فونیکسریمکسبهتام

نعمت‌زاده عنوان کرد:

همکاری با اتریش در صنعت خودرو

عصر خودرو- وزیر صنعت گفت: بانک مرکزی بدهی‌های معوق بین‌المللی کشور را که امکان پرداخت آن در دوران تحریم نبود، با بیمه صادراتی ایتالیا تقسیط کرده و قسط نخست را هم پرداخت شده است.

همکاری با اتریش در صنعت خودرو
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از مهر، محمدرضا نعمت‌زاده در برنامه تیتر امشب شبکه خبر، سفر هیئت همراه نخست وزیر ایتالیا چهارمین هیئت ایتالیایی دانست که در شش ماه گذشته به ایران آمدند و گفت: رئیس جمهور ایران هم در سفر نخست خود به اروپا در پنجم بهمن 94 به ایتالیا سفر کرد. بر این اساس شاید نزدیکی فرهنگی کشورمان با ایتالیا و ارتباط سنتی با این کشور موجب شد که آقای روحانی نخستین سفر اروپایی خود را با این کشور آغاز کند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ایتالیا پیش از تحریم‌ها یکی از شرکای بزرگ اقتصادی ایران با حدود شش تا هفت میلیارد یورو مبادله تجاری به شمار می‌رفت، افزود: آنها حتی در دوران تحریم، کشورمان را ترک نکردند و البته برخی علاقه های عاطفی و ارتباطی هم میان دو کشور وجود دارد، به نحوی که پیمانکاران ایتالیایی پس از انقلاب و حتی در دوران جنگ طرح های مختلفی را در ایران در زمینه های مختلف از جمله فولاد مبارکه و صنعت نفت و گاز انجام دادند و دانش فنی را هم منتقل کردند.

    وی تصریح کرد: سه فاز پارس جنوبی را پیمانکاران ایتالیایی با کمک پیمانکاران ایرانی به پایان رساندند. به همین دلیل، حدود 30 سند در سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا امضاء شد و در سفر اخیر نخست وزیر ایتالیا به کشورمان هم شش سند دیروز و 12 سند امروز امضاء شد؛ اما آنچه که امروز امضاء شد در زمینه های ساخت تجهیزات بیمارستانی، همکاری در توسعه زیرساخت های فرودگاه، نیروگاه های با انرژی تجدیدپذیر بادی و خورشیدی و همچنین در سایر صنایع از جمله فولاد مخصوص بود.

    نعمت زاده گفت: برای ساخت شیرآلات مخصوص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی سندی در سفر رئیس جمهور به ایتالیا امضاء شد که اکنون کار ساخت کارخانه آن در اطراف تهران توسط ایتالیایی ها آغاز شد و این در شرایطی صورت گرفت که کمیسیون مشترک ایران و ایتالیا حدود 12 سال بود که تعطیل بود و قرار شد دوباره تشکیل شود که چند ماه دیگر نخستین جلسه آن برگزار می شود.

    وی اظهار داشت: حدود 18 مورد از اسناد امضاء شده در سفر رئیس جمهور کشورمان به ایتالیا مربوط به فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری بود و از این تعداد تاکنون هشت مورد عملیاتی شده است؛ ضمن اینکه طراحی و ساخت دستگاه های دیالیز پیشرفته که اکنون از خارج وارد می شود از دیگر توافقات دو کشور بوده و قرار شد یکی از شرکت های ایتالیایی با حضور در ایران و سرمایه گذاری مشترک این دستگاه ها را در کشورمان تولید کند.

    نعمت زاده درباره جرئیات شش سندی که دیروز میان ایران و ایتالیا امضاء شد گفت: همکاری های محیط زیستی، گردشگری، نیروگاه ها و انرژی های تجدید پذیر، همکاری در زمینه برگزاری نمایشگاه های بین المللی، راه آهن و تولید فولاد مخصوص از جمله موضوعات این اسناد بود؛ ضمن اینکه خست وزیر ایتالیا با رئیس جمهور و برخی از وزراء، رئیس مجمع تشخیص مصلحت و همچنین جلسه بسیار خوب و گرمی با مقام معظم رهبری داشت.

    نعمت زاده با اشاره به اینکه تحریم بانکی و قطع روابط بانکی مهمترین مشکل ما بود، افزود: نخست وزیر ایتالیا هیئت هایی از بانک‌های مختلف را همراه خود آورده بود و رئیس بیمه های صادراتی «ساچه» هم آمده بود و این ها نشان می دهد که آنها برای همکاری جدی هستند؛ در این میان آنها اعلام کردند چهار میلیارد یورو بیمه صادراتی برای فعالیت در ایرانو 800 میلیون یورو هم جداگانه برای فعالیت های کوچکتر تصویب کردند؛ ضمن اینکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هم بدهی های معوق کشورمان را که امکان پرداخت آن در دوران تحریم نبود، با بیمه صادراتی ایتالیا تقسیط کردند و قسط نخست را هم پرداخت کرد.

    این عضو کابینه یازدهم، با اشاره به اینکه به سرمایه گذاری و دانش روز نیاز داریم گفت: قراردادهایی که منعقد شده در این راستا است؛ به نحوی که وزیر آموزش عالی ایتالیا هم همراه هیئت ایتالیایی برای دومین بار به ایران آمد که نشان می دهد آنها می خواهند در زمینه های علمی و تخصصی هم با ما کار کنند. بنابراین مجموع همکاری‌ها میزان حجم مبادلات تجاری ایران و ایتالیا را که پارسال حدود یک میلیارد و 400 میلیون یورو بوده، به حجم قبل از تحریم ها یعنی حدود 7 میلیارد یورو باز می‌گرداند.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از سرعت عمل اجرای برجام راضی نیستیم؛ گفت: اما عجله کردن هم می تواند به ضرر کشور تمام شود. به هرحال رفت و آمدها ادامه دارد و رئیس‌جمهور کره جنوبی با هیئت بزرگ اقتصادی در روزهای آینده و شنبه هفته پیش رو هم خانم موگرینی با حدود هفت نفر از رؤسای کمیسیون های مختلف اتحادیه اروپا به کشورمان سفر می کنند.

    نعمت‌زاده با اشاره به اینکه کالاهایی را که در داخل توان تولید آن وجود دارد نباید از خارج تأمین کنیم گفت: شاید پیشنهادی به دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ببریم برای ممنوع کردن واردات کالاهایی که در داخل تولید می کنیم. لیست این کالاها تهیه شده و تصویب نهایی آنها منوط به نظر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است؛ البته کارهای کارشناسی به پایان رسیده است و هفته آینده لیست این کالاها به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال می شود.

    وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق قانون برنامه پنجم توسعه مجاز نبودیم به جز با استفاده از اعمال تعرفه و دیگر روش های استاندارد قانونی جلوی ورود کالایی را بگیریم، به همین دلیل در جهت حمایت از تولید داخل تعرفه واردات برخی کالاها را که امکان تولید آن در داخل وجود دارد افزایش دادیم و افتخار ما این است که اگر وعده ای دادیم در حد وسع خود به آن عمل کردیم.

    نعمت زاده گفت: زمینه همکاری ها وجود دارد و موانع اجرایی شدن برجام در حال برطرف شدن اما زمان بر است؛ طرفین هم اعلام کرده‌اند که در اجرای برجام باید به تعهدات خود عمل کنند و این اعتمادسازی در حال افزایش است، در حالیکه برخی ها که مطلع نیستند درباره این مسائل مطالب نادرستی را بیان می کنند.

    وزیر صنعت و معدن و تجارت همچنین گفت: در زمینه همکاری با شرکت پژو از اسفند کار را آغاز کردیم و تیم فرانسوی اکنون در حال همکاری با ما و شرکت در شرف ثبت است که به صورت مشترک50 به 50 است؛ ضمن اینکه برای ارتقای توان بازرسی فنی خودرو با یک گروه متخصص اتریشی توافق نامه امضاء کردیم تا تجاربشان را به کشورمان منتقل و اطلاعاتمان را به روز کنیم.

    نعمت زاده با بیان اینکه توافقی هم امروز با شرکت ایتالیایی در این زمینه امضاء شد ادامه داد: امروز(پنجشنبه) با خودرو و قطعه سازان برای پیگیری این مسائل در دفترم جلسه دارم، اما خواهش می کنیم مردم اجازه دهند توان داخل در تولید خودرو را رشد دهیم و به یکی از صادرکنندگان خوب خودرو در جهان تبدیل شویم.

    نعمت زاده درباره خروجی سفر هیات های گوناگون اقتصادی به کشورمان گفت: به هرحال برخی سفرهایی که در ابتدا انجام شد برای اعلام همکاری آن ها و همچنین نشانه رقابت این هئیت ها بود. این رفت و آمدها و آشنایی آن ها با امنیت و میزان پیشرفت های کشورمان تاثیر مثبتی بر ذهنیت آنها نسبت به کشورمان گذاشت و تعداد گردشگران خارجی را در کشورمان افزایش داد.

    برچسب ها
    کرمان موتوراکستریم
    مطالب مرتبط
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • خودرو امروز ۶۶۹
        • خودرو امروز ۶۶۸
        • خودرو امروز ۶۶۷
        • خودرو امروز ۶۶۶
        • خودرو امروز ۶۶۵
        • خودرو امروز ۶۶۴
        • خودرو امروز ۶۶۳
        • خودرو امروز ۶۶۲
        • خودرو امروز ۶۶۱
        آخرین بروزرسانی ۷ روز پیش
        آرشیو