فونیکسریمکسبهتام

سفیر ایران در آلمان :

قرارداد با فولکس واگن بزودی منعقد می‌شود

عصر خودرو- سفیر کشورمان در آلمان گفت: مذاکرات در مورد فایننس قرارداد ایرباس برای سال ۲۰۱۶ در آلمان صورت می‌پذیرد.

قرارداد با فولکس واگن بزودی منعقد می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایلنا، علی ماجدی به قراردادهای مهم تجاری امضا شده پس از برجام اشاره و تصریح کرد: یکی از مهمترین این قراردادها با ایرباس بسته شده است که نقش آلمان در قرارداد ایرباس غیرقابل انکار است.

    قرارداد ایران با ایرباس

    او با رد این ادعا که کشورهای دیگر همچون فرانسه و چین در بستن قراردادهای تجاری با ایران پس از برداشته شدن تحریم‌ها پیش‌دستی کرده‌اند، گفت بنده مدیر عامل ایرباس در آلمان را به حضور در سفارت ایران دعوت کردم و میزبان او بودم. سهم فرانسه و آلمان در قرارداد ایرباس به یک اندازه است، بنابراین نمی‌شود گفت فرانسه پیش‌دستی کرده است.

    سفیر کشورمان در آلمان با بیان اینکه ایرباس یک شرکت اروپایی است که بخش عمده آن به فرانسه و آلمان و بخشی از آن به انگلیس و اسپانیا تعلق دارد، افزود: مذاکرات در مورد فایننس این قرارداد برای سال 2016 در حال حاضر در آلمان صورت می‌پذیرد، بنابراین فکر نمی‌کنم آلمان نسبت به فرانسه عقب بیفتد.

    او ضمن تحلیل ویژگی‌های رفتاری طرف آلمانی خاطرنشان کرد: آلمان‌ها محافظه‌کار و دقیق هستند و با صبوری و درایت کار می‌کنند. گاهی دقت و کیفیت به اندازه‌ای برایشان اهمیت دارد که سرعت و زمان را از دست می‌دهند. برخلاف ژاپنی‌ها که برای رسیدن به یک قرارداد خیلی وقت صرف می‌کردند، اما پس از بسته شدن قرارداد به سرعت پروژه را پیش می‌برند، آلمان‌ها خیلی با حوصله و دقت کارها را پیش می‌برند که این باعث می‌شود پروژه‌هایشان با سرعت پیش نرود.

    قرارداد با فولکس واگن به‌زودی منعقد می‌شود

    ماجدی به قرارداد فولکس واگن اشاره کرد و گفت: مسئولان این شرکت در یک سال اخیر بارها به ایران سفر کرده و بررسی‌های زیادی کرده‌اند، ولی برای انتخاب پارتنر به پاسخ قطعی نرسیده‌اند. در ابتدا تعداد زیادی بود اما انتخاب‌ها به چهار و پنج و الان بین دو سه شرکت رسیده است.

    سفیر ایران در آلمان اضافه کرد: شرکت فولکس واگن در حال حاضر با دو سه شرکت به توافق رسیده است. فولکس واگن یک هلدینگ قوی شامل آئودی، اسکانیا و پورشه است که طیف وسیعی را شامل می‌شود.

    تلاش آلمان برای میانجیگری میان ایران و عربستان

    سفیر ایران در برلین عملکرد وزیر امور خارجه آلمان در مورد میانجی‌گری بین ایران و عربستان را به دلیل تجارت‌محور بودن رابطه ایران و آلمان خواند و گفت: رفت و آمد های اشتاین‌مایر برای میانجی‌گری بین ایران و عربستان، برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه‌ای است که حوزه تجارت محسوب می‌شود. آلمان به دنبال بازار است .

    او با بیان اینکه خاورمیانه برای اتحادیه اروپا از لحاظ اقتصادی منطقه‌ای؛ چه برای تولید کالا و چه برای عرضه، بازار مهمی محسوب می‌شود، گفت: به همین خاطر ثبات و امنیت حرف اول را در این منطقه می‌زند. در میان کشورهای خاورمیانه نیز ایران و عربستان مهمترین نقش را در منطقه بازی می‌کنند، به این ترتیب اختلافات بین این دو برای اهداف کشورهای اقتصادی مضر خواهد بود.

    ماجدی افزود: وقتی که امنیت و ثبات و توسعه باشد، زمینه‌های فعالیت‌های اقتصادی نیز فراهم‌تر خواهد بود. آلمان هم با توجه به سوابق روشنی که در منطقه دارد و اینکه هیچ‌گاه تصویر بدی از سوابق این کشور در منطقه وجود نداشته است، فکر می‌کند در این زمینه می‌تواند موثر واقع شود.

    او در مورد رابطه ایران و عربستان گفت: خیلی از کشورها به دنبال میانجی‌گری بین این دو کشور بوده‌اند. پاکستان و خیلی کشورهای دیگر به دنبال بهبود روابط بین این دو کشور بوده‌اند که با توجه به اهمیت ایران و عربستان به عنوان دو کشور بزرگ خاورمیانه امری طبیعی است. اما دلیل اینکه بهبود روابط حاصل نشده است این است که طرفین اختلاف باید هر دو در مورد رفع اختلافات خواستار کاهش تنش باشند. ایران به دنبال کاهش این تنش‌هاست، اما حاکمیت جدید عربستان چنین هدفی را دنبال نمی‌کند.

    وضعیت عربستان در رسانه‌های آلمان

    ماجدی در مورد وضعیت عربستان در رسانه‌های آلمان گفت: شرایط تغییر کرده و امروز در همه جا و آلمان عربستان هدف قرار گرفته شده است. اما درباره اینکه ایران چقدر از این فرصت می‌تواند در رابطه با آلمان استفاده کند، باید به این نکته توجه داشت که آلمان وارد کننده نفت نیست.

    سهم انرژی آلمان از عربستان بسیار کمرنگ است

    سفیر کشورمان در آلمان اضافه کرد: اگر به پورتفوی انرژی آلمان توجه کنید؛ سهم انرژی‌های نو در این کشور خواهید دید که چیزی حدود 25 تا 30 درصد سهم انرژی آلمان را به خود اختصاص داده و قرار است تا سال 2050 به 80% برسد. بخش بعدی به گاز اختصاص دارد که دست برتر واردات گاز به آلمان در دست روسیه است. بنابراین سهم انرژی در رابطه آلمان و عربستان بسیار کمرنگ است. به این ترتیب تغییر بازار صادرات نفت و گاز از عربستان به ایران مدّ نظر نیست، چرا که وابستگی آلمان به روسیه در حوزه انرژی بسیار بیشتر از وابستگی آن به عربستان است.

    ماجدی خاطرنشان کرد: در اینکه ایران یکی از انتخاب‌های مهم آلمان در این دوره است، تردیدی نیست و به صورت سنتی نیز چنین بوده است. شما اگر به تاریخ روابط ایران و آلمان به جز 8 سال گذشته رجوع کنید خواهید دید که آلمان همیشه شریک دوم تجاری ایران بوده است. گاهی شریک اول هم بوده است. اما در حال حاضر بعید می‌دانم جایگاه شریک اول را بتوان به آلمان اختصاص داد، چراکه آلمان خریدار نفت ایران نیست مگر اینکه ما بتوانیم جایگاه خوبی در پورتفوی آلمان پیدا کنیم که مهمترین آن بحث صادرات گاز است، چراکه آلمان به طور کلی وارد کننده نفت نیست و این منوط به درگیری آلمان در توسعه میادین انرژی ایران است. ما به دنبال تعادل نسبی هستیم. اینکه ما صرفا وارد کننده باشیم مطلوب نیست و ما همیشه واردکننده عمده بودیم و الان دست کم به کمک آنها باید صادرکننده محصولات با مارک تجاری آنها یا مارک‌های جدید به خاورمیانه و آسیای میانه باشیم و این خطی است که بنده در این دوره سفارت خود در آلمان آن را دنبال می‌کنم.

    روابط سیاسی ایران و آلمان

    سفیر ایران در آلمان به روابط سیاسی ایران و آلمان نیز اشاره‌هایی و تصریح کرد: بخشی از این روابط تحت‌الشعاع اظهار نظرهای قبلی درخصوص هولوکاست است و بخشی از آن به مسئله اسراییل برمی‌گردد که در زمان حضور نخست وزیر اسراییل در این کشور صحبت‌هایی در مورد توسعه روابط ایران و آلمان که منوط به تغییر نوع رابطه تهران تل‌آویو است رد و بدل شد. اما به نظر من هر دو کشور هم آلمان و هم ایران به این بلوغ رسیده اند که روابط خودشان را منوط به چنین مسائلی نکنند.

    بخش عمده‌ قانون منع سفر بدون ویزا مرتفع شده است

    او همچنین به مسئله قانون منع سفر بدون ویزا برای شهروندان کشورهایی که قبلا بدون ویزا قادر به سفر به آمریکا بوده‌اند به دلیل داشتن ویزای ایران اشاره کرد و گفت: بخش عمده‌ای از این موضوع مرتفع شده است.

    سفیر کشورمان متذکر شد: نه تنها آلمان بلکه کشورهای اتحادیه اروپا نسبت به این مسئله حساسیت نشان داده‌اند و در حال حاضر با طرف آمریکایی در حال مذاکره‌اند. اما در حال حاضر راه حل‌هایی اندیشیده شده است و به نحوی این مسئله را حل کرده‌ایم. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، اما مانع اساسی نخواهد بود. راه‌حل‌هایی که ارائه شده بخش عمده ای از این مشکل را حل کرده است و اروپایی‌ها از لحاظ پرستیژ نیز در حال حل آن هستند.

    رابطه ایران و اروپا در سال 2015 رشد 2 درصدی داشته است

    ماجدی حجم مبادلات اقتصادی را در سال 2014 و 2015 تقریبا برابر خواند و گفت: در سال 2014 رشد 33% داشتیم که در سال 2015 در همین حدود بوده است. کلاً رابطه ایران و اروپا در سال 2015 رشد 2 درصدی داشته است. می‌توان انتظار داشت که در سال 2016 یک رشد کلی در رابطه ایران و اروپا داشته باشیم.

    موضوع سوریه و نگاه اروپا

    او در پایان با اشاره به مسئله سوریه گفت: در حال حاضر همه سیاسیون و دیپلمات‌ها پذیرفته‌اند که مسئله‌ای غامض و پیچیده است که حل آن منوط به مذاکرات پیوسته و طولانی است و اینکه این مذاکرات ادامه خواهد داشت، ولی وضعیت به قدری پیچیده است که نمی‌توان انتظار داشت که در فاصله کوتاه مسئله حل شود.

    سفیر کشورمان در آلمان گفت: هم اکنون به غیر از یکی دو کشور بقیه به این نتیجه رسیده‌اند که این موضوع از راه دیپلماسی قابل حل است. آلمان نیز معتقد است که باید این موضوع از راه دیپلماسی حل شود. این موضوع در کنفرانس مونیخ هم مطرح شد و کشورهای زیادی چه در سطح جهان چه در سطح منطقه درگیر این مسئله‌اند بر پیچیدگی این مقوله می‌افزاید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو