فونیکسریمکسبهتام

از سوی بخش مطالعات بازار خودرو امروز منتشر شد؛

بررسی روند واردات و تولید خودرو در ۱۰ماهه ۱۳۹۴

عصر خودرو- بخش مطالعات بازار خودرو امروز، در ادامه روند انتشار اطلاعات بازار خودرو ایران، گزارش جامع تولید و واردات خودرو در ۱۰ ماهه نخست سال جاری را منتشر کرد که نشان از کاهش قابل‌توجه واردات خودرو و کاهش نسبی تولید خودرو در کشور دارد.

بررسی روند واردات و تولید خودرو در ۱۰ماهه ۱۳۹۴
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، در این بخش مروری کوتاه بر بخش‌هایی از این گزارش خواهیم داشت.

    خودروهای وارداتی
    بازار خودروهای وارداتی طی 10ماهه سال 1394 درمجموع با واردات بیش از 35هزار دستگاه انواع خودرو سواری (شامل خودروهای کراس‌اوور و شاسی‌بلند) شاهد افت 56درصدی نسبت به مدت مشابه سال پیش بود تا خودروهای وارداتی درمجموع روزهای خوبی را پشت سر نگذارند. بخش عمده‌ای از این مسئله به تغییرات قوانین واردات بازمی‌گردد؛ جایی که وزارت صنعت، معدن و تجارت با تصویب قانون الزام به اخذ مجوز خدمات پس از فروش از سوی واردکنندگان متفرقه از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان، تا حدی جلوی فعالیت واردکنندگان غیررسمی را گرفت هرچند در این میان واردکنندگان رسمی توفیق چندانی در کسب سهم بازار بیشتر نداشتند.
    در 10 ماهه 1394، همچون سال‌های اخیر هیوندای پیشتاز بازار خودروهای وارداتی بود و خودروهای این شرکت با کسب سهم بازار 37درصدی توانستند در رتبه نخست برندهای وارداتی کشور جای‌گیرند. در این میان موفق‌ترین خودرو همچون سال پیش، هیوندای سانتافه بود که با واردات 6,527 دستگاهی، به‌تنهایی بیش از 18درصد از بازار را از آن خود کرد. پس از هیوندای، کیا در رتبه دوم ایستاد و توانست تویوتا را در دستیابی به این مقام ناکام بگذارد تا به این ترتیب کره‌ای‌ها بیش از 56درصد از بازار خودروهای وارداتی ایران را در این بازه زمانی از آن خود کنند.
    در این مدت بیشتر برندها شاهد افت واردات در مقایسه با سال پیش بودند اما در این میان رنو موفق شد 41درصد بیشتر از سال پیش خودرو وارد ایران کند که این مسئله با در نظر گرفتن اینکه تمامی این خودروها توسط واردکننده رسمی (و نه واردکنندگان متفرقه) وارد شده‌اند، نشان از موفقیت‌های برند رنو در بازار ایران دارد تا درنهایت رنو در جایگاه چهارم برندهای برتر وارداتی ایران جای گیرد. همچون سال‌های اخیر، در سال 1394 نیز شاهد اقبال بازار به خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اوور بودیم به‌گونه‌ای که این خودروها بیش از نیمی از واردات کشور را شامل می‌شوند و پس از آن خودروهای سدان و هاچ‌بک در رتبه‌های بعدی جای دارند. بازار خودروهای وارداتی در طی سال 1394 شاهد افت و خیزهای زیادی بود و پس  از اوج‌گیری تا خردادماه، ناگهان با نزول شدیدی مواجه شد؛ نزولی که تا مهرماه ادامه داشت و پس از آن شاهد روند صعودی در واردات خودرو به کشور هستیم هرچند این روند صعودی نسبتا تند هم درنهایت نتوانست جبران سقوط نیمه نخست سال را بکند و عملا واردات خودرو کمتر از سال‌های اخیر خواهد بود.

     

    تولید خودرو
    همچون واردات خودرو، بازار خودرو ایران در زمینه تولید نیز شاهد افت بود و در 10 ماهه سال 1394 با تولید مجموع 716,939 دستگاه انواع خودرو سواری، افتی 9.4درصدی را به ثبت رساند؛ افتی که هرچند برای خودروسازان ناخوشایند است اما با در نظر گرفتن شرایط پیش آمده در سال 94 می‌توان آن را قابل‌قبول دانست. در این مدت، ایران‌خودرو توانست پیشتازی بازار را در اختیار بگیرد و سایپا با پراید و تیبا هر چه کرد نتوانست به روند موفقیت‌های ایران‌خودرو خللی وارد کند هرچند هر دو خودروساز درمجموع با افت تولید مواجه شدند. 
    در میان خودروسازان خصوصی، برنده اصلی را باید کرمان خودرو دانست؛ شرکتی که به لطف تنوع مدل‌هایش و البته بهره‌گیری از توان دو شریک خود توانست در 10 ماهه 1394، درمجموع 35.191 دستگاه خودرو تولید کند و به این ترتیب با اختلاف حدود 10هزار دستگاه بالاتر از مدیران خودرو بایستد. این در حالی است که سال گذشته مدیران خودرو با اختلاف حدود 6هزار دستگاهی بالاتر از کرمان جای گرفته بود تا عملا در سال جاری رتبه سوم تولید خودرو در کشور را به کرمان موتور واگذار کند.
    در شرایطی که بازار شاهد افت تولید در سال 1394 بود، گروه بهمن آرام و بی‌سروصدا به لطف بازگشت موقت مزدا3 به خطوط تولیدی این شرکت و البته افزایش تولید آسا، توانست شاهد افزایش دو برابری تولید باشد تا درمجموع سال خوبی را پست سر بگذارد.

     

     

    جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت گزارش کامل خودروهای تولیدی و وارداتی و دیگر گزارش های تولید شده توسط «بخش مطالعات بازار خودرو امروز» می توانید با شماره تلفن 021- 88926000 تماس حاصل کنید.

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو