فونیکسریمکسبهتام

روزهای طلایی صنعت خودرو در راه است

صف خودروسازان بزرگ برای شراکت با ایران

عصر خودرو- خودروسازان بزرگ دنیا قصد دارند از طریق شراکت با خودروسازان داخلی، ایران را به پایتخت تولید خودرو خاورمیانه تبدیل کنند تا بر اساس سند چشم‌انداز تا سال ۱۴۰۴، سه میلیون دستگاه انواع خودرو سواری در ایران به تولید برسانند.

صف خودروسازان بزرگ برای شراکت با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از اقتصادنیوز، فیات، فولکس، داتسون، پژو، رنو و . . . با توافق ایران و غرب هر از چند گاهی نام یکی از این خودروسازان بزرگ برای همکاری یا از سر گیری همکاری با ایران شنیده است. خودرو که از نظر برخی کارشناسان، پس از نفت دومین کالای سیاسی و اجتماعی ایران به شمار می رود این روزها زیر ذره بین برخی منتقدان دولت قرار گرفته است. آنها به ویژه پس از سفر حسن روحانی به اروپا و انعقاد قرارداد 400 میلیون یورویی ایران خودروبا پژو تهدید کرده اند تمام ابزارهای قانونی را به کار خواهند گرفت تا اجازه ندهند این قرارداد اجرایی شود چرا که از نظر آنان پژو به ایران بی وفایی کرده و در دوره تحریم ها دست ایران خودرو را در حنا گذاشته است.

    کارشناسان معتقدند که قرارداد قبلی ایران خودرو با پژو این اجازه را به پژو می داده که چنین اقدامی را در دوره تحریم ها انجام دهد اما در قرارداد جدید چون پژو ملزم به سرمایه گذاری 50 درصدی شده در صورت اعمال تحریم های مشابه به سادگی نخواهد توانست ایران را ترک کند.

    در میان سه گروه خودروساز بزرگ کشور، ایران خودرو از سایپا و کرمان موتور پیش دستی کرده و تا کنون توانسته تکلیف خود را با شرکای تجاری خود روشن کند. ایران خودرو نخست تفاهم نامه همکاری خود را با بنز به امضا رساند تا از این خودروساز در بخش خودروهای تجاری و نیمه سنگین و تولید برخی خودروهای لوکس یاری گیرد.

    از آنجا که بیش از دو دهه از همکاری ایران خودرو با پژو می گذرد و به نوعی فرهنگ پژویی در خطوط تولید این شرکت نهادینه شده، ایران خودرو همچنان پژو را به عنوان مهم ترین شریک تجاری خود نگه داشت و با امضای قرارداد 400 میلیون یورویی این همکاری را مستحکم تر ازقبل کرد.

    رنو به عنوان دیگر شریک تجاری ایران خودرو، هنوز در حال مذاکره با این شرکت است. ایران خودرو چندی پیش محصول رنو کپچر را وارد کشور کرد و توانست سه هزار دستگاه از آن را در ایران به فروش برساند. اقبال عمومی از این خودرو نشان داد که ایران خودرو می تواند در بخش خودروهای نیمه لوکس که قیمتی بین 60 تا 100 میلیون تومان دارند با رنو همکاری کرده و از این طریق همکاری خود را با این شرکت فرانسوی ارتقا دهد.

    این دو شرکت در این رابطه هنوز به تفاهمی قطعی نرسیده اند و به نظر می رسد با توجه به مذاکره همزمان سایپا با رنو و فعالیت شرکت نگین خودرو به عنوان نمایندگی رسمی این شرکت فرانسوی در ایران، مذاکرات ایران خودرو با رنو قدری پیچیده شده و تا حصول نتیجه زمان بر باشد.

    در این میان اما ایران خودرو به انتخاب شریک چهارم خود نیز پرداخته است. در حالیکه در گمانه زنی ها از فولکس به عنوان شریک قطعی ایران خودرو نام برده می شد، ایران خودرو با فیات به توافق رسید تا از این خودروساز ایتالیایی برای تولید خودروهای ارزان زیر 50 میلیون تومانی بهره جوید.

    ایران خودرو در کنار پژو، بنز، رنو و فیات با دو خودروساز دیگر نیز همکاری می کند. این شرکت سالهاست محصولات سوزوکی را در شعبه مشهد خود به تولید می رساند و خودرو گراند ویتارا را به بازار عرضه می کند. همچنین بر اساس توافقی که با شرکت هایما صورت گرفته ایران خودرو یک شاسی بلند دیگر به نام هایما اس 7 را به تولید رسانده تا در کنار شرکای تجاری خود با این دو برند ژاپنی و چینی هم در مونتاژ خودرو فعالیت داشته و بتواند بخشی از بازار خودروهای شاسی بلند را ازآن خود کند.

    در این میان به نظر می رسد برخی خودروسازان از قافله قراردادها عقب مانده است و قصد دارند فعلا به تولید برخی محصولات قدیمی خود بپردازند برنامه ای نیز برای انتخاب شریک جدید خود در بخش خودروهای سواری و تجاری و نیمه سنگین اعلام نکرده‌اند.

    سومین خودروساز بزرگ ایران که در استان کرمان واقع شده کماکان همکاری خود را با خودروسازان چینی ادامه می دهد تا مجموعه کرمان موتور به پاتوق تولید خودروهای چینی تبدیل شود. این شرکت به عنوان قطب سوم خودروسازی در ایران مذاکراتی با فولکس واگن، دوو و حتی هیوندایی را آغاز کرده تا بتواند محصولاتی از این دو شرکت را در ایران به تولید برساند.

    گروه بهمن نیز که محصولات مزدا را در ایران به تولید می رساند، مجددا همکاری خود را با این خودروساز ژاپنی از سر گرفته و قصد دارد سه محصول جدید این خودروساز ژاپنی را در ایران مونتاژکند. این گروه در دوران تحریم ها به دلیل ظرفیت خالی خود، بخشی از خطوط تولید خود را به شرکت چری اجاره داده بود تا این خودروساز چینی محصولات خود را در بهمن به تولید برساند.

    کارنامه مذاکرات خودروسازان ایرانی با شرکت های اروپایی و بزرگان صنعت خودرو دنیا حاکی از مذاکرات پیچیده و فشرده آنان است تا هر کدام بتوانند در دور جدید همکاری های خود شرکایی باوفا را در کنار خود نگه دارند تا هم محصولات به روز را در ایران به تولید برسانند و هم اینکه تنوع تولید و رقابت پذیری محصولات را در دستور کار خود قرار دهند.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو