فونیکسریمکسبهتام

صدای اقتصادی

سیستم‌های صوتی ترکیبی پیشنهادی «خودرو‌امروز» با بودجه ۱‌میلیون‌تومان

عصر خودرو- سیستم‌های صوتی خودرو به علت تنوع زیاد و ورود اجناس جدید با نام‌های متفاوت باعث گمراهی علاقه‌مندان شده ‌و یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های این عرصه پرطرفدار جمع‌آوری سیستم صوتی اقتصادی است که انتخاب هر یک از اجزا، وقت و انرژی زیادی را می‌طلبد و در این میان علاقه‌مندانی هستند که برای جمع‌آوری یک مجموعه کم‌هزینه به همراه بازده بالا عاجز هستند و از اطلاعات کافی بهره‌مند نیستند. قصد داریم در این نوشتار به خرید افرادی که در جمع‌آوردی سیستم‌های صوتی دچار تردید و گمراهی شده‌اند، سهولت بخشیم.

سیستم‌های صوتی ترکیبی پیشنهادی «خودرو‌امروز» با بودجه ۱‌میلیون‌تومان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو»، قبل از شروع باید هدف خود را از خرید نوع سیستم صوتی مشخص کنیم‌. سیستم‌های صوتی خودرو به دو دسته کیفیتی (SQL)  و قدرتی (SPL)  تقسیم‌بندی می‌شوند. اما مجموعه انتخاب شده به علت محدودیت در بودجه شامل این دو سبک نمی‌شود و تلفیقی از این دو سبک را شامل می‌شود، زیرا جمع‌آوری سیستمی مطلقا کیفیتی یا قدرتی هزینه بسیار بالایی را می‌طلبد. پایه و اساس سیستم صوتی خودرو را ضبط یا هدیونیت تشکیل می‌دهد. هر برند در این زمینه سبک صدای خاص خودش را دارد و برای تاثیر محسوس جنس صدا، باید به برند‌های دیگری کوچ کنیم تا بتوانیم تغییرات را به خوبی حس کنیم‌. به عنوان مثال، ‌ضبط‌های پایونییر تا سقف 500 هزار تومان تقریبا جنس صدای مشخصی دارند و تغییرات در قیمت به علت تغییر در امکاناتی مانند افزایش اکولایزر، بلوتوث، صفحه نمایش پیشرفته‌تر و ... است که باعث جذابیت بیشتر برای علاقه‌مندان می‌شود. حال برای شروع ‌به بررسی 3 هدیونیت پرطرفدار بازار می‌پردازیم که انتخاب هر یک باعث دگرگونی در سیستم صوتی خودروی شما می‌شود و به موسیقی رنگ و لعاب خاصی می‌بخشد.

    1- اولین ضبط اقتصادی انتخاب‌شده مدل  pioneer DEH-2750ui است که طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. از ویژگی‌های پخش نام‌برده می‌توان به پنل جدا‌شوند، 4 خروجی 50 وات و 2 جفت خروجی برای آمپلی‌فایر‌، درگاه‌ USB‌، قابلیت اتصال به آیپاد، دارای 5 اکولایزر گرافیکی و قابلیت میکس ترکس برای جذابیت در گوش دادن موسیقی نام برد. قیمت 2750‌ در نمایندگی‌های مجاز پایونییر 230 هزار تومان محاسبه شده است.

    2- پیشنهاد دوم در انتخاب ضبط مدل kenwood KDC-X400 است که با ورود خود به بازار باعث تحول در دنیای ضبط‌های کنوود شده ‌و جای پای خود را در بازار صوتی خودرو محکم‌تر از قبل کرده است.X400  به علت امکانات بسیار مناسب برای مصرف‌کنندگان و تنوع در ظاهر پنل نسبت به سری‌های گذشته باعث فروش قابل توجهی در بازار داخلی شده است. شرکت کنوود  برای دستیابی مصرف‌کنندگان به صدای مورد علاقه و رابط کاربری پیشرفته و آسان از تمام امکانات در سری‌های جدید ضبط‌های خود استفاده کرده‌ و این هدف را با موفقیت پشت سر گذاشته است. شرکت کنوود، X400  را به 5 باند اکولایزر گرافیکی‌، صفحه نمایش دو‌خطی (خط اول 13 حرفی و خط دوم 8 حرفی‌)، 3 جفت خروجی برای آمپلی‌فایر، پنل جدا‌شونده برای امنیت بالاتر، قابلیت تعویض رنگ پنل، 2 عدد درگاه‌ USBدر پشت و جلو، ورودی AUX و سایر امکاناتی که مصرف‌کننده را‌ به خوبی راضی نگه دارد، مجهز کرده است. قیمت این مدل در بازار داخلی به مبلغ 300 هزار تومان رسیده است و رقیب سر‌سختی برای سایر تولید‌کنندگان محسوب می‌شود.

    3- پیشنهاد سوم در خرید ضبط با بودجه محدود شرکتی پرآوازه آلپاین است که به علت تبلیغات محدود و سیاست‌های کاری این شرکت با آشنایی کمتری از سمت علاقه‌مندان مواجه شده است. همواره  در چند سال اخیر با ورود اجناس جدید به بازار ایران و تنوع و تحول نسبت به مدل‌های دهه اخیر کمی خود را در ویترین تکراری فروشگاه‌ها جای کرده است‌. آلپاین مثل همیشه با کیفیت ساخت بالا و متفاوت وارد شده ‌و  مانند گذشته امکانات محدودی را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد. ضبط پیشنهاد‌شده مدل alpine CDE-150E  است که  می‌توان به عنوان یکی از کیفیتی‌ترین ضبط‌های زیر 300 هزار تومان انتخاب شود. ضبط نام‌برده از 2خروجی برای آمپلی‌فایر، 4 خروجی 50 وات برای اسپیکر، دارای پنل جدا‌شونده، درگاه USB‌‌، 3 باند اکولایزر و 10 حالت پیش‌فرض اکولایزر، دارای فیلتر‌های کامل برای حذف فرکانس‌های اضافی و تنظیمات ساب ووفر بهره‌مند شده است.
    انتخاب ضبط با توجه به سلیقه شنیداری علاقه‌مندان رابطه مستقیم دارد. اگر سیستمی با صدای نسبتا تیز دارید و از پرتاب زیاد صدای اسپیکر‌های خود رنج می‌برید، در بین 3 پیشنهاد ذکر‌شده کنوود می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند و اگر در کابین خودروی خود بم بودن موسیقی را احساس می‌کنید پایونییر به علت تقویت مضاعف فرکانس‌های پایین و بالا می‌تواند گزینه خوبی برای باز‌کردن صدای اسپیکر‌های شما باشد و اما اگربه دنبال صدای صاف و کریستالی هستید،  آلپاین می‌تواند به بهترین نحو از عهده سلیقه شما بر‌آید.

    4- گام دوم برای تعیین ماهیت سیستم صوتی خودروی شما انتخاب اسپیکرمناسب با سلایق شماست. بهترین روش تشخیص نوع علایق خود در خرید اسپیکر مراجعه به نمایندگی‌ها یا فروشگاه‌هایی است که چند نمونه از اسپیکر‌ها را برای تست به نمایش گذاشته‌اند تا علاقه‌مندان با تصمیمی درست خریداری کنند، اما در این میان علاقه‌مندانی هستند که به چنین امکاناتی دسترسی ندارند و مجبور به خرید اجباری می‌شوند و باعث ایجاد نارضایتی و ضرر‌های مادی می‌شود. در ادامه به 2 اسپیکر معروف بازار با 2سبک متفاوت با قیمت مناسب اشاره می‌کنیم‌. اولین اسپیکر با قیمت معقول و بسیار دوست‌داشتنی از برند پایونییر است. ‌مدل پیشنهاد شده‌ TS-D6902 نام دارد. این اسپیکر خوش‌ساخت با صدایی نرم و کیفیت مناسب در رنج اسپیکر‌های زیر 300 هزار تومان به عنوان یکی از دلنشین‌ترین اسپیکر‌های موجود در بازار است که می‌تواند نیاز‌های علاقه‌مندانی که به دنبال صدای ملایم با بیس دلنشین هستند را برآورده کند. اسپیکر نام برده از قدرت 80  وات RMS  و بیشنیه قدرت 360 وات و  امپدانس 4 اهم بهره‌مند شده است و با قیمت 290 هزار تومان برای مصرف‌کنندگان قابل تهیه است. ‌دسته دیگر از افراد هستند که به صدای نرم و ملایم اسپیکر‌های خود راضی نمی‌شوند و در جست‌وجوی صدایی با هیجان بیشتری هستند که برند آمریکایی‌‌ JBL‌ خواسته علاقه‌مندان پرانرژی را با اسپیکری ارزان به نام  GTO 938 فراهم کرده است. 938  با قیمت 170هزار تومان و قدرت 100 وات  RMS و بیشنیه قدرت 300 وات و امپدانس 4 اهم توانسته به خوبی خود را در دل علاقه‌مندان جای دهد و با استقبال چشمگیری رو‌به‌رو شود.

    5- در ادامه به سومین بخش خرید مجموعه یعنی آمپلی‌فایر می‌رسیم. وظیفه اصلی  آمپلی‌فایر تقویت فرکانس‌ها و بهبود در وضوح صدا و جلوگیری از به‌هم‌ریختگی صداست. برای انتخاب آمپلی‌فایر در مرحله اول باید به توان خروجی اسپیکر توجه کنیم. هر چه توان اسپیکر بالاتر باشد نیازمند آمپلی‌فایر قدرتمند‌تر و گران‌تر هستیم. برای مجموعه پیشنهاد‌شده، آمپلی‌فایر ‌Pioneer GM-8604D  انتخاب شده است. آمپلی‌فایر نام‌برده دارای 4 کانال مجزا به عبارتی قابلیت راه‌اندازی 2 جفت اسپیکر را دارد و  به علت توان بالا و قیمت اقتصادی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های راه‌اندازی این مجموعه کم‌هزینه باشد. 8604  با توان خروجی 150 وات RMS  در حالت 2 اهم‌، 100 وات RMS ‌در حالت 4 اهم و 125 وات RMS‌ در حالت 1 اهم و  300 وات RMS‌ در حالت پل ‌به‌راحتی می‌تواند اسپیکر‌های ذکر شده را راه‌اندازی کند. قیمت این آمپلی‌فایر در فروشگاه‌های داخلی‌430‌هزار تومان محاسبه می‌شود. لازم به ذکر است حالت پل قابلیتی است که بیشتر آمپلی‌فایر‌های 4‌کانال از آن بهره می‌برند، به این صورت که اگه قصد اضافه‌کردن ساب‌ووفر داریم و یا می‌خواهیم از حداکثر توان آمپلی‌فایر خود استفاده کنیم، سیم‌های اتصال اسپیکر را به اولین و آخرین درگاه خروجی آمپلی‌فایر متصل می‌کنیم و در این حالت از بالاترین پتانسیل آمپلی‌فایر خود بهره می‌بریم. اگر قصد افزایش اسپیکر ندارید می‌توان از گزینه‌های ارزان‌تر موجود در بازار مانند Pioneer  GM-A5602 استفاده کرد. 5602  دارای 2‌کانال برای راه‌اندازی یک جفت اسپیکر یا یک عدد ساب‌ووفر است که با توان بالایی همچون 225 وات RMS  در حالت 2 اهم، 150 وات RMS  در حالت 4 اهم بهره‌مند شده است. قیمت این محصول در بازار داخلی 289 هزار تومان است و به عنوان یک آمپ کوچک با توان بالا می‌تواند کلکسیون سیستم صوتی خودروی شما را تکمیل کند.

    6- در پایان اگر قصد اضافه‌کردن ساب‌ووفر به مجموعه پیشنهاد شده دارید، ‌برای انتخابی مقرون‌به‌صرفه می‌توانید ساب‌ووفر Infinity 1260  را انتخاب کنید. 1260  در بین ساب‌های هم‌رده خود، نرم‌ترین صدا را ارائه می‌دهد و با توان 300وات RMS  و بیشینه قدرت  1200 وات و مقاومت 4 اهمی بیشترین بازده را با هزینه حداقل به گوش شما می‌رساند. ‌در نقطه مقابل ساب kenwood 3016  که گزینه به‌روز شده ساب‌های معروف 3010  و  3012  است  که با توان 400 وات RMS  و بیشینه قدرت 2000 وات از دیگر گزینه‌های مناسب برای این مجموعه اقتصادی است. جنس صدای ساب ووفر نام برده نسبت به 1260 ‌کمی خشک‌تر است و از دقت بالاتری بهره می‌برد.

     

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۲ ماه پیش
        آرشیو