نوع خودروها به وجود آمده که منجر به کاهش عرضه در بازار و افزایش قیمت آن شده است، افزود: با این شرایط هنوز در بازار هیچ خرید و فروشی انجام نمی‌شود که این روند برای خودروهای وارداتی نیز صادق است و با وجود افت قیمت در این نوع خودروها، تقاضایی برای آنها وجود ندارد. کاشانی تصریح کرد: تمام نمایشگاه‌داران به امید روزهای پایانی سال هستند اما باز هم شاهد اتفاق جدیدی در بازار خودرو نیستیم و با وجود اینکه کمتر از یک هفته به روزهای کاری آخر سال باقی مانده اما بازار همچنان راکد است. این فعال بازار خودرو درباره پیش‌بینی خود از سال 95 نیز گفت: وقتی بازار شب عید راکد است نمی‌توان برای روزهای ابتدایی سال آینده منتظر اتفاق خاصی بود. کاشانی اظهار کرد: بررسی روند بازار خودرو در سال‌های گذشته نشان می‌دهد روندی که در حال حاضر در بازار وجود دارد در سال‌های گذشته سابقه نداشته است و در این شرایط تصور افزایش قیمت‌ها و رونق بازار در سال جدید بسیار ضعیف است. به گفته وی، در سال‌های گذشته حتی برای خودروهای کارکرده نیز بازار وجود داشت اما در حال حاضر این روند اینگونه نیست.
    وی در تشریح این وضعیت، به پایین آمدن قیمت دلار در بازار داخل اشاره کرد و گفت: مردم در انتظار کاهش بیشتر قیمت دلار هستند زیرا هراندازه قیمت دلار کاهش یابد، قیمت محصولات نیز شکسته می‌شود، از این رو مردم هنوز در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند. کاشانی ادامه داد: از سویی دیگر، تورم نیز به صورت پلکانی در حال کاهش است بنابراین هر چه تورم کاهش یابد، تقاضا برای خرید نیز کمتر می‌شود در این شرایط افراد منتظر هستند تا اعداد به نقطه ثابتی برسد. این فعال بازار خودرو در ادامه سخنان خود به سود بالای بانک‌ها اشاره کرد و گفت: سود بانک‌ها هنوز نسبت به تورم، ارقام بالاتری (18 درصد سود بانکی و 12 درصد نرخ تورم) را نشان می‌دهد و تا زمانی که بین سود بانک‌ها و نرخ تورم، تعادلی به وجود نیاید هیچ اقدام مثبتی اتفاق نخواهد افتاد زیرا افراد با محاسبه سرانگشتی متوجه می‌شوند که اگر پول خود را در بانک بگذارند، به مراتب سود بیشتری دارد نسبت به زمانی که کالایی را در بازار معامله می‌کنند. وی در ادامه به توضیح این موضوع پرداخت و گفت: همزمان با افزایش تورم، ارزش پول کاهش می‌یابد و مردم ترجیح می‌دهند به جای حفظ سرمایه خود، نسبت به معامله کالا اقدام کنند اما زمانی که تورم کاهش یافته و پایین می‌آید، این معادله برعکس می‌شود و ارزش پول بالا می‌رود و مردم برای معامله هزینه نمی‌کنند.


    رونق نسبی بازار عرضه و تقاضا
    در همین حال امیر حاج‌ابوالحسن یک فعال بازار خودرو درباره روند این بازار به شرایط دیگری اشاره کرد و گفت: قیمت خودروهای داخلی از جمله تندر 90 و ساندرو در این هفته با افزایش مواجه شد. همچنین بازار خودروهای وارداتی نیز در حال رونق است. او گفت: در حال حاضر در زمینه خودروهای وارداتی پیشنهادهایی از سوی واردکنندگان خودرو برای خرید به نمایشگاه‌داران شده است؛ به‌طور نمونه خودروسواری سانتافه مدل 2014 فول‌آپشن سفارش کشور امارات، 500 دستگاه (217 سفید، 100 سیاه، 90 نوک مدادی و 93 عدد مسی) با قیمت 134 میلیون تومان و مدل 2015 فول‌آپشن این خودرو سفارش اروپا، 700 دستگاه با قیمت 162 میلیون در حال ارائه است. حاج‌ابوالحسن افزود: از دیگر خودروهای وارد شده خودرو بنز اس 500 مدل 2014 به تعداد 15 دستگاه (9 مشکی، 6 سفید) با قیمت یک میلیارد و 900 هزار تومان است. همچنین 30 دستگاه تویوتا وانت با آپشن پایین گیربکس 2013 با قیمت 108 میلیون در بازار خودرو آماده معامله است. او گفت: تمام این خودروها در بازار ایران آماده و پلاک شده موجود است، این در حالی است که این خودروها در گمرک نگه داشته شده بوده و به تازگی آزاد و وارد بازار شده‌اند. حاج‌ابوالحسن بیان کرد: بنابراین می‌توان گفت بازار در حال رونق بوده و از رکود قبلی خارج شده است و متقاضی برای آن نیز وجود دارد. حتی خودروهای وارداتی کارکرده بسیار زودتر به فروش می‌رسد. امیر ابوالحسن در پایان گفت: بازار در روزهای آخر سال در حال رونق است و مشتریان برای خرید اقدام کرده‌اند.


    نوسان قیمت خودروها در روزهای آخر سال
    روزهای پایانی سال در بازار خودرو با نوسان قیمتی بسیاری همراه بود. به طوری که پژو 206 تیپ 2 در ابتدای هفته با کاهش 300 هزار تومانی به 32 میلیون و 900 هزار تومان رسید اما این قیمت در ادامه دوباره روند نزولی درپیش گرفت و با کاهش 100 هزار تومانی مواجه شد. پژو پارس سال کد 28228 در ابتدای هفته افزایش یافت و از 36 میلیون و 400 هزار تومان به 36 میلیون و 500 هزار تومان رسید اما در ادامه با کاهش 100 هزار تومانی به 36 میلیون 400 تومان رسید. اما پژو 206 تیپ 5 و دنا ای‌اف 7 با افزایش 200 هزار تومانی به ترتیب 34 میلیون و 600هزار تومان و 44 میلیون و 400 هزار تومان معامله شد اما در ادامه خودرو دنا ای‌اف 7 با کاهش 300 هزار تومانی مواجه شد و به 44 میلیون و 100 هزار تومان رسید. همچنین رنو تندر اتوماتیک‌ای 2 دو ایربگ و برلیانس 320 H اتوماتیک با افزایش 400 هزار تومانی به ترتیب 50 میلیون و 400 هزار تومان و 53 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش شد. در ادامه رنو تندر اتوماتیک با کاهش 200 هزار تومانی به 50 میلیون و 200 هزار تومان رسید. سایپاپراید ای‌ایکس 111 با افزایش 100 هزار تومانی به 20 میلیون و 400 هزار تومان رسید. اما خودروهایی که با کاهش قیمت مواجه شدند؛ سمند ال‌ایکس 29339 از 31 میلیون و 100 هزار تومان به 30 میلیون و 900 هزار تومان رسید اما در ادامه با قیمت 30 میلیون و 800 تومان در بازار معامله شد. همچنین سورن ای‌ال ایکس 57507 در ابتدای هفته با کاهش 200 هزار تومانی به 36 میلیون و 300 هزار تومان افت داشت و در ادامه با همین مقدار کاهش به 36 میلیون و 100 هزار تومان رسید. پژو 405 جی ال ایکس کد 25634 نیز با کاهش 200 هزار تومانی به 29 میلیون 300 هزار تومان رسید. در نهایت سایپاپراید 131 اس‌ای پایه گازسوز (سفید) با افت یک هزار تومانی به 21 میلیون و 700 هزار تومان رسید. در این هفته 2 مدل از خودروهای صادراتی با افزایش قیمت و دو مدل با کاهش قیمت مواجه بودند؛ کارنز 2016 و یاریس هاچ‌بک 2016 به ترتیب با قیمت‌های 150 میلیون تومان و 110 میلیون تومان معامله شد. اما با کاهش قیمت النترا فول 2016 نیوفیس و اکسنت فول 2016 به ترتیب به 125 میلیون تومان و 102 میلیون تومان رسید.
     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۶ روز پیش
        آرشیو