فونیکسریمکسبهتام

پیش‌بینی وضعیت صنعت خودرو در سال جدید

رونق پشت درهای بهار می‌ماند؟

عصر خودرو- اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام سال ۹۵ خورشیدی توسط مقام معظم رهبری گذاشته شد، تا همچنان توسعه اقتصادی به‌عنوان جدی‌ترین هدف همه دستگاه‌های حاکمیتی در نظر گرفته شود.

رونق پشت درهای بهار می‌ماند؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری «عصرخودرو» به نقل از فرصت امروز، در این میان صنعت خودرو، نیز به‌عنوان دومین صنعت بزرگ کشور، باید شاهد تحول باشد تا بتواند سهم خود را در رشد اقتصادی ایفا کند. اما آیا با آمدن بهار، زمستان از این صنعت سفر خواهد کرد؟ سال 94 را بی‌گمان می‌توان یکی از بدترین سال‌های همه صنایع ایران برشمرد، سالی که رکود سایه‌اش را چنان بر سر اقتصاد گسترده کرد که توان نفس کشیدن را از صنایع گرفت.

    با اینکه پیش‌بینی می‌شد با اجرایی شدن برجام، تحولی در اقتصاد ایران صورت بگیرد اما با تاخیر در زمان اجرای برجام نسبت به آنچه پیش‌بینی می‌شد، خود برجام عاملی برای تشدید رکود شد. صنعت خودرو نیز در میان سنگینی فشار رکود، با تنفس مصنوعی از سوی دولت و برقرار کردن طرح‌های تشویقی با سود جذاب برای جذب سرمایه از مشتریان خود، به حیات خود ادامه داد. حالا با آمدن سالی دیگر، بهار رونق به صنعت خودرو خواهد رسید؟

    چشم امید برای تغییر در شش ماه‌ دوم

    امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران، در پاسخ به این پرسش به  «فرصت امروز» می‌گوید: «سال جدید با پیام مقام معظم رهبری، با عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفت و از همان روزهای اول کاری، از رئیس جمهور محترم تا معاونان و وزرا که در این روزها به سرعت فعالیت خود را آغاز کرده و از این شعار با برنامه‌های متعدد استقبال کردند. البته این شعار یک نقطه اوج است، نه یک شروع. اقتصاد مقاومتی، یک پارادایم سیاسی اقتصادی است که به‌ویژه از زمان اوج‌گیری تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها، براساس رهنمودهای مقام عظمای ولایت، سرلوحه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی قرار گرفته است.

    پارادایم‌ها، معمولاً خلق‌الساعه جایگزین نمی‌شوند و به‌تدریج در اذهان مردم و در فرآیندهای ساختاری نفوذ می‌کنند و به‌تدریج اجرایی می‌شوند و در نهایت بر پارادایم‌های قبلی غلبه می‌کنند. امید است با انتخاب شعار امسال، این پارادایم به‌طور خیلی روشن تبیین و در برنامه‌های مختلف توسعه کشور جاری شود تا بتوانیم شاهد رشد و شکوفایی تولید داخلی و رفع کمبودهای شغلی و در نهایت بالندگی اقتصاد باشیم.‌»‌ ‌

    او می‌افزاید: «در بازار خودرو، سال 1395 در حالی آغاز می‌شود که خودروسازان کشور، با توجه به نیاز بازار و امکانات موجود، در شش‌ماهه اول منوی جدیدی با طعم چینی برای مشتریان در نظر گرفته‌اند. از فرودگاه مهرآباد که وارد می‌شوی، با لیفان جدید سدان 2300 سی‌سی آشنا روبه‌رو می‌شوی و از بزرگراه که می‌گذری با دانگ فنگ H30  و ساینا. در فصل زمستان هم که هایما S7، ساندرو، جک S5 اتوماتیک، لیفان X50 و ام.وی. ام. 315H و چری تیگو، در خیابان‌ها تازه‌وارد محسوب می‌شدند و می‌توان آنها را محصولات 2016 صنعت خودروی کشور دانست.

    البته واردات هم که همچنان بیداد می‌کند. اینکه چرا به‌رغم ادامه رکود، واردات پورشه متوقف نمی‌شود هم معلوم نیست. خودروهای اروپایی، کره‌ای و چینی هم که از در و دیوار به داخل سرازیر هستند. اما امید است که با اجرای وعده‌های داده شده و به ثمر رسیدن زحمات طراحان، تولیدکنندگان، مدیران و مذاکره‌کنندگان در شش ماهه دوم، چند خودروی ایرانی مدل سال به همراه چند خودروی اروپایی روز تولید داخل به بازار عرضه شود.

    همچنین با عنایت مسئولان و برنامه‌ریزان امید است میزان واردات کمتر و در نهایت تولیدکنندگان ایرانی تقویت شوند. البته نتیجه این کارها و زحمات با توجه بیشتر به اقدام و عمل برای اجرای برنامه‌ها در چارچوب پارادایم مقاومتی، باید در تنوع بیشتر خودروهای تولید داخل و افزایش کیفی قابل توجه آنها دیده شود.‌»‌ ‌

    فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، نیز تغییرات را منوط به رفتار خودروسازان می‌داند و در این زمینه در گفت‌وگو با  «فرصت امروز» اظهار می‌کند: «اگر خودروسازان بخواهند همچنان ساز افزایش قیمت را کوک کنند و با همان روش گذشته به پیش بروند، به اعتقاد من خودروسازی به سمت تعطیلی پیش خواهد رفت اما اگر تعقل بیشتری روی شرایط فروش و نحوه پرداخت‌ها صورت بگیرد، می‌توانند صنایع خودروسازی را از رکود خارج کنند. البته با توجه به رفتاری که ما شاهد آن بوده‌ایم و اصرار به ادامه این رفتارها، ما نباید منتظر تغییرات چندانی در سال آینده باشیم.‌»‌ ‌زاوه همچنین درباره ورود برندهای جدید نیز معتقد است: «در سال 95 ما نباید منتظر محصول تازه‌ای در حوزه تولید داخل باشیم مگر اینکه بخش‌خصوصی بخواهد خودرو وارد کند.‌»‌ ‌

    افزایش قیمت، ساز ناکوک خودرو

    تغییر قیمت خودرو موضوع دیگری است که حائز اهمیت است، موضوعی که به سنت چند سال گذشته همواره در آغاز سال با افزایش روبه‌رو بوده اما سال گذشته به دلیل رکود چشمگیر، رخ نداده است. اما آیا در سال جاری بازار باز هم اجازه افزایش قیمت به خودروسازان را نخواهد داد؟ کاکایی در این زمینه بیان می‌کند: «با توجه به شاخص‌های مختلف اقتصادی و عوامل اجرایی، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت. اما می‌توان ادعا کرد که رشد قیمت‌ها در بازار خودرو کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

    البته در مورد حجم بازار هم می‌توان ادعا کرد که متأسفانه رکود حداقل در سه ماهه اول سال ادامه خواهد داشت و حتی می‌تواند با توجه به انتظارات مردم برای رسیدن خودروهای روز با کیفیت‌تر، در فصل تابستان هم ادامه پیدا کند. اگر وعده‌های خودروسازان در شش ماهه دوم تحقق یابد و انشاء‌الله با اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی رونق به تولید داخلی بازگردد و کشور از رکود بیرون‌ آید و جریان نقدینگی به حالت طبیعی خود باز گردد، شاید بتوان امیدوار بود که در نیمه دوم سال یک بازار عادی در جریان برای خودرو داشته باشیم و احتمالا در انتهای سال، با توجه به رکود این سال‌ها و تعویق انتظارات، با رونق بازار روبه‌رو شویم.‌»‌ ‌

    همچنین زاوه درباره افزایش قیمت بیان می‌کند: «سال 95 سال تعیین تکلیف صنعت خودرو خواهد بود اما این تفکرات بسته حاکم بر این صنعت همچنان اشتیاق به خرید را از مردم می‌گیرد و در این بین اشتباهات کوچکی نظیر افزایش قیمت می‌تواند تبعات خیلی بدی برای صنعت خودرو داشته باشد و فقط ثبت زیان برای شرکت‌های خودروسازی خواهد بود.‌»‌ ‌به اعتقاد کارشناسان، تغییر در صنعت خودرو حتی با آمدن بهار هم رخ نخواهد داد و دست‌کم در سال جدید نباید منتظر تحول چشمگیری در بازار خودرو بود مگر اینکه تفکرات مدیریت کلان حاکم بر این صنعت تغییر کند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو