فونیکسریمکسبهتام

خبرهای نوروزی ترافیکی(۸۵)

طرح محدودیت تردد بر اساس پلاک زوج و فرد و طرح ترافیک چه مبنای قانونی دارد؟

عصر خودرو- یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم این سئوال را مطرح کرده که جریمه کردن خودروهایی که وارد محدوده تردد پلاکهای زوج و فرد یا طرح ترافیک می شوند چه مستمک قانونی دارد؟

طرح محدودیت تردد بر اساس پلاک زوج و فرد و طرح ترافیک چه مبنای قانونی دارد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، در محدوده مرکزی چند کلانشهر کشور از جمله تهران، محدودیتهایی برای استفاده از خودروی شخصی وجود دارد که به آن محدوده ممنوعیت ترافیک و طرح دیگری به نام طرح محدودیت تردد پلاک های زوج و فرد گفته می شود.

    هر خودرویی که بدون توجه به ضوابط این طرح ها (از لحاظ نوع پلاک یا زمان) وارد این محدوده ها شود، با جریمه های راهنمایی و رانندگی مواجه می شود.
    یکی از شهروندان مطرح کرده که زیربنای قانونی این جریمه ها کجاست. این مخاطب سرویس مشکلات مردم نوشته: گویا طرح زوج و فرد در تهران وجهه قانونی ندارد و بر این اساس جریمه های آن نیز مشکل قانونی دارند. اگر موضوع درست است آیا دیوان عدالت اداری می تواند در این زمینه وارد شود؟
    مبنای تعیین محدوده طرح زوج و فرد و همچنین طرح ترافیک در شهرها از جمله تهران، طبق قانون، شورای عالی هماهنگی ترافیک به ریاست وزیر کشور است. بدیهی است ورود وتردد خودروها به هیچ بخشی از معابر عمومی شهر، محدود نمی شود مگر به حکم قانون که در این جا، مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است.
    شورای عالی هماهنگی ترافیک با تصویب طرح هایی مانند زوج و فرد و طرح ترافیک، سعی دارد ضمن کاستن از بار ترافیکی معابر مرکزی شهر، آلودگی هوا در این بخش از شهرها را کنترل کند.

    بدیهی است جریمه های راهنمایی و رانندگی که توسط ماموران پلیس اعمال می شود نیز مربوط به اجرای مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک است. طبق قانون، می توان از مصوبه شورای عالی ترافیک مانند هر نهاد اجرایی دیگر، به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و در صورت حکم این دیوان، در طرح های مذکور، تغییر به وجود آورد.
    ضمنا در تعطیلات نوروز، کلیه طرح های ترافیک و زوج و فرد در شهرها، لغو می شود.

     

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۷۱
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        آخرین بروزرسانی ۴ روز پیش
        آرشیو