فونیکسریمکسبهتام

مدیرخاورمیانه رنو اعلام کرد

پرورش بازار خودرو خاورمیانه

عصر خودرو- مدیر خاورمیانه رنو چندی پیش در گفت‌وگویی به برخی برنامه‌های رنو نظیر ساخت خودرو کوئید و سایت‌هایی که رنو برای فاز جدید سرمایه‌گذاری در ایران درنظر دارد و هدف‌گذاری تیراژ تولید محصولات این شرکت برای حضور در ایران اشاره کرد.

پرورش بازار خودرو خاورمیانه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در این قسمت  گفت‌وگو با پیمان کارگر درباره برنامه صادراتی رنو در کشور، درصد سهم مشارکت با سایپا و روش رنو برای پروش بازار خاورمیانه را می‌خوانید.


    شرکت رنو برای فاز جدید همکاری با سایپا برای خود سهم 60درصدی و برای سایپا سهم 40درصدی عنوان کرده، چرا رنو خواهان سهم بیشتری است؟
    رنو باید در ایران سرمایه‌گذاری کند و طلب سهم بالا در این همکاری تنها به‌دلیل سرعت بخشیدن به کارهاست. اگر تولید یک خودرو 2 سال به تاخیر بیفتد، آن خودرو دیگر جدید محسوب نخواهد شد و نمی‌توان برای صادرات روی آن حساب باز کرد. شرکت رنو برنامه صادراتی برای تولید خودروهای جدید در ایران دارد، بنابراین باید به فعالیت خود سرعت بخشد که سرعت نیز با اختیار بیشتر اتفاق خواهد افتاد. این سهم و سرمایه‌گذاری بالاتر به‌طور قطع صرف آوردن خودرو و فناوری‌های جدید و همچنین تعامل با قطعه‌سازان خواهد شد. در این شرایط از شرکای خود (سایپا و ایران‌خودرو) انتظار داریم تا در همکاری با یکدیگر از یک طرف کارخانه‌ای را مشخص کنیم که استانداردهای رنو به‌صورت کامل روی آن پیاد شود و بهترین دانش را به آن منتقل کنیم و از طرفی دیگر در بخش فروش و خدمات پس از فروش برای نمونه 70 نمایندگی از بین بهترین نمایندگی‌ها را انتخاب کنیم تا به‌صورت انحصاری روی فروش مدل‌های جدید تمرکز کنند و مجبور شوند استانداردهای کیفیتی خدمات فروش و پس از فروش رنو را به مشتریان ارائه دهند. متاسفانه خودروسازان داخلی و خارجی که در بازار ایران حضور دارند، در بخش خدمات پس از فروش عملکرد ضعیفی دارند. برای نمونه خودرویی پیش‌فروش می‌شود و مشتری پس از تحویل با آن آشنا خواهد شد این در حالی است که قبل از خرید امکان آزمایش و لمس خودرو باید برای مشتری وجود داشته باشد. به طور قطع منابعی که از مشتری دریافت می‌شود باید به‌صورت مستقیم وارد زنجیره تولید خودرو بروز شود در غیراین صورت از سرعت کاسته خواهد شد. بنابراین شرکت رنو در تلاش است با شفاف‌سازی مدیریت زنجیره فروش و حمایت از مشتری، خریدار را از انتخاب و خرید خود مطمئن کند. در همین حال شرکت رنو تصمیم دارد در فاز بعدی همکاری با خودروسازان ایرانی بخش زیادی از مدیریت خدمات فروش و پس از فروش را در اختیار گیرد تا پیاده‌سازی استانداردها و آموزش کارکنان، ارزیابی و سنجش آنها محقق شود به‌گونه‌ای که مشتری با خاطری آسوده به دنیای رنو وارد شود. خوشبختانه محصولات رنو در ایران مشتری دارد که در کنار حفظ آنها باید زنجیره طلایی خدمات فروش و پس از فروش نیز راه بیفتد.


    از ابتدای حضور رنو در ایران، دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا شریک اصلی آن بوده‌اند. از آنجایی که در شرایط به‌وجود آمده با لغو تحریم‌های اقتصادی این دو شرکت ایرانی همکاری با خودروسازان دیگری را آغاز کرده‌اند، آیا تمام محصولات رنو توسط شرکای قدیمی در ایران به تولید می‌رسد؟
    در حال‌حاضر مطالعه روی قابلیت‌ها و شرایط سایت‌های خودروسازی ایران توسط رنو آغاز شده است. این شرکت به فکر همکاری با شریک سوم نیست و به‌صورت صادقانه با 2 خودروساز بزرگ کشور مذاکره می‌کند. اگر این خودروسازان تمایل به تولید برخی خودروهای رنو که در ایران مشتری دارد نداشته باشند، رنو یا با دیگر خودروسازان وارد مذاکره می‌شوند یا به صورت مستقل به تولید آنها می‌پردازند. در شرایط فعلی رنو با هر دو خودروساز برنامه دارد که فاز دوم همکاری میزان سهم این خودروسازان برای تولید خودروهای جدید را مشخص خواهد کرد. رنو برای تولید به بازارسنجی خودرو کشور پرداخته است. از آنجایی که ایران کشوری صنعتی با سطح بالایی است، می‌تواند به پایگاه صادرات تبدیل شود که در کنار آن بازار خاورمیانه را نیز در دست دارد. رنو به احترام شرکای قدیمی خود ابتدا برای همکاری به سمت آنها حرکت کرده است. شرکت سایپا و ایران‌خودرو از آنجایی که با چند شرکت خارجی همکاری دارند، ممکن است از مدل‌های پیشنهاد رنو هر کدام برای تولید دو مدل خودرو تمایل داشته باشند در حالی‌که مدل‌های باقی‌مانده در ایران مشتری خواهد داشت. در این شرایط رنو به راه‌حل دیگری می‌اندیشد.


    آیا رنو برنامه‌ای برای تبدیل ایران به هاب صادرات محصولات خود در خاورمیانه دارد؟
    خرداد 91 اعلام کردیم که قصد تبدیل ایران به هاب صادرات خاورمیانه را داریم اما بعد از آن، تحریم صنعت خودرو ایران آغاز شد. اکنون هم شنیده می‌شود خودروسازان خارجی شعار تبدیل ایران به منطقه صادراتی خودرو در خاورمیانه را سرمی‌دهند که این موضوع هدف رنو است که برای آن درصد درنظر نمی‌گیرد زیرا رنو در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری مشترک دارد. برای مثال در ترکیه 51درصد رنو و 49درصد طرف ترک سرمایه‌گذاری کرده است که 70درصد تولید به اروپا صادر می‌شود. در کره نیز رنو، بخش خودرو سامسونگ را خریداری کرده (رنو سامسونگ‌موتورز) که در این کشور نیز 70درصد محصولات تولیدی به خاورمیانه و امریکا صادر می‌شود. این توضیحات نشان می‌دهد هرگاه رنو راهبرد صنعتی در کشوری پیاده کرده، با موفقیت روبه‌رو شده است. با توجه به اینکه ایران در ردیف کشورهای صنعتی دنیا قرار دارد، رنو آن را به منطقه صادراتی تبدیل خواهد کرد که البته نیاز به زیرساخت‌هایی نظیر تولید خودروهای جدید، تسهیل در شرایط تولید و پرورش بازار جدید برای خاورمیانه، انتخاب خودرو متناسب بازار برای مشتریان داخلی و خارجی و همچنین تولید محصول باکیفیت دارد که روی این موارد تمرکز کرده‌ایم.


    با چه روشی ایران را برای ایجاد بازار جدید خاورمیانه آماده‌خواهید کرد؟
    برخی رقبا بازار خاورمیانه ندارند و بر همین اساس بخش خاورمیانه شرکت رنو حدود 3سال پیش راه‌اندازی شده است. در این بخش تمام بحث‌های بازاریابی، استانداردهای رنو و خدمات فروش و پس از فروش موردبررسی قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که تولید برخی خودروهای جدید در این منطقه آغاز شد. برای نمونه خودرو داستر اگر در ایران به تولید می‌رسید، این امکان فراهم بود که 20هزار دستگاه آن را به خاورمیانه صادر کنیم.

    براساس صحبت‌های شما، رنو قصد ماندن دائمی در ایران دارد. چه مزیت‌هایی این شرکت را برای سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت در کشور مصمم‌تر می‌کند؟
    هنگامی‌که رنوپارس به ایران آمد در قرارداد سرمایه‌گذاری، انتقال دانش فنی، داخلی‌سازی و... موردنظر قرار گرفت؛ برنامه‌هایی که هیچ‌کدام از خودروسازان خارجی به آن توجه نداشتند. شرکت رنو از همان ابتدا قصد ماندن در ایران تحت هر شرایطی را داشت. در دوران تحریم وضعیت بسیار سخت بود و بسیاری از خودروسازان، ایران را ترک کردند زیرا نگاه‌شان اقتصادی بود اما رنو آن شرایط و ضررها را پذیرفت. از آنجایی که رنو برای ایران برنامه راهبردی در نظر گرفته و فاز نخست آن فعالیت این شرکت در 10 سال گذشته است، به فعالیت خود با برنامه‌های جدید در این کشور ادامه می‌دهد. برنامه رنو با دیگر خودروسازان تفاوت دارد و از همان ابتدا اعلام کرد که می‌خواهد شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران باشد؛ مسئله‌ای که شعار نبود و نگاهی همه‌جانبه به تمام صنعت خودرو و قطعه ایران داشت.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو