فونیکسریمکسبهتام

تولید خودرو ارزان منطبق بر استانداردهای ایران

عصر خودرو- خودروهای ارزان‌قیمت در تمام دنیا محبوب هستند اما اینکه ساخت چه شرکتی و در چه کشوری باشند، محوبیت آنها را دو چندان می‌کند، البته گاهی با تمام ارزانی، مهجور می‌مانند و نام‌شان از صفحه رقابت نشان(برند)های خودرویی حذف می‌شود.

تولید خودرو ارزان منطبق بر استانداردهای ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از صمت، در میان فهرست خودروهای ارزان، نام چند نشان (برند) هندی از جمله دو شرکت به نام‌های «تاتا» و «باجاج» دیده می‌شود که خودروهایی ارزان به نام‌های «تاتا نانو» و «باجاج60 RE» را به تولید می‌رسانند؛ خودروهایی که قیمتی بین 2 تا 3 هزار دلار دارند و بسیار ارزانند. در حال‌حاضر تولید خودروهای ارزان در ایران به واسطه همکاری با خودروسازان خارجی یا با استفاده از توان داخلی به چالشی برای خودروسازان کشور تبدیل شده است و از آنجایی که سال‌هاست خودروسازان هندی به این عرصه وارد شده‌اند، برخی گمان می‌کنند همکاری با هندی‌ها باید موردتوجه خودروسازان داخلی باشد. اگرچه هندی‌ها چند محصول ارزان تولید و به بازار عرضه کرده‌اند اما اکنون این پرسش مطرح می‌شود که آیا خودروهای ارزان‌قیمت این کشور آسیایی مناسب بازار و سلیقه مشتریان ایرانی خواهد بود؟


    الزام به رعایت استانداردهای ایران
    در ایران برای تولید یا واردات خودروهای جدید استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد؛ استانداردهایی که به گفته یک کارشناس صنعت خودرو در خودروهای ارزان هندی رعایت نمی‌شود. فربد زاوه  به این نکته اشاره می‌کند که استانداردهای خودرویی در ایران نسبت به چین و هند بسیار بالاتر است. اگرچه برخی خودروهای تولیدی از استاندارد و کیفیت پایینی برخوردارند اما برای واردات یا تولید خودروهای جدید استانداردها باید رعایت شوند. این کارشناس در ادامه به برخی دلایل بالا بودن قیمت نسبی خودرو در ایران نسبت به هند اشاره کرده و می‌گوید: یکی از عوامل پایین نیامدن قیمت خودرو، استانداردهاست. برای نمونه خودروهای جدید باید یورو 4 و یورو 5 و همچنین کیسه هوا داشته باشند. این استانداردها قیمت خودرو را بالا می‌برد که براساس آن نمی‌توان برای نمونه خودرویی 4 هزار دلاری با رعایت تمام مشخصات الزامی وارد یا تولید کرد. وی تصریح می‌کند: علاوه بر استاندارد، خودروهای ارزان‌قیمت هندی با کیفیت نیستند، بنابراین این تصور که تولید یا واردات خودروهای ارزان‌قیمت هند در ایران مورداستقبال قرار می‌گیرد، اشتباه است. اگرچه برخی خودروهای ارزان‌قیمت اروپایی با قیمت مناسب به شکل مشترک در هند تولید و فروخته می‌شود اما اگر قرار باشد این خودروها در ایران تولید شوند، به دلیل رعایت کردن استانداردها، از قیمت بالاتری برخوردار خواهند بود. به باور زاوه، ایران در زمینه قطعه‌سازی از سال‌های گذشته همکاری دارد و این کشور در برخی صنایع نظیر ریخته‌گری با هزینه‌های پایین موفق عمل کرده است اما برای همکاری تولید خودرو ارزان، گزینه مناسبی نیست. از زمان مذاکره خودروسازان ایرانی با همتایان هندی خود سال‌ها می‌گذرد. در دوره‌ای که خودرو سمند در ایران به تولید می‌رسید برای هندی‌ها گران‌قیمت محسوب می‌شد، بنابراین آنها خواهان همکاری با ایران هستند.


    تولید خودرو ارزان با کاهش هزینه‌ها
    خودروسازان داخلی در سبد محصولات خود، تولید چند خودرو ارزان‌قیمت را گنجانده‌اند؛ خودروهایی که البته عمر تولید آنها به سرآمده و باید از رده خارج شده و جای خود را به محصولات جدید بدهند. بر اساس تحلیل عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، عمر تولید بسیاری از خودروهای ارزان‌قیمت داخلی به پایان رسیده و قابلیت فروش در کشور ندارند. در شرایط فعلی که مردم خواهان خودروهای متنوع با فناوری‌ها بالا و... هستند، خودروسازان برای تولید محصولات آینده خود باید به فکر برآوردن نیاز مصرف‌کنندگان و کاهش هزینه‌های تولید خود باشند. شهرام آزادی در ارتباط با تولید خودروهای ارزان هندی در کشور می‌گوید: هندی‌ها در کارنامه تولید خود، ساخت خودروهای ارزان‌قیمت را ثبت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد خودروهای این کشور برای بازار ایران که مردم خواهان خودروهایی در رده قیمتی پایین هستند، مناسب نباشد زیرا با توجه به سابقه صنعت خودرو در ایران و انتظار بالایی که مردم از خودروسازان دارند، خودروهای ساده، کم‌کیفیت و ارزان هند مورداستقبال قرار نمی‌گیرد. با این توضیحات هندی‌ها برای تولید یا واردات خودروهای ارزان‌قیمت مناسب نیستند. به باور این کارشناس صنعت خودرو، در حال‌حاضر خودروسازان بزرگ کشور که تجربه همکاری با برخی خودروسازان خارجی نظیر پژو و رنو دارند، باید به دنبال یافتن راه‌حل برای ساخت خودروهای باکیفیت همراه با کاهش هزینه‌های تولید باشند. این استاد دانشگاه معتقد است تولید خودرو در کشور به دلیل هزینه‌های سرباری نظیر مالیات، قوانین، بهره‌های بانکی زیاد و... بالاست به‌گونه‌ای که قیمت‌تمام شده خودرو در ایران تاثیر 50 درصدی بر قیمت نهایی خودرو دارد. این هزینه‌ها به‌صورت غیرمستقیم بر مشتری تحمیل می‌شود. آزادی تصریح می‌کند: توجه به تولید یا واردات خودروهای ساده با استانداردهای پایین هندی، راه‌حل درستی نخواهد بود. سرمایه‌گذاری در بخش تبلیغات، طراحی، تحقیق و توسعه، دستیابی به دانش ساخت قطعات و... به این صنعت و تولید خودروهای ارزان‌قیمت کمک می‌کند. براساس آنچه در این گزارش مورد بررسی قرار گرفت، مردم ایران اگرچه تشنه خودروهای ارزان‌قیمت هستند اما توجه به کیفیت خودرو نیز برای آنها در اولویت قرار دارد. مذاکره خودروسازان داخلی با شرکت‌های خارجی ادامه دارد و در این بین شرکت‌های انتخاب شده‌اند که در زمینه تولید خودروهای با کیفیت و ایمن صاحبنام هستند بنابراین این اطمینان‌خاطر وجود دارد که تولید خودروهای ارزان‌قیمت در ایران با رعایت استانداردهای خودرویی کشور، خودروسازان را ملزم را به انتخاب بهترین‌ها می‌کند.

     

    برای آگاهی از تازه های جهان خودرو، جدیدترین قیمت ها و بازار خودرو ایران اینستاگرام خودرو امروز را دنبال کنید و جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر خودرو (https://telegram.me/asrekhodro ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو